EMAS jednoduše! Systémy environmentálního řízení a program EMAS v České republice podle Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 761/2001 Nařízení EMAS Nařízení Evropského parlamentu a Rady č.761/2001 z 19. března 2001 umožňuje dobrovol- nou účast organizací v systému řízení podniků a auditu z hlediska životního prostředí.Toto na- řízení stanoví požadavky na systémy environmentálního řízení pro podniky a další organiza- ce a definuje institucionální rámec pro zavádění systému podle EMAS, jeho ověřování a kontroly. Zavádění systému environmentálního řízení je dobrovolnou aktivitou podniků, které jsou mo- tivovány prokazatelnými přínosy mimo jiné v oblasti konkurenceschopnosti a obchodních pří- ležitostí. Vytvoření institucionálního rámce pro EMAS v České republice začalo již před vstupem ČR do Evropské unie a v současnosti je registrováno v Registru EMAS několik českých podniků a další se na zavádění EMAS a následnou registraci připravují.Kromě toho bylo v červnu 2004 v neoficiálním seznamu společností s ISO 14001 vedeném Agenturou EMAS zapsáno 948 společností. Mezi hlavní požadavky EMAS patří: q plný soulad systému environmentálního řízení s požadavky normy ISO 14001; q zlepšování environmentální výkonnosti a snížení environmentální zátěže; q soulad s environmentální legislativou; q pravidelné zveřejňování environmentálních prohlášení. Původní verze nařízení EMAS vstoupila v platnost v roce 1993 a v souladu s ní bylo ověřeno více než 4000 průmyslových podniků. EMAS v ČR základní přehled Program EMAS byl v České republice ustanoven na základě Usnesení vlády České republi- ky č. 466/1998 o schválení Národního programu zavedení systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí. Na základě tohoto usnesení byly q zřízeny Rada Programu EMAS a Agentura EMAS, jakožto odpovědné orgány Programu EMAS v ČR q vydány "Národní program zavedení systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany ži- votního prostředí" (Národní program EMAS) a "Pravidla k zavedení systému řízení podni- ků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí" (Pravidla zavedení EMAS) q zřízen akreditační orgán Programu EMAS (Tímto orgánem se stal již existující Český insti- tut pro akreditaci, o.p.s., který zajišťuje akreditace např. v oblasti certifikace systémů říze- ní podle normy ISO 9001 a ISO 14001.) q vydány metodické pokyny pro akreditaci environmentálních ověřovatelů V současné době jsou v platnosti aktualizované verze zmíněných dokumentů. Ty byly vytvo- řeny na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č.761/2001 o dobrovolné účas- ti organizací v systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (tzv. EMAS II) a následného Usnesení vlády České republiky č. 651/2002 o aktualizaci Národní- ho programu zavedení systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostře- dí (Aktualizovaný program EMAS). Obsah Environmentální řízení 1 Výhody 2 Nástroje 3 Příprava 6 Plánování 7 Zavedení a provoz 10 Kontrola 12 Zlepšování 13 EMAS ­ Důvěryhodnost a transparentnost systému 14 EMAS ­Institucionální rámec 15 Praktické informace 16 O této publikaci Tato publikace je určena všem, kteří se chtějí dozvědět více o systémech environmentálního řízení obecně a získat podrobnosti o EMAS. Adaptace příručky vydané Evropskou komisí a její doplnění o specifika systému EMAS v českých podmínkách byly realizovány v rámci pro- jektu ,,Delivery of EMAS Workshop for Acceding Countries in Latvia, Poland, Czech Republic and Hungary". Stanoviska prezentovaná v této příručce vyjadřují výhradně názory autorů, nikoliv oficiální stanoviska Evropské komise. Autoři: Heinz Werner Engel Gergely Tóth Překlad české verze: Klára Ouředníková Miroslav Krčma Původní ilustrace: Pierre Kroll Ve spolupráci s Hungarian Association for Environmental Management (KÖVET-INEM Hungaria) a s podporou Evropské komise a Visegrádského fondu, vydalo CPC www.cpc.cz Praha, listopad 2004 1 Environmentální řízení Součást každodenního provozu podniku Bez ohledu na to, jak velký je váš podnik a na to, jestli se zabýváte průmyslovou výrobou, obchodem či službami, ochrana životního prostředí je i vaší záležitostí! Nejedná se pouze o odpovědnost každého člověka vůči bu- doucím generacím či o uloženou povinnost, ale také o pří- ležitost k úsporám, nebo o potenciální zdroj příjmů vznik- lých vytvořením nových výrobků a trhů. Dnes je zavádění EMS a podobných nástrojů dobrovolnou aktivitou, ale v brzké budoucnosti se může stát povinností! 1) Mezinárodní a česká norma ­ ČSN EN ISO 14001:1997 2) Legislativa Evropských společenství (Nařízení EC 761/2001) a usnesení vlády ČR č. 651/2002 3) Pro snazší porozumění tato příručka upravuje některé formulace používané v normě ISO 14001 a v Nařízení EMAS.Tyto zjednodušené termíny ovšem nelze používat místo formulací normy ani Nařízení. Co je to environmentální řízení? Environmentální řízení je záměrné působení na ty činnosti a výrobky podniku, které mají, měly, ne- bo mohou mít vliv na životní prostředí. Jeho cílem je ochrana přírodních zdrojů, omezo- vání emisí znečišťujících látek a environmentálních rizik a ochrana zdraví pracovníků a obyvatel. Ekonomické aktivity mohou mít významný dopad na životní prostředí: q Výrobní činnosti jsou závislé na těžbě surovin z přírodního prostředí a spotřebovávají vodu a energii. q Také další činnosti spojené s výrobou, jako na- př. balení výrobků, doprava a údržba, mohou mít dopad na životní prostředí. q Při uspokojování svých potřeb lidé spotřebová- vají enormní množství energie. Kromě vysoké energetické náročnosti výroby je užitná doba mnohých výrobků relativně krátká a většina se po skončení své životnosti přeměňuje na nevy- užitelný odpad, který je nutno odstraňovat. To představuje další energetické nároky. q Také služby (např. turistika) mohou mít vý- znamný dopad na životní prostředí. Příkladem jsou rozsáhlá rekreační střediska postavená za co nejnižší cenu a co nejrychleji, obvykle z be- tonu, s neúměrnými provozními náklady a sou- časně i nepřiměřenými environmentálními do- pady. Nástroje environmentálního řízení Environmentální řízení využívá celou řadu jedno- duchých i komplikovanějších nástrojů. V České republice jsou nejčastěji využívány ná- sledující nástroje: q Systém environmentálního managementu (EMS) ­ podle normy ISO 14001 nebo Naří- zení EMAS q Hodnocení environmentální výkonnosti ­ podle normy ISO 14031 nebo na základě vlastního systému zavedeného podnikem s využitím jed- noduchých indikátorů q Čistší produkce ­ omezování výrobních ztrát a úniků látek, zvyšování účinnosti, hledání mož- ností úspor q Ekologicky šetrné výrobky ­ vývoj a označová- ní ekologicky šetrných výrobků V současnosti je využití EMS a dalších výše uve- dených nástrojů dobrovolné, ale v budoucnosti se může stát, že bude vyžadováno. Nejedná se v tomto případě pouze o možný tlak ze strany úřa- dů, ale také např. o požadavky zákazníků či spo- třebitelů, ekologických organizací, akciové burzy či médií. Většina podniků v praxi aktivně využívá některé prvky uvedených nástrojů (např. vedení evidence nakládání s odpady). Proč by tedy nebylo možné provádět tyto činnosti systematicky? Systém environmentálního řízení Systém environmentálního řízení (EMS) se sklá- dá z řady specifických kroků, které jsou vzájem- ně provázány a sledují dosažení jasně definova- ného cíle: ochrany životního prostředí.Zavedením EMS se podnik zavazuje k tomu, že bude vyko- návat každodenní provozní činnosti tak, aby došlo ke snížení zatížení životního prostředí a lidského zdraví. Kroky v rámci EMS zahrnují: q Definování politiky životního prostředí q Úvodní přezkoumání environmentálních dopa- dů (faktorů) q Přehled zákonných požadavků a dosažení sou- ladu s nimi q Stanovení environmentálního programu se spe- cifickými cíli q Určení úkolů a jmenování osob odpovědných za jejich plnění q Programy školení a vzdělávání pro všechny za- městnance q Odpovídající dokumentace q Měření, pravidelný monitoring, mechanizmy zlepšování q Interní a externí audity, ověření q Interní a externí informovanost, komunikace, vý- roční zpráva o životním prostředí ­ tzv. envi- ronmentální prohlášení (EMAS) Systém musí zajistit neustálé zlepšování environ- mentální výkonnosti. Požadavky nového Nařízení o programu EMAS jsou srovnatelné s požadavky normy ISO 14001, ale v některých případech kla- dou vyšší nároky. 1. Ekonomické důvody Hospodárnějším využíváním surovin, vody a ener- gie, a také recyklací můžeme snížit náklady a na- jít další možnosti úspor. Omezení množství a ne- bezpečnosti odpadů, odpadních vod a plynných emisí nejen snižuje zatížení životního prostředí, ale také snižuje výši pokut, poplatků a nákladů na čiš- tění a odstraňování odpadů. 2. Vztahy s úřady Lze předpokládat, že v blízké budoucnosti budou úřady dobrovolné aktivity podniků oceňovat ve stále širší míře a v důsledku toho budou omezo- vat administrativní nároky kladené na tyto zodpo- vědné podniky. Zavedení EMS zvýší šance pod- niku na získání veřejných zakázek, dotací a dalších finančních prostředků. EMS usnadní do- sažení souladu se stále přísnějšími legislativními požadavky. 3. Budoucí podoba zakázek pro veřejnou správu Postupem času bude stále větší množství orgánů veřejné správy a velkých společností požadovat od svých dodavatelů prokazatelně šetrný přístup k životnímu prostředí, tzv. ,,zelené chování". Pod- niky, které nebudou schopny tomuto požadavku vyhovět, na stávajícím trhu neuspějí. 4. Nové obchodní příležitosti Spotřebitelé, kteří se zajímají o stav životního pro- středí a přijímají za něj svůj díl odpovědnosti, si vy- bírají služby a výrobky prokazatelně šetrné k ži- votnímu prostředí.Podíl ,,zelených" výrobků na trhu neustále roste. 5.Tržní hodnota podniku Zavedení systému environmentálního řízení zvýší tržní hodnotu vašeho podnikání v případě fúze, akvizice, či prodeje podniku. Kromě toho, hodno- ta společnosti je závislá na tom, jak její přístup k životnímu prostředí vnímá veřejnost. 6. Inovativní řízení Správně fungující EMS, stejně jako jiné systémy řízení, podporuje shromažďování a vyhodnocová- ní důležitých a aktuálních údajů. Díky systému EMS jsou k dispozici všechny dokumenty potřeb- né pro kvalitní komunikaci se zaměstnanci a ob- chodními partnery. 7. Kvalita výrobků a služeb Ohleduplnost k životnímu prostředí a jeho ochra- na jsou přirozenou nadstavbou systému řízení kvality. Požadavky na ochranu prostředí a šetrné zacházení s přírodními zdroji jsou stále častěji součástí spotřebitelských nároků, především u nadnárodních společností. 8.Technologický rozvoj a inovace Činnosti a vlastní iniciativy podniků zaměřené na zlepšování environmentální výkonnosti mají svou odezvu a přináší nové pohledy. Výsledkem často bývají inovativní výrobky a služby, které mají vý- hodu při uplatňování se v konkurenci na trhu. 9. Finanční instituce a pojišťovací společnosti Zavedení EMS může podniku otevřít dveře k lev- nějšímu externímu financování a sníženým saz- bám za pojištění. Společnost, která může proká- zat, že podnikla veškerá možná opatření pro předcházení vzniku škod na životním prostředí, je v případě havárie obvykle posuzována lépe. 10. Motivace zaměstnanců Systém EMS fungující na základě aktivního za- pojení zaměstnanců stimuluje a pozitivně ovlivňuje jejich přístup k práci. Budou se ochotněji ztotož- ňovat s cíli společnosti, pokud ta je známa svým kladným vztahem k životnímu prostředí. 11. Péče o zdraví zaměstnanců a veřejnosti Odpovědné nakládání s nebezpečnými látkami a výrobky má přímý pozitivní vliv na pracovní pod- mínky a na stav životního prostředí v místě. 12. Životní styl Systematické environmentální řízení přispívá k harmonickým vztahům s obyvateli blízkého oko- lí. Podnik se snáze může vyhnout konfliktním si- tuacím, být aktivnější a otevřeně komunikovat s okolím. 13. Naše děti a udržitelný rozvoj Ekonomická činnost by neměla přinášet pouze krátkodobé zisky, ale měla by také napomáhat při udržování a zlepšování životních podmínek a kva- lity života budoucích generací.V tomto ohledu mu- síme být ohleduplnější v oblasti využívání přírod- ních zdrojů a opatrnější při nakládání s odpady a znečištěním vypouštěným do životního prostředí. 2 Výhody 13 + 1 přínos zavedení EMS v podniku +1 přínos navíc! V roce 2003 byl v České republice proveden průzkum zaměřený na přínosy zavedení systému environmentálního řízení. Účastnilo se ho 260 podniků, z toho 247 se zavedeným systémem po- dle ISO 14001, 2 podniky s EMAS a 5 podniků s ISO 14001 i EMAS. Následující tabulka posky- tuje srovnání očekávání, která podniky měly před zavedením EMS a míru naplnění těchto očeká- vání. Přínosy zavedení EMS Očekávání Skutečnost Zkvalitnění práce v oblasti ochrany ŽP 98 % 94 % Zlepšení image podniku 97 % 91 % Plnění legislativních předpisů 92 % 91 % Lepší havarijní připravenost 90 % 90 % Zlepšení environmentálního profilu 88 % 89 % Přehled v provozní dokumentaci 88 % 87 % Zvýšení konkurenceschopnosti 87 % 69 % Dodavatelsko-odběratelské vztahy 70 % 60 % Snížení nákladů 50 % 45 % Snížení poplatků a pokut 49 % 40 % Zvýšení tržeb 40 % 29 % (Zdroj: Agentura EMAS ČR) V závislosti na velikosti podniku a na environmentálních rizicích spojených s jeho provozem je možné si vybrat z několika různých nástrojů určených pro zavádění systému environmentálního řízení.Tyto ná- stroje jsou určeny nejen velkým nadnárodním společnostem, ale mohou je využívat i malé a střední pod- niky, veřejná správa, poskytovatelé služeb a dokonce i drobní řemeslníci. Nástroje se navzájem dopl- ňují, ale lze je využívat i samostatně. Systém environmentálního řízení je možné zavést podle mezinárodní normy pro environmentální ma- nagement (ISO 14001), nebo podle Nařízení EMAS, které je v současné době platné pouze v evrop- ské Unii. Jedná se o mezinárodně uznávané a důvěryhodné systémy, jejichž spolehlivost mj. zajišťuje nezávislé ověření externím subjektem. Podniky mohou dále využít také jednodušší a méně byrokratické nástroje environmentálního řízení, ja- ko je např. hodnocení environmentální výkonnosti, které je založeno na aplikaci environmentálních indikátorů v souladu s normou ISO 14031. Malé podniky a drobní podnikatelé mají velmi dobré zkušenosti s vizuální metodou eco-mappingu, která je vhodným nástrojem např. pro úvodní environmentální přezkoumání. Dobré hospodaření, pořádek na pracovišti, ve skutečnosti znamená hospodárné řízení provozu. Vět- šina problémů identifikovaných jako úniky látek a materiálové ztráty jsou v dobře řízených podnicích výjimečné a je snadné je odhalit a sjednat nápravu. V praxi je zřejmé, že dobře hospodařící podnik, který zavedl alespoň základní postupy dobré praxe a hos- podárného využívání zdrojů, již má potřebné základy pro kvalitní zavedení a fungování systému envi- ronmentálního řízení. Ecomapping Ecomapping je jednoduchý a praktický nástroj, který umožňuje malým podnikům a drobným živnostníkům analyzovat a řídit svou environ- mentální výkonnost. Systém vychází z vytvoře- ného souboru ,,map" (specifických složek život- ního prostředí), pomocí kterých je možné rychle identifikovat nejvýznamnější environmentální ri- zika v podniku a poukazuje na možnosti zlep- šení. Je rychlou cestou k environmentálnímu programu. Úplný soubor ,,ekomap" je základem pro dokumentaci systému environmentálního ří- zení. Ekomapping poskytuje mj.: q přehled procesů a problémů q systematickou metodiku environmentálního auditu v podniku q soubor informací ve formě schémat a obrázků q praktický diagnostický nástroj pro zjištění sta- vu životního prostředí v podniku q základ pro environmentální dokumentaci v podniku 3 Nástroje Environmentální účetnictví Environmentální účetnictví shromažďuje informace o hmotných a energetických tocích v podniku a jeho environmentálních nákladech. Tyto informace analyzuje a zpracovává tak, aby mohly být využity pro rozhodování v rámci daného podniku. Zdrojem informací je především standardní a ma- nažerské účetnictví a jiné podnikové evidence a záznamy. Kromě vyčíslení environmentálních nákladů je cílem environmentálního účetnictví zvýšení efektiv- nosti využívání materiálů a energií, zmírnění dopadů podnikových činností, výrobků a služeb na životní prostředí, omezení environmentálních rizik a zlepšení ekonomických výsledků podniku. Environmentální účetnictví lze vést samostatně pro jednotlivé úseky provozu, individuální činnosti podniku, či podnik jako celek. Environmentální náklady podniku dělíme v rámci environmentálního účetnictví do několika kate- gorií. První kategorie zahrnuje náklady na odstraňování odpadů, nakládání s odpadními vodami a emisemi do ovzduší. Do druhé kategorie patří náklady na péči o životní prostředí a prevenci znečištění ­ např. mzdové náklady podnikového ekologa, výzkum a vývoj v oblasti čistších tech- nologií, certifikace EMS, atd. Třetí kategorií jsou náklady na vyplýtvané suroviny a materiály, které se nestaly součástí výrobkové- ho výstupu. Do poslední kategorie pak patří náklady na zpracování tohoto nevýrobkového výstupu. Environmentální výnosy na druhé straně zahrnují např. zisky z prodeje zpracovaného využitelné- ho materiálu, výnosy z recyklace, různé podpory a dotace, atd. Na základě údajů o environmentálních nákladech a výnosech si podnik může sestavit výkaz environ- mentálních výnosů a nákladů, který je cenným zdrojem informací pro rozhodovací procesy v podniku. Softwarová podpora řízení dokumentace Řízení dokumentace je společný požadavek nor- my jak pro systémy jakosti, tak řízení životního prostředí. Zahrnuje např. povinnost zajistit, aby byly řízené dokumenty schváleny, aktualizová- ny, dostupné, identifikovatelné, archivované atd. Řízená dokumentace má nejčastěji tištěnou ne- bo elektronickou formu. Efektivním řešením je zvolit při zavádění systému elektronickou verzi dokumentace jako verzi říze- nou (tzn. schválenou, aktualizovanou, atd.). Z technického hlediska můžeme pro elektronic- kou řízenou dokumentaci volit následující formy: q sdílení dokumentů v počítačové síti (relativně levné, jednoduché, ale často nedostačující z hlediska dodržení požadavků norem) q využití existujícího podnikového informačního systému ( to je závislé na tom, jestli je už vy- užíván vhodný rozšířitelný systém pro práci ve skupině ­ tzv. GroupWare, nebo systém pro řízení oběhu dokumentů ­ tzv. WorkFlow) q využití specializované aplikace pro řízení do- kumentace (obvykle přiměřená cena, speci- alizované funkce v souladu s požadavky no- rem ISO či EMAS, ale v některých případech ztížená integrace s ostatními používanými softwarovými aplikacemi). trných výrobků. Podnik může použít vlastní eko- logickou značku, nebo některou ze značek certi- fikovaných nezávislými subjekty. Certifikované a obecně uznávané značky ekolo- gicky šetrných výrobků mají větší váhu, než indi- viduální značení podniku. Známou značkou eko- logicky šetrného výrobku je např.německý Modrý anděl. V České republice byla zřízena Agentura pro ekologicky šetrné výrobky, která vyřizuje při- hlášky žadatelů o propůjčení ochranné známky ,,Ekologicky šetrný výrobek" konkrétním výrobkům a zároveň kontroluje dodržování kritérií a podmí- nek u držitelů této známky. 4 Seznamte se s environmentálním řízením ­ od nápadu k systému, krok za krokem, vlastním tempem... Podniky mohou ochranu životního prostředí zo- hlednit nejen v designu výrobku, ale také pro- střednictvím marketingu a prodeje. Tímto způso- bem lze nejen omezovat nepřímé environmentální vlivy, ale navíc cíleně působit na ostatní tržní sub- jekty. Podnik se zodpovědným přístupem k život- nímu prostředí věnuje pozornost celému životní- mu cyklu výrobku: přímým a nepřímým vlivům výroby a výrobku a také vlivu dalších uživatelů vý- robku. Hodnocení environmentální výkonnosti Hodnocení environmentální výkonnosti vychází z tzv. indikátorů výkonnosti. Chce-li podnik získat informaci o tom, jaký je vliv jeho provozu na životní prostředí, může použít in- dikátory environmentální výkonnosti, které posky- tují jednoduchý, jasný a konkrétní obraz o envi- ronmentálním chování podniku. Tyto indikátory je také možné využít pro zvyšování environmentál- ního povědomí zaměstnanců, školení a plánování a v oblasti inovací. Výkonnostní indikátory jsou podkladem pro sta- novení cílů při zavádění ISO 14001 nebo EMAS a slouží jako zdroj informací pro environmentální hlášení. Může je samostatně využít i podnik, kte- rý nezavádí systém environmentálního řízení, ale chce se dozvědět, jaký vliv mají jeho činnosti na životní prostředí. Hodnocení environmentální výkonnosti (resp. en- vironmentálního profilu) je upraveno technickou normou ISO 14031.V porovnání s EMS se ovšem nejedná o kriteriální normu, podle které by mohla být provedena certifikace, ale o směrnici. Výrobky šetrné k životnímu prostředí Výrobek můžeme označit jako šetrný k životnímu prostředí tehdy, pokud je stejně funkční, jako kon- kurenční výrobek, ale v porovnání s ním předsta- vuje menší zátěž pro životní prostředí s ohledem na alespoň jeden environmentální aspekt. Ekolo- gický design takových výrobků se soustřeďuje na snížení dopadů na životní prostředí ve všech fá- zích životního cyklu výrobku (vytěžení surovin, pri- mární zpracování materiálu, doprava, výroba, pro- dej, užívání a přeměna na odpad). Pokud podnik zohlednil při navrhování výrobku ochranu životního prostředí, měl by využít mož- nost tuto informaci uvést na obalu výrobku. K to- muto účelu slouží systém značení ekologicky še- Čistší produkce Dnešní přístupy k ochraně životního prostředí se zabývají především otázkou, jak naložit s existují- cím odpadem a škodlivými emisemi. Jinak řeče- no, kladou důraz na koncové technologie. Čistší produkce naopak usiluje o zabránění samotnému vzniku environmentální zátěže a dává přednost prevenci. Čistší produkce je zaměřena na zvýše- ní účinnosti procesů a snížení ohrožení zdraví lidí a životního prostředí. Pokud jde o výrobní procesy, čistší produkce zna- mená efektivnější využití surovin, náhradu nebez- pečných a toxických materiálů a omezení vzniku emisí u zdroje. Hlavním principem uplatňovaným u výrobků je, snížení environmentální zátěže vzni- kající v průběhu jejich životního cyklu, od těžby surovin po konečnou likvidaci. V oblasti služeb znamená čistší produkce zohlednění environ- mentálních aspektů ve fázi jejich plánování a rea- lizace. Čistší produkce je založena na analýze vstupních a výstupních údajů o materiálových a energetic- kých tocích. Mezi praktická opatření čistší produkce patří na- příklad: q změna výrobku: analýza možností úspory ma- teriálů již ve fázi navrhování výrobku, použití vhodnějších prvotních surovin, využití recyklo- vaných materiálů, atd. q lepší hospodaření: motivace zaměstnanců, or- ganizace práce, úspory, atd. q náhrada surovin a výrobních součástek: použi- tí přírodních a biologicky rozložitelných materi- álů a chemických látek šetrných k životnímu prostředí, atd. q změny technologií: technologie se sníženou spotřebou materiálů a energie q interní recyklace: opětovné použití pro stejný účel, stupňovité využití, recyklace pro jiné úče- ly, atd. q externí opětovné využití: materiálové opětovné využití mimo podnik q recyklace v biologických cyklech: např. u vý- robků z biologicky rozložitelných materiálů, kompostování, atd. q odstranění: tradiční (koncové) environmentální technologie se využívají v případě, že všechny ostatní možnosti byly vyčerpány Modrý anděl (Německo) Ekologicky šetrný výrobek (Česká republika) ISO 14001: mezinárodní norma pro systémy environmentálního řízení ISO 14001 je norma upravující systémy environ- mentálního řízení vydaná Mezinárodní organizací pro normalizaci v září 1996.Stanoví požadavky na zavedení systému environmentálního řízení pro účely vlastního hodnocení či získání certifikátu. ISO 14001 obsahuje některé shodné principy s normami řady ISO 9000, konkrétně např. mo- del ,,plánuj-dělej-kontroluj-jednej". Hlavní kapitoly normy se týkají následujících ob- lastí: politika, cíle a cílové hodnoty, programy en- vironmentálního řízení, zavedení systému a jeho provoz, monitorování a nápravné činnosti, a pře- zkoumání vedením. Na konci roku 2003 bylo celosvětově registrováno celkem 61170 podniků se zavedeným EMS po- dle ISO 14001, z toho 611 společností v České re- publice. EMAS : Evropský systém řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí Již 29. června 1993 schválila Evropská rada na- řízení č.1836/93, které je známo pod názvem Na- řízení EMAS. Nabylo účinnosti v dubnu 1995 a umožňovalo dobrovolnou účast podniků z prů- myslového sektoru v systému řízení podniků a au- ditu z hlediska ochrany životního prostředí evrop- ské Unie, včetně ověřování environmentálních hlášení připravených v souladu s EMAS nezávis- lým ověřovatelem. Toto nařízení bylo v roce 2001 nahrazeno novým. EMAS, stejně jako ISO 14001, stanoví požadav- ky na zavedení EMS v podniku, a dále vytváří in- stitucionální rámec pro EMAS v členských zemích evropské Unie. Program EMAS vychází z očekávání ekonomic- kých subjektů a spotřebitelů a zohledňuje také ve- řejné mínění. Podniky nejsou ke zlepšování své environmentál- ní výkonnosti nuceny, ale pozitivně motivovány. Pokud se podnik rozhodne zavést EMAS, musí přesně vyhovět podmínkám stanoveným Progra- mem EMAS. Na základě sedmileté zkušenosti se systémem EMAS byl připraven tzv. EMAS II, mimo jiné s cí- lem zabránit nezamýšlené konkurenci s ISO 14001. Nové nařízení přináší lepší orientaci v systému a je navíc plně v souladu s ISO 14001. První příloha, která popisuje požadavky na systém environ- mentálního řízení převzala terminologii ISO 14001. EMAS navíc obsahuje i požadavky, jako např. registraci a environmentální prohlášení. V současnosti je v evropském registru EMAS evi- dováno přes 3000 organizací, které mají registro- váno přes 4000 lokalit. V České republice vstoupilo nařízení EMAS v plat- nost dnem vstupu do Evropské Unie. Jeho česká verze ale byla připravena a schválena už dříve. Program EMAS byl v ČR ustanoven na základě Usnesení vlády ČR, č. 466/1998. Na základě to- hoto usnesení byly zřízeny Rada Programu EMAS a Agentura EMAS, vydány ,,Pravidla zavedení EMAS", zřízen akreditační orgán Programu EMAS a vydány metodické pokyny pro akreditaci envi- ronmentálních ověřovatelů. ISO nebo EMAS? Zveřejněním EMAS II došlo k harmonizaci obou norem pro systémy environmentálního řízení. V souvislosti s tím si mnohé podniky začaly klást následující otázku: ,,Měli bychom si k ISO 14001 zajistit i ověření podle EMAS?" Při rozhodování může podniku pomoci následující přehled společ- ných a rozdílných prvků obou systémů. 5 4) Přesný název české podoby mezinárodní normy je ČSN EN ISO 14001: Systémy environmentálního managementu. Specifikace s návodem pro její použití (14001:1997) 5) Přesný název: Nařízení Rady (EEC) č. 1836/93 z 29. června 1993, umožňující dobrovolnou účast podniků v průmyslovém sektoru v systému řízení podniků a auditu z hlediska ochra- ny životního prostředí EU. 6) Přesný název: Nařízení (EC) č. 761/2001 Evropského Parlamentu a Rady z 19. března 2001 umožňující dobrovol- nou účast organizací v systému řízení podniků a auditu z hle- diska ochrany životního prostředí (EMAS). EMAS Politika musí být definována. Kon- krétní environmentální výkonnost musí být trvale zlepšována. Úvodní přezkoumání je povinné. Nut- ný minimální rejstřík přímých a ne- přímých environmentálních aspektů. Dosažení souladu je povinné. Jinak je kompetentní orgán, který komuni- kuje s úřady, oprávněn odejmout ověření. Nejméně jednou za 3 roky. Akredita- ce ověřovatele je platná pouze pro specifická průmyslová odvětví (NACE kódy). Za specifických podmínek je možné stát se ověřovatelem i v za- hraničí. Politika a environmentální prohláše- ní jsou veřejné. Jednotné logo na úrovni EU. Jak na národní úrovni tak na úrovni EU existuje oficiální regis- tr ověřovatelů a ověřených organi- zací. Legislativně upraven. Existuje státní národní Agentura programu EMAS. Akreditační orgán je zároveň kompe- tentním orgánem odpovědným za kontrolu ověřovatelů. ISO 14001 Politika musí být definována. Je nutné přijmout závazek k trvalému zlepšování (EMS). Povinná je pouze identifikace environmentálních aspektů. Je navržen rejstřík aspektů. Podnik se zavazuje dosáhnout souladu. V případě dlouhodo- bého či závažného porušová- ní závazku možné odejmutí certifikátu. Povinně nejméně jednou za 3 roky. Akreditace certifikač- ního orgánu je závislá na zku- šenostech a kvalifikaci. Jeho státní příslušnost nerozho- duje. Veřejně přístupná je pouze politika. Certifikát se u jedno- tlivých certifikačních orgánů liší. Neexistuje žádný povinný centrální registr certifikova- ných podniků. Je stanoven normou. Za vy- dávání norem a akreditaci cer- tifikačních orgánů odpovídají konkrétní organizace. POŽADAVEK Závazek, politika Úvodní přezkoumání Soulad s legislativou Audit Transparentnost Institucionální rámec 6. Vyhledejte si potřebné informace. Existuje celá řada publikací o ochraně životního prostředí na podnikové úrovni pro různá průmy- slová odvětví. Některé z nich mohou být skvělým pomocníkem při zavádění EMS. Množství užiteč- ných informací najdete také na Internetu ­ např. materiály týkající se legislativy, dostupných čist- ších technologií, případové studie a nejrůznější do- poručení. 7. Najměte si konzultanty pro oblast životního prostředí a požádejte o veřejné dotace. V některých fázích zavádění EMS je vhodné vyu- žít externí odbornou asistenci, např. při přípravě úvodního přezkoumání a sestavení rejstříku vý- znamných environmentálních dopadů vašeho pro- vozu, vytvoření přehledu legislativy, navržení pro- cesních kroků, atd. Některé správní úřady, asociace podpory pod- nikání a další instituce nabízí finanční prostřed- ky na úhradu nákladů spojených s poradenstvím nebo zaváděním EMS v malých a středních pod- nicích. 8.Věnujte dostatečný prostor vyškolení pracovníků. Environmentální řízení je proces v rámci kterého se učíme prostřednictvím praktických činností. Je proto důležité zkoušet nové věci a zároveň neo- pomíjet vzdělávání a přenos informací! V této ob- lasti je také vhodné využít externí asistenci.Po ab- solvování základní přípravy můžete přistoupit k realizaci 19 nezbytných kroků na cestě k fun- gujícímu EMAS. Zavedení systému podle EMAS má 4 hlavní fáze: I. plánování EMS (Plan), II. zavedení a fungování systému (Do), III. kontrola a hodnocení environmentální vý- konnosti (Check), IV. činnosti směřující k neustálému zlepšování, včetně komunikace a ověření (Act). Podniky, které mají zaveden systém řízení jakosti mohou využít již získaných zkušeností. Podniky s certifikací podle ISO 14001 čeká pouze několik dodatečných kroků.Pokud váš podnik nepatří me- zi žádné z uvedených, budete muset začít od za- čátku. 6 Příprava I. Plánování 1. Environmentální politika 2. Významné environmentální aspekty 3. Zákonné a jiné požadavky 4. Cíle a cílové hodnoty 5. Programy environmentálního řízení II. Zavedení a fungování 6. Struktura a odpovědnosti 7. Výcvik, povědomí a kompetence 8. Komunikace 9. Dokumentace EMS 10. Řízení dokumentace 11. Řízení provozu 12. Plánování mimořádných stavů a havarijní připravenost III. Kontrola 13. Pravidelné monitorování a měření 14. Neshody, nápravná a preventivní opatření 15. Záznamy 16. Interní audit EMS IV. Zlepšování 17. Přezkoumání vedením 18. Externí komunikace, environmentální prohlášení 19. Ověření a registrace Příprava EMAS ­ jak začít? 19 kroků při zavádění EMAS: Žádná standardní metoda neexis- tuje. Proces zavádění systému zá- visí na velikosti organizace, jejích výrobcích a službách a také na dosažené úrovni řízení.Vyplatí se jít na to se zdravým rozumem! 1. Jasně si stanovte konečný cíl vašeho projektu. Chcete získat certifikaci, nebo dosáhnout zlep- šení? Nejedná se pouze o důrazný požadavek zahra- niční mateřské společnosti? Je certifikace podmínkou přístupu na trh? Usilujete o dosažení vysoké environmentální úrov- ně (např. o získání ocenění)? Považujete úspory a lepší renomé za žádoucí a re- alistické? Vnímáte EMS jako zlepšení vašeho dosavadního systému řízení a užitečnou investici? 2. Proveďte analýzu potřebných zdrojů. EMAS vyžaduje čas, znalosti, lidské zdroje, infor- mace, externí konzultanty, nadšení, vytrvalost a ta- ké finanční zdroje. 3. Přesvědčte svého šéfa. Je nezbytně nutné, aby nejvyšší vedení podniku poskytlo zavádění EMAS podporu. 4. Najděte si pomocníky. Od samého začátku byste měli do projektu zapo- jit své kolegy a další pracovníky, kteří se chtějí účastnit. Vytvořte si schopný tým. Spolehněte se na znalosti a zkušenosti zaměstnanců.Věnujte do- statek času hledání, školení, vytváření kapacit a experimentování. 5. Vyberte si schopného realizátora. Určete dynamického koordinátora, který projekt přivede k životu a zajistí jeho efektivnost. Podpo- rujte snahy tohoto koordinátora. Krok 1: Environmentální politika Environmentální politika je veřejný dokument při- pravovaný podnikem, ve kterém podnik zveřejňu- je své závazky v oblasti životního prostředí.Tento písemný závazek učiněný vedením by měl obsa- hovat následující informace: q Zlepšování environmentální výkonnosti nad rá- mec zákonných požadavků q Přezkoumávání a monitorování činností podni- ku a následná analýza významných environ- mentálních dopadů q Přijetí opatření nutných pro prevenci, snížení či odstranění znečištění životního prostředí q Hodnocení environmentálních aspektů připra- vovaných nových činností a výrobků q Prevence a snižování rizika emisí znečišťujících látek v případě havárie q Pravidelné porovnání plánovaných činností s environmentální politikou q Systematické sledování environmentálních cílů a cílových hodnot q Spolupráce s veřejnou správou v oblasti snižo- vání environmentálních rizik a minimalizace dů- sledků havárií využitím odpovídajících techno- logií q Rozsáhlá environmentální osvěta a účast za- městnanců q Informování zákazníků o environmentálních aspektech výrobků a služeb poskytovaných podnikem q Uzavření smluv se subjekty vykonávajícími čin- nost v areálu podniku o dodržování podnikových norem a předpisů q Poskytování informací veřejnosti v plném roz- sahu a zahájení dialogu o environmentálních dopadech činností podniku Krok 2: Významné environmentální aspekty Jedním z výslovných požadavků EMAS je prove- dení úvodního přezkoumání environmentálních do- padů činností podniku. Toto vyčerpávající environ- mentální přezkoumání poskytuje spolehlivý základ pro definování environmentálních cílů a cílových hodnot, stejně jako programů environmentálního řízení. Přezkoumání zahrnuje posouzení následujících prvků: q Významné environmentální aspekty spojené s činnostmi, výrobky nebo službami podniku q Relevantní právní a jiné požadavky q Veškeré postupy a činnosti vztahující se k en- vironmentálnímu řízení q Hodnocení výsledků šetření havárií, ke kterým v minulosti došlo q Stížnosti okolních obyvatel na činnosti podniku. Tyto výsledky budou zahrnuty v tzv. rejstříku vý- znamných environmentálních aspektů. Neexistuje žádná univerzální metodika pro hod- nocení a měření environmentálních aspektů, ale v Příloze VI.k EMAS je uveden minimální seznam přímých a nepřímých aspektů, které je nutné pro- zkoumat. Tuto činnost je dobré externě konzultovat, či ji pří- mo zadat odborníkům. Existují jednoduché a originální metody hodnoce- ní významných environmentálních aspektů čin- ností podniku.Jedná se např.o ,,eco-mapping" pro malé a střední podniky, či jiné nástroje. 7 Plánování EMAS ­ od nápadu k činům Příklady environmentálních aspektů a dopadů ekonomických aktivit Činnosti (aspekty) Přeprava zboží Odstraňování odpadů Vytápění Klimatizace Chladicí média Činidla pro vypírání textilu Hasicí přístroje Silniční doprava Použití rozpouštědel Vytápění Spalování odpadů Silniční doprava Vytápění Průmyslová výroba Odpadní vody z průmyslu Emise (faktory) Oxid uhličitý Metan Fluorované plynné uhlovodíky (CFC, HFC, atd.) CFC Chlorovaná organická rozpouštědla Oxid siřičitý Oxidy dusíku Těkavé organické sloučeniny Oxidy dusíku Metan Oxidy dusíku Tuhé znečišťující látky Hluk Soli fosforu a dusíku Organické sloučeniny Environmentální dopad Podporují skleníkový efekt a tím přispívají k rychlým změnám glo- bálních klimatických podmínek Poškozují ozónovou vrstvu, která chrání Zemi před škodlivým ultra- fialovým zářením Kyselý déšť (způsobuje zdravotní problémy a zhoršování stavu lesů a budov) Přispívají ke vzniku přízemního ozónu, který je škodlivý lidskému zdraví Způsobují lokální znečištění ovzduší (zvláště v městských aglomeracích) Způsobují eutrofizaci (neúměrné vypouštění živinných látek do řek, jezer a moří) Přímé aspekty Nepřímé aspekty Znečišťování ovzduší Design výrobku Znečišťování vod Investice Odpady Nové trhy Využití půdy Výběr služby Přírodní zdroje Správní úkony Hluk, zápach, aj. Plánování Doprava Sortiment výrobků Rizika havárie Partneři Biologická rozmanitost Dodavatelský řetězec Nebuďte detailisté! Soustřeďte se na důležité dopady! mentálních aspektů, možností podniku a názorů zainteresovaných stran. Environmentální cílová hodnota svou přesnou specifikací umožňuje do- sažení environmentálních cílů na základě kvanti- fikovatelných termínů. Cíle a cílové hodnoty EMS je nutné přesně vy- jádřit, pravidelně je aktualizovat a informovat o nich všechny zúčastněné strany. Musí zohled- ňovat environmentální politiku podniku a zaměřit se na preventivní přístupy. Cíle mohou definovat závazky podobné těm následujícím: q Snížení spotřeby zdrojů a produkce odpadů; q Celkové omezení vypouštění emisí do životního prostředí, je-li to možné; q Změna designu výrobků s cílem minimalizace zatížení životního prostředí způsobeného jejich výrobou, používáním a přeměnou na odpad; q Zvýšení environmentálního uvědomění za- městnanců a místních obyvatel. Charakteristika cílů a cílových hodnot: q Vztahují se k významným environmentálním aspektům; q Jejich formulace je jasná a jednoduchá; q V případě jejich naplnění dojde s jistotou ke zlepšení environmentální výkonnosti podniku; q Jsou pravidelně přezkoumávány, zlepšovány a upravovány; q Jsou detailně vysvětlené, kvantifikované a jsou k nim stanoveny termíny; q Zaměstnanci jsou pravidelně informováni o je- jich naplňování q Reflektují environmentální politiku; q Jsou realistické, nikoli však samozřejmé. 8 EMAS požaduje více, než zákony Environmentální cíle a cílové hodnoty musí být stanoveny jasně a realisticky na základě významných environmentálních aspektů. Krok 3: Zákonné požadavky EMAS II jasně stanoví tři hlavní požadavky týka- jící se právní úpravy ochrany životního prostředí. Je nutné: q Znát zákonná ustanovení q Plnit jejich požadavky q Najít způsob, jak výše zmíněné požadavky uvá- dět do praxe Organizace, které zavedly EMAS, obvykle pokra- čují ještě dále. Připravují se na přijetí přísnějších zákonů a plní požadavky nad rámec zákona. EMS je dobrým nástrojem pro dosažení souladu se zákonnými požadavky, protože vyžaduje, aby podnik držel krok s procesem přijímání legisla- tivních změn.V případě nesouladu s právními po- žadavky je nutné přijmout nápravná opatření. Často není jednoduché zajistit průběžně aktuali- zované informace o všech zákonných požadav- cích týkajících se činnosti podniku, ale podniky dnes mají k dispozici celou řadu aktualizovaných databází. Krok 4: Cíle a cílové hodnoty Prvním skutečně aktivním krokem při zavádění EMAS je stanovení realistických environmentál- ních cílů a cílových hodnot. Environmentální cíle se odvozují z environmentální politiky, právních a jiných požadavků, environ- Důležité předpisy práva životního prostředí ČR: Ochrana životního prostředí obecně q Zákon č.17/1992 Sb., o životním prostředí q Zákon č.123/1998 Sb., o právu na informace v životním prostředí q Zákon č.388/1991 Sb., o Státním fondu život- ního prostředí q Zákon č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny q Zákon č.76/2002 Sb., o integrované prevenci q Zákon č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí q Zákon č.353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií q Zákon č.258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví q Zákon č.334/1992 Sb., o ochraně zeměděl- ského půdního fondu q Zákon č.153/2000 Sb., o nakládání s gene- ticky modifikovanými organizmy a produkty Ochrana ovzduší, ochrana před hlukem a vibracemi q Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší q Nařízení vlády č.342/2003, kterým se stano- ví technické požadavky na výrobky z hledis- ka emisí hluku Ochrana vod q Zákon č.254/2001 Sb., o vodách a změně ně- kterých zákonů q Zákon č.274/2001 Sb., o vodovodech a ka- nalizacích Odpadové hospodářství a nakládání s nebezpečnými látkami q Zákon č.185/2001 Sb., o odpadech q Zákon č.477/2001 Sb., o obalech q Zákon č.356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích 9 Krok 5: Programy environmentálního řízení Při přípravě environmentálního programu se odpo- vědní pracovníci podniku snaží definovat v rámci EMS, kdo bude co dělat, kdy, jakým způsobem, jaké bude potřebovat zdroje a v jakém termínu. Program environmentálního řízení je souborem cí- lů a cílových hodnot v oblasti životního prostředí, který je navržen tak, aby výsledkem bylo zlepšo- vání environmentální výkonnosti organizace. Jed- ná se o komplexní pracovní plán, který převádí vy- hlášenou politiku životního prostředí podniku do každodenní praxe. Program definuje úkoly a prostředky nezbytné pro dosažení environmentálních cílů a cílových hod- not. Stanoví také, kdo bude za tyto cíle a cílové hodnoty zodpovídat.Prostřednictvím programu se ochrana životního prostředí stává každodenní re- alitou a jeho přímým důsledkem má být změna chování a zlepšení environmentální výkonnosti. Program je tedy hnacím motorem neustálého zlepšování. Politika Cíl Cílová hodnota Program environmentálního řízení Zdroje potřebné pro realizaci programů, které je nutno předem plánovat, zahrnují: finanční zdroje, personální zdroje a technické vybavení. Požadav- ky na plánování zdrojů jsou dalším ze společných požadavků jak z oblasti environmentálního ma- nagementu, tak managementu jakosti. Environmentálním programem může být interní podnikový projekt. Pro komplexnější cíle a složi- tější problémy je vhodné používat projektové ří- zení. Jak se realizuje environmentální politika v praxi (příklad elektrárenského podniku) Výňatek z environmentální politiky: q budeme usilovat o přechod na nejlepší dostupné techniky prostřednictvím technických inova- cí a investic do zařízení, abychom tak docílili efektivní a ekologicky šetrné výroby elektrické energie q pravidelně vyhodnocujeme environmentální výkonnost našich elektráren a dopady jejich pro- vozu na životní prostředí;informujeme o výsledcích těchto hodnocení všechny, kdo projeví o ty- to informace zájem Cíle, cílové hodnoty a programy environmentálního řízení Cílem podniku je dosáhnout ekologicky šetrné výroby elektrické energie využitím plynových turbín s kombinovaným cyklem CHP a modernizací zastaralých provozních úseků elektrárny. Míra účin- nosti elektráren s kombinovaným cyklem dosahuje 80-90%, ve srovnání s 50-60% účinnosti kla- sického elektrárenského provozu. Modernizovaná elektrárna s kombinovaným cyklem tak spotře- buje o 33% paliva méně. Vybrané cíle a opatření: Cíl Opatření Zavedení a každodenní fungování systému envi- ronmentálního řízení podle ISO 14001 Modernizace elektráren; nahrazení starých spalo- vacích zařízení novými se sníženou hodnotou emisí NOX. Úprava vody, modernizace olejových separátorů, pravidelné měření, technologická úprava čištění odpadních vod Používání menšího množství nebezpečných látek a aktualizace databází (doplnění přesných údajů) Pravidelné zveřejňování environmentálního pro- hlášení. Aktivní komunikace s úřady, profesními svazy a nevládními organizacemi. Pravidelné ško- lení zaměstnanců v oblasti ŽP Zahrnutí environmentální problematiky do procesu řízení podniku Snížení produkovaného znečištění ovzduší (SO2, NOX, CO, kovy, halogeny, pevné částice); preventivní opatření proti překra- čování předepsaných emisních limitů Vypouštění pouze povoleného množství odpadních vod Omezení produkce nebezpečného odpadu Komunikace se zainteresovanými subjekty Od stanoveného cíle k výsledku (příklad papírenského podniku) Výňatek z politiky ,,... budeme věnovat zvláštní pozornost hospodárnému využívání primárních surovin." Cíl q snížit spotřebu čisté vody a množství produ- kovaných odpadních vod. q V horizontu 5 let dosáhnout specifické spo- třeby vody (10m3 /t výrobku). Cílová hodnota Vypracování návrhu postupu dosažení specific- ké spotřeby vody (40 m3 /t výrobku) do 2 let a sní- žení hodnoty BSK na 27,9 kg/t ve stejném ča- sovém horizontu. Výsledek Stanovené cíle byly splněny.O dosažených spe- cifických hodnotách (spotřeba vody 38,5 m3 /t vý- robku a BSK 23,4 kg/t) byly informovány pří- slušné úřady a kontrolní orgány. Zavedení a provoz Zavedení EMAS je týmová práce! městnancům a sdělení vrcholového vedení řídícím pracovníkům a podřízeným, která se mohou např. týkat environmentální politiky, včetně jejích cílů a cílových hodnot. Součástí komunikace by také mělo být informování zaměstnanců o zavádění EMS, změnách a dosažených výsledcích. EMAS klade v oblasti komunikace vyšší nároky, než ISO 14001. Mezi požadavky EMAS patří ne- jen dokumentování, přezkoumání a reagování na připomínky externích subjektů. Podnik by měl také poskytnout ověřovateli dokumenty prokazující ve- dení otevřeného dialogu se zákazníky, úřady, tis- kem, profesními organizacemi a dalšími subjekty. Jedná se v podstatě o všechny zainteresované subjekty, které mají zájem na environmentálních dopadech činností, výrobků a služeb podniků. 10 Základním požadavkem EMAS je za- pojení zaměstnanců. Měli by se podílet na definování a naplňování environ- mentální politiky, cílů a programů, i na úvodním environmentálním přezkou- mání. Mezi inovativní způsoby aktivní účasti zaměstnanců a komunikace s nimi patří např.:environmentální před- povědní mapa, podávání zlepšovacích návrhů, soutěže, environmentální sku- piny, ocenění, výcvik a týmová práce. Krok 6: Struktura a odpovědnosti Šestý krok procesu zavádění systému EMAS ne- ní na první pohled tak významný, jako některé z ostatních kroků, ale ve skutečnosti je velmi dů- ležitý. Říká se totiž, že úspěch závisí na malič- kostech. A proto bychom se měli ptát: Kdo byl po- věřen určitým konkrétním úkolem? Kdo odpovídá za konkrétní zvolený postup? Na takové otázky je třeba znát jasnou odpověď. EMS může fungovat neformálně, ale jeho struk- tura musí být formální. Je třeba rozdělit úkoly a stanovit odpovědnosti tak, aby každý věděl, co je třeba udělat. Aby mohl systém řízení fungovat hladce a bez problémů, je nutné zajistit všeobec- nou informovanost o tom kdo, co, jak, kdy a s ja- kou pravomocí dělá. Rozdělení následujících sedmi úkolů a odpověd- ností je nezbytným minimem: q zajištění shody s právními požadavky, příp. pl- nění povinností nad rámec zákona q koordinace environmentálního programu q zvyšování environmentálního povědomí a or- ganizování výcvikových programů q řízení dokumentace a interní monitorování q komunikace se všemi pracovníky q podpora vnějších vztahů a komunikace s ve- řejností, příprava environmentálního prohlášení q kontrola environmentálního programu a systé- mu řízení. Pozice, úkoly a pravomoci je nejlépe delegovat pí- semně. Je vhodné jmenovat vedoucího pracovní- ka týmu, obvykle zkušeného zaměstnance s vý- bornými znalostmi environmentální problematiky. Krok 7: Výcvik, povědomí a kompetence Bez ohledu na velikost podniku a počet zaměst- nanců platí, že činnost každého pracovníka má dopad na životní prostředí, ať už přímý, či nepří- mý, významný či nepatrný. Každý zaměstnanec může přispět k pozitivnímu ovlivnění stavu životního prostředí ­ prostřednic- tvím inovativních nápadů, zlepšovacích návrhů, změny vlastního chování a spolupráce s ostatními. Takový přístup ovšem vyžaduje informovanost, vy- školení a osvojení si nových dovedností. Součás- tí požadavků EMAS je analýza potřebných lid- ských zdrojů a absolvování výcvikových programů, ve kterých si zaměstnanci uvědomí následující skutečnosti: q důležitost naplňování politiky, postupů a dalších požadavků EMS; q hlavní environmentální dopady a rizika spoje- ná s jednotlivými pracovními činnostmi, resp. příznivé environmentální dopady v souvislosti se zlepšováním výkonu zaměstnance; q individuální úkoly a odpovědnosti vyplývající z EMS v oblasti havarijních situací; q případné důsledky nedodržení provozních po- stupů. Krok 8: Komunikace Dobrá komunikace je základním předpokladem správně fungujícího systému environmentálního ří- zení. Je důležité vědět, co již bylo vykonáno, jaké činnosti probíhají a jaké činnosti jsou plánovány. Interní komunikace by se neměla omezovat pou- ze na zprávy a informační dokumenty určené za- 11 Nenechte se zavalit dokumentací! Krok 9: Dokumentace EMS Dokumentace EMS je hlavním průkazným mate- riálem o zavádění systému environmentálního ří- zení a představuje jakousi interní ,,paměť" podni- ku. Je také dokladem o účinnosti systému řízení. V případě malých organizací postačí přiměřeně rozsáhlá funkční dokumentace. Ve velkých pod- nicích, na druhé straně, by měla dokumentace být dobře organizovaná, v dostatečném rozsahu a po- kud možno uchovávaná elektronicky. Měla by mj. obsahovat: 1. Písemnou kopii environmentální politiky 2. Rejstřík environmentálních aspektů a dopadů, program environmentálního řízení a popis od- povědností a pravomocí v rámci systému 3. Pracovní pokyny a postupy, které popisují ob- lasti obsažené v systému environmentálního ří- zení a v environmentálním programu. Krok 10: Řízení dokumentace Uchovávání dokumentů v písemné podobě umož- ňuje zpětné sledování vývoje a událostí v rámci zavedeného systému řízení. Řízení dokumentace zajistí, aby se všichni řídili stejnými aktuálními pra- covními postupy. Uživatelé dokumentace si musí být vědomi toho, že systém se dynamicky vyvíjí. To vyžaduje pravidelnou aktualizaci informací, vy- řazování starých dokumentů a zajištění pružnosti celého systému řízení.Pravidelné aktualizace do- kumentů posilují důvěryhodnost systému. Dokumenty musí obsahovat název dokumentu, datum a identifikaci toho, kdo dokument vydal či pořídil, záznam o aktualizaci a případně příslušné podpisy. Krok 11: Řízení provozu Prvním krokem je soupis osvědčených provozních metod a postupů. Řízení provozu představuje soubor konkrétních postupů, které podnik dodr- žuje s cílem chránit životní prostředí. Jedná se o stěžejní část systému environmentálního řízení v podniku, napomáhající v rámci běžného i mi- mořádného provozu k dosažení environmentál- ních cílů a cílových hodnot a docílení souladu s normou ISO 14001 či nařízením EMAS. Postupy by měly být zaznamenány v písemné po- době, aby nemohlo dojít k ohrožení naplňování en- vironmentální politiky a environmentálních cílů a cílových hodnot. Vzhledem k tomu, že tyto po- stupy jsou určeny především pro zaměstnance, měly by být jednoduché, nejlépe ve formě obra- zových symbolů či jasně popsaných jednotlivých vykonávaných činností. Pro potřeby subdodava- telů a jiných spolupracujících subjektů ovšem mů- že být vytvořena verze obsahující detailnější spe- cifikace postupů a úkonů. Krok 12: Plánování mimořádných stavů a havarijní připravenost Velké havárie a nehody mohou způsobit poško- zení životního prostředí, zdraví a bezpečnosti za- městnanců i veřejnosti, a stejně tak i škody na ma- jetku soukromých osob. Kromě toho mohou negativně ovlivnit finanční situaci podniku, jeho konkurenceschopnost a postavení na trhu. Je proto velmi důležité přijmout všechna nezbyt- ná preventivní opatření, dříve než k havárii či jiné nehodě dojde. Program prevence mimořádných událostí vychází z: q identifikace potenciálních havarijních situací a mimořádných stavů; q omezení rizika (separace nebezpečného odpa- du, protiskluzová úprava podlah, atp.); q havarijních plánů a postupů při mimořádných si- tuacích; q pravidelného testování správného fungování těchto plánů a postupů (např. cvičné požární poplachy); q poučení se z havárií, které v minulosti nastaly. 12 Kontrola Proveďte si interní kontrolu sami, než vás zkontroluje někdo jiný! Co tedy dělat v případě, že nastane nějaký pro- blém? 1. Zjistěte podstatu problému. 2. Určete příčiny. 3. Pokuste se vyřešit problém nalezením alterna- tivního řešení (nápravné opatření). 4. Sledujte, jak se řešení problému vyvíjí. Nápravné opatření je v tomto případě rychlou a adekvátní odpovědí na vznik problému, která zmírňuje jeho negativní dopady a zabraňuje tomu, aby se problém opakoval. Odstranění příčiny problému ještě předtím, než nastane, označujeme jako preventivní opatření. Ze všech chyb se můžeme poučit a získat no- vou zkušenost. Každý podnik by si měl vést záz- namy o nehodách a haváriích, které se staly, je- jich příčinách a nápravných opatřeních, která byla přijata. Krok 15: Záznamy Vedení záznamů představuje jakousi ,,paměť" pod- nikového systému environmentálního řízení a zá- roveň poskytuje externím subjektům průkaznou dokumentaci o existenci EMS. V průběhu zavá- dění EMAS musí podnik shromáždit nejrůznější údaje, např.o spotřebě energie, produkci odpadů, ale také o každodenních činnostech směřujících k zavedení a rozvíjení EMS. Údaje je nutné zaznamenávat písemně, přesně, jednoduše a srozumitelně.Vedení záznamů by se mělo řídit stejnými principy jako ostatní dokumen- tace v systému EMS. Doba uchovávání záznamů musí být stanovena písemně. Příklady záznamů: q roční výkaz produkce odpadů, q protokoly o technickém nastavení strojů, Krok 13: Pravidelné monitorování a měření Monitorování a měření prvků zavedeného systé- mu environmentálního řízení poskytuje nezbytnou zpětnou vazbu pro stanovování environmentálních cílů a cílových hodnot a zajišťuje dosažení soula- du s legislativou. Monitorování a měření provádíme, mimo jiné, z ná- sledujících důvodů: q získání odpovídajících údajů, které se předáva- jí úřadům; q umožnění neustálé kontroly využívání zdrojů; q porovnání environmentální výkonnosti a kvality environmentálního řízení konkrétní lokality v po sobě jdoucích letech; q informování zaměstnanců o environmentální vý- konnosti; q spolupráce s pracovníky odpovědnými za fi- nanční řízení, vyhodnocení finančních aspektů environmentální výkonnosti podniku; q sestavení scénářů pro alternativní výrobu, ná- hradu procesů či nové výrobky. Krok 14: Neshody, nápravná a preventivní opatření Při zavádění EMS bychom měli počítat s tím, že žádný systém řízení není dokonalý a ani ten náš nebude pravděpodobně fungovat dokonale od prvního dne. Realita neodpovídá vždy environ- mentálnímu programu či požadavkům EMAS. Neshody, které se obvykle projevují tím, že něco nefunguje tak, jak by mělo, mohou být způsobe- ny technickými problémy (průsaky, náhodné úni- ky látek, poškození zařízení...), nebo chybami v řízení ­ např. nedostatečně přesným monitoro- váním, nevhodným výcvikem či absencí výcviku, špatně vypracovanými pracovními pokyny, atd.). q protokoly o nehodách, haváriích a stížnostech, q výsledky měření odpadních vod, znečištění a kvality ovzduší, q údaje o spotřebě energie a vody, užití výrobků, atd. q protokoly o výcviku a osvědčení, q shrnutí interních auditů a přezkoumání vede- ním. Mezi záznamy v EMS patří zejména: q zjištění zaměstnanců týkající se případů neshod či chyb v systému, q připomínky externích subjektů, q nápravná a preventivní opatření. Krok 16: Interní audit EMS V případě interního auditu platí, že čím pečlivěji je proveden, tím lépe pro podnik. Cílem auditu je zhodnotit, jak dobře zavedený systém environ- mentálního řízení funguje a jakým způsobem pod- nik dosahuje určitou úroveň environmentální vý- konnosti. Audit také umožňuje kontrolu shody s normou ISO 14001 či Pravidly EMAS. Jedná se o systematický, rutinní a zdokumentova- ný úkon, který by měla provést nezávislá osoba s dostatečným odstupem a schopností kritického pohledu na fungování systému environmentálního řízení v podniku. Pravidelné audity jsou důležité a dávají podniku možnost vytvořit si obraz zave- deného systému. Jsou předpokladem pro dosa- žení neustálého zlepšování environmentální vý- konnosti podniku. Prostřednictvím interního auditu může podnik zjis- tit samostatně, nebo s externí pomocí, jestli za- vedený systém správně funguje. Výsledky inter- ních auditů musí být předmětem přezkoumání vedením. Výstupem následného ověřování (audi- tu), které provádí nezávislý akreditovaný ověřo- vatel je schválení (ověření) platnosti environmen- tálního prohlášení. environmentálním organizacím, lobistům, výzkum- ným pracovníkům, konzultantům a konkurenci. ISO 14001 zveřejnění environmentálního prohlá- šení ověřeného nezávislým externím ověřovate- lem nevyžaduje. Dokonce ani nestanoví podrob- né požadavky na externí komunikaci. V tomto pohledu se EMAS výrazně odlišuje tím, že envi- ronmentální prohlášení ověřené třetí stranou je jedním ze základních požadavků programu. Procento podniků s certifikovaným systémem po- dle ISO 14001, které zveřejňují pravidelně envi- ronmentální prohlášení, je stále velmi nízké. Povinnými prvky environmentálního prohlášení v souladu s Pravidly EMAS jsou: q stručný a přehledný popis činností, výrobků a služeb organizace, q environmentální politika a stručný popis systé- mu environmentálního řízení, q popis významných environmentálních aspektů a jejich souvisejících dopadů, q popis environmentálního programu a jeho hlav- ních cílů, q dosažené výsledky environmentálního programu, q údaje, hodnoty a indikátory environmentální vý- konnosti v porovnání s předchozími roky, q jiné důležité aspekty environmentální výkon- nosti, např. srovnání dosažených hodnot s limi- ty stanovenými v zákonech, q název a identifikace ověřovatele, datum ověření. Ověřovatel schvaluje jednou ročně všechny ak- tualizované údaje v environmentálním prohlášení a nejdéle v intervalu 3 let ověřuje znovu všechny prvky systému environmentálního řízení požado- vané pro registraci do programu EMAS. Záměrem EMAS je v tomto ohledu přiznání od- povědnosti za stav životního prostředí na místní úrovni. Proto podniky, včetně všech přidružených společností, informují v prohlášení o environmen- tálních aspektech svých provozů a souvisejících dopadech jednotlivých lokalit. Účinným nástrojem odpovědné komunikace je logo EMAS, které exi- stuje ve dvou verzích. Verze 1 loga EMAS je určena pro zavedený systém environmentálního řízení v podniku, který byl ověřen v souladu s Pravidly EMAS.Verze 2 in- formuje o tom, že dokumentace nesoucí toto lo- go byla zkontrolována, ověřena, v souladu s Pra- vidly EMAS. Nezbytnou součástí loga je registrační číslo. Registrované organizace mohou využívat logo pro následující účely: q zveřejnění informace o tom, že organizace je účastníkem Programu EMAS; q umístění na vstupní bráně podniku; q na oficiálních hlavičkových papírech organiza- ce; q na ověřených environmentálních prohlášeních; q na výpisech z dokumentů popisujících ověřené informace; q v inzerci propagující výrobky, služby a činnosti tak, aby nedošlo k záměně se značkou ekolo- gicky šetrných výrobků. Logo není možné používat v následujících přípa- dech: q na výrobcích či jejich obalu; q v komparativní reklamě za účelem srovnávání s jinými výrobky, službami či činnostmi; q v rámci komunikace podniků, jejichž některé lo- kality nebyly ověřeny. 13 Činnosti směřující k neustálému zlepšování EMAS = neustálé zlepšování Krok 17: Přezkoumání vedením Důležitost přezkoumání vedením spočívá v tom, že zajišťuje, aby se systém environmentálního ří- zení v podniku ubíral žádoucím směrem. Z toho- to důvodu je přezkoumání vedením vyžadováno jak normou ISO 14001, tak Pravidly EMAS.Ne- jméně jednou ročně by se mělo uskutečnit setká- ní vedení, na kterém jsou projednány výsledky in- terních auditů, přijatá opatření a další související otázky.Přezkoumání vedením musí být dokumen- továno, např. formou písemné zprávy či zápisu. Na programu tohoto pravidelného setkání vedení by neměly chybět následující body: q Hodnocení dosažení stanovených cílů a cílo- vých hodnot q Aktuálnost a platnost environmentální politiky q Platnost přidělených pravomocí a odpovědnos- tí q Hospodárné a efektivní využívání zdrojů q Možnosti neustálého zlepšování výkonnosti podniku q Hodnocení účasti zaměstnanců v programu EMS q Komunikace. Krok 18: Externí komunikace, environmentální prohlášení Poskytováním informací o environmentální výkon- nosti podniku externím subjektům může podnik pozitivně ovlivňovat své postavení na trhu. Environmentální prohlášení je veřejnou prezenta- cí systému environmentálního řízení.Musí být zve- řejněno a na vyžádání poskytnuto komukoliv.Pro- hlášení je určeno především subjektům, které se zajímají o environmentální výkonnost podniku, te- dy např. zákazníkům, zaměstnancům, finančním institucím, médiím, místním komunitám, úřadům, VERIFIED ENVIRONMENTAL MANAGEMENT REG. NO. VALIDATED INFORMATION REG. NO. Ověřovatelé by měli důkladně znát nejen systém EMAS a jeho požadavky, ale také obecnou pro- blematiku životního prostředí. Ověřovatelé EMAS jsou auditory a zároveň environmentálními experty. Mohou pracovat jako ověřovatelé v kterékoliv ze- mi Evropské unie, ovšem pouze v odvětvích, pro která jim byla akreditace udělena. V tomto ohle- du se EMAS a ISO 14001 liší. Auditoři ISO 14001 jsou především odborníky na systémy řízení jako takové. Pokud není na národní úrovni k dispozici ověřovatel s příslušnou akreditací, je možné na- jmout si ověřovatele mezinárodního.Podrobné se- znamy akreditovaných ověřovatelů zveřejňuje Ev- ropská unie na svých internetových stránkách http://www.europa.eu.int/comm/environment/emas. Pokud si chce český podnik nechat ověřit zave- dený systém EMAS a validovat své environmen- tální prohlášení musí si nejprve vybrat akredito- vaného environmentálního ověřovatele. q přezkoumání dokumentace EMAS (obvykle se uskuteční ještě před návštěvou na místě) q návštěva podniku a konzultace se zaměstnanci q vypracování zprávy q vyjádření se k návrhům vedení organizace na řešení problémů a nesouladů uvedených ve zprávě vypracované ověřovatelem. V rámci přezkoumání environmentálního prohláše- ní ověřovatel zjišťuje, jestli byla podnikem přijata environmentální politika a jestli splňuje požadavky EMAS, především pak požadavek neustálého zlepšování. Dále ověří, byl-li podnikem stanoven environmentální program se všemi náležitostmi. V neposlední řadě pak environmentální ověřova- tel zjišťuje, je-li zavedený systém environmentál- ního managementu funkční.Samotná validace en- vironmentálního prohlášení závisí na tom, jestli jsou údaje v něm přesné, podrobné a v souladu s požadavky EMAS. Případné nedostatky systému řízení i environ- mentálního prohlášení musí být podnikem uvede- ny do souladu s požadavky Pravidel EMAS před konečným ověřením a validací prohlášení. Proces validace environmentálního prohlášení je nutné opakovat nejméně jednou za 3 roky. Po ověření environmentálního prohlášení může podnik požádat o zapsání do registru podniků s ověřeným systémem EMAS. Registraci provádí odpovědný úřad, kterým je Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Agentury EMAS. Pro účely registrace vyžaduje Agentura EMAS ná- sledující dokumenty: q ověřené environmentální prohlášení q identifikační údaje podniku a krátký popis jeho činností q identifikační údaje akreditovaného environ- mentálního ověřovatele, který validoval envi- ronmentální prohlášení q krátký popis zavedeného systému environ- mentálního řízení podle EMAS q termín předložení příštího ověřeného environ- mentálního prohlášení. Seznam všech registrovaných organizací na ná- rodní úrovni je pravidelně zveřejňován a aktuali- zován a je nejlépe dostupný na www.ceu.cz/emas. Všechny organizace zapsané v národním regist- ru EMAS mohou pro svou činnost využívat tzv. prohlášení o účasti v programu EMAS. Jedná se o grafickou a textovou informaci, která je využi- telná především pro reklamní účely (pravidla vyu- žívání Prohlášení o účasti v programu EMAS jsou podrobně popsána v Pravidlech EMAS. Např. je zakázáno jich využívat pro inzerci výrobků, na je- jich obalech, či výrobcích samotných). 14 EMAS - Spolehlivost a transparentnost 7) Norma ISO 14001 používá termín ,,certifikace", zatímco systém EMAS označuje ekvivalentní proces jako ,,ověření". Po- drobný postup při certifikaci a požadavky na ni stanoví norma, pro ověření jsou stejné údaje popsány v Nařízení a Pravidlech programu EMAS. Krok 19: Ověření 7) a registrace Ukončením procesu úspěšného zavádění systé- mu environmentálního řízení podle ISO 14001 ne- bo EMAS je certifikace či ověření nezávislým sub- jektem. Úkolem certifikačních orgánů a externích ověřo- vatelů je potvrdit soulad systému s normou pří- padně s Pravidly EMAS, ověřit správnost poskyt- nutých údajů, efektivní fungování EMS a skutečné zlepšování environmentální výkonnosti. Za tímto účelem ověřovatel provádí návštěvy v podniku, kontroluje dokumenty a komunikuje se zaměst- nanci. Program EMAS v tomto ohledu klade vyšší náro- ky, než ISO 14001. Ověření může být provedeno pouze specializovanými environmentálními audi- tory a akreditovanými ověřovateli. Mohou jimi být fyzické osoby i organizace.Na národní úrovni jsou kontrolováni státními úřady nebo jinými veřejný- mi institucemi. Aktuální seznam těchto ověřovatelů je možné zís- kat prostřednictvím: q Českého institutu pro akreditaci (www.cia.cz) q Agentury EMAS (www.ceu.cz/emas) q Věstníku Úřadu pro normalizaci a metrologii. V rámci přezkoumání systému environmentálního managementu v podniku provede akreditovaný ověřovatel následující kroky: řídícím, kontrolním a poradním orgánem Progra- mu EMAS. Za účelem zvýšení důvěryhodnosti systému se odpovědným orgánem Programu EMAS stala ta- ké Česká inspekce životního prostředí. Ta plní funkci poradního a konzultačního orgánu.Vydává např. stanoviska ohledně žádostí organizací o zá- pis do národního Registru EMAS, případně ohled- ně žádostí o finanční podporu na zavádění systé- mů řízení. Na úrovni Evropské unie je možné získat infor- mace o akreditovaných environmentálních ověřo- vatelích a organizacích, které zavedly EMAS, na internetových stránkách: http://europa.eu.int/comm/environment/emas/. 15 Akreditační systém Podle EMAS II jsou členské státy Evropské unie povinny vytvořit akreditační systém umožňující akreditaci nezávislých environmentálních ověřo- vatelů a současně kontrolu jejich činnosti. Státy mohou buď upravit a dále využívat modifikovaný existující systém, nebo si vytvořit nový. V České republice byla úloha akreditačního orgá- nu svěřena Českému institutu pro akreditaci, o.p.s., který má zkušenosti mj. s akreditacemi v oblasti certifikace systémů řízení podle ISO 9001 a ISO 14001. Český institut pro akreditaci provádí akreditaci en- vironmentálních ověřovatelů a dohled nad nimi. Vydává také metodické pokyny k akreditaci v ob- lasti EMAS. Proces akreditace jednotlivých ověřovatelů se ří- dí požadavky metodického pokynu pro akreditaci MPA 90-01-02 ,,Akreditace environmentálních ově- řovatelů".Tento metodický pokyn obsahuje mj.ná- sledující informace: q požadavky na odbornou způsobilost žadatelů o akreditaci q stanovení rozsahu akreditace definovaného po- dle klasifikace ekonomických činností (NACE kódy) q způsob výkonu dohledu nad činností environ- mentálních ověřovatelů q pokyny pro ověření environmentálního prohlá- šení q další podmínky činnosti environmentálního ově- řovatele. Environmentální ověřovatelé, kteří byli akredito- váni v jiných členských státech Unie, mohou vy- konávat ověřování systémů environmentálního ří- zení v ČR pouze pod dohledem Českého institutu pro akreditaci.Náležitosti žádosti o dohled nad za- hraničním akreditovaným ověřovatelem a postup při výkonu dohledu je podrobně popsán v meto- dickém pokynu ČIA MPA 90-02-02 ,,Dohled nad zahraničními akreditovanými environmentálními ověřovateli . Akreditace environmentálních ověřovatelů je zpo- platněna na základě platného ceníku ČIA.Výše po- platku závisí na rozsahu a náročnosti akreditace. EMAS - Institucionální rámec Jak funguje EMAS v členských státech EU a jak je institucionálně zajištěn v ČR? Odpovědné orgány Programu EMAS v ČR Výkonným orgánem Programu EMAS v České re- publice je Agentura EMAS, která byla zřízena při Českém ekologickém ústavu. Agentura řídí a za- jišťuje odbornou garanci Programu EMAS. Posky- tuje veřejnosti podrobné informace o Programu EMAS (především prostřednictvím internetových stránek www.ceu.cz/emas). Agentura dále zajiš- ťuje veškeré činnosti spojené s registrací organi- zací s ověřeným systémem EMAS a správou ná- rodního registru a souvisejících registrů a databází (např. registr akreditovaných ověřovatelů a certi- fikačních orgánů, registr podniků se zavedeným EMS podle ISO 14001, databáze poradenských firem, atd.). Kromě Agentury Programu EMAS působí v ČR ta- ké Rada Programu EMAS, která je koncepčním, EMAS institucionální rámec 16 Praktické informace Jaké jsou časové a finanční požadavky na zavedení systému EMAS? EMAS a místní úřady Tradiční přístup místních úřadů veřejné správy k otázkám životního prostředí vždy spočíval v do- držování legislativy a výkonu pravomocí. Poměr- ně nedávno se v Evropě rozšířily dva programy systematického řízení, které tento tradiční přístup přesahují. Jedná se o program OSN Místní Agen- da 21 a systém EMAS Evropské Unie. V roce 1992 na Summitu Země organizovaném OSN v Rio de Janeiru byly v dokumentu Agenda pro 21. století formulovány cíle pro národní vlády v oblasti udržitelného rozvoje. Část tohoto doku- mentu, která se týká veřejné správy na místní úrovni, stanoví následující důležité cíle: zlepšení environmentální výkonnosti městských úřadů, za- členění principů udržitelného rozvoje do místních politik a opatření přijímaných na místní úrovni, roz- voj environmentálního vzdělávání, zvyšování po- vědomí veřejnosti, rozvoj komunikace, vytváření partnerství, spolupráce na úrovni městských úřa- dů, měření dosaženého pokroku a reportování. EMAS je v současnosti otevřen také místním úřa- dům veřejné správy. Pomáhá místním úřadům uplatňovat stávající environmentální politiku v sou- ladu se zákonnými požadavky, otevřeným způso- bem dávajícím prostor pro zapojení všech zain- teresovaných stran. Vzhledem k tomu, že rozhodnutí místních úřadů mají významný vliv na místní organizace a také malé a střední podniky, systém EMAS zavedený na úřadě má širší dopad než EMAS v podniku. Velké množství místních úřadů v zemích Evropské unie zavedlo systém EMAS v rámci programu Místní Agenda 21. Existují v České republice podniky s ověřeným systémem EMAS? Ano.V současnosti (listopad 2004) je v České re- publice registrováno 10 podniků s ověřeným systémem EMAS. Každý podnik, který chce být zaregistrován v Re- gistru EMAS (www.ceu.cz/EMAS), musí mít systém Je opravdu potřeba najmout si externí poradenskou firmu? Podle zkušeností podniků, které již mají zaveden systém environmentálního řízení podle ISO 14001 nebo EMAS, je spolupráce s externími konzultan- ty přínosem, především v některých fázích zavá- dění systému. Efektivní je zejména spolupráce při zpracování environmentálního přezkoumání, rej- stříků environmentálních aspektů, sestavení rejs- tříku právních a jiných požadavků, ale také např. při provádění interních auditů. Důležitým prvkem takové spolupráce je to, že externí konzultanti ne- trpí tzv. provozní slepotou a rychle odhalí přehlí- žené a tolerované problémy bránící efektivnímu fungování systému řízení. Externí poradenská fir- ma specializovaná na environmentální systémy ří- zení má obvykle vyškolené a certifikované pra- covníky. Dosáhnout tuto odbornou úroveň u vlastních zaměstnanců podniku by bylo pro ma- lé a střední podniky neúměrně drahé. Existuje nějaká státní podpora? Ano. Na následující straně jsou uvedeny některé programy státní podpory, základní podmínky a kontaktní informace. Velikost Konzultace Certifikace podniku k EMS EMS Malý podnik 50-85 25-60 (1-49) tis. Kč tis.Kč Střední podnik 85-170 50-85 (50-249) tis.Kč tis.Kč Velký podnik 120 tis.Kč 120 tis.Kč (nad 150) a více a více EMAS validovaný buď environmentálním ověřo- vatelem s akreditací od ČIA, nebo zahraničním ověřovatelem, který pracuje pod dohledem ČIA (v souladu s Aktualizovanými pravidly EMAS). Mohou se malé a střední podniky zapojit do programu EMAS? Ano. EMAS je otevřen kterékoliv organizaci, jejíž činnosti mají vliv na životní prostředí.V členských státech EU je účast malých a středních podniků podporována např. poskytováním finanční a tech- nické pomoci na zavedení a ověření EMAS. Kolik stojí zavedení systému řízení? Částky uvedené v následující tabulce se týkají za- vádění EMS podle ISO 14001 a jsou pouze ori- entační. Jejich skutečná výše je závislá nejen na velikosti podniku, ale také na zaměření jeho čin- ností. S ohledem na fakt, že EMAS stanoví více požadavků v porovnání s ISO 14001, lze předpo- kládat, že cena zavedení a ověření systému bu- de vyšší. Jak dlouho trvá zavedení systému řízení podle EMAS? q V malém podniku méně než rok. q Ve středně velkém podniku alespoň rok. q Ve velkém podniku minimálně 18 měsíců. Užitečné adresy a kontakty Možnosti financování Financovaná aktivita Program TRH Příspěvek na získání certifikátu podle normy ISO 9001 nebo ISO 14001 nebo na zavedení EMAS Program EMAS Příspěvek na zavedení systému řízení Poskytovatel/garant Českomoravská záruční a rozvo- jová banka (www.cmzrb.cz) Ministerstvo průmyslu a obchodu (www.mpo.cz) Státní fond životního prostředí (www.sfzp.cz) Termín podání žádosti po obdržení certifikátu před zavedením systému Částka Do 50% max. 200 tis. Kč (resp. 300 tis. Kč pro integrovaný systém) Do 50% nákladů na zavedení systému podle EMAS (40% u ISO14001) PORADENSTVÍ Zájemci o poradenské služby mohou využít různé informativní seznamy poradenských firem, např.: q na stránkách Agentury EMAS q na stránkách Národní politiky podpory jakosti q Národní registr poradců INFORMAČNÍ PODPORA www.ceu.cz/emas Pravidla programu EMAS Registr EMAS Nařízení EMAS (český překlad) www.cemc.cz Informativní registr podniků s certifikací ISO 14001 www.npj.cz Národní politika podpory jakosti (Registr certifikovaných organizací, Databáze poradenských a vzdělávacích organizací) www.sfzp.cz Program EMAS ­ finanční podpora na zavedení a ověření systému www.cmrzb.cz Program TRH ­ finanční podpory na zavedení a ověření systému INSTITUCIONÁLNÍ RÁMEC EMAS Helpdesk oficiální internetová stránka EMAS http://europa.eu.int/comm/environment/emas/ Agentura EMAS ČR Český ekologický ústav Kodaňská 10, 101 00 Praha 10 267 225 312 www.ceu.cz Český institut pro akreditaci , o.p.s. Opletalova 41, 110 00 Praha 1 +420 224 004 501 www.cia.cz OVĚŘOVATELÉ CERT-ACO, s.r.o. www.cert.cz Elektrotechnický zkušební ústav, s.p. www.ezu.cz STAVCERT Praha, spol. s r.o. www.stavcert.cz EMAS jednoduše! Systémy environmentálního řízení a program EMAS v České republice podle Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 761/2001 Tato publikace vznikla díky finanční podpoře Evropské komise a Visegrádského fondu. EMS v ČR v roce 2003 q Počet podniků s certifikovaným systémem environmentálního ří- zení podle ISO 14001 se zvýšil na 611 q Národní registr organizací s ověřeným EMAS zahrnuje 11 pod- niků q Nejvyšší počet certifikací EMS byl zaznamenán ve stavebnic- tví, výrobě elektrických a optických přístrojů a výrobě kovů a ko- vodělných výrobků. q Poprvé byl certifikován orgán veřejné správy (Městský úřadVse- tín) q Podíl malých a středních podniků mezi certifikovanými organi- zacemi se neustále zvyšuje. EMS ve světě v roce 2003 q Celkový počet organizací s certifikovaným EMS dosáhl celo- světově 61170, z toho 3623 organizací se zavedeným EMAS Zavedením systému environmentálního řízení organizace pro- jevuje sdílení odpovědnosti za stav životního prostředí a úsilí přispět k jeho zlepšování a k udržitelnému rozvoji.