S M R T Na smrt můžeme pohlížet dvojím způsobem -- sapienciálním a mysterickým. Smrt je konec všech výsad, všech rozdílů, jaké existují mezi lidmi. Heidegger definuje život člověka jako "bytí určené pro smrt." Na otázku po posledním smyslu lidského utrpení, lidského života je pouze existenciální odpovědˇ, neodpovídáme slovy, odpovědí je celá naše existence. Frankl:"To, co jsme vyzařovali, zůstává ve světě, i když už materie není přítomná. Smrt je motor k životu." Ve smrti dochází ke ztrátě psychofyzického já. "Jak se staví průměrný člověk k času? Vidí pouze strnisko pomíjejícnosti, ale nevidí plné stodoly minulosti. Být odpovědným je založeno na pomíjejícnosti. Člověk má sklon vidět na minulých věcech pouze to, že už tu nejsou, ale nevidí, do jakých sýpek přišly. Smrt je žeň." Frankl Teprve smrt dělá život člověka smysluplným, odpovědnosti lze rozumět pouze v pohledu na časovost a jedinečnost. Jak můžeme být odpovědní za něco, co pomíjí? To ale nejsme, jsme odpovědní za něco, co zůstává. A co zůstává? Všechno, co se stalo, zůstává. Všechno, co člověk udělal, prožil, vytrpěl, zůstává. Existenciální analýza chce člověka přivést k vědomí jeho odpovědnosti, k prožitku odpovědnosti. Smrt je možno proměnit v pobídku k odpovědnému jednání. Frankl,V.: Der leidende Mensch Logotherapie und Existenzanalyse Lékařská péče o duši Vůle ke smyslu