SPP 102 Sociální politika - přednáška č. 7 (Mgr. Ondřej Hora) Sociální pojištění: funkce, cíle a nástroje, organizace a financování. Česká republika. Problém stárnutí v moderní společnosti, důchodové systémy - diskuse současných řešení. SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 2) Sociální pojištění -- je založeno na principu odkládání spotřeby pro případ sociální události, kterou můžeme očekávat -- je spojené se ztrátou příjmu (stáří, nezaměstnanost, nemoc, invalidita, mateřství, ztráta živitele). Financováno prostřednictvím příspěvků. Nárok nastává při vzniku dané sociální události, na kterou jsme pojištěni X jinou variantou financování jsou tzv. "demogranti" -- příjemci dávek placených z daní, ale příjmově netestovaných. 1) Povinné pojištění -- brání před chudobou, uplatňuje se princip občanské solidarity 2) Zaměstnanecké pojištění (např. penzijní fondy) -- doplňují příjem k základní penzi -- jsou vázány na pracovní poměr v podniku nebo na práci v určitém odvětví -- při skončení může vybrat nebo je mu vypláceno v důchodu vypláceno podle naspořeného příspěvku 3) Dobrovolné soukromé individuální připojištění (např. penzijní). Se státním příspěvkem po celou dobu spoření + je i daňové zvýhodnění + stát stanovuje podmínky pro správu fondu a vykonává dozor nad penzijními pojišťovnami SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 3) Tyto tři pilíře se doplňují a vytváří systém (model) sociálního zabezpečení Cílem je ochrana při vzniku sociální události -- ale jsou situace, kdy pojistná schémata nevyhovují, protože: * se jedná o rizika, která nejsou v těchto systémech zahrnuta (např. ztráta bydlení) * rizika jsou zahrnuta, ale schémata sociálního pojištění nejsou pro určité kategorie dostatečně dostupná -- řešením je potom sociální pomoc 3) dávka (pro některé kategorie) není dost vysoká -- dvě řešení 1) posílení zásluhové složky systému (víc jsem platil, tudíž víc dostanu), 2) státní systém garantuje určitý základní životní standard pro občany a zajištění vyššího standardu je ponecháno na soukromém připojištění (které stát může podporovat) SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 4) Systém sociálního pojištění v ČR -- 3 typy pojišťovacích schémat Možné jsou 3 typy pojišťovacích schémat a jejich kombinace: a) povinné (většinou státem vedené systémy) b) pojištění skupin (resortní, př. podnikové) c) individuální (soukromé) Systém v ČR má 1-3 pilíře (podle typu rizika): např. zdravotní pojištění - všeobecné i oborové pojišťovny, důchodové pojištění -- v ČR fungují první a třetí pilíř, ale je možné, aby zaměstnavatel a zaměstnanec přispívali na soukromé pojištění zaměstnance dotované státem Česká správa sociálního zabezpečení jako orgán státní správy vykonává působnost v oblasti sociálního zabezpečení (důchodového pojištění a nemocenského pojištění, výběru příspěvku na státní politiku zaměstnanosti) a lékařské posudkové služby. Výjimkou je v ČR tedy zdravotní pojištění, kde působí více i (nestátních) zdravotních pojišťoven. SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 5) ČSSZ spravuje řadu pojišťovacích schémat zahrnujících specifické události: 1) nemocenské pojištění: a) nemocenská b) podpora při ošetřování člena rodiny c) vyrovnávací příspěvek v mateřství a těhotenství d) peněžitá pomoc v mateřství 2) důchodové pojištění: a) starobní důchody b) invalidní důchody (plné a částečné) c) pozůstalostní důchody (vdovský, vdovecký a sirotčí) 3) příspěvek na státní politiku zaměstnanosti SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 6) Vytváření prostředků sociálního pojištění -- odvádí zaměstnanci, zaměstnavatelé, OSVČ, stát (za děti, seniory, nezaměstnané) SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 7) Důchodové (starobní) pojištění Je nejvýznamnějším schématem sociálního pojištění -- týká se největšího množství osob a je v něm nejvyšší objem prostředků, které tvoří významnou část mandatorních výdajů sociálního státu (v roce 2004 sociální výdaje tvořily 35 procent výdajů státního rozpočtu, tj. 313 miliard korun -- důchody celkem 225 miliard korun, z toho 168 miliard byly starobní důchody). Typy konstrukce důchodového systému: 1) Bismarckovský pojistný systém -- výše důchodů závisí na zaplaceném pojistném -- je stanoven procentní podíl primárního výdělku jedince -- zahrnují se příjmy za určité období nebo se mohou zahrnovat příjmy za celý život -- počítá s valorizací důchodu podle mezd -- je stanovena minimální úroveň důchodu SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 8) 2) Beveridgovský pojistný systém -- tzv. plochý (flat-rate) -- výše důchodů je určena jednotně a) pro všechny osoby žijící v dané zemi (residenti) bez ohledu na příspěvky nebo b) v závislosti na délce pojištění je stanovena doba odpracovaných let pro přiznání základní (nesnížené) penze (např. ve VB 44 let pro muže a 39 let pro ženy) 3) Kombinace dvou předchozích (dvousložková konstrukce) 1. složka - je stanovena pevně pro všechny (základní důchod) -- slouží jako dno 2. složka -- je částka stanovená v procentech z průměrného příjmu V ČR má také tyto 2 složky -- a) základní výměru, která činí 1470 Kč (měsíčně), a b) procentní výměru, která činí 1,5 procenta výpočtového základu za každý rok pojištění. SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 9) Zvyšování důchodů (indexace, valorizace) Ekonomika není neměnná -- v krátkodobém či delším časovém horizontu je třeba sociální dávky přizpůsobovat změněné ekonomické situaci -- nejčastěji zvýšit (dorovnat) jejich úroveň vzhledem ke kupní síle peněz a životní úrovni obyvatelstva. Před rokem 1989 k tomu docházelo jen nárazově u nových penzí (znevýhodňovalo to tzv. starodůchodce). Valorizace se provádí podle růstu cen a mezd -- u mezd je podle čisté nebo hrubé mzdy -- podle hrubé mzdy je to důchodce výhodnější, protože hrubé mzdy rostou rychleji a jsou progresivně zdaněné. V ČR se uvádí poměr náhrady kolem 44 procent předchozí průměrné hrubé mzdy (v roce 2004). Je otázkou k diskusi, nakolik se mají důchodci podílet na růstu životní úrovně ve své zemi. SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 10) K valorizaci dochází: a) nárazově (ad hoc) -- v důsledku nějaké vnější události nebo jako důsledek dlouhodobého vývoje (V ČR při růstu cen aspoň 10 %). b) automaticky -- je většinou dáno zákonem při splnění určitých podmínek buď časových nebo podle růstu mezd či cen valorizace podle vývoje cen (inflace) i mezd. V ČR valorizace při růstu cen minimálně o 2 procenta za rok (zvýšení o 100 procent) nebo pokud ve dvou po sobě jdoucích letech rostou reálné mzdy (zvýšení o minimálně 1/3 růstu mezd). c) polo-automaticky (podmínečně) -- zákon umožňuje valorizovat, ale vlastní rozhodnutí ponechává na vládě -- ta rozhoduje na základě současné situace (např. ekonomické, ale může i politické) SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 11) Vznik problémů v důchodových systémech Historický vývoj: Po 2. světové válce klesal věk odchodu do důchodu, zároveň se prodlužovala průměrná délka života a výrazně rostla životní úroveň, v důsledku postupně rostla výše důchodů -- v 70. letech byla navíc vysoká inflace (představuje problém pro důchodové systémy -- znehodnocuje vklady a snižuje kupní sílu důchodu). V současnosti je největším problémem zvyšování podílu osob v důchodovém věku proti ekonomicky aktivní populaci. Příčiny: - klesá porodnost, v ČR významně po roce 1989, děti v pozdějším věku, přibývá bezdětných, málo 3. dětí -- dnes je pod hranicí čisté reprodukce - prodlužuje se délka života (v 60.-90. letech 20. století vzrostla délka života o 8 let -- významně vzrostla také v některých post-komunistických zemích). Očekává se nepříznivý demografický vývoj (prognóza do budoucna až 50:50) -- může vést k ekonomické nerovnováze. Z tohoto důvodu je třeba situaci nějak řešit. SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 12) Co je možné dělat s důchodovými systémy (1/2) Hrozí riziko ekonomické nestability důchodových systémů a existuje předpoklad budoucího zvyšování fiskální nerovnováhy pokud nedojde ke změně. 1) úpravy nároků v rámci existujícího systému -- zvyšování věku odchodu do důchodu, zpřísnění podmínek pro předčasné důchody, přísnější zohledňování příspěvků a rozhodných období, hodnocení náhradních dob ve sníženém rozsahu atd. 2) snižování úrovně důchodů -- mírně se snižuje poměr důchodu k předchozímu výdělku (poměr náhrady) -- citlivá záležitost (je to politicky nepopulární opatření) -- změní se způsob indexování nebo výpočtu důchodu SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 13) Co je možné dělat s důchodovými systémy (2/2) 3) změna způsobu financování důchodového systému -- existují dva základní typy financování a třetí (NDC) je kombinovaný: a) průběžný systém (pay-as-you-go): postaven na mezigenerační solidaritě -- to, co se vybere na pojistném, se ve stejném roce vyplácí v důchodech -- většina důchodových systémů b) fondový systém: není postaven na mezigenerační solidaritě -- výše penze závisí na výši příspěvků, které člověk odvede, a fondy (1 či více) je zhodnocují -- tento systém byl v určité variantě zaveden jako povinný v roce 1981 v Chile -- je tam garance minimálního příjmu c) kvazi-fondový systém (NDC): systém virtuálních účtů, výhodou je větší spravedlnost (ale je prakticky průběžný) -- Švédsko SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 14) Výhody a nevýhody fondového a průběžného modelu: SPP 102 Sociální politika -- přednáška č. 7 (str. 15) Řešení problémů v důchodovém zabezpečení pro ČR(?): EU převody průběžného na fondový systém spíše nedoporučuje (vzniká problém kapitálové mezery). V ČR proběhly dosud pouze dílčí, i když závažné úpravy systému: * Od roku 1996 došlo k oddělení důchodového fondu od státního rozpočtu (předtím se přebytků využívalo na pokrytí jiných výdajů, netvořila se rezerva). * Zvýšení věku odchodu do důchodu. V ČR proběhlo novelou v roce 1996, zvýšení věku odchodu z 60 na 62 pro muže a z 53 -- 57 na 57 -- 61 let pro ženy. * Zpřísnění přiznání předčasných důchodů (zkrácena doba, po kterou lze jít předčasně do důchodu, a důchod je přiznáván trvale ve snížené míře). Zřejmě není dostatečným řešením. Je tedy potřeba tzv. důchodová reforma -- podklad zpracovala vláda (zájemci viz stránky MPSV).