Syllabus pro předmět: Imaginace a interpretace Ukončení: kolokvium Počet kreditů: 3 Vyučující: Mgr. Jan Krása E-mail: honoh@email.cz Základní informace o předmětu: Předmět bude vyučován jako jedna hodina přednášky a jedna hodina cvičení pro studenty bakalářského cyklu oboru psychologie (i pro studenty blízkých oborů). Cíl a obsah předmětu: Cílem tohoto předmětu je seznámit studenta s interpretativními postupy některých psychologických škol a autorů. Student uvidí, že je to většinou specificky pojatá oblast nereflektovaného (nevědomého), jež těmto školám umožňuje s konceptem psychologické interpretace zacházet. Student bude veden k samostatné aplikaci interpretačních technik v: literární tvorbě (tam v mýtech, pohádkách i moderní literatuře), ve filmu, u obrazů a v hudbě. Podmínky pro absolvování předmětu: Podmínkou absolvování kurzu bude: ˙ Účast na seminářích (v běžně uznávaném rozsahu) ˙ Odevzdání písemné práce (v dohodnutém rozsahu) nebo krátký referát na semináři na téma ohraničené zaměřením tohoto předmětu -- více na první hodině. Rozpis přednášených okruhů: 1. Zahájení přednášek, vymezení záležitostí týkajících se absolvování předmětu a krátké a předběžné seznámení s tématem: tj. psychologickou interpretací. 2. Hermeneutická filosofie. Její poměr k "vysvětlujícím" směrům filosofie a humanitních věd. Významové pole slova `ermhneuein. Krátká historie hermeneutické filosofie. Hlubinná hermeneutika (J. Hroch). 3. Jednotlivá pojetí imaginace: S. Freud: jeho pojetí nevědomí (jako odpadiště), výklad snu pomocí volných asociací, objektová úroveň výkladu snu. Vzpomínka na dětství Leonarda da Vinci. Výklad mýtu o Oidipovi. Otázka funkce mýtu v kultuře -- obecné poznámky. 4. Jednotlivá pojetí imaginace: C. G. Jung: jeho diferenciace nevědomí na kolektivní a osobní nevědomí, výklad snu pomocí volné tvorby (kresba), subjektová úroveň výkladu snu. Jungovo pojetí archetypů, das Selbst (ipse). Výklad alchymistické literatury jako popisu procesu individuace. 5. Kritika S. Freuda a C. G. Junga u E. Fromma a u J. Hillmana. Jednotlivá pojetí imaginace: J. Hillman: archetypal psychology (archetypální psy.), jeho pojetí duše, výklad osobního života snem, archetypová úroveň výkladu snu. Pojetí obrazu, patologizace, anima mundi a krásy. 6. Jednotlivá pojetí imaginace: G. Bachelard a výklad imaginativních "intelektuálních komplexů" -- tzv. epistemologických překážek. Rozděluje symbolickou oblast do tří sektorů: oblast objektivních věd, subjektivní oblast snů a duševních nemocí, "existuje však ještě třetí oblast, oblast lidské promluvy, rodícího se jazyka, který je zároveň řečí i myšlenkou. V této oblasti nachází Bachelard lidskou křižovatku mezi objektivním odhalováním a zakořeněním v tom nejtemnějším z biologického individua." Jeho odlišení snu a snění. Snění kvadripolarity animy a anima v chimerické psychologii: "Jsem sám, tedy jsme čtyři." 7. Mýtický symbolismus v Dielově psychologii motivace. "Diel... dospívá k interpretaci mýtů jako obrazů vnitřních konfliktů a plasticky spojuje individuální oneirickou oblast s kolektivní sakrální oblastí imaginace." "Vedle vrstvy vědomí rozlišuje Dielova topologie tři mimovědomé instance psychiky: nevědomí, které odpovídá pudové animální úrovni, podvědomí vztahující se k exaltované touze a konečně nadvědomí, s nímž je spjata schopnost sublimace a spiritualizace." Pojmy "neurotizace" a "banalizace". 8. Protovědomí v Mucchielliho fenomeno-strukturální psychologii a Obecná archetypologie a figurální strukturalismus Gilberta Duranda. 9. Některá ne-psychologická pojetí imaginace: H. Corbin a jeho mundus imaginabilis a jeho geneze, G. Bateson (jeho epistemologie založená na informačním paradigmatu) a Z. Neubauer (T. Akvínský) a eidetickou biologií založená imaginace. 10. Zamyšlení nad imaginací, nad obrazem, jazykem a hudbou. Hudba a rytmus jako protovědomí jazyka? Hudba a báseň a mytický rituál. 11. Škola C. G. Junga: M. L. von Franz a její Psychologický výklad pohádek a výklad stvořitelských mýtů. 12. Škola C. G. Junga: R. Starý a jeho Filmová hermeneutika. 13. Zakončení kurzu, krátká bilance. Doporučená literatura: Bateson, G. (2000). Mysl a příroda (nezbytná jednota). www.vhled.cz. Borecký, V. (1998). K otázkám symbolické imaginace. Praha: Karolinum. von Franz, M. L. (1999). Mýtus a psychologie. Praha: Portál. von Franz, M. L. (1998). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno: Host. Hillman, J. (1999). Sny a podsvětí. Praha: Portál. Hroch, J. (2000). Ke vztahu hlubinné hermeneutiky a metodologie humanitních věd. in: Sborník prací FF brněnské univerzity, 2000. Jung, C. G. (2003). Sebrané spisy 9/II: AION. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Jung, C. G. (2001). Výbor z díla IV.: Obraz člověka a obraz Boha. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Kerényi, K., Jung, C. G. (1993). Věda o mytologii. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Kyloušek, P.: Znak, struktura, vyprávění -- výbor z prací francouzského strukturalismu. Host, Brno 2002. Neubauer, Z. (1997). Esse obiectivum -- esse intentionale. Scientia & Philosophia 8: 114--160. Neubauer, Z. (2001). Země jako filosofický archetyp. Vhled, 3, www.vhled.cz. Neubauer, Z. (2001). O Sněhurce aneb o přírodě. Vhled, 3, www.vhled.cz. Neubauer, Z. (2001). Kolik se vejde andělů na špičku jehly. Vhled, 3, www.vhled.cz. Neubauer, Z. (2002). Mozek -- evoluce -- stvoření II. Psyche et natura 2002/1, s. 43-70. Starý, R. (2000). Cheirón, asklépiovská medicína a jungovská psychologie. Praha: Sagittarius. Starý, R. (1994). Medúsa v novější době kamenné. Praha: Prostor. Starý, R. (1999). Filmová hermeneutika. Sagittarius: Praha.