SSffii'.-r-T'1 Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, Bratislava pobočka Praha PŘIJÍMÁNÍ, ZAČLEŇOVÁNÍ A SOCIÁLNÍ ORIENTACE UPRCHLÍKŮ Přeložila; Daniela Moyzesova, pram.fi!. Milada Horáková, prom. soc.' BRATISLAVA prosince 1991 - 8 - 2, Dokument o politice kvót b problémech finančních podpor Kdykoli to situace v něktorých částech světa vyžadovala, ukázala holandská vláda dobrou vůli pŕispčt k nezi-národnlnu úsilí zmírnit lidské strádáni a přijala čest uprchlíků do Holandska. Zprvu se jednalo o sd hoc rozhodnuti, učinila ;ok v souladu a požadavky Vysokého komisaře pro uprchlíky opojených národů v ŽenevĚ, ktorý působí v této obla;ti Jako nezinérodní koordinátor. V období z,aří 1973 - červenec 1976. obdržela líada ministru dvanáct požadavků', na jejichž základó so mělo rozhodovat o přijímání skupliV uprchlíků. Jelikož -byla nucoria se uchylovat k rozhodování ad hoc způsobem, požádala Rada olnistrú tehdejší ťlozlresortní výbor pro uprchlíky, aby schválil dokument □ dlouhodobí politice»přijímání uprchlíků. To VĽdlo v r, 1977 k tomu, ie byl Mdziresortní výbor prívnS zmocněn k formulováni doporučeni?pro zainteresovaná ministerstva (iahroničnich věcí. Spravedlnosti, Kultury, valného času a sociálních věcí, nyní - Sociálních vüci, zdraví c kultury) s ohledeia na skupiny uprchlíků pozvané Jo Holsndska. V souvislostí s tím byl zřízen Heziresortni koordinační výbor prí) politiku minorit a mezi re s ort ni vý-ior pro uprchlíky se stal podvýborem politiky prijíinání uprchlíků Ministerstva vnitro.. Podle uvedených čísel se očekávalo přijoti 200 individuálních žadatelů o asyl, uteri isílí být uznáni bud jako uprchlici s A statutem, nebo osoby -^ nárokeir na asyl (8 statut). Takí se očekávalo, že buds kaídoročnč .přijeto b50 uprchllkí, kteří se usadí v Holandsku. Rozpočtová kvóto Počirala s finanční podporou maximálne pro 750 uprchlíků ročně. Poté co byly v následujících letech uzákoněny pří' - 9 - slušné předpisy, doälo k takovému vývoji, že byla kvóta značně překročena a bylo obtížná přijijiat daläl skupiny uprchlíků: - poíet individuálních žadatelů o asyl, kteří přicházeli do Holandska z vlastní iniciatívy rostl z roku na rok; - objevila ae íccla nová 3kupina uprchlíků: viotnaaStl boat people ; - v důsledku toho se stéle zvyioval počet Vietnamců, ktařl přicházeli do Holandska se svými rodínanl. Právní úprava musela být pozměněna. Mazlresortnl koordinační výbor pro politiku ninorlt předložil doporučeni zaměřená na kvótu e financováni - fondy. Tato doporbäeni byla vládou akceptováno. Podle výnosu z r. 1984 byla maximálni roéní kvóta stanovena na 250 (maximálni počat přijímaných uprchlíků). Toto člalo nezahrnuje individuální žadatele .o asyl (odhadované na 800), vietnamská boat people a osoby, které následovaly avé rodiny (Jsi se odhaduji na E50 celkem}. Vláda aa rozhodla přijmout tyto dalSi katago-rie uprchlíků, jestliže budou vyhovovat stanoveným kritériím, CJ. aby počet uprchlíků, kteří nají nárok na přijatí, nabyl z tohoto důvodu v rozporu a jinými faktory (Hby 8Í pravidla nároku na přijetí neodporovala). Kvóta 250 oBob, kteří Jsou pozváni do Holandeko, ae sklédé ze tři kategorii: - maximálně 200 osob, kteří Jsou přivedeni ve skupinách (kontlgentech); - maximálně 10 Jedinců, kteří jsou v krajní nouH a nemohou déle setrvat tea, kde Jsou (naléhavé případy); - maximálně 40 individuálních uprchlíků, včatné rodinných příeluaníků, kteří ja doprovázejí, o které nemůže být postaráno v místě Jejich pobytu, v souladu s kriterii Ten or Mora Plan of the UNHCR {Plén UnhCR 10 nebo vice). - 10 - UNHCR v Ženevé by mělo soustředit pozornost holandskí vlády na některé uprchlíky, kteří by mohli nit nárok na přijeti v rámci některá z uvedených kategorií. V nové právní úpravě kvóty byly učiněny změny v úrovni a způsobu financováni' pří J ímánl, začleňováni a sociální orientace těchto kategorii uprchlíků. Proto JIŽ nanl nutné - Jak se vyjadřuje kabinet - řešit finanční problémy několikrát do roka. Právní úprava vešla v platnost 1. 1. 1984. v příloze 1 je uveden seznam prostředků, které byly vyčleněny ha politiku přijímání uprchlíků a osob g nárokem ne aayl od tohoto data. 3. "In house model" a nástroje Jeho uplatňování 3.1. Příprava na příjezd pozvaných uprchlíků Ministerstvo sociálních väci, idraví a kultury není v podstatě aktérea přijímání žadatelů o asyl, kteří do na-5í zemí přicházej! na vlastni pěst a tudíž podstupuji proceduru, která konči bu3 udělením nebo odmítnutím atatuau uprchlíka nabo osoby 3 nárokem na asyl. Tato skupina, poté co obdrží potřebný status, může vyuílvot pouze Předpisů o státním preferenčním bydlení a Předpisů o zabezpečeni uprchlíků. Tento odstavec tedy podává informaci o přípravě na přijeti pozvaných uprchlíků, kteří Jsou ubytováni v hlavním uprchlickém centru, o vietnamských boat people a o uprchlících, kteří přijíždějí do Holandska za svými rodinami. Příprava k rozhodnutí pozvst do Holandska uprchlíky Ja prováděna,v Pripadnem výboru pro Uprchlíky v rámci He-zlresortního koordinačního výboru pro politiku minorit. Na žádost UNHCR v Ženeve, vyslovuje tento výbor v zásadě ministerstvům, kterých se to týká a státním tajemníkům doporučení k přijeti uprchlíků. - 11 - Při rozhodováni o přijeti uprchlíků jsou důležitým hledisky: velikoet skupiny, ženě původu a Jazyk uprchlíků. Stejně tak Jo zvažován nožný příjezd skupiny e ohlede» na nlsta, která Jsou k dlepozici v přijímacím, contru. Příprava ne přijetí pozvaných uprchlíků zahrnuje tyto činnosti! - aber informed o skupině či skupinách uprchlíků, o Jejich minulostí, veškerá důležitá fakta-, - pronájem prostor, Jeatllžo v přijímacím centru není dostatek volných mleti - připadne zaměstnáni nových pracovníků; noVáho personálu; - zajlfitěni překladu uváděclho programu do jazyka přialuě-né skupiny uprchlíků) - výběr potenciálních municipalit, V nichi by mohli být uprchlíci pozdéji ubytováni - formou Jednání a místními radeaii - komplikace přijímacího programu pro první etapu adaptace přlsluSná skupiny. Prakticky celý personál Oddělení pro uprchlíky a usídlení minorit pracuje na těchto přípravách, dalikaž je obvykle »élo času a väechny náležitosti muei být precisně koordinovány, byl vypracován pro potřebu personálu scénář, který ukazuje, Jak mají být tyto úkoly den ode dne plněny a kdo za co zodpovídá, co má přesně který člen personálu dělat. Jak probíhají informační vazby meal Jednotlivými pracovníky, jak Jaou vzéjemnĚ propojeny. Přednosti tohoto scénáře je nejen dobrá orientace v tom, kdo co má dělat, ale přispívá i k efektivnosti pracovního výkonu. 3.2. Hlavni přijímací centrum Diky tomu, že se délka pobytu v hlavním přijímacím centru zkrátila na maximálně tři sěslce a že počet uprchlíků, kteří mají být ročně přijeti Je odhadován na 500, jsou podmínky přijetí, tj. požadované kapacita přijímacího n [T N 71 a o o- o B ŮH rt D D. a £L D C tj M = D- P Q f* íW O 3" N- TJ C O 3 3 -n TJ CD h*. 1* n C_h < n o m a* m 3" ;r a- ŕ* OJ o M 3 c» D- K O < o C O r» C T h"- 3 t— j* tP & M* o < =T 3 < CD O c T ■<* TJ O C < < T < TT * N n D O ÍT 3" ft C C M í** < 3" 3 ťŕ n D Cú 3 H- h- o. a* *■ o ce* "D H- CD CD D O TJ J*- D < o w ™ H* H- a. ■> Tí 3" •1 3 t> i- a V OK D o a. c_* *» f> -i 3 CD h- f*. O r* -n ■< n> Os 5 5 O O a f> □ ľj. ř* C c OJ r* n TI r* a O <- T & 3" 3 O tn tú 3" rt r* O N J- h*- CD 10 -o fr* h' 3 O 3 N H> D" B I C' tö x* TJ tO- 3 9 W ti u v N< 0 ťľ O ŕt O ta. Q ?, -i r* Q I- f r+ l_i ■s CD -y ř' CL. H- ÍO a tr »*■ O ft 3 3 Jť 1 Q. ^ n f 3 Cí. U M- ^ 0 H- 5 cr rt < h^ 3 >*• tu M X- h1- -<- 3 Ifl T3 C- -í JT rt "D N 3 H- ^ TT O ■ÍD g -> D> Q> n c □. n d tu 3 w H- < íf j* n I-J 3 t* n n P- -Q o ÍD o í* -í N QV CP * T ? tu <ľL K* o H- F* rt *-• O f T> tr 13 CT c JC t? < *" 0) O < e T O -& 3 U O (Q O i-1 H- T r* ro. ■v a. tj) r« N r» C_L TJ N* C o N< H- o t* B 1-^ (O fff a ■o ti D" U l— 3 a f* 3 TJ M 9 H* O o 3 a r* EU C **■ O £>■ -1 J— rf ;T i-- n m 3" < H- TT f* D »-■ M* B -< a U c- tn C H- rt 1-^ T) 3 (T- *-* T. ťt "D X" O O Tí 10 Dl h* £ a Dh >*- a. o M O Q. O 3 ■< O -D -D TJ f- T. c-i. r** o en c» D> Oh 3 < a N u> < 3 fl> C H- Q- TJ lt> h-- r> c » 3" TJ h* CJ TJ 3 x- O - ft. T ,H ID rr O fŕ C O 3" Q. L> T. n "D CD H . * c a Dh >" l> < (D f> Q. M 3 3 r» H 3 f 3 -C* CD* O O CH !-• r^ C -, » m ^ TJ TJ ■□ m l-J ir> -J ~a o a < <&v T r> o 3 to < ta 3" CL. o rr m c_>. K o h- *-■ n tu- o Q] a 3 h". a a < c N ** Oh rr o. ŮK o- < 3 M o ■a DJ TT CD . * o tr hj Q O 3 n> c 3 U Ä" "0 r* IX t-» O CD j rf < Q. rr TJ a "V TJ *< 3 H- T ■a CD O dt- CD -n CT N« t^. C_L n CD r* 3 BJ m 3" CD o K" < r> C_ o I-1 < H Q O c a> < 3 D> "K c* < < *< H- Q. |A H- EU < 3 ŕJt ?^ CD 3 3 -i !-*■ a f» U> 3 <- c a a a O O n 1* rr o o *-- o tn 3" K- C < 3" r* rl *-r Q. o- M D> H- r- -< D 3 H^ ru 1— O < O 1 3 < r ^: (T. O c n a. n o t- a i-. 3 t D 10. T 3 ÍD to ľ B t n u u a □ o Q. "a ľ- *■ -i o. V h u a < ex a la ta rr .t a -y Si II < n c n o o *t TJ x- rr t* 3 & -o rs- o n h* k -i < n n Tj n cw o m & o Q a o TJ a a ct. 3- (D **■ Q Ľ. o Q 3 TT .m- JT B & c » O. h- N r* 3 l-j T B Cl q> O ľ *-- 3 (^ Q. pi n n -f H. TT N D 3* 3" ■<■ (XI Ľ) Q] >-h O. (* a d N- J O 3" c D O. 3" T r^ D E_>. 3 O- o o ľ> 3 ■u >-- " 3 o. (i C b "V B o H* o a n rl i-» H- 3 C 3 ff 3 ä ta O 5 & 5 3 < N e. -<-3 < Q- TJ ■< t =T < < 3 < U-* l_t 3 D 3 0> h* cu n*. rf 1* t-^L 3 o O 1* c CL T) t_L O rr O < fí c TJ ÍB- J^- D Vľ TJ T 9 1 T fQ CO U O CD« O < rr "* r» 3* D) U v trs co rí 3- ?r o ľ> ia jj. K" U 3" C *"* a Ur o -k 3 !-■ . 3- c O "D D Qí CL 3 O p M- »-.o 3 T) TJ Í-. u tr c (T a T) r* (X D 3 < T) 3 tr -n c o •3 Q. T3 -H S rf u "D O < 3 N. N r» 3 DK n [p o n 2" c 3- n o 3- « Q. O cx 3 >< ■D ■i. 3 3 r1 O 3 c O. "Q ■; o o N •í D r-- O. t O 3 a o O - ŕT 13 0 C. 3 », K H. i-. < < O Ö TJ o -o 3 I 1 1 C. O -<• O tí .a a = XI tr c. 3" •-■ 3 *<■ 3 TT r& 3 -< rf " O Cl *<- < 3 O o- -<■ Ľ 3 C rf < S ?T O -e 3" t> D o CJ o O "O 3" O. C 3" O a. o c C, f o ü. Cr r* fŕ T) - 14 - uprchlíky a usídlení ninorit údaje o Jednotlivých položkách, které se týkají ílvota uprchlíků, včetně údajů o Je-jich vzděláni a zdravotním stavu. 3.3. Předpisy státního preferenčního bydleni Podle Předpisů o státním preferenčním bydleni může být použito k ubytováni minoritních skupin určených Ministerstvem pro otázky bydlení, hmotné plánováni a životní prostředí kolům 5 % väech nových bytů podléhajících státní správč. Uplatňovaní téchto předpisů spadá pod Ministerstvo sociální péče, zdravotnictví a kultury. Uprchlici a osoby 5 nárokem na asyl představuji hlavni kategorii minorit, Jíž se poskytuje bydleni podle těchto předpisů. Vyhledáváni vhodného ubytováni pro uprchlíky probihé pokud možno již před Jejich příjezdem do Holandska. V případech sjednocováni rodiny navazuje Sekce pro uprchlíky a usídleni minorit kontakt s municipalitou a informuje S6, zda jsou předbaíně určená obydli dostatečné velká pro ubytování celé rodiny. Jestliže ano, rodina může být urychlení spojena a místní správa je o tom písemně vyrozuměna■ ."Jesitižc je byt pro celou rodinu prilié malý. Je místní správu poíidina, aby zařadila tyto uprchlíky, kteří již v danísi miste žijí do speciálního pořadníku pro uprchlíky čekajici na vhodné ubytování. Rodinní příslušnici, ktaři již přijeli, čoksjí v přijímacím centru do té doby, nežli 1f- celé rodina ubytována natrvalo. Uprchlici a osoby s nárokem na asyl, kteři přicházej! do Holandska z vlastního rozhodnuti, mohou uplatnit nárok na ubytováni podle Předpisů o státním preferenčním bydleni tehdy, jakmile obdrži nezbytný St. us. Jakmile je to jen trochu možná, js respektováno přeni uprchlíků kde chtéji bydlet. Rychlost, s jakou je možno - 15 - ubytováni poskytnout závisí na tom, zda Je ubytování v příslušném místě k dispozici. 3. 4. Předpisy o zabezpečení uprchlíků Po příjezdu do Holandska se uprchlíci a osoby s nárokem na asyl ocitají ve zcela novém prostředí. Osou proto ve srovnání s místními obyvateli ve značná nevýhodné situaci, Nemají možnost dostatečně využívat vsach obecné stanovených výhod, které se vztahují na ostatní obyvatele. 2 toho vyplývá, že j e nutno hned v prvním období odstranit toto počáteční znevýhodněni. V místech, kam Jsou osídlováni Je proto uspořádán přijímací program, který spočívá na různých aktivitách zaměřených na seznámení s prostředím a sociální orientaci uprchlíků Jako jsou: jazyková výuka, společenská výchova, na niž oe podílej! v rámci setkání i hostitelské rodiny, jsou zde podávány Informace o prostředí, v němž budou uprchlíci žit. Jelikož si Je vláda vědoma, že municipality nemají dostatek vlastních finančních prostředků, jsou na přijímáni, začlenení a sociální orientaci uprchlíků do zcela nového kulturního prostředí, vyčlenený zvláštni fondy a prostředky. V rémcl Soustavy vládní podpory minorit Jsou pro tyto účely od ledna 1985 v platnosti Předpisy o zabezpečení uprchlíků, které platí dosud bez Jakékoliv změny v úrovni (vyli) podpory nebo typu finančná podporovaných aktivit. Tato soustava plati Jak pro uprchlíky pozvané holondskou vládou, tak i pro žadatele o asyl. kteří přijeli do Holandska z vlastní iniciativy a byl nim udělen status A nebo 8. Podle tohoto systému činí Jeden státní příspěvek na jednoho uprchlíka s nárokem na asyl E 000 guldenů. Jestliže tato suma na konci přijímacího programu nestačí, vyplácl se druhá Částka ve výäi 1 000 guldenů. Jesliže je v jedné municipalitě usídleno současné 30 - IG - - 30 uprchlíků, nůžc byt tato municipalita označena zo nukleárni {vytvářející Jádro) . Nukleární municipalita má 23 povxnnost předložit ainistcrstvu plán na přijetí uprchlíků a uvede, zda jsou ubytovací prostory postačující a kdo všechno se podílí na přijeti, začleněni a sociálni orientaci uprchlíků. Vládní podpora je v tomto případě Ě 000 guldenů na každého z prvních deseti uprchlíků. Na žádost ministerstve nařizuji Předpisy o zabezpečeni uprchlíků poskytnuti příspěvku na kryti nájemného v případě, že obydli pro uprchlíka zůstane po krátkou dobu neobydleno. Existuji jeětě dva daläi typy podpory.pro uprchlíky, kteři pobývají, ve stétnío uprchlickém středisku. Jelikož municipalita nemôže pomoci se zřizováním bydleni"na základě Národního zákona o výpomoci a vzhledem k tomu, ie dflm musí byt zařízen dříve nei se jeho nájemníci nastěhují, je vyčleněné podpora pro ty uprchlíky, kteři nemají vlastni prostředky na zařízeni svého nového obydli. Municipalita jim poskytujo částku, z nii jeden podil musí být refundován' podle Národního standardizačního dekretu. Municipalita pak dostane vládni nenávratnou podporu. Vládní podpora se poskytuje také ve formě úhrady nákladů spojených s přípravou obydlí, které provádí municipalita. 4. ZkuĚonostl s "in house modelem* 4.1. Úvod Od srpna 19S1 spadalo přijímáni uprchlíků do kompetence ministerstva. Po dohodě s Holandskou asociaci pro uprchlíky byla tato Asociace povinna najit co nejrychleji ubytováni pro uprchlíky, kteří se dosud nalézají v centrálním uprchlickém Etředisku, a to do konce daného roku. '/'několika případech nebyla Asociace schopna toto zařídit, takže 1.1.1982 muselo ministerstvo převzít odpovědnost za přijímáni a ubytováni tSchto předchozích nevyřízených případů, - 17 - což samozřejmě zpomalovalo věechny daläi akce, které souvisejí s ubytováním uprchlíků. Havle nuselo vytvořit zcala novou organizaci a vypořádat se s prudkým přílivem vietnamských "boat people". Tehdy byl zaveden nový model, který počítal s maximálně tříměsíčním pobytem v přijímacím centru. Ten veéol v platnost r. 190£ . ~ía tuto dobu byl počet přijímacích center redukován z 37 na 3. Od 1.4.1903, vzhledem k tonu, že se snížil počat boor people (vietnamští uprchlíci z člunfl), stačilo již Jedno přijímací 3tředísko. Předpisy o zabezpečeni uprchlíků byly zavedeny v březnu 1932, ale se zpčtnou platností od 1.1.1932. Do té doby byla učiněna řada interních opatření, ale od samého počátku bylo přijímání uprchlíků, v okamžiku kdy byli definitívna ubytováni, v pravomocí municipalit. Tento aspekt "ln house modelu" byl uplatňován od samého počátku. Dá se říci. že úspěch "in house modelů" závisí na ně-kplika faktorsch : 1. příchod uprchlíků musí být fázován a přsdem naplánováni Z. během období jejich přijetí v centrálním středisku se mueí odstranit ruSivé prvky, které bráni co nejrychlejšímu přemístěni uprchlíků do municipalit; 3. v příslušné době musí být k dispozici dostatok ubytovacích prostor pro skupiny a několik samostatných uprchlíků; 4. municipality musi mít Zájem a chtít přijmout uprchlíky a musi být schopny zvládnout odpovědnost za jejich přijatí, začlenění a sociální orientaci. Nyní budeme zkoumat tyto faktory ve světle nejnovějších zkušenosti. 4.2, příchod pozvaných uprchlíků V ideálním případě by měl být předem znám počet uprch- - IB - litů ve skupině e presné datum Jejich příjezdu, aby mohlo byt připraveno jejích ubytováni, parsonál a finanční pro-střetíky, í shy byla dostatečné zorganizována jejich jazyková příprava a rialší prijímací činnosti. K celá příprav! je třeba tříměsíční období. £aato je obtížné předen určit čas, v n&až pŕijedou různó kategorie uprchlíků a někdy i skutečný počet a sloíeni skupiny, Ale při soustředěném úsilí lidí, ktoři jsou zodpovědní za přijetí, začlenení a so-íiilní orientaci uprchlíků, mohou být uprchlíci přestěhováni dc definitivního místa bydliště v časovém limitu tří měsíců, jelikož různé kategorie uprchlíku vyžaduji nasazeni různé intenzity úsilí, budeme sa nyní zabývat tĚmito aspekty; kontingentní skupiny, tSlesně postižené osoby, urgentní případy (náhle), vietnamští boat people a znovusjednoce-ni rodin- Kontingentní uprchlici (skupiny) Kvóta přijímaní uprchlíků zahrnuje především kontingenty (skupiny): naximálně 200 osob ročně (uprchlíci přijímaní ne základě mezinárodních úmluv). Povaha, složeni a velikost skupiny Je v podstatě určována na základe žádost í předloitné Vysukým komisařem (UNHCR) v Zenově, i^ile^ je dovést v prflböhu caléno roku kontingent uprchlíků do Holandska v oddělených, rovnoměrné rozložených skupinách. Mezi rozhodnutiu pozvat uprchlíky, učinený n zainteresovanými ministerstvy a skutečným příjezdům skupiny je obvykle dost dlouhý interval (někdy ^ - 8 měsíců), -ju !quu tak proto, že konečný výbÉr uprchlíků probíhá až po rozhodnutí, a tím Je znemožněn výběr uprchlíků, kteří už odjeli de Jiné zeme. V důsledku toho Je skutečný počet uprchlíků, z nichž se skupina skládá a příslušníků jejích rodin, znáia nékdy teprve měsíc před jejich příjezdem. Obvykle je men£i. nežli se předpokládá. Ale je- - 19 - likož celý proces může trvat 1 kratäí dobu, přípravy musí začit okamžitě po rozhodnutí: musí být rezervován dostatečný počet lůžek, přijat nový personál, zájmena překladatel a zajištěny budoucí ubytovací prostory. Nikdy se stávé, ie když je všechno připraveno, je příjezd uprchlíků odložen. To přináší problémy hlavně proto, že personál je zaměstnán pouze na šeatiměsiční pracovní smlouvu a rezervované ubytováni nemůže být neobsazeno po tak dlouhou dobu, protože dochází ke ztrátám na nájemném. Jestliže municipalita poskytne ubytování někomu Jinému, může začit hledáni bydleni znova. To všechno znamená výdaje navíc a dokonce se můře stát, že Je překročen tříměsíční finanční Hnit původnĚ určený na integrací uprchlíků. To, zda jsou uprchlici ubytováni ve skupinách nebo ne. závisí na druhu skupiny, Mapř. Jeden kontingent viernamských uprchlíků z S.E. Asians ;siüps (j ihůvýt.MuJiili.ii anijokýLu táborů) se témĚř vždy sestává z osob, které máji v Holandsku příbuzné, a proto si přejí být ubytováni a žit co nejblíže k nim. 3C-11 to možné, provádí se předem ke zjištění tohoto požadavku průzkum. V případě, za zde nemají žádné příbuzné, jsou usídleni v nukleárních municipalitách. Údaje ministerstva sociálních věcí, zdravotnictví a kultury uvádějí následující kontingenty pozvané do Holandska: 50 Vietnamců v r. 19B1, 100 Poláků v r. 1982 a 75 Vietnamců v r. 1983. Přijeli v různě početných skupinách jelikož většina z nich měla příbuzné či znŕmé v Holandsku, byli ubytováni v různých místech po celé zemi. Průměrně strávili 3,2 měsíce v přijímacím centru. Invelldní osoby - postiženi Když byl vydán politický dokument o kvótách a podporách bylo eoučasně rozhodnuto, že postlření uprchlíci. - zo - o níž nenúže být dostateční postaráno v Jejich zemi ii jinde v dané oblasti, mohou být pozváni do Holandska. Tato zásade je v souladu s Planen deseti či vice (Ten or Moro Plan), vypracovaným UNHCR. Přestože UNHCR nevyieduje v Plánu deset Či více, aby byli postiženi uprchlici přijímáni každý rok, bylo přijato nové rozhodnuli poskytnout tuto příležitost postiženým uprchlíkům i v budoucnosti, protože Holandsko Je připraveno vynaložit zvláštni úsilí ve prospěch této zejména zranitelné kategorie uprchlíků se právem očekává, že vzhledem k jejich postiženi budou častéji doprovázení svými nejbližäimi pří- . buznými, jež jo nutno zahrnout do subkvóty nejvýše čtyřiceti osob. Ministerstvo sociálního zabezpečení, zdrávi a kultury ve snaze zajistit co nojplynuleJĚl přijati a ubytováni tčehto uprchlíků vypracovalo nĚkolík daläich kritérii. Základním principem výboru postižených osob je, že budou schopni podstoupit přijímací proceduru, rehabilitaci a integraci v Holandsku; Tak Je tomu například v přlpodech tě-lesně postižených uprchlíků, kteří nevyžaduji dlouhodobou institucionální péči nebo nemocniční oaetřovánl a kteři nevyžaduji zvláštni zacházeni v přijímacím centru, nebo v bydliíti. které jim poskytnou municipality. Ve snaze dosáhnout pro uprchlíky obecného čile - aby ziskali pokud nožno co nejrychleji nezávislý status - v případě postižených osob tek rychle. Jak dovoluje Jejích postižení, bylo rozhodnuto, žr postižené osoby by pokud možno neměly přijíždět do Holandska samotné, ale s ostatními členy rodiny, z nimiž budou bydlet. Existuje ale i možnost přijetí osa-^lilých postižených uprchlíků, kteří bu3 přijíždějí do Holan-ska za svými příbuznými, anebo jsou v příliš tragické si-t uoci. Pokud jde o přesný fas příjuzdu, dochází ke stejné situaci jako s kontingenty; skupina obvykle přijíždí později, než se počítá v romcí plánování a příprav. Navíc je třeba Vynaložit úsilí ria to, aby byli postiženi uprchlici umísté-rii v municipalitách, kde jsou již uprchlíci stejná národnosti. Z hlediska přijímači procedury je žádoucí ubytovat postižená osoby v téže dobí. v Jaké Je ubytována celá skupina. Bohužel to není vždy možné, protože postiženi musí nikdy podstoupit chirurgický zákrok, a to dokonce béhem jťjlcíi pobytu v přijímacím centru. Od té doby, co se Ministerstvo sociálních véci, zdrávi a kultury stará o přijímáni uprchlíků, přijelo do Holandska 34 postižených osob a Jsjich rodin - v letech 1901 - 1SB3. Průměrná délka Jejich pobytu v příjímacira centru byla 2,5 měsíce. Naléhavé případy So stanoveno, Že Holandsko přijme ročně maximálně 10 naléhavých případů, Jsou to jednotlivci, kteří potřebují okamžitou pomoc a musí se o nich velmi rychle rozhodnout. Je prakticky nemožné plánovat jejich přijeti, äituace je komplikována tím, že přijíždějí ze víech částí světa a je obvykle těžké najit tlumočníka, který by mohl být zaměstnán na hodinový úvazek a byl by ochoten a schopen pravidelné dojlždSt do přijímacího centra. Jejich ubytováni nečiní obvykle problémy, protože vétšina těchto naléhavých případů nemá v Holandsku příbuzné a téměř vždy přijíždějí v malých skupinách. Vietnamští boat people Od r. 1979 si vláde předsevzala přijímat vietnamské bant people, které ne moři zachraňuji lodä plující pod holandskou vlajkou. Do tři měsíců po přistání v nBjbližším - 22 - - 23 - prístavu, musí být dopraveni do Holandska. To znananá, že prosný počet vietnamských boat people nemůže být předen plánován. A také to vysvSrluje, proč výše jmenovaný politický dokument o kvóta a podpoře uprchlíků nezahrnuje tuto skupinu. Hyni, když poiet boat people zachráněných na mori a přivezených do Holandska značně klesl {v r. 1979 - 1 318, v r. 19BO - 930, v r. 19B1 - 331, 1982 - 360. v r. 1983 - 119), příjezd příležitostných skupin těchto uprchlíků již nepředstavuje žádné problémy kromě faktu, že není znám přesný počet členů rodiny. Všechny záležitostí, včotnĚ vyhledáni stálého bydliště je možno zorganizovat v áxistujlcí tříměsíční lhůtě, Protože většina boat people dáve přednost společnému ubytováni a pro municipalitu je snazší zorganizovat přijímací program pro celou skupinu nežli pro Jednotlivce, je pro každou skupinu tĚch-to uprchlíků vyčleněna nukleárni municipalita. Oeji výbčr je určen především velikostí skupiny a požadovaným ubyto-, váním. Municipalitám Jeou propláceny všechny výdaje spojené s průzkumem možnosti potřebného ubytování. To umožňuje předem určit definitivní místo, kde budou tito lidé bydlet. Obvykle jo dost času na zajištění potřebných lůžek a pracovních sil v pfljimecim centru. V příloze 2 Je uvedeno, kolik skupin vietnamských boat people bylo přijato od chvile, kdy bylo jejich centrálni přijímání zabezpečováno Ministerstvem sociální péče, zdraví a kultury, v Jakých municipalitách byli umístěni a jeká byla průměrné délka Jejich pobytu v přijímacím centru. Znovusjednocování rodin Téměř okamžitě poté, co uprchlíci přijdou do Holandska, zejména vietnamští boot people, je navázáno spojeni s rodinou, která má být sjednocena. Je odeslána žádost. které je posouzena Ministerstvem spravedlnosti a nůžo £1 nemusí být finančné podepřena. V případě sjednoceni rodin s příbuznými z Jihovýchodních asijských táborů, nejsou s jejich přijetím v Holandsku íédné potíže. Velmi odliSným problémem je sjednocováni rodin s příbuznými z Vietnamu, protože tito lidé musí obdržet výjezdní povolení od vietnamských úřadů, na které musí někdy čekat calé roky. Někdy se taká stává, že sa příbuzní nenacházejí v letadle, ve kterém byla pro ně zamluvená místa. Vietnamští uprchlíci, kteří čekají v Holansku dlouhou dobu b někdy zcela marně na své příbuzné. Jsou vystaveni nesmírnému tlaku, který jim někdy brání v integraci do holandské společnosti. Přijeti rodinných příslušníků z Vietnamu je možné plánovat. Během dvou týdnů, nebo nřkolika dnO předem, Jsou ho-ladské úřady seznámeny s Jejích příjezdem. Jelikož se sjednocováni rodin odehrává po celý rok a počet příbuzných, kteří mají být přijati se odhaduje na 100 - 150, zaměstnává Sekce pro uprchlíky a ubytováni minorit permanentně vietnamského tlumočníka. Protože uprchlici přijíždějí v malých skupinách, nedochází v přijímacím centru prakticky k žádným komplikacím. Někdy ale vznikají problémy s vyhledáváním stéláho ubytování, protože jen málo příchozích se moíe nastěhovat do stávajících obydlí. Většinou je požadován větší dům. Ideální je jestliže se najde v témže místě, protože zde uprchlíci již nějakou dobu žili a aklimatizovali se. Navíc, v případě, že by měla být původní rodinná Jednotka odstěhována, ti. kteří by zůstali, by se časett chtěli přestěhovat. Někdy r.e také stává, ie si uprchlici, kteří žijí v Holandsku Již nějaký čas, našli práci 5i studují v blízkosti místa svého bydliatě. Stěhování norii žádoucí maji-li děti, protože to pro ně znamená změnu školy. Jestliže je zapotřebí najít no- - 2d - vý důra, musí uprchlici zůstat v prijímacím centru déle než tři měsíce. což závisí na tom, zda je v nunicipnlitě dostatek vhodných Obydli, které vyhovuji Předpisům o státním pre fercnčnlm bydleni . Od Cd doby, co Ministerstvo sociálni péče, zdrávi a kultury převzalo péci o přijímání uprchlíků, přijelo do Holandska v r. 1901 205 osob, v rámci znovusjednoceni rodin, v r, 19Q2 jích bylo 136 a v r. 1983 188. Průměrná délka jejích pobytu v přijímacím centru byla 2-3 měsice,- 4.3. Pobyt uprchlíků :v hlaynim přijímacím centru V přijímacím centru jsou obvykle skupiny uprchliků-různé národnosti. Dobo jejich pobytu se průběžně překrývá. Jelikož noví přichozí, kteři přicházejí za svými rodinami, se objevuji nejméně jednou za týden, nelze se vyhnout tomu, že se přichozí skupiny zapojuji do Již rozběhnutého přijímacího a uvšdÉciho procesu, Rozděleni uprchlíků do výchovných kurzů potřebuje důmyslnou organizaci. Rozdily v kulturním zázemí mohou vyústit v konflikty, které se navenek projevují jen ve výjimečných případech. Promyšleným a rozumným vedenin jim lze předcházet. dB zapotřebí pružně reagovat na vznľklé situace a přizpůsobit Jim metody práce e Jednotlivými skupinami. 'Sociálni pracovnicí máji za úkol projednávat osobni záležitostí uprchliků, identifikovat a řasit jejích problémy v tom nejrannĚjsim stadiu a měli by předvídat potřeby uprchlíků. Přijímací úředník je zodpovedný za projednáni všech okolností souvisejících a vyplývajících z přijímacích natariálů: ubytováni v příslušných pokojích, zabezpečeni lékařských prohlídek, poskytnutí Informací o případném pohybu uprchliků. Dětská sestra kromé péče □ batolata a předškolní děti dohliži na péči o novorozence. Dále se stará o to, aby - 25 - určila nároky dietního reřisiu, mentálne postižených, případy zanedbání o rlcmocí díti a v prípaJů nutnosti se snaží zpřesnit věk dítěte. Jazykové učitelé zproscředkovivaji úvodni a pokračovati jazykový pfogran, Učitelé mívaji nejužší kontakt s uprchlíky a pravé oni jsou schopni identifikovat v nejkratší době jejich problémy a uvědomit o nich sociální pracovníky. Dazykoví konzultanti mají za úkol metodicky koncipovat příslušné jazykové kurzy, Zajiščují adaptaci začátečnického jazykového úvodního programu před příchodem novo skupiny. V současné dobé je takto přizpůsoben program pro Vietnamce, Sinovietnamce, Kambodžany, Laosany, Iráčany, Afghá-nistánce, Poláky, ŠpanĚly a anglické verze. Oazykoví konzultanti jsou dále velmi žádání Jinými zainteresovanými články Jako jsou: municipality, soukromé osoby otd., ktoré od nich požaduji potřobné informace. Zejména municipality vyžadují informace o tom, jak mají založit jazykové kurzy a žádají upřesnění přijímacího programu, který bude probíhat v municipřilitácň. Cílem pobytu v přijímacím centru Jo zvládnout situaci tak, aby byl& uprchlíci po tříměsíčním pobytu schopni se vyrovnat s každodenními situacemi, které je mohou potkat. Tak by po přestěhování do místa stálého bydliště měli být více méně schopni vést samostatný a nezávislý život ve svém domd, zejiätovat běžné nákupy, zacházet s penězi a dorozumět se. Samozřejmě, že se výsledky individuálně liši. Obecně lze řici, že toto jsou uprchlíci schopni normálne zvládnout. Nicméně v době přechodu uprchlíků z přijímacího centra do místa stáláho bydliště dochází u některých kategorií uprchlíků k problémům, Napr. uprchlici, kteři přicházejí do Holandska za svými rodinami a jsou co nejrychleji, někdy dokonce během několika dnů, yby-továni s nimi, se stává, že dosavadní byt neni dostatečně - Sô - prostorný, ■; tonu dochází v municipalitách a horalmi uby-tuv-cini .T.ožnoEtmi. V tomto pŕipedé závisí ubytování uprchlíků fis uvolněni příslušného bytového prostoru a definitivní ubytováni se může značně prodloužit, zvláště v prípade větší rodiny. Tehdy závisí pobyt uprchlíků v přijímacím centru zcela na spolupráci a finančních možnostech municipality. Jelikož nükdy t rvé 2 - J roky, nežli se rodina spoji, rcusi často personál ubytovacího střediska čelit problé-iriCm rozpadu manželského soužiti. Pokud dojde k táto situací, nedoporučuje se str.alování příslušníků konfliktní rodiny. NSkdy ae podnikají kroky k usmíření partnerů a rodinu je :nožno trvale ubytovat Jen tehdy. Jestliže se to povede. Zvláštní proolém představuji nezletilé bezprizorné díti, obzvláště Vietnamci. 0 ně se stará organizace s názvem ■pe Opbow", jejímž sponzorem je Ministerstvo spravedlnosti, Poručnická procedura trvá obvykle několik týdnů, během nichž tato organizace hledá v municipalitě donáciho peče--vstale. Poté socidlni pracovníci zajiätuji kontakty s budoucími pěstouny. Tento postup je konsultován s přijímacím centrem, které často zajištuje prípravní práce a organizuje «ontakty 3 municipalitou, která vyhledává osoby schopná Pěstounské páče. fJohužel není vždy nožná nalézt ubytování •j municipální', kde žiji ostatní členové skupiny, s nimiž mladiství pobýval.; v přijímacím centru. Také se může stát, že jsou nezletilí umístěni v municipalitě mnohera pozdíji, takže nemohou absolvovat přijímací program organizovaný municipalitou oů začátku s ostatními. '-.A. Přijímání uprchlíků v municipalitách Nejen činnost ministerstva musí být dohře koordinovaná a musí být zabezpečena potřebnými finančními zdroji, ale aus i být rovněž v harmonické spolupráci s různými odbory uístní správy {Gprávy municipalit), Ubyrování zařizuje by- - 27 - tový odbor-, obvykle ve spolupráci se společnostmi, které se zabývají bydlením. Sociální služby nuniclpality se starají o vybavení bytfl a jejich přípravou na stěhováni. Ddbor sociálního zabezpečeni nebo Sociálni služby ounicipalit rekrutuji hostitelská rodiny: to jsou lidá, kteří pomáhají uprchlíkům zejména v počátečním obdob! jejich života v každodenních činnostech. Déle je zabezpečen obvykle další personál rožných profesi. Konečně odbor sociálního zabezpečení - nebo výchovy - připravuje úvodní jazykové kurzy, zatímco odbor výchovy je odpovědný za zabezpečeni vzdělání äkolou povinných děti, Ze strany přijímacího centra může být na žádost municipality poskytnuta pomoc při viech těchto Činnostech, Úřady národních styků (National Contact Bureaux) na Ministerstvu mají své zástupce v různých místních poradních výborech a jestliže sa objaví nějaké překážky. Ja o tom zpravena Sekce pro uprchlíky a usídlení minorit, která hledá řasení těchto problémů. Organizují se pravidelná setkání municlpalit-ních Jednotek, na nichž se diskutuje o problémech, které se Vyskytuji. Tímto způsobem si municipality vyměňují zkuSenos-ti a učí se jedna od druhé. Ma tato setkáni docházejí zástupci jednotlivých municipalit, kteří jsou odpovědni za koordinaci přijímání uprchlíků a podle povahy diskuse se Jich zúĚastňuje jeden čí vlče učitelů Jazyka, jeden sociální, pracovník a zástupce- Sociálních služeb municipality. 7. těchto setkání vyplývají následující fakta: V oblasti sociálního poradenství hrají hlavni roli hostitelské rodiny, protože právě ony pomáhají uprchlíkům v jejich každodenním životě. V nukleárních municipalitách nohou hoätltelekô rodiny spolu s uprchlíky získat pomoc jednoho člena personálu Sociálních 3 luze b municipality, nebo Všeobecné sociální práce. Tato osoba, na kterou se mohou kdykoli v případě potřeby obrátit, jim je k dispozici 1 po - 2B - - 29 - dobu několika lei. Během tato doby se formuje obsah činnos-tí, ktorý Je předkládán Vňeobecn* sociálni přeci. Pro uprchlíky ve äkolnim věku poskytuji municipality ucelonou soustavu Jazykových a uváděcich aktivit. To obsahuje -IDO hodin jazykové výuky (4G0 hodin pro negramotnú uprchlíky), ktoré se musi vejít do jednoho roku n na vlče noí do dvou let. Pro mnoho uprchlíků Je teto norma nedostačující. V tomto případě může být poskytnuté pomoc z fondů pro výchovnĚ vzdělávací účely určené etnickým minoritám. Přestože nukeárni municipality zaměstnávají kvalifikovaný äkolený personal, který se zabývá jazykovými a uváděcimi činnostmi, je bohatí využívána 1 Činnost dobrovolných pracovníků. Municipality Jsou v tomto směru autonomní'. Uprchlici ve školním věku navštěvují místní základní školy a na International Link Courses (Mezinárodní kurzy jednotného vzděláni). Jestliže je skupina dostatečně velká, poskytuje Ministerstvo äkolstvi a vědy zvláštní podporu pro "školy s prioritními cíli". Na výchovu dospělých uprchlíků získávají municipality pomoc ze Středisek pro přípravu na zaměstnáni s kvalifikaci s v menši míře ze Středisek pro přípravu na povoláni dospělých {Pokud se Jedná o zaměstnáváni uprchlíků, doporučujeme zprávu vydanou Ministerstvem zaměstnanosti a sociálního zabezpečení) . Podle zpráv z municipalit, které vyplývají za setkání zástupců nukleárních munlcipelit a diskusi s pracovníky Ministerstva sociálního zabezpečeni, zdraví a kultury o tom, jak probíhá každodenní vývoj lze konstatovat, 2a municipality, které se v současné době zabývají přijímáním, uváděním a sociální orientaci uprchlíků berou svoji práci vážnĚ a vyvíjejí velké úsilí k tomu, aby JI zvládli co nejlépe. To sa týká obzvláště nukleárních municipalit, které pfijaly Jednu ČI vice skupin. Přednosti usídlování uprchlíků ve skupinách - nehledě na okolnosť možnosti získáni další podpory v průběhu počátečního obdebi - je, Se fondy poskytované podle Předpisů o zabezpečeni uprchlíku umožňuji kvalifikovanému personálu, aby so dostatečně angažoval při Jejich integrací. Není väak vždy v možnostech municipalit, aby ubytovaly pozvaná uprchlíky ve skupinách, Jestliže je usid-lována pouze Jedna či menši počat rodin, lze jen obtížně, anebo vůbec, získat nějaké dodatečně prostředky. Proto se hledají způsoby Jak využit existujících možnosti. ,'Jěkteré municipality Jsou v temto ohledu ůspěané, Jinrt nikoli. Vzhledem k výší finančních prostředků, jimiž disponuje Fond < regulace prostředků pro uprchlíky, jsou kladeny 1 nároky na prostředky samotných municipalit, protožo v těchto případech Je prakticky nemožné využívat pomoal profesionálních pracovníků a zaměstnat je. Ministerstvo sociálního zabezpečení, zdraví s kultury může pouze poskytnout ty nejlepší informace, rady b zkušenosti z Jiných municipalit. Finanční pomoc není zajištovéna pouze Předpisy o zabezpečeni uprchlíků a lidi hledajících asyl, kteří přicházejí do Holandska o své vlastni vůli. 3e také možné se obrátit na Holandskou asociaci pro uprchlíky, která se stará o mnohá žadatele o esyl v průběhu období, kdy je vyřizována asylová procedura. Jelikož sa uprchlíci a osoby s nárokeia na esyl velmi liěi pokud jde o vzděláni, kvalifikaci a zkušenosti, Jichž nabyli v dobr svého příchodu, úroveň jejich samostatnosti se v daných případech 1151. Proto municipality považuji vládni podporu někdy ze dostatečnou. Jindy za neuspokojující. Musime si uvědomit, že tato pomoc může být pouze průrašrncu výäi sumy, která sa vztahuje i na děti a kojence, pro které jazyková přípravo nepřichází v úvahu. - 30 - ■i.5, Úloha podpůrné sociálni práce při přijímání uprchlíků přestože jsou za úspéäné přijímáni uprchlíků jako takové zodpovedný ústřední orgány a místní úřady, neznamená to, že by nsBÍly svým dílem přispět i soukromé organizace, \3t Jsme se zninili o národní svépomocné organizaci "De Op bo n* a i různých nilstních organizacích. Ale ne rúznýcfi stupnici! příjímání uprchlíků se podílejí 1 Jiné národní organizace, k tomuto účelu podporované vládou. Existuji tři různé kategorie: Nh první« mistĚ Je třeba zmínit Fond pro projekty přijímáni uprchlíků (Foundation for Refuges Reception Projects), který zaměstnává uríitou íást personálu v přijímacím centru. 3eho úkolem je Jazyková a uvádScf příprava, práce v Jeslích, v oblasti tlumočeni a všechny překladatelské úkony, které nemohou byt zajištěny vietnamským překladatelem, který tam je ve stálém pracovním potiiäru. Ministerstvo angažuje pomoc tohoto Fondu, jestliže dojde k dočasnému návalu práce v přijímacím centru. Za tyto aktivity fakticky odpovídá Sekce pro uprchlíky a usídleni minorit - v tomto přlpsdĚ - Ústřední přijímači koordinátor. Dakmlle Jsou uprchlici usídleni natrvalo ve even stalé m bydlišti a začínají si plna uvědomovat potíže iivote v cizí zemi, obracejí se na místní úřady a příslušné ralstnl organlzac- s dotazy, na než tyto orgány nejsou schopny od-pOVĚdet. V tomto případě mohou municipality vyhledat pomoc reorganizované Holandské asociace pro uprchlíky, která po počátečním zásahu na vládní úrovni nastupuje Jeko účinná podpůrná organizace. Holandské asociace pro uprchlíky dostává podporu na svoji poradenskou, zprostředkovatelskou, informační i tíže specializovanou práci, vykonávanou dobrovolnými pracovníky. Eire pomoci, o kterou je asociace žádána, závlel na tom, - 31 - Jak velkou pomoc místní úřady potřebují. Obecné platí, £e ja třeba vStäí asistence při přijímání uprchlíků a osob a nárokem na asyl, kteří přišli do Holandska z vlastní iniciativy, nežli při přijímání uprchlíků pozvaných holadskou vládou, kteří byli přijati v přijíwacln středisku. Nejvíca dotazů, které se týkají druhé kategorie uprchlíků (pozvaných) je adresováno Sekci pro uprchlíky a usídleni minorit a Fondu na projekty přijímáni uprchlíků. Třetí kategorie podpůrných organizaci, které se přímo íi nepřímo podílejí na přijímacím procesu Je kategorie národních organizaci uprchlíkfi. Často hre^í významnou roli v uváděclm programu přijímacího centra a v případě nutností podávají personálu Informace o pozadí situace uprchlíků, kteří se tam nalézají. 5. Doplňky "ín house modelu" a politika sociálního zabezpečeni ve vztahu k uprchlíkům Z vý§e uvedeného vyplývá, že po prvním období usídleni (přijetí, uvedení a sociální orientace) uprchlíka a osob s nárokem na asyl. Jsou tito Již do jisté míry aklimatizování v Holandsku a mohou - v rů£né míře - stát na vlastních nohou. Zvýiená pozornost ze strany sociálních pracovníků e hostitelských rodin postupem času klesá. 3e třeba říci, že uprchlici oejí dobrou ěenci sa aklimatizovat, protože hlavni organizece Jsou zainteresovány na jejich přijetí od samého počátku, a proto politika zaměřená na různá aspekty jejich sociálního zabezpečení kráčí ruku v ruce a cílovými záměry a celkovým zamÉřenÍB integrace této skupiny Jako. celku. čím Je pobyt uprchlíků v Holandsku delSí, tím Jasněji si uvědomují avoje místo v zemi, příležitosti 1 těžkosti, se kterýol ae nohou v nové společnosti setkat. Tento proces závisí v sinohéa na jejich individuálním založeni, na okol- - 32 - nostech, zo nichž museli uprchnout r i na počátečním dojmu, který vyvolali při přijati, uvádění a sociální orientaci. Přestože zákonný status a ubytování uprchlíků mohou být označeny jako dobré, jejich pozice ve vztahu k zaměstnání je méně povzbudivá, uprchlíci mají Často své zvláätní problémy, jako je stesk a touha vrátit se domů, starat se o blízké, které van zanechali a staroati se spojením rodiny, traumatické zkušenosti v dobe útěku i přad nim a nepřekonatelný smutek. Po počátečním období intenzivních prijímacích činnosti a sociálního vedení se dostávfe; mnoho uprchlíků do nebezpečí sociálního vakua. Po době intenzívni přijímači procedury by němčil být ponecháni náhle na pospas sani sobě, aby rychle nepropadli do sociální izolace. Zejména proto, íe v této době vystupuji na povrch Jejich paychoaociální problémy. Kromě oopovídajíci pomocí potřebuji uprchlíci platformu, na níž by se mohli vzájemné, stýkat. Te by tiĚla poskytovat mořnost rozvíjet a rozšiřovat jejich potenciální soběstačnost . Pozice, Jakou uprchlíci zaujmou v holandské společnosti, je u různých jedinců odlläná a raěni se také od jedné skupiny ke druhé. V druhém stadiu usídleni cíti prakticky všichni potřebu se stýkat se svými krajany a organizovat svč vlastni záležitosti. Často touží po tom, aby spojili svá sily a ílepíili svoji pozici vo společnosti, v nií žiji. A proto dodatečné sociální podpory, která vedou ke zvýšeni emancipace, účasti, kulturního vyžiti, zlepšeni vzájemných vztahů a pěstováni zájmů, by mohli hrát významnou roli ve snaze uprchlíků dosáhnout ve společnosti rovnocenného postavení. Tyto aktivity by mohly být určeny Jak uprchlíkům samotným, tak 1 calé komunitě v niž žiji. - 33 - Protože Je relativně velký počet účastníků, kteří by mohli vytvořit nějakou o; gamzaei, rozptýlen po celé zeiri -uprchlíků a cscb c nárokem na asyl - vzniklo próza t im jen málo národních organizací uprchlíků. Dsou tO: Organizace pro latlnsko-amorickí uprchlíky, Asociace vietnamských uprchlíků v Holandsku, Společnost sinovletnamských uprchlíků a Asociace Ethioponů v Holandsku. Navíc podpora těmto organizacím platí jen ne omezenou dobu, protože každým rokem jsou přijímány nové skupiny uprchlíků a prostředky na jejich podporu Jsou převedeny z národních aktivit na specifické činnosti pro noví příchozí. Jestliže a.; rozpočet .nezvýši, pak to znamená, že skupiny uprchlíků, kt?ří iiji v Holandsku j ií několik let budou získávat pře' své národní aktivity méně prostředků. Ale 1 v případě, že se jedná o malou skupinu uprchlíků na munielpiálni úrovni, vyskytuje se požadavek a potřeba rozvíjet své vlastní aktivity. Konečně i oni proSli velmi intenzivním programem v prvních lstiírh svého pocytu v üolandsku: proto by nebylo noudré jím v provozování těchto činností bránit. Míli by dostat příležitost podílet se aktivné na zlepšení své pozice v místních komunitách. Protože Je vláda'odpovédna za jejich přijatí. Je i odpovědna za poskytnuti fondů pro druhé stadium Jejich pobytu v zemi tak, aby municipality mohly vyhovět Jejich potřebám. Zdá se být zcela oprávněné, že by vláda mela poskytnout cprant k rozvoji jejich emancipace, participace a kulturního vytíti. Jestliže Již vláda věnovala uprchlíkům zejména v počáteční fázi jejich přijet! v municipalitách velkou pozornost a zvláštní fondy, se značným nasazením národních organizací a prostředků, její odpovědnost za poskytováni fondu určených aktivitám na místní úrovní by měla skončit až po pěti čí íestl letech. Po této době by měli uprchlicí využívat veškeré zdroje a nástroje pomocí Jako všichni ostatní občané. - 34 - Municipality by měly mít sioinost přijmout jako doplňující opatřeni k "in house model" takové kroky, která by Jim umožnily získat příležitost a ucházet sa o snižující BQ vládni podporu pro každého uprchlíka v rámci Předpisů o poskytováni podpory uprchlíkům, aby mohl být doplněn iívodnl přijímací program: první částku o 500, druhou 0 200 a trati O 125 guldenů. Tento vládni grant by zvýšil fondy spravované municipalitami z Jejích běžných zdroji. To znamená, íe municipality potřebuji získat prostředky na podporu a rozvoj integrace uprchlíku po dobu pěti si Šesti let po skončeni počátečního přijímacího programu. btiiiiulujicí roli mohou hrát v tomto procesu Již existující národní organizace uprchlíků, které by měly hájit význam těchto fiktívit pro zájmy municipality, Národní organizace uprchlíků e Holandské asociace pro uprchlíky, které máji za cil uprchlíky podporovat, by měly poskytovat municipalitám informace a podněcovat zájem ostatních místních organizaci k tomu, aby pomáhali uprchlíkům V Jejich anaze rozvíjet tyto aktivity. Asociace bude podporovat organizování pokraěovecích kurzů pro uprchlíky, v nichž by mohli rozšiřovat svoje vědomosti. Národní organizace uprchlíků mohou stimulovat vytvářeni organizaci uprchlíků v municipalitách a povzbuzovat je k tomu, aby se ucházeli o podporu munic ipálnich rad. Nakonec se podívejme na íinnosti, které by mohly být souhrnně nazvány Jako "poatpečovatelské". Dedná sa o opatření, která by pomáhala řešit problémy komplexní povahy specifické pro uprchlíky. Oa třeba uvážit, co vSachno uprchlici v době od svého útěku prožili a že není alespoň v dohledné době naděje, že by se vrátili domo. Obvykle svěřuji 9vé problémy nejbllžäímu okolí: praktickým lékařům, sociálním pracovníkom, mlstnisi úředníkům atd. Tyto oaoby by oěly být seznámeny s relevantními informacemi o jejich zázemí, ninu- - 35 - lostl, znát posadí. To částečně zajlStuJe Holandská asociace pro uprchlíky. Tuté? funkci plní zdravotní centrun uprchlíků příslušného ministerstva, které zamestnáva 3 lékaře a 3 zdravotnické sociálni pracovníky zaměstnané Sekcí pro uprchlíky a usídleni minorit. 6. Shrnuti a závěry Podle politických dokumentů o kvótě uprchlíků a problémech poskytováni fondů vyplývá, že do Holandska může být pozváno maximálně 250 uprchlíků ročně. Kromě toho bylo vydáno povoleni pro dalších 250 uprchlíků a osob, které přišly do Holandska za členy svých rodin a vietnamských boat people. Konečné ja zahrnuto i 800 osob, které přicházejí do Holandska o své vlastni vůli a získají status A na&o B, jako oaoby s nárokem na asyl. Aktivity a finanční prostředky Jsou plánovány pro přijetí, začleněni a sociální orientaci těchto 1300 uprchlíků a oaob s nárokem na asyl. Holandská asociace pro uprchlíky oznámila, že nebude dále přebírat odpovědnost za přijetí pozvaných uprchlíků, protože řeSenl tohoto problému Je zajištováno vládou. V tomto případě Ministerstvem sociálního zabezpečení, zdraví a kultury a péče o pozvané uprchlíky začíná v hlavním přijímacím centru. Poté Je odpovědnost přenesena na municipality, kde Jsou uprchlíci usídleni. Pro uprchlíky a osoby s nárokem na Bayl se tyto příslušné aktivity rozvíjejí až v municipalitách. Organizace činnosti zaměřených na příjímání, začlenění a sociální orientací uprchlíků se odvíjí v rámci "in house model" (usídlení). Oejich cílem Je umožnit uprchlíkům a osobám a nárokem ne asyl začít žit co možná nejrychleji v Holandsku samostatný život. Tento model je naplňován těmito nástroji: - přijeti na maximálně 3 měsíce v hlavním přijímacím středisku, které se vztahuje pouze na uprchlíky pozvané Holand- - 36 - 6kou vládou, - ubytováni pudle Předpisů o státním preferenčním bydleni, - Předpisy o zabezpečeni uprchlíků, které jsou od 1.1.1905 začleněny do Systému vládni podpory pro minority, - vládní podpora představuje 5000 guldenů na Jednoho uprchlíka a 6000 na každých deset uprchlíků ubytovaných ve skupinách v "nukleárních municipalitách" (místních Jádrech), Po ukončeni počátečního přijímacího programu v přijímacím centru anebo v municipalitě existuje několik dodatečných ustanoveni ve prospech uprchlíků a osob a nárokem na asyl: - municipelíta může obdržet vládni podporu ve výši 1000 gul-d&nů na Jednoho uprchlíka, která Jo určena pro daläi sociální vedeni, - na dalSich několik let může municipalita obdržet snižující as vládni podporu ve výši 500, 250 a 125 guldenů na Činnosti rozvíjející emancipací, participaci a kulturní vyžiti uprchlíků e osob s nárokem na asyl. Cílem Je rozvíjet plynulý proces navazující na několikaletá intensivni působení vládních e místních orgánů, během něhož uprchlici postupně a za účasti, veřejných orgánů zvládají, přebírají odpovědnost za svöj vlastni život. Na konci tohoto procesu jsou považováni za normální obyvstele Holandska, kteří mají nárok ve stejnů míře na vSechny vymoženosti, které jsou k dispozici věem holandským občanům. V tomto procesu hraji rovněž roli podpůrné orgány sociálního zabezpečení. Na prvním místě je to Fond na projekty přijímání uprchlíků, který zaměstnává určitý počet pracovníků v hlavním přijímacím středisku. Dále to je Holandská asociace pro uprchlíky, které hraje podpůrnou rolí a poskytuje municipalitám na jejich žádost poradenskou. Informační e organizační pomoc při přijímáni uprchlíků. A nakonec to jsou vlastní - 37 - národní organizace uprchlíků, které pomáhají při aklimati-začním procesu uprchlíků a osob s nárokem no asyl organizováním činnosti k rozvoji emancipace, participace a kulturního vyžiti. Pokud se Jedná o "in house model", musí být respektovány určité podmínky. Napf, příchod uprchlíků musi být předem co možně nejvíce rozfázovaný a naplánovaný. Po dobu pobytu v přijímacím centru nesmi dojít ke komplikacím, kterů by bránily rychlému rozmístěni uprchlíků do jejich vlost-nich domovů: municipality Jim musí vycházet vstříc při poskytování vyhovujícího bydleni a včas převzít odpovědnost za jejich přijeti. Doposud bylo väem těmto podmínkám vyhověno. T/imésiční limit pobytu v přijímacím centru byl zřídkakdy překročen a vždy ne našel dostatek municipalit, ktarů byly ochotny uprchlíky e osoby s nárokem na asyl přijmout. Neodmyslitelným nástrojem Jsou v tomto procesu Předpisy státního preferenčního bydleni pro minority, stejně jako předpisy o zabezpečeni uprchlíků. Můžeme uzavřít konstatováním, že po počátečních obtížných letech se rozvinul proceá', který uspokojivě funguje Jak ve způsobu přijímání uprchlíků, tak i s ohledem na potřebné finanční zdroje, kooperaci mezi centrálními a místními úřady i činnosti soukromých iniciativ.