Metody prosazování genderové rovnosti Institucionální zabezpečení rovných příležitostí Mgr.Kateřina Machovcová Kontakt: 14836@mail.muni.cz Legislativa EU vzhledem k RP • Smlouvy: – Římská smlouva (1957): rovné odměňování – Amsterodamská smlouva (1999): odstraňování nerovností, právní základ pro opatření proti diskriminaci založené na pohlaví, rovnost odměňování za stejnou práci i práci stejné hodnoty, podpora implementace pozitivní akce Legislativa EU vzhledem k RP • Direktivy: – Musí být plně integrovány do právního systému EU – Seznam direktiv: www.mpsv.cz, http://eur-lex.europa.eu/ – Pokrývají především oblast trhu práce, kromě 2004/113/ES – zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám Instituce EU a jejich role vzhledem k RP • Evropská komise: implementace, návrhy legislativy • Generální ředitelství pro oblast zaměstnanosti, sociálních vztahů a rovných příležitostí: http://ec.europa.eu/dgs/employment_social/index_en.htm • Oddělení pro rovnost příležitostí • Evropská strategie zaměstnanosti • Evropský sociální fond • Plán pro dosažení rovného postavení žen a mužů 2006-2010 Instituce EU a jejich role vzhledem k RP • Evropský parlament: zástupci volení přímo občany/kami členských států (732 členů/ek), dává podněty k politickým změnám, má kontrolu v oblasti rozpočtu aj. – Komise pro ženská práva a genderovou rovnost: http://www.europarl.europa.eu/committees/femm_home_en.htm Prezidentství EU • Trvá šest měsíců, součástí jsou i konference, neformální setkání a semináře aj. – možnost upozornit na důležitá aktuální témata – Finsko: založení Evropského institutu pro rovnost (Vilnius, Litva), monitoring dodržování závazků Pekingské akční platformy, gender mainstreaming • Konference muži a rovnost: http://www.eu2006.fi/news_and_documents/press_releases/vko40/en_GB/170505/ NNO a rovné příležitosti v EU • European Women Lobby (www.womenslobby.org): spolupráce ženských NNO napříč EU, lobbying u institucí EU, analýzy legislativy a dalších opatření, návrhy programů a postupů • Oblasti: European gender equality policies and legislation Women in decision making Revision of European treaties / Convention on the future of Europe Economic and social justice for women Women's diversity Women and the enlargement of the EU International action for women's rights / Beijing follow up Immigration and Asylum Strukturální fondy • www.strukturalni-fondy.cz • www.esfcr.cz • www.equalcr.cz • • Zpravodaj RP ve SF: http://zpravodaj-rp.strukturalni-fondy.cz/ • Institucionální zabezpečení rovných příležitostí v ČR • Vláda ČR -> Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti žen a mužů • Pověření koordinací: Oddělení pro rovné příležitosti žen a mužů • Spolupracují jednotlivá ministerstva (vypracování resortních priorit, činnost gender focal points) • Na krajské a místní úrovni neexistuje žádná forma institucionálního zabezpečení • Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů, Rada vlády pro lidská práva – Výbor pro odstranění všech forem diskriminace žen, Rada hospodářské a sociální dohody • Úřady práce a inspektoráty práce • Soudy • Strukturální fondy a programy EU • Antidiskriminační zákon Oddělení pro rovné příležitosti žen a mužů při MPSV • Koordinační zajištění politik RP (od roku 1998) – organizační jednotka nejnižší úrovně, nemá pravomoc účinně kontrolovat ani úkolovat • Vydávání publikací, zadávání výzkumů, pořádání seminářů a školení • Sekretariát Rady vlády pro rovné příležitosti mužů a žen • Reprezentace v zahraničí Ministerstva – resortní priority Rada vlády pro RP • Stát zastupuje: 12 členek/ů z rezortů na funkční úrovni náměstků ministrů, místopředseda ČSÚ, člen/ka poslanecké sněmovny a zmocněnec/kyně vlády pro lidská práva, povinná účast • Dále zástupci/kyně: odbory, zaměstnavatelé, NNO (celkem 23 osob) • Zasedá nejméně 3xročně • http://www.mpsv.cz/cs/383 • Rada zejména • projednává a doporučuje vládě základní koncepční směry • koordinuje základní směry resortních koncepcí • stanovuje okruh priorit pro projekty resortů • identifikuje ve společnosti aktuální problémy • hodnotí efektivitu naplňování principu rovnosti žen a mužů. Office for Equal Opportunities •Examination of regulations, acts and measures in view of eo, drafting of opinions and proposals related to the material adopted by the Government and ministries •coordination of activities aimed at the implementation of gender mainstreaming, including the provision of expert assistance in the development of suitable methods; •1992: Women’s Policy Office, 2001: Office for Equal Opportunities •http://www.vlada.si/?gr1=vldSlz&gr2=uem&gr3=&gr4=&id=&lng=eng Souhrn – Nedostatek pravomocí – Neefektivní kontrola činnosti – Informace o aktivitách jsou málo dostupné pro širokou veřejnost – Nedostatečná genderová odbornost zapojených osob Doporučení • na úrovni vlády vytvořit samostatný orgán pro rovnost mužů a žen vybavený dostatečnými kompetencemi, finančními a personálními zdroji, • posílit institucionální struktury na úrovni rezortů například formou zřízení samostatných odborů pro rovnost mužů a žen, které budou svou činnost koordinovat s výše zmíněným orgánem, • vybudovat institucionální struktury na krajské a místní úrovni s odpovídajícími vertikálními a horizontálními vazbami na orgány s celostátní působností. (Petr Pavlík: Stínová zpráva…, 2006) Vznik konceptu Gender Management System • Koncem 90. let v Austrálii – snaha metodologicky podpořit zavádění gender mainstreamingu • Je určen pro zkvalitnění práce především státních institucí zodpovědných za aplikaci GeM • Základem je vytvoření sítě struktur, mechanismů a procesů zacílených na integraci genderové perspektivy napříč různými sektory • Stát rozpoznává, že není jediným aktérem v prosazování GeM a spolupracuje s dalšími zainteresovanými subjekty (stakeholders) • Dosažení rovnosti je cyklický proces Základní hodnoty • Posílení (empowerment): kontrola nad rozhodnutími a záležitostmi, které ovlivňují život jednotlivce • Integrace (integration): systematický přístup zaměřený na strukturální změny • Odpovědnost (accountability): systém pobídek a závazků podporující motivaci k zavádění efektivních změn Prostředí umožňující změnu • Politická vůle • Adekvátní lidské a finanční zdroje • Legislativní a administrativní struktura • Zastoupení žen v rozhodovacích pozicích • Aktivní zapojení v občanské společnosti Mechanismy GMS • Genderová analýza • Genderový trénink • Informační systém • Systém hodnocení výkonu Struktury GMS • Vedoucí kancelář (státní úroveň) • Tým gender managementu (experti) • Gender focal points (zástupci různých sektorů na úrovni ministerstev) • Zastoupení parlamentu (osoby věnující se RP) • Komise/rada pro rovné příležitosti Procesy GMS • Nastavení struktur a mechanismů • Vytvoření a zavádění Národního akčního plánu • Gender mainstreaming v strategických oblastech rozvoje/v sektorech jednotlivých ministerstev Charakteristiky genderově citlivých politik • Genderově neutrální politiky: je nutné analyzovat, zda se jedná o neutrální a ne slepé politiky • Genderově specifické politiky: berou v potaz genderové rozdíly, ale ponechávají stranou aktuální rozdělení zdrojů aj. • Genderově informované politiky: usilují o transformaci současných genderových vztahů, zabývají se praktickými i strategickými potřebami Zdroje • Gender Management System Handbook, Commonwealth Secretariat 1999 • http://www.thecommonwealth.org/shared_asp_files/uploadedfiles/%7BB8EC3135-2CA1-46A5-A10C-F215B80FE636%7D_gms_ref.pdf Zdroje • Stínová zpráva v oblasti rovného zacházení a rovných příležitostí žen a mužů 2004, 2005 – Otevřená společnost o.p.s.: www.osops.cz • Ministerstvo práce a sociálních věcí: www.mpsv.cz • Stránky jednotlivých ministerstev • Aktivity NNO: www.pulnapul.cz, www.proequality.cz