Ekonomika malých a středních podniků Malé a střední podniky, tvorba podnikatelského záměru Omezení MSP n obtížný přístup ke kapitálu n s tím související problém s navazováním spolupráce s renomovanými vědci, manažery a obchodníky n vyloučeny z podnikání, kde je třeba velkých investic (veřejné zakázky) n inovace nižších řádů n problém s dumpingovými cenami Organizace podporující MSP n CzechInvest n Regionální poradenská a informační centra (RPIC) n Podnikatelská inovační centra (BIC) n CzechTrade n Národní vzdělávací fond n Centrum pro regionální rozvoj ČR n informační portály Finanční programy podpory podnikání n Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. n Česká exportní banka, a.s. n Podpory ze strukturálních fondů EU (Evropský fond regionálního rozvoje, Evropský sociální fond....) n Národní rozvojový plán → operační programy n pro podnikatelské subjekty Operační program průmyslu a podnikání (žádost před CzechInvest) n pro začínající podnikatele: Program START, KREDIT Možné zdroje financování podnikatelské činnosti n vlastní zdroje financování q vklady vlastníků (základní kapitál) q zisk q odpisy n cizí zdroje financování q úvěry q leasing q faktoring (s regresem, bez regresu) a forfaiting q tiché společenství Tvorba business plánu n písemný dokument n informuje o podstatných vnějších i vnitřních faktorech podnikání (právě zahájeného nebo už existujícího) n pro potřeby podniku samotného a potřeby externích subjektů n formální úprava n zakladatelský rozpočet – rozpočet potřeby startovního kapitálu, rozpočet výnosů, nákladů a zisku Struktura business plánu n úvodní strana n obsah n shrnutí n popis projektu – produkt, zákaznické segmenty, ochrana duševního vlastnictví, klíčové osobnosti projektu, definice výstupů projektu n analýza okolí podniku – trh, dodavatelé, odběratelé, výrobní proces a nákladová rozvaha, výzkum a vývoj n analýza vnitřních funkcí podniku – prodej; výroba; jakost, environment, bezpečnost; personální otázky n sestavení SWOT n návrhová část – definice cílů, návrh strategie, n finanční plán – náklady, předpoklad příjmů, plánovaný výkaz zisku a ztráty, plánovaná rozvaha, plán peněžních toků, výpočet poměrových ukazatelů n popřípadě Investice (pokud je určen podnikatelský záměr investorům) n Identifikace faktorů úspěchu, opatření k minimalizaci rizik n přílohy Vztah mezi veličinami Strategická analýza okolí firmy n zaměřena na odhalení vývojových trendů, které mohou firmu v budoucnu významně ovlivňovat n analýza obecného okolí q socioekonomický sektor q technologický sektor q vládní sektor n analýza oborového okolí q sektor zákazníků q sektor dodavatelů q sektor konkurentů q často využívaným je Porterův model pěti konkurenčních sil n zahraniční okolí podniku Informační zdroje pro analýzu okolí n verbální informace poskytované médii, ČSÚ n písemné veřejně dostupné informace z novin , časopisů, publikací, strategických studií, výzkumných zpráv, výroční zpráv společností apod. n internet n průmyslová špionáž n strategické studie, průzkumy a prognózy n strategické informační systémy n speciální databázové systémy strategických informací Strategická analýza vnitřního prostředí firmy n faktory vědeckotechnického rozvoje n marketingové a distribuční faktory n faktory výroby a řízení výroby n faktory podnikových a pracovních zdrojů n faktory finanční a rozpočtové q ukazatelé likvidity q ukazatelé síly q ukazatelé efektivnosti užití zdrojů q ukazatelé ziskovosti q Du pont analýza n analýza hodnototvorných řetězců n analýza vnitřního protstředí firmy metodou 7S Co je to strategické řízení n proces, ve kterém vrcholoví manažeři formulují a zavádějí strategie směřující k dosažení stanovených cílů n na strategické řízení navazuje řízení taktické a operativní n důležitá je dlouhodobost n produktem strategického řízení je konkurenční výhoda n Nutnými kroky jsou definice poslání, hodnot, vize, cílů a strategie podniku Kroky strategického řízení Cíle podniku n požadované stavy, o které podnik usiluje n vrcholový cíl podniku v tržní ekonomice → dlouhodobá maximalizace zisku n nejedná se o izolovaně sledovaný cíl n nejčastěji sledované cíle podniku q sledování zisku nebo rentability q dosahování co nejvyššího obratu q ovládnutí trhu, pozice na trhu q dlouhodobé zajištění podniku – uložení majetku, zdroj výdělku q zajištění pracovních míst – sociální odpovědnost q důraz na nezávislost podniku q zajištění ochrany životního prostředí – opět sociální odpovědnost n na obecnější úrovni lze rozlišovat q cíle monetární – dají se měřit penězi q cíle nemonetární – nevyjadřují se v penězích n Pokuste se rozdělit nejčastěji sledované cíle podniku (viz výše) do monetárních a nemonetárních cílů Soustava cílů n Hlavní cíl podniku např. maximalizace zisku je nedostatečně definovaný cíl při rozhodování personálního manažera → existence mezicílů a dílčích cílů pro jednotlivé podnikové útvary n mezicíl – hlavní cíl daného útvaru n dílčí cíl – cíle směřující k naplnění mezicíle n Pokuste se uvést mezicíle a dílčí cíle pro personální oddělení, pokud hlavním cílem podniku bude maximalizace zisku Vztahy cílů n mezi jednotlivými cíly podniku mohou nastat různé vztahy mezi cíly existují vztahy: n komplementární – při dosahování cíle C1 dochází zároveň k vyšší úrovni plnění cíle C2 n konkurenční – dosažení cíle C1 může ztížit dosažení cíle C2 n protikladné – uskutečňování cíle C1 zamezuje uskutečnění cíle C2, cíle se vzájemně vylučují n indiferentní – realizace cíle C1 nemá vliv (ani pozitivní ani negativní) na cíl C2 n mezicíle n dílčí cíle vztahy mezi cíli: n komplementární n konkurenční n protikladný n indiferentní cíle podniku n zvýšení kvality výrobků n minimalizace nákladů n zvýšení podílu na trhu n zlepšení reklamy n zvýšení životnosti výrobků n zlepšení ziskovosti n zlepšení povrchové úpravy výrobků n rozšíření distribuční sítě Faktory ovlivňující tvorbu cílů Zakladatelský rozpočet n specifikace a kvantifikace finančních zdrojů n posouzení předpokládaného rozsahu výnosů, nákladů a zisku n posouzení potřebného rozsahu hmotného a nehmotného investičního majetku n propočet očekávané výnosnosti podniku jako celku, výnosnosti VK apod. Podnikové výrobní faktory Co je třeba k tvorbě a prodeji výkonů? n Lidská práce q výkonná práce q dispozitivní práce – řízení podniku n Stroje n Nástroje n Materiál n Peněžní prostředky??? Model podniku Funkce podniku n Primární funkce: zásobovací, výrobní, prodejní n Podpůrné funkce: personální, investiční, finanční, vědeckotechnická, správní