OTÁZKY TÝDEN 4: 1. Zkreslení, které vzniká tehdy, když třetí nepozorovaná nebo neanalyzovaná proměnná ovlivňuje nějak obě proměnné X a Y, které studujeme, nazýváme: a) vývojová sekvence b) nepravá korelace (spurious correlation/spurious relationships) c) chybějící střední člen d) dvojí příčina viz. Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. str. 21 nebo Barbie, Earl. 2001 The practice of Social Research, chapter 3, page 76 2. Předpokládáte, že vzdělání ovlivní příjem jedince a začnete zkoumat tento vztah. Neuvažujete o jiných příčinách velikosti příjmu. Jak se nazývá zkreslení, kterého jste se právě dopustili? a) vývojová sekvence b) nepravá korelace c) chybějící střední člen d) dvojí příčina (questionable cause) viz. Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. str. 24 nebo Barbie, Earl. 2001 The practice of Social Research, chapter 3, page 82 3. Přiřaď možnosti a) až d) k bodu 1 až 4 1.................... data, obsahující široce detailní informace, jsou vhodné k použití pro 2..................... vysvětlení, oproti 3................... datům, které jsou více vhodná pro 4....................... vysvětlení. a) kvalitativní b) kvantitativní c) idiografická d) nomotetická řešení: 1 a), 2 c), 3 b), 4 d) viz. Barbie, Earl. 2001 The practice of Social Research, chapter 3, page 74 Zpracovala: Alena Drvotová, učo 13265