Komunikace v organizačním kontextu Obsah setkání: Komunikace v rámci organizace * Obecně o komunikaci l komunikační proces l funkce a typy komunikace l formy komunikace: face to face a distanční * Komunikace v organizaci l systémy komunikace l komunikační kanály a jejich využití * Role psychologa v organizaci * Nástroje analýzy komunikace a jejich využití 1.1.Komunikační proces 1.2. Funkce komunikace l Informovat -- předat zprávu l Instruovat -- zasvětit, naučit l Přesvědčit -- docílit změny názoru l Pobavit J 1.3. Typy komunikace l Individuální l dyadická l skupinová l Masová l Masmédia -- televize, internet, rádio l přímý účinek l nepřímý -- zprostředkující role názorových vůdců 1.3. Formy komunikace l Face to face l Rozhovor l Vyjednávání l Distanční l dopis, fax, mail l telefon l další nástroje: ICQ, Skype,... 2. Komunikace v organizaci 2. Organizační schéma zdroj: http://www.uhk.cz/uhk/univerzita/214 2.1. Systémy komunikace l Internet a intranet l Písemné: l Podnikové časopisy a noviny l Oběžníky a věstníky l Verbální: l Schůze a porady l Skupinové brífinky 2. 2. Oblasti komunikace l Intra-podniková l Zaměřená na řízení podniku l Zaměřená na vztahy l Komunikace s okolím l Majitelé l Zákazníci l Úřady l Široká veřejnost l Obchodní partneři 2.3. Zapojování a participace pracovníků l cíle participace l míra účasti na rozhodovacích procesech -- graf l mechanismus zapojování 2.3.a. Formy zapojování a participace l komunikace shora dolů l řešení problémů zdola nahoru l konzultace a participace představitelů pracovníků l finanční zainteresovanost 2.3.b. Úrovně participace l Pracoviště l Manažerská l tvorba politiky l na úrovni majitele 2.4. Průzkumy názorů pracovníků Možné cíle: l Zjištění preferencí l Získání názorů na určité oblasti l Identifikace problémů a jejich příčin l Zhodnocení vzdělávání 2.4. Metody průzkumu názorů pracovníků l Strukturované dotazníky l Rozhovory l Kombinace obou metod l Pomocí vytvoření referenčních skupin 3. Role psychologa v organizaci l analýza komunikace a nalezení dysfunkčních vzorců l facilitace komunikačních procesů l trénink komunikačních dovedností 4. Psychologické nástroje analýzy komunikace l Teorie her l Transakční analýza l Systémový přístup l Neurolingvistické programování