Hana Dokoupilová, UČO 13838 dokoupil@fss.muni.cz SOC421 Analýza kvalitativních dat jaro 2006 Návrh výzkumného projektu[ZK1] Nevím jestli se to dá použít jako výzkumný rámec, ale tato situace mi evokuje "politický sen o moru", který umožňuje státu převzít absolutní kontrolu nad prostorem i individuem. (Foucault: Dohlížet a trestat) kde je postižený prostor "uzavřen, rozkouskován, ve všech svých bodech ... centrum a periferii propojuje nepřetržitá činnost zapisování..." (s.277). "mor jako současně reálná a imaginární forma ztráty ztráty řádu má za svůj medicínský a politický korelát disciplínu." (s.278) Pokusit se použít Foucautlových myšlenek k analýze diskurzu o ptačí chřipce.[ZK2] "Rizikové oblasti jsou rozděleny na takzvaná pásma. V užším pásmu 'ochrany', které je v zóně do tří kilometrů od místa výskytu, platí přísná opatření. V širším pásmu 'dozoru', které se vymezuje do deseti kilometrů od místa nálezu infikovaných ptáků, platí omezený režim." (iDNES) Mor podněcuje disciplinární schémata, která s eprojevují v zakládání nákazových komisí a krizových štábů. Také vyžaduje množství separací, do hloubky organizovaný dohled a kontrolu, intenzifikaci a rozvětvení moci.(s.279) Foucaultův popis krásně notuje s jazykem, který se objevuje na stránkách denního tisku (jako např.globální plán postupu , Protokol pro rychlou reakci a zadržení pandemické chřipky , speciální opatření, integrovaný záchranný systém) a opatřeními, která jsou prováděna jak na národních, tak i nadnárodních úrovních. "Každá mršina se musí zabalit do dvou igelitových pytlů, popsat a orazítkovat. Náklad sbírají modré kurýrní dodávky a svážejí ho do Prahy." (iDNES[ZK3] ) ------------------------------- [ZK1]Celkově: zatím jen nahozená inspirace nějakého obecnějšího, nic o výzkumném problému. [ZK2]No jako inspirace by to snad bylo fajn, ale to by člověk musel rozebírat popisy už propuknuté epidemie, ne? [ZK3]No a co s tím vším? To je jen nahozená paralela mezi sociálními pořádky, které navozuje Foucaultovo líčení morové epidemie, a některými specifickými momenty současných preventivně-sanačních praktik. Co s tím? Proč to studovat?