Link: OLE-Object-Data Seminární práce do kurzu : SPP124 Práce s nezaměstnanými Téma : Projekt VZDĚLANÍ MLADÍ LIDÉ vypracovala : Magdaléna Hándlová učo : 15623 5 Osnova : Úvod......................................................................................................................3 1. Analýza cílové skupiny a jejího postavení na pracovním trhu ...................3 1.1 Postavení cílové skupiny na trhu práce ..........................................3 1.1a Pohled na nezaměstnanost obecně : .......................................3 1.1b Pohled na nezaměstnanost v regionu Jablonec nad Nisou .............6 2 . Popis programu a jeho reakce na identifikované potřeby cílové skupiny.......7 3. Hodnocení programu ...................................................................12 Úvod : Ve své seminární práci se budu zabývat projektem Vzdělaní mladí lidé, který je realizován Úřadem práce v Jablonci nad Nisou. 1. Analýza cílové skupiny a jejího postavení na pracovním trhu Cílovou skupinou jsou mladí lidé, kteří jsou v situaci, že nedokončí odborné vzdělání v posledním ročníku střední odborné školy nebo středního odborného učiliště. Je to skupina mladých lidí, která je přímo ohrožena primárním problémem při dokončování vzdělání - v průběhu studia vznikla překážka, která potom brání v posledním ročníku úspěšnému ukončení vzdělání a přestože žák absolvoval požadovanou dobu studia, opouští školu se základním vzděláním - nabídka jejich dovedností a znalostí je tedy velmi nízká. Ve velkém procentu se po nedokončeném studiu dostávají tito lidé do evidencí úřadů práce. Zařazení této skupiny na trh práce je ovšem problematické, protože nemají žádnou kvalifikaci.. Zájem zaměstnavatelů o pracovní sílu bez vzdělání klesá a mladí lidé tak zůstávají v evidenci ÚP a stávající se dlouhodobě nezaměstnaní. Jejich nezaměstnanost je nebezpečná, protože vzhledem k tomu, že nikdy nepracovali, nemají zažité pracovní návyky a jejich integrace do pracovního procesu je problematická. Do projektu je nyní zapojeno celkem 70 žáků na 11 školách , v průměru je to 6-7 žáků na škole. 1.1 Postavení cílové skupiny na trhu práce Pro všeobecné údaje budu využívat dat z let 2005 a 2004. 1.1a Pohled na nezaměstnanost obecně : Průměrný počet všech nezaměstnaných v roce 2004 byl 537,4 tisíc lidí a v roce dosáhl jejich počet hodnoty 514,3 tisíc.V roce 2004 byla průměrná míra nezaměstnanosti 9,2 % . Tato hodnota v roce 2005 klesla o dvě setiny na 9,0 % . Můžeme tedy sledovat klesající tendenci počtu nezaměstnaných. Věková struktura uchazečů o zaměstnání : Podle této tabulky je tedy počet uchazečů o zaměstnání ve věkové skupině do 24 let poměrně vysoký, ovšem ne nejvyšší. Můžeme se ale podívat i na specifickou míru nezaměstnanosti, která podle údajů MPSV dosáhla v prosinci roku 2005 výše 19,4 %, což je více než dvojnásobkem celkové míry nezaměstnanosti -- skupina mladých lidí patří tedy na trhu práce k nejohroženějším. Tato tabulka ukazuje podíl nezaměstnaných mladých lidí celkově. Podíl cílové skupiny s neukončeným nebo pouze základním vzděláním ukazuje následující tabulka. Osoby s neukončeným nebo pouze základním vzděláním představují druhou nejpočetnější skupinu uchazečů o zaměstnání podle stupně vzdělanosti. Vyjádřeno procenty se jedná o 30,6 % z celkového počtu uchazečů, což je poměrně vysoké číslo. Z hlediska specifické míry nezaměstnanosti je míra nezaměstnanosti u této skupiny až 4 -- krát vyšší než celorepublikový průměr : - u žen třikrát převyšuje celorepublikový průměr - u mužů je dokonce 5,1 -- krát vyšší než celorepubl. průměr Dalším ukazatelem postavení této skupiny lidí na trhu práce je počet pracovníků s daným vzděláním na jedno nabízené pracovní místo. tento aspekt ukazuje následující tabulka. Z tohoto grafu vyplývá, že nejvyšší podíl mezi nabízenými volnými pracovními místy z hlediska požadovaného vzdělání je právě u skupiny lidí se základním vzděláním. Ovšem to neznamená, že by lidé s tímto vzděláním byli nejlépe zaměstnatelní a že se jim nejlépe hledá místo, právě naopak. Místa pro tyto uchazeče se hledají poměrně těžce. Dá se říci, že postavení mladých lidí -- absolventů na trhu práce je problematické. nevypovídají o tom pouze tyto grafy, ale také každoroční statistiky nezaměstnaných apod. Z výše uvedených dat můžeme vyvodit závěr, že postavení skupiny mladých lidí pouze se základním vzděláním nebo s nedokončeným vzděláním na trhu práce je špatné a nevyhovující. Těmto mladým lidem se práce hledá opravdu špatně. Po nedokončeném vzdělání se tito lidé obracejí na úřad práce. Podle zákona mají nárok na podporu v nezaměstnanosti pouze po dobu 6 měsíců. Podpora v nezaměstnanosti se odvíjí od výše životního minima, které pro účely zákona o zaměstnanosti představuje v současné době částku 4 300 Kč. Pro tyto absolventy to znamená, že první tři měsíce by absolvent školy pobíral podporu v nezaměstnanosti ve výši 2 150 Kč (50 %) a po dobu dalších 3 měsíců ve výši 1 935 Kč (45 %). tato finanční pomoc je ovšem velmi nízká a tak může způsobit rapidní pokles životní úrovně absolventa. 1.1b Pohled na nezaměstnanost v regionu Jablonec nad Nisou Míra nezaměstnanosti dosáhla v tomto regionu výše 8,3 % v roce 2004. V roce 2005 se míra nezaměstnanosti snížila na 7,7 %. V obou letech byla tedy nižší než je celorepublikový průměr. Věková struktura uchazečů o zaměstnání : Stav k Stav k Meziroční 31.12.2005 31.12.2004 Rozdíl index počet % počet % počet % Celkem do 19 let 221 6,8 286 7,9 -65 77,3 20 - 24 let 489 15,0 608 16,8 -119 80,4 25 -29 let 468 14,4 487 13,4 -19 96,1 30 - 34 let 408 12,5 456 12,6 -48 89,5 35 - 39 let 360 11,1 355 9,8 5 101,4 40 - 44 let 311 9,6 357 9,9 -46 87,1 45 - 49 let 344 10,6 383 10,6 -39 89,8 50 - 54 let 376 11,5 428 11,8 -52 87,9 55 - 59 let 252 7,7 238 6,6 14 105,9 60 a více 27 0,8 24 0,7 3 112,5 uchazeči celkem 3256 100,0 3622 100,0 -366 89,9 V roce 2004 i 2005 představovala skupina mladých lidí do 25 let nepočetnější část z počtu uchazečů o práci evidovaných úřadem práce v Jablonci nad Nisou. Můžeme pozorovat mírný pokles mezi roky 2004 a 2005, ovšem i tak je toto číslo poměrně vysoké. Můžeme z tohoto vyvodit, že mladí lidé mají na tomto regionálním trhu práce špatné postavení. procent uchazečů o zaměstnání z hlediska vzdělanosti ukazují následující grafy : rok 2004 : rok 2005 : Z obou grafů vyplývá, že druhé největší procento uchazečů o zaměstnání má pouze základní nebo je dokonce bez vzdělání . Tyto grafy ještě doplňuje další tabulka : Stav k Stav k Meziroční Stupeň vzdělání 31.12.2005 31.12.2004 Rozdíl index počet % počet % počet % Celkem (A) bez vzdělání 22 0,7 24 0,7 -2 91,7 (B) neúplné základní vzdělání 39 1,2 35 1,0 4 111,4 (C) základní vzdělání + praktická škola 1109 34,1 1267 35,0 -158 87,5 (D) nižší střední vzdělání 3 0,1 10 0,3 -7 30,0 (E) nižší střední odborné vzdělání 55 1,7 69 1,9 -14 79,7 (H) střední odborné vzdělání (vyučen) 1226 37,7 1367 37,7 -141 89,7 (J) stř.nebo stř.odb. vzd. bez mat. a vyuč. 21 0,6 23 0,6 -2 91,3 (K) ÚSV 95 2,9 92 2,5 3 103,3 (L) ÚSO vzdělání (vyučení s maturitou) 89 2,7 96 2,7 -7 92,7 (M) ÚSO vzdělání s maturitou (bez vyučení) 470 14,4 523 14,4 -53 89,9 (N) vyšší odborné vzdělání 15 0,5 21 0,6 -6 71,4 (R) bakalářské vzdělání 14 0,4 9 0,2 5 155,6 (T) vysokoškolské vzdělání 95 2,9 81 2,2 14 117,3 (V) doktorské vzdělání 3 0,1 5 0,1 -2 60,0 celkem 3256 100,0 3622 100,0 -366 89,9 V regionu jablonec nad Nisou ( jak vyplývá z grafů ) je tedy vysoké procento nezaměstnaných mladých a zároveň nekvalifikovaných mladých lidí. 2 . Popis programu a jeho reakce na identifikované potřeby cílové skupiny Projekt je zaměřen na poradenskou a učební činnost v posledním ročníku středních odborných škol a středních odborných učilišť tak, aby bylo docíleno minimálního počtu žáků, kteří nedokončí tato školská zařízení a vstupují na trh práce se základním vzděláním. Cílovou skupinou projektu jsou žáci, kterým hrozí, že školu nedokončí. Hlavní aktivity jsou zaměřeny na poradenskou a odbornou pedagogickou činnost. To znamená zjistit příčinu problému a následně odstranit problém, tj. doučit daný předmět tak, aby byla závěrečná zkouška úspěšně vykonána. Základní údaje o projektu : e Projekt je na 10 měsíců -- začal k 1.11.2005 -- končí 31.8.2006 (vlastní aktivity skončí ke dni konání ústních závěrečných zkoušek) e Rozpočet projektu je cca 64 tis. EUR. e Projekt je v rámci programu Phare ojedinělý a první tohoto typu v ČR. e Příjemce grantu a realizátor projektu je Úřad práce v Jablonci nad Nisou e Partneři: Liberecký kraj a CVLK (Centrum vzdělanosti Libereckého kraje) e Vedoucí projektu - Bc. Zita Stankovská ( pracovnice Úřadu práce v Jablonci nad Nisou ) Do projektu je zapojeno celkem 70 žáků na 11 školách (celkem je zde 12 škol -- jedna škola neprojevila zájem). V průměru je to 6-7 žáků na škole ( poměr chlapů a dívek jsem nezjistila ). Žáci byli vybráni výchovnými poradci a pedagogy na dané škole ( tito pracovníci nejlépe ví, komu hrozí, že by nedokončil SŠ ). Na projektu se podílí 63 pedagogů, 12 výchovných poradců a 6 psychologů. Cíl projektu : Hlavním cílem projektu je podpořit odbornou přípravu žáků na středních odborných školách a učilištích. V návaznosti na Národní akční plán zaměstnanosti, kdy jedním z hlavních cílů národní politiky zaměstnanosti je "Podpora rozvoje lidského kapitálu a celoživotního vzdělávání" s cílem zvýšit zaměstnatelnost pracovní síly a tím i zaměstnanost, je snaha projektu zaměřit se na žáky, kteří jsou ohroženi, že nedokončí střední odborné vzdělání. Tím předcházet rizikům jejich následného sociálního vyloučení. ( Tito žáci přichází na trh práce se základním vzděláním, nabídka jejich znalostí a dovedností je nízká, poptávka na trhu práce malá. Potom přichází do evidence uchazečů o zaměstnání úřadu práce a vzhledem k nízké kvalifikaci se stávají často dlouhodobě nezaměstnaní. ) Cílem projektu je identifikace, a pokud možno, řešení problémů spojených s dokončením kvalifikace. V raném období se snaží využít výhod včasného formulování potřeb žáků a následně služeb, jako je poradenství, vedení a pomoc jako prevence pro řešení krizové situace.Současně s řešením problému je jejich cílem také pomoci žákovi doučit se chybějící látku tak, aby úspěšně vykonal závěrečné zkoušky. Záměrem projektu je také podpořit jednu z priorit Národního akčního plánu - dosažení 10% míry lidí s nedokončenou školní docházkou v průměru v EU a podporovat integraci osob, které čelí na pracovním trhu značným obtížím, tj. těm, kteří předčasně odešli ze školy, zaměstnancům s nízkými dovednostmi. Současně dílčím cílem B l "Programu rozvoje Libereckého kraje na r. 2004-2006" je "Zdravé, vzdělané a sociálně stabilní obyvatelstvo, kvalitní zázemí pro život lidí". Jako program k zajištění bylo vypsáno opatření B 1.1 Zvyšovat vzdělanostní úroveň a tím posilovat zaměstnatelnost obyvatel Libereckého kraje. Úroveň rozvoje lidských zdrojů, především dosažená úroveň všeobecného vzdělání a odborné kvalifikace, má těsnou souvislost s ekonomickým i sociální rozvojem. Je třeba, aby všichni, včetně osob ze znevýhodněného prostředí, byli motivováni ke stálému vzdělávání. Jak jsem již psala výše, hlavním úkolem tohoto projektu je zaměřit se na podporu vzdělávání mladých lidí a na pomoc při vyhledání prvotního problému, který je hlavním důvodem pro předčasné ukončení školní docházky. Tento záměr bude probíhat tak, že žák posledního ročníku střední odborné školy nebo středního odborného učiliště, který má problémy bude v poradenském procesu s odborným pracovníkem - psychologem, řešit problémy a v rámci odborného týmu - speciálního pedagoga a pedagogického pracovníka mu bude poskytnuta pomoc spočívající v doučení chybějící látky tak, aby byl připraven k úspěšnému vykonání závěrečných zkoušek. Realizace projektu : Projekt je zaměřen na podporu 2 základních aktivit: - poradenské činnosti -- identifikovat a pomoci řešit problém, který je příčinou studijních výsledků - odborné pedagogické činnosti -- věnovat zvýšenou péči oblasti, kde studijní výsledky neodpovídají požadavkům, které jsou vyžadovány ke složení závěrečných zkoušek Cílem sociální, psychologické a pedagogické intervence je: - eliminace negativních projevů chování žáků - docílení jejich setrvání ve školském zařízení a jeho úspěšného ukončení - řešení vztahových a komunikačních problémů žáků s pedagogy,s rodiči nebo v jejich širším sociálním prostředí - motivace žáků ke změně životních postojů a nápravě jejich selhání K zajištění těchto cílů jsou prováděny tyto základní aktivity: I) Poradenská činnost a) odborným pracovníkem - sociálním pracovníkem (výchovným poradcem), který : - vytipuje problémové žáky - na základě intenzivní spolupráce s pedagogy školy monitoruje výukově a výchovně selhávající žáky - v případě nezletilého žáka vyžádá souhlas rodičů (nezbytné v souvislosti se zákonem o ochraně osobních dat) - působí v roli prostředníka mezi žákem, psychologem a pedagogem - poskytuje konzultace, odborné informace a praktické vedení žáka - pracuje s rodinou či zákonnými zástupci žáka a jeho problém řeší v souladu s individuálním programem pomoci a ve spolupráci se zainteresovanými pracovníky školy ev. institucemi - sleduje sociální vývoj žáka - pracuje se žáky ve skupinách - zajišťuje besedy se žáky - podle potřeby provádí individuální pohovory b) odborným pracovníkem - psychologem, který vychází z doporučení výchovných poradců - provádí psychologickou diagnostiku zaměřenou na zjištění příčin poruch chování a sociálního vývoje žáka - získané informace vyhodnocuje a vypracuje odborný posudek včetně individuálního programu pomoci pro každého žáka - provádí jednorázovou intervenci, krátkodobé nebo dlouhodobé vedení žáka formou individuální nebo skupinové terapie se zaměřením na podporu osobnosti, sebepoznání, rozvoj prosociálních forem chování, vyjasňování jeho osobních perspektiv, rozvoj motivace - v případě převažujícího výukového selhání předá žáka do další péče pedagogickému pracovníkovi -při zjištění převažujícímu selhání rodiny úzce spolupracuje se sociálními pracovníky a s rodinnými příslušníky - vede pohovory s výchovnými poradci, pedagogy a sociálními pracovníky, se žákem a při nutnosti potřeby i za účasti rodinných příslušníků II) Odborná studijní činnost odborný pedagog - připravuje vhodný výukový program pro selhávající žáka - formou doučování pomáhá eliminovat mezery ve znalostech a praktických dovednostech - zpracovává potřebné textové materiály pro doplnění chybějících znalostí - zpracovává cvičební testy na PC podle potřeb žáka - provádí pravidelné vyhodnocování zadaných vypracovaných úkolů žáka, posuzuje jeho postup a na základě výsledků stanovuje další metody, které jsou nutné k úspěšnému ukončení studia Metody realizace projektu jsou rozděleny do 2 základních kategorií: - poradenský modul Poradenský modul je založen na osobní poradenské činnosti odborného pracovníka. Individuální činnost psychologa je zaměřena na každého žáka zvlášť za účelem zjištění hlavní příčiny, která ovlivňuje špatný prospěch. Příčina je potom konzultována se žákem, ev. v případě, že zasahuje do rodiny, je jednáno s rodiči. Způsob psychologické metody je volen přímo při jednání se žákem, přístup je velice individuální. - odborný modul Odborný modul tvoří doučovací techniky v daném předmětu. Jedná se o posílení vyučovacích hodin v předmětu, kde je zjištěn hrubý nedostatek u žáka. Vyučující opět podle individuálního přístupu k žákovi posuzuje techniku doučování v daném předmětu prostřednictvím ústního výkladu problémových částí,využití textových materiálů a procvičování za pomocí počítačové techniky. Některé aktivity se odehrávají ve večerních hodinách a o víkendech. Hodnocení tohoto programu není dosud k dispozici, protože program začal teprve 1.11.2005. Úřad práce v Jablonci nad Nisou má ale vypracovanou metodiku, podle které bude program posuzován. Projekt bude kontrolován průběžně projektovým manažerem ve spolupráci s partnery - LK a CVLK. Projektový manažer bude provádět osobní kontrolu stavu a bude sám jednat se žáky i s vyučujícími. U žáků bude zjišťovat především jejich motivaci ke zkouškám a spolu s vyučujícím bude sledovat prospěch tohoto žáka. Jako průběžné výsledky jsou sledovány prospěchy žáků. Po ukončení projektu by měla být hlavním výsledkem a ukazatelem úspěšnost všech žáků u závěrečných zkoušek a maturit. Výsledkem projektu bude tedy zvýšení kvalifikace mladých lidí a tím i zvýšení možnosti jejich umístění na trhu práce. V případě úspěšných výstupů projektu je úvaha projekt opakovaně využít pro další ročníky škol. Podle dosavadních monitorovacích informací mají žáci velký zájem o zapojení do projektu. Někteří to považují za odměnu, že byli do projektu zařazeni a je jim věnována mimořádná péče ze strany výchovných poradců, psychologů a pedagogů . V případě mimořádné úspěšnosti projektu uvažují o možnosti šířit tento projekt v rámci celého libereckého kraje případně celého NUTS II Severovýchod. Projekt je uvažován jako zkušební. Projekt bude pro jednu cílovou skupinu ukončen, ale následně je možno jej opakovaně používat bez časového omezení i do budoucna jeho financování je z velké části závislé na výsledcích, po jejich vyhodnocení bude jednáno na příslušných institucích o možnosti částečné nebo úplné podpory dalších takovýchto aktivit 3. Hodnocení programu (analýza získaných statistických dat a informací, případně vyhodnocení expertních rozhovorů, identifikace silných a slabých stránek programu) Vzhledem k tomu, že projekt stále běží a je jediným a prvním svého druhu, je opravdu těžké ho hodnotit. Navíc k projektu neexistují zatím žádné řádné statistické či jiné výsledky. Jediné hodnocení, které je zatím dostupné, ovšem neucelené a nepublikovatelné, je průběžné hodnocení projektu studenty, kteří jsou do projektu zapojeni.Ovšem i tuto zpětnou vazbu mám pouze zprostředkovanou úřadem práce, se studenty se sama spojit nemohu, protože je jasné, že mi úřad nemůže poskytnout jejich osobní údaje a kontakty na ně. Podle dat, které jsem získala jsou ale studenti s projektem spokojeni a vnímají ho jako zajímavý a prospěšný ( viz výše ). Všeobecně platí, že každý rok se na úřady práce dostává značné množství čerstvých absolventů škol, kteří mají problémy se sháněním pracovního místa. Do cesty jsou těmto lidem kladeny různé překážky v podobě například požadované praxe, nízkých platů apod., ale nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím zisk zaměstnání je vzdělání. Dnešní trh práce klade na všechny stále větší požadavky -- je požadováno stále vyšší vzdělání. Právě vzdělání tedy ovlivňuje to, jestli si absolvent najde práci snadněji či ne . Je zřejmé, že vysokoškolský absolvent si najde práci snadněji než například absolvent "pouze" s výučním listem,ale nesmíme zapomenout ani na druh vzdělání, který hledání práce velmi ovlivní. Ovšem ani toto pravidlo neplatí vždy a všude. Záleží například na lokalitě kde si práci hledá, na tom jestli se jedná o muže či ženu apod. Můžeme ovšem považovat za relevantní to, že absolvent se základním vzděláním si práci hledá nejhůře ze všech absolventů. Ze statistických údajů vyplývá, že lidé se základním vzděláním mají na trhu práce velké problémy, protože alespoň minimální kvalifikace je požadována téměř u každého zaměstnání. Jejich nedostatečná kvalifikace pak může způsobit rapidní pokles jejich životní úrovně a také sociální exkluzi. A právě na tento problém je projekt vzdělaní mladí lidé zaměřen. Hlavním cílem projektu je pomoci studentům SOŠ a SOU dokončit tuto školu a zamezit tak tomu, aby se dostali do problémů zmíněných výše. Pracovníci , kteří jsou do projektu zapojeni pomáhají žákům zvládnout jejich studium. Zaměřují se na konkrétní problémy daného žáka. Tyto problémy mohou být různého druhu je to například špatné sociální zázemí, nezvládání látky, různé problémy ve škole nebo také nechuť se učit či to, že studenti nepovažují vzdělání za podstatné apod., problémů může být opravdu mnoho. Práce je tedy individuální, zaměřená na pomoc konkrétnímu člověku s jeho konkrétními problémy, přičemž veškerá práce je nastavena podle schopností konkrétního žáka. Není využíván žádný obecný model, který by byl závazný pro všechny účastníky této práce. V tomto vidím veliký klad tohoto projektu, protože individuální práce a pomoc je mnohem efektivnější než práce, která je vykonávána podle určitého modelu, který je platný pro všechny. Pozitivní je také fakt, že projekt je pro žáky dobrovolný -- nedochází tak k tomu, že by práci zde odbývali a nevěnovali ji potřebnou energii. Samozřejmě je velmi dobré, že se na projektu podílí odborníci, ať už se jedná o psychology či pedagogy apod. Pozitivní na tomto projektu je také to, že je vlastně reakcí na vypozorovanou špatnou situaci v konkrétním místě. Tvůrcem projektu je totiž jedna z pracovnic Úřadu práce v Jablonci nad Nisou a to mi připadá opravdu obdivuhodné. Velmi se mi také líbí myšlenka, že je s projektem počítáno i do budoucna, protože si myslím, že tento druh pomoci může být žákům opravdu prospěšný pro jejich budoucí život. Opravdu si nejsem jista, jestli mohu identifikovat nějaké negativní stránky tohoto projektu. Možná bych se pozastavila nad počtem odborných pracovníků, kteří se na projektu podílí. Trochu jsem se pozastavila nad malým počtem psychologů. Poměr psychologů a žáků je totiž 6 : 70. Na jednoho psychologa tak připadá zhruba 11 žáků a toto číslo se mi zdá příliš vysoké. I když možná není, nevím totiž jaké mají daní žáci problémy a jak moc tedy potřebují pomoc psychologa.. Další negativní stránky tohoto projektu nepozoruji. Projekt vzdělaní mladí lidé -- jeho myšlenka se mi velice líbí. Podle mne je kvalitní, dobře zvolený a zorganizovaný. Ovšem zda tomu tak je nebo není se dozvíme až na konci školního roku -- v červnu 2006 až budou žáci opouštět školu.