SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006 Struktura tématu 1. Vzdělání a jeho význam v současné znalostní společnosti 2. Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu 3. Způsoby intervence státu do oblasti výcvikových a vzdělávacích programů 4. Typy výcvikových a vzdělávacích programů 5. Význam výcvikových a vzdělávacích programů a jejich rozsah v zemích EU 6. Rekvalifikace v ČR -- obecné charakteristiky 7. Rekvalifikace v ČR -- jejich cílenost, efekty na zaměstnanost a sociální účinky AD1. Vzdělání a jeho význam v současné znalostní společnosti *Vzdělání *Kvalifikační (profesionalizační) funkce vzdělání *Klíčové kompetence *Kvalifikace *Zaměstnatelnost *Capabilities (Krebs, V. a kol. 2002. Sociální politika. Praha: ASPI. Kap. 18 Vzdělávací politika, s. 310-328) (Potůček, M. a kol. 2005. Veřejná politika. Praha: SLON. Kap. 11 Vzdělávací politika, s. 277-309) Ad 2) Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu *Teorie lidského kapitálu *Teorie sociální reprodukce (koncept kulturního kapitálu) *Koncept segmentace pracovního trhu (Potůček, M. a kol. 2005. Veřejná politika. Praha: SLON. Kap. 11 Vzdělávací politika, s. 277-309) Ad 2) Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu Lidský kapitál, jeho zdroje, formy a výnosy v širším pojetí OECD Ad 3) Způsoby intervence státu do oblasti výcvikových a vzdělávacích programů * Přímá tvorba výcvikových a vzdělávacích programů * Finanční příspěvky a jiné pobídkové mechanismy * Regulační mechanismy Ad 4) Typy výcvikových a vzdělávacích programů *Pro zaměstnané a zájemce o zaměstnání *Pro nezaměstnané 3. Pro specifické skupiny Ad 4) Typy výcvikových a vzdělávacích programů *Cílené (specifická profese, příslib konkrétního zaměstnavatele) *Necílené (bez specifického zaměření, všeobecné znalosti a dovednosti pro zvýšení šancí na pracovním trhu) Ad 5) Význam výcvikových a vzdělávacích programů a jejich rozsah v zemích EU Přečíst zprávu VUPSV (www.vupsv.cz) , oddíl výzkumné zprávy: Sirovátka, T. a kol. 2005. Směřování české sociální politiky s důrazem na agendu Lisabonské strategie. Kapitola 3.2 Politika trhu práce v ČR a v EU, s. 66-81. Brno: VUPSV Ad 5) Význam výcvikových a vzdělávacích programů a jejich rozsah v zemích EU Hlavní body: * Míra účasti ve výcvikových a vzdělávacích programech * Creaming efekt * Pobídkové mechanismy (pro jednotlivce, pro zaměstnavatele) * Modulový (stavebnicový) systém * Finanční zainteresovanost všech aktérů Ad 6) Rekvalifikace v ČR -- obecné charakteristiky * Rekvalifikace pro nezaměstnané a zájemce o zaměstnání * Rozhoduje ÚP (zprostředkovatel, oddělení rekvalifikací) * Písemná dohoda (obsah, způsob, doba, sankce) * Rekvalifikační zařízení (akreditace MŠMT) * Rekvalifikace musí být účelná a nezbytná * Finanční zvýhodnění pro účastníka rekvalifikace (kurzovné, stravné, nocležné, zvýšená podpora v nezaměstnanosti) * Typy rekvalifikací (profesní r., praktická r., obnovovací kurz, doplňková r., motivační kurz, nespecifická r.) Ad 6) Rekvalifikace v ČR -- obecné charakteristiky (2) Rekvalifikace pro zaměstnané * Podpora zaměstnanců (ohrožených ztrátou zaměstnání, potřebují doplnit kvalifikaci, mají zájem společně se zaměstnavatelem zvyšovat svoji kvalifikaci) * ÚP přihlíží: k situaci na regionálním TP, k postavení dané organizace na TP, k perspektivě uplatnění zaměstnanců * Podpora zaměstnaneckých rekvalifikací (příspěvek na zapracování, investiční pobídky) Ad 6) Rekvalifikace v ČR -- jejich cílenost, efekty na zaměstnanost a sociální účinky * Přečíst zprávu VUPSV (www.vupsv.cz) , oddíl výzkumné zprávy: Sirovátka, T. a kol. 2006. Hodnocení efektivity programů aktivní politiky zaměstnanosti v ČR. Kapitola 2 Rekvalifikace v roce 2004, s. 16-30. Brno: VUPSV * Přečíst stať ve sborníku: Sirovátka, T., Mareš, M. (eds.). 2003. Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika. Kapitola 20 Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny nezaměstnaných, s. 202-219. Brno: MU Ad 6) Rekvalifikace v ČR -- jejich cílenost, efekty na zaměstnanost a sociální účinky Hlavní body: * Cílenost podle vybraných skupin, vzdělání, věku, délky předchozí evidence * Hrubé efekty na zaměstnanost podle vybraných skupin, vzdělání, věku, délky předchozí evidence, typu absolvovaného programu, délky absolvovaného programu * Sociální účinky -- přínosy rekvalifikací (Břeclavsko: očekávání spojená s rekvalifikacemi, kvalita rekvalifikačních programů očima účastníků)