SOC106 METODOLOGIE SOCIÁLNÍCH VĚD jarní semestr 2006 vedoucí kurzu: Igor Nosál, Ph.D. nosal@fss.muni.cz asistenti kurzu: Michaela Bartošová 15183@mail.muni.cz Lenka Slepičková 42916@mail.muni.cz Kateřina Danielová katkadanielova@centrum.cz Anna Garčicová 12975@mail.muni.cz ANOTACE Kurs je úvodem do sociálně vědního výzkumu. Má za úkol seznámit studentky a studenty se základy vědecké práce, generováním a ověřováním vědeckých poznatků. Jeho cílem je seznámit je se základními pravidly, jimiž se v sociální vědě tyto postupy řídí a orientovat je v problémech, které tuto činnost doprovázejí. Upozorní je na důsledky plynoucí z multiparadigmatičnosti sociálních věd pro jejich přístup k sociální realitě, pro způsob jakým ji empiricky zkoumají a pro charakter metod, které přitom používají. Seznámí je se základními výzkumnými strategiemi sociálních věd a s některými z jejich metodologických problémů. Provede je základy empirického výzkumu, zasvětí je do problematiky jazyka kvantitativního empirického výzkumu (jazyk proměnných) a do problematiky měření v sociálních vědách. Studenti se také seznámí se základními metodologickými předpoklady a procedurami kvalitativního a komparativního výzkumu. Naučí se sestavit výzkumný návrh, což zahrnuje zejména získání schopností: |>zacházet s prameny (odbornou literaturou), |>formulovat výzkumné problémy a výzkumné otázky v pojmech a konceptech sociálních věd, |>operacionalizovat tyto pojmy pomocí empiricky pozorovatelných ukazatelů (indikátorů), |>zvolit adekvátní strategii sběru relevantních informací (dat), které umožní formulované výzkumné otázky zodpovědět |>simplifikovat realitu v relevantních modelech (hypotézy a vztazích mezi proměnnými). Úspěšné absolvování kurs předpokládá zvládnutí poznatků z povinné literatury (viz rozpis četby v semestru) a plnění průběžných úkolů v průběhu semestru (viz níže v "hodnocení"). Předepsané texty povinné četby jsou v angličtině, slovenštině a češtině. Povinné aktivity a hodnocení: Pro získání kreditů za absolvování kurzu je nutno získat minimálně 60 bodů ze 100 možných bodů. Kurz je zakončen závěrečnou písemnou zkouškou. Podmínkou připuštění k závěrečné zkoušce jsou dva typy aktivit v průběhu semestru: 1) vypracování povinných úkolů (budování výzkumného návrhu) 2) navrhování zkušebních otázek k povinné četbě. Ad 1) Vypracování úkolů (budování výzkumného návrhu) probíhá ve studentských týmech a spočívá ve vypracování a vyvěšení 8 úkolů v termínech uvedených v harmonogramu v sylabu kurzu (podrobnosti viz sylabus kurzu a další informace na studijních materiálech v IS). Úkoly se v požadovaných termínech vyvěšují ve složce na studijních materiálech kurzu v IS. Bodován bude výsledný úkol -- výzkumný návrh. Maximální počet bodů je 30. Je však nutno vypracovat a včas vyvěsit všech 8 úkolů (to je jedna z podmínek připuštění k závěrečné zkoušce!). Ad 2) Mezi další povinné aktivity studentů patří vypracování návrhů zkušebních otázek z předepsané četby. Každý student/ka musí vypracovat do každého týdne ( z povinné četby týdne) nejméně jednu zkušební otázku a vyvěsit ji v příslušné složce na studijních materiálech kurzu v IS. Závěrečná zkouška je písemná, formou vědomostního testu z povinné četby (maximální počet bodů je 70). Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění předepsaných aktivit v průběhu semestru. Za výzkumný návrh je tedy možno získat až 30 bodů, za závěrečný test 70 bodů. * 1. týden (21.2.) Seznámení s programem kurzu 2. týden (28.2.) Lidské tázání a věda Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 1: "Human Inquiry and Science", s.16-40. *3. týden (7.3.) PARADIGMATA, TEORIE A SOCIÁLNÍ VÝZKUM Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 2:"Paradigms, Theory, and Social Research", s.41-67. Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum; s.12-17. *4. týden (14.3.) IDEA KAUZALITY V SOCIÁLNÍM VÝZKUMU. Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 3:"The Idea of Casation in Social Research", s.68-87. Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum; s.17-30. Úkol 1: Vytvořte tříčlenný výzkumný tým a zaregistrujte jej do seznamu týmu na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Registrace týmu spočívá ve vyvěšení textového souboru ve složce "výzkumné týmy". V textu souboru budou uvedena jména členů týmu s e-mailovými adresami, dále bude označen první v abecedě členů týmu (dle příjmení) jako "vedoucí týmu" (pokud se tým nedohodne jinak) pro snadnější komunikaci a pro případnou potřebu rozhodovat a rozdělovat práci v týmu a bude uvedeno předběžného téma (výzkumný problém) na kterém tým bude chtít dále pracovat při příprave svého výzkumného návrhu. Název tohoto souboru bude mít tvar: příjmení1_příjmení2_příjmení3_tým (např.: adamovská_novák_zatloukal_tým). Při hledání kolegyň/kolegů pro týmovou práci využijte diskusní forum ke kurzu SOC706 kde můžete inzerovat svou nabídku typu "hledám kolegu/kolegyni do týmu na téma eutanázie" atd. Pouze výjimečně bude akceptován jiný počet členů týmu! Učiňte tak nejpozději do začátku příštího týdne! Termín: do 21.3. Pozor! Všechny následující úkoly již budete řešit ve svých týmech! 5. týden (21.3.) DESIGN VÝZKUMU 1 -- téma a výzkumná otázka Povinná četba: Silverman, David 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar; Kapitola 5 "Výber témy", s.73-86 Úkol 2: Formulujte výzkumný problém (téma) a výzkumnou otázku svého simulovaného výzkumu. Svůj výběr tématu zdůvodněte a obhajujte je jako významné a relevantní pro sociologický výzkum. Při vymezení problému a otázky myslete na to, že výzkumu bude mít charakter kvantitativního výzkumu. Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín: do 28.3. 6. týden (28.3.) DESIGN VÝZKUMU 2 -- účel a jednotka analýzy Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 4:"Research Design", s.91-101 Ragin, C.Charles. 1994. Constructing Social Research. London: Pine Forge Press; Chapter 2: "The Goals of Social Research", s.31-47 Úkol 3: Vymezte účel svého připravovaného výzkumu a určete výzkumnou jednotku. Své volby vždy zdůvodněte a reflektujte výhody případně nevýhody. Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín: do 4.4. *7. týden (4.4.) "Čtecí týden", přednáška se nekoná (Čas věnujte studiu literatury) *8. týden (11.4.) DESIGN VÝZKUMU 3 -- výzkumná strategie Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 4:"Research Design", s.101-107 Ragin, C.Charles. 1994. Constructing Social Research. London: Pine Forge Press; Chapter 2: "The Goals of Social Research"/ "The Link between Goals and Strategies" s.47-53 Úkol 4: Rozhodněte se pro výzkumnou strategii. Diskutujte propojení s cíly a výzkumnou otázkou. Své volby vždy zdůvodněte a reflektujte výhody případně nevýhody. Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín: do 18.4. *9. týden (18.4.) DESIGN VÝZKUMU 4 -- provádění výzkumného projektu, psaní výzkumného návrhu Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 4:"Research Design", s.91-87 Hendl, Jan 1999. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum; 93-95 Silverman, David 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar; Kapitola 9 "Ako písať návrh výskumného projektu", s.125-130 Úkol 5: Vytvořte přehled odborné literatury k problému (minimálně 15 titulů). Používejte přitom bibliografickou normu Sociologického časopisu. Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín: do 25.4. 10. týden (25.4.) KONCEPTUALIZACE A OPERACIONALIZACE , ROLE HYPOTÉZ Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 5:"Conceptualization, operationalization, and Measurement", s.118-140 Vaus, de D. A. 1991. Survey in Social Research. London: Unwin Hyman; Chapter 4: "Developing indicators for concepts", s.47-53 Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum; s.74-87. Kerlinger, Fred N. 1972. Základy výzkumu chování. Praha: Academia; Problémy a hypotézy, s. 31-40 Úkol 6: Klíčové koncepty a jejich operacionalizace, teoretická a pracovní hypotéza - [1 strana] Identifikujte ve svém výzkumném problému (výzkumné otázce) klíčové koncepty. Formulujte teoretickou hypotézu o vztahu mezi klíčovými koncepty svého výzkumu, kterou chcete svým výzkumem dále ověřovat. Teoretické koncepty dále operacionalizujte (tj.navrhněte indikátory) a vytvořte pracovní hypotézu (případně soubor více pracovních hypotéz) pro další ověřování výzkumem. Příklady klíčových konceptů z různých výzkumů: ˙ Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství (sociologie). ˙ Míra stigmatizace klientů sociálního státu a charakter sociální pomoci, již se jim dostává (soc. politika). ˙ Třídní příslušnost a volební preference voličů (politologie). ˙ Charakter či obsah sdělení a způsob jeho prezentace v novinách (žurnalistika). ˙ Konformismus k mínění skupiny a míra v níž je skupina pro jedince referenční (psychologie). Úkolem je tedy najít indikátory např. pro měření míry sociální kontroly v sousedství a charakteru (typu) sousedství (nezapomínejte, že oba termíny jsou sociologickými koncepty, vyjasněte si jejich obsah konfrontací s učebnicemi a Sociologickým slovníkem). Nejprve vymezte dimenze svých konceptů (například dimenze sousedství, v nichž se realizuje sociální kontrola) a pak zvolte jednu dimenzi relevantní pro vaši výzkumnou otázku a vytvořte pro tuto dimenzi klíčových konceptů indikátor či soubor indikátorů). Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín do 2.5. 11. týden (2.5.) KVALITA MĚŘENÍ A JEJÍ KRITÉRIA Povinná četba: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Company; Chapter 5:"Conceptualization, operationalization, and Measurement", s.140-147 Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum; s.56-71. Úkol 7: Vypracujte konečnou podobu svého výzkumného návrhu Struktura návrhu musí odpovídat prvkům návrhu, jak je uvádí Babbie na s.113-114. Text tohoto úkolu vyvěste ve složce "úkoly" na "studijních materiálech" ke kurzu v IS. Termín: do 9.5. *12. týden (9.5.) Užití kvantitativních metod: studie kovariancí Povinná četba: Ragin, C.Charles. 1994. Constructing Social Research. London: Pine Forge Press; Chapter 6: s.131-153 Úkol 8: Proveďte hodnocení jednoho výzkumného návrhu vašich kolegů ze studijní skupiny. O konkrétním návrhu k hodnocení a způsobu hodnocení Vás včas bude informovat astent/ka kurzu. Termín: do 16.5. *13. týden (16.5.) Užití kvalitativních metod: studie podobností Povinná četba: Ragin, C.Charles. 1994. Constructing Social Research. London: Pine Forge Press; Chapter 4, s.81-103. *14. týden (23.5.) Užití komparativních metod: studie odlišností Povinná četba: Ragin, C.Charles. 1994. Constructing Social Research. London: Pine Forge Press; Chapter 5, s.105-130. formální požadavky POZOR! Všechny vaše texty musí mít standardní formát a profesionálně dodržený rozměr. Budou psány na počítači v textovém editoru WORD (formát doc. nebo rtf.), písmo Times New Roman 12 bodů, řádkování 1,5 -- strana vašeho textu tak musí odpovídat přibližně normostraně o 30 řádcích a 65 znacích (včetně mezer) na řádku. Název souboru bude složen z příjmení členů týmu, pomlčka a číslo úkolu. Např.: navratilova_polak_zoufala_ukol 2. Do hlavičky vlastního textu úkolu napište vždy číslo kurzu, číslo a název úkolu a jména autorů úkolu. V jiné úpravě a podobě nebudou přijaty k hodnocení (součástí metodologie je i kultivace ve zvyklostech normální vědy). Úkoly vyvěste v příslušné složce "studijních materiály" ke kurzu v IS v termínu uvedeném v sylabu kurzu. ZÁVĚREČNÝ TEST Závěrečná zkouška má formu písemného vědomostního testu z povinné četby. Obsahuje převážně uzavřené otázky (volba variant odpovědí) i několik otevřených, na které je nutné verbálně stručně, ale vyčerpávajícím způsobem odpovědět. Test se píše prezenčně, ke zkoušce je nutno se včas zapsat v IS. SOUPIS LITERATURY předepsané strany jsou uvedeny v rozpisech týdenní četby: Babbie, Earl. 2001. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth Publishing Copany. Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Hendl, Jan 1999. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Kerlinger, Fred N. 1972. Základy výzkumu chování. Praha: Academia Ragin, C.Charles. 1994. Constructing Social Research. London: Pine Forge Press. Silverman, David 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. Vaus, de D. A. 1990. Survey in Social Research. London: Unwin Hyman.