Sociální politika Téma: Politika zaměstnanosti a trhu práce FSS MU Brno, 2006 Struktura tématu 1. Vymezení nezaměstnanosti a způsoby jejího měření 2. Míry nezaměstnanosti a další míry na TP 3. Typy nezaměstnanosti 4. Vývoj a struktura nezaměstnanosti v ČR a v zemích EU 5. Trh práce 6. Cíle politiky zaměstnanosti a politiky TP Struktura tématu 7. Modely politiky TP (režimy nezaměstnanosti) 8. Pasivní politika TP 9. Aktivní politika TP 10. Vývoj aktivní politiky TP v ČR 11. Evropská strategie zaměstnanosti a její význam AD1) Vymezení nezaměstnanosti a způsoby jejího měření - Definice Nezaměstnanosti dle ILO nSchopnost pracovat nMotivace pracovat nBez placeného zaměstnání Způsoby zjišťování počtu nezaměstnaných v ČR nVýběrové šetření pracovních sil (ČSÚ) nRegistrovaná nezaměstnanost (ÚP) Rozdíl: skrytá nezaměstnanost nepravá nezaměstnanost AD2) Míry nezaměstnanosti a další míry na TP - Míra nezaměstnanosti u = U/L * 100 kde u ... míra nezaměstnanosti U ... počet nezaměstnaných L ... počet pracovních sil, tzv. ekonomicky aktivní obyvatelstvo Způsoby měření míry nezaměstnanosti VŠPS npočet nezaměstnaných zjištěný na základě šetření npočet pracovních sil = počet zaměstnaných zjištěný na základě šetření (placené zaměstnání, OSVČ, dočasně nemocní či na školení) MPSV npočet nezaměstnaných = počet tzv. dosažitelných neumístěných uchazečů o zaměstnání npracovní síla = počet zaměstnaných z VŠPS + počet pracujících cizinců podle evidence MPSV a MPO + počet dosažitelných neumístěných uchazečů o zaměstnání Míra nezaměstnanosti podle různých metodik VŠPS n7,8 % (4. čtvrtletí 2005) MPSV nnová metodika: 9,2 % (k 31.1. 2006) MPSV nstará metodika: sledovala se naposledy k 31.1. 2005 (10,7 %), ve stejném období k 31.1. 2005 byla míra nezaměstnanosti podle nové metodiky MPSV 9,8 %, a ke konci třetího čtvrtletí 2004 podle VŠPS 8,2 %. Skupiny s vyšším rizikem nezaměstnanosti (k měření specifické míry) nženy po mateřské dovolené nmladiství a absolventi škol nzdravotně postižení nlidé s nízkou kvalifikací nstarší pracovníci Specifická míra nezaměstnanosti absolventů počet nezaměstnaných absolventů ________________________________ x 100 počet všech absolventů na pracovním trhu (zaměstnaných i nezaměstnaných) AD3) Typy nezaměstnanosti nFrikční nezaměstnanost nStrukturální nezaměstnanost nCyklická nezaměstnanost Frikční nezaměstnanost nrelativně krátká doba (kvalita a dostupnost informací o TP, motivace, lidský kapitál, bariéry) núroveň nezaměstnanosti relativně nízká B U = 0 přírůstek nezaměstnanosti se rovná nule Up = Uf frikční nezaměstnanost se blíží přirozené míře nezaměstnanosti iu = ou přírůstek pracovních sil se rovná úbytku pracovních sil, přičemž není podstatné, zda míra přítoku a odtoku je vysoká či nízká Strukturální nezaměstnanost ndoba nezaměstnanosti relativně dlouhá nsoučasně existují nezaměstnaní i volná pracovní místa Beveridgeova křivka P U Zdroje strukturálních poruch nprostorová imobilita pracovní síly ntechnologická změna nzměna poptávky po pracovní síle v určité kvalifikaci npokles agregované poptávky npříliv zahraniční pracovní síly nzměna v orientacích trhu nzměny a pohyby v celkové kvalitě pracovní síly Cyklická nezaměstnanost nkvantitativní rozpor mezi počtem nezaměstnaných a počtem volných pracovních míst ntok trhem práce je nižší a spíše se dále snižuje, délka nezaměstnanosti se prodlužuje AD4) Vývoj a struktura nezaměstnanosti v ČR a v zemích EU -- Míra nezaměstnanosti Dlouhodobá nezaměstnanost nnezaměstnanost překračující délku 12 měsíců (EU) nnezaměstnanosti překračující délku 6 měsíců (ČR) nvelmi dlouhá nezaměstnanost nad 2 roky (zjišťována míra + podíl na celkové nezaměstnanosti) AD5) Trh práce -- Specifika TP nPředmětem směny na trhu je práce vázaná na konkrétního nositele nTrh práce podléhá procesům segmentace nČistý tržní mechanismus na pracovním trhu je narušen existencí kolektivního vyjednávání nTrh práce je také výrazně ovlivňován ze strany státu AD6) Cíle politiky zaměstnanosti a politiky TP -- Politika TP nmakroekonomická/hospodářská politika = politika zaměstnanosti nmikroekonomická politika = politika pracovního trhu Základní cíle politiky TP nsnížit úroveň nezaměstnanosti ke zvýšení pružnosti pracovního trhu nredistribuovat nezaměstnanost mezi skupinami obyvatel -- přerozdělit šance na PT ve prospěch těch, kteří na ně špatně dosáhnou nzajistit sociální reprodukci pracovní síly nzvyšovat kvalitu lidského kapitálu pracovní síly a zkvalitňovat vztah pracovní síly s pracovním trhem = aktivní politika trhu práce (vs. pasivní politika trhu práce) AD7) Modely politiky TP - Základní režimy nezaměstnanosti (pracovních trhů) dle Gallie a Paugam nLiberální režim nUniverzalistický režim nKorporativní - konzervativní režim AD8) Pasivní politika TP - Formy podpory příjmu v nezaměstnanosti nsystém pojištění v nezaměstnanosti (unemployment insurance) nsystém státní pomoci v nezaměstnanosti (unemployment assistance) AD9) Aktivní politika TP - Nástroje politiky TP (dle OECD) nVeřejné služby zaměstnanosti nOpatření pro handicapované nOpatření pro mládež nPodpora tvorby nových pracovních míst nregulérní zaměstnání v soukromém sektoru nsebezaměstnání ntvorba nových pracovních míst ve veřejném sektoru nVýcvik a vzdělávání AD10) Vývoj aktivní politiky TP v ČR AD11) Evropská strategie zaměstnanosti a její význam - Tíživé problémy 90. let ve 3 oblastech nzaměstnanost (DE v Evropě 60-61 % x v Japonsku a USA cca 70%) nnezaměstnanost (DU vyšší 10 %: 1990 = 8,3 %, 1993 = 10 %, 1994 =10,5 % x DU v USA 1994 = 6,1 %, v Japonsku = 2,9 %) ndlouhodobá nezaměstnanost (DU žen o 20% nižší než mužů, DU ZPS o 30% nižší než evropský průměr)