Světová obchodní organizace (aktuální témata) Mechanismus řešení sporů Panel: 3-5 odborníků z různých zemí, jedna možnost blokace Odvolací orgán: 5 ze 7 stálých členů (experti na 4 roky) Přezkum obchodní politiky - cíle: transparentnost obchodní politiky a informovanost o obchodní politice člena - člen má povinnost notifikovat o specifické politice, opatření či zákonu s dopadem na mezinárodní obchod - WTO podniká pravidelně přezkum politiky (čtyřka co 2 roky, šestnáctka co 4, ostatní co 6 let) - Orgán pro přezkum obchodní politiky (varianta Generální rady) - Funkce instrumentu: informace a přehled o obchodní politice země, kontrola plnění závazků, zpětná vazby pro člena - Výstupy: zpráva o vlastní obchodní politice přezkoumávané země; zpráva vypracována sekretariátem WTO. Spolu se stanoviskem TPRB publikováno. Cla - Uruguay -- 1995-2000 - Snížení o 40% u průmyslových výrobků (z 6,3% na 3,8%) - Bezcelní režim z 20% výrobků na 44%. - Vyšší než 15% (tarrif peaks) cla má místo 7% jen 5% výrobků (výrobky z RoE z 9% na 5%) - 1997 -- 40 zemí odstraňuje celní bariéry na informační technologie (účinné 2000) - zvyšuje se počet výrobků, které mají vázané celní sazby (RE z 78% na 99%; RoE z 21% na 73%) Necelní bariéry - dovozní licence: Dohoda o procedurách vydávání dovozních licencí -- jednoduché, transparentní, předvídatelné - oceňování zboží pro celní účely -- Dohoda o provádění článku VII -- férový, jednotný a neutrální systém oceňování - kontroly vyváženého zboží (preshipment inspection -- kontrola množství, ceny, kvality RoE) Dohoda o .., nediskriminace, transparentnost, ochrana obchodního tajemství, jen doba nutná - pravidla původu -- Dohoda o pravidlech původu -- důležité kvůli preferenčním režimům či anti-dumpingu nebo vyrovnávacím clům -- komplikováno globalizací - opatření související s investicemi -- TRIM´s (Trade-Related Investment Measures Agreement) -- nediskriminace, kvantitativní omezení, local content requirements, trade balancing requirements Zemědělství - GATT se na ně vztahuje, ale nedůsledně - Netarifní beriéry: dovozní kvóty a subvence (vývozní) a domácí podpory - Zemědělský trh je vysoce narušený -- zejména kvůli subvencím - Uruguay zahrnuje závazek k pokračování reformy sektoru - Jednání byla zahájena v roce 2000 (odpovídá to Dohodě o zemědělství) Dohoda o zemědělství (1995) - témata jsou přístup na trh, podpory (subvence a výkupní ceny), vývozní subvence - Dohoda umožňuje podpory venkovské ekonomiky, ale prostředky, které méně narušují trh - Peace clause -- omezuje spory pro přechodné období 9 let (do 2003) - Převedení kvót na cla, vytvoření systému celních kvót (účinnost od 1995) - RE snižují cla o 36% (během 6 let), RoE 24% /10 let, NRoE nic - Subvence s přímým a nepřímým efektem na zvýšení produkce - Podpory s přímým efektem (celková úroveň podpory AMS) -20% /6let, RoE 13/10 (amber box) - Opatření s malým dopadem na trh -- volný režim (green box): výzkum, kontrola nákaz, infrastruktura a nezávadné potraviny; také určité přímé platby -- na restrukturalizaci, platby enviromentální a regionální pomoci. - Povoleny jsou určité přímé platby určené pro omezení produkce (blue box) a rozvojová pomoc. - Vývozní subvence (jen uvedené v seznamu závazků) RE -- hodnota -36%/6let (RoE 24%/10); objem subvencovaného exportu -21%/6 (14/10) Textil - systém dovozních kvót (od 60.let) je opouštěn - 1974 Multifibre Arrangement (MFA) -- rámec pro dvoustranné dohody nebo jednostranné akce zakládající kvóty omezující dovozy - 1995 Agreement on Textiles and Cloathing (ATC), od 1.1.2005 je sektor plně zahrnut do GATT režimu (4 kroky v průběhu 10 let) - Textiles Monitoring Body (TMB) kontroluje provádění dohody -- ta se zruší 2005 Služby - NT jen v případě takového závazku - nejrychleji rostoucí sektor globální ekonomiky - 60% globálních výstupů, 30% zaměstnanosti, 20% obchodu - GATS -- hlavní text, pravidla pro jednotlivé oblasti, závazky jednotlivých států - 4 varianty: 1) přes-hraniční nabídka (telefonní hovory); 2) spotřeba v cizině (turismus); 3) obchodní přítomnost (bankovní operace v zahraničí); 4) přítomnost fyzických osob (modelky, konzultanti) Duševní vlastnictví - autorská práva, obchodní známky, označení původu, průmyslové vzory, patenty, obchodní tajemství, integrované obvody.. - MFN a NT + princip -- vyvážené ochrany -- cíl je technologická inovace a převod technologií - Pařížská (průmyslové vlastnictví) a Bernská (literární a umělecká díla) konvence -- TRIPS doplňuje a zpřísňuje - Dohoda uvádí co a do jaké míry je chráněno a stanoví, že v každé zemi musí být zajištěno dodržení těchto ustanovení v dané míře účinně vlastními zákony - Transfer technologií -- pro rozvojové země zisk výměnou za příslib ochrany (výzvy pro vlády a firmy RE) + přechodná období od 1995 (RE 1 rok, RoE a TE 5 let, NRoE 11 let a na farmaka prodlouženo do roku 2016) Životní prostředí - Výbor pro obchod a životní prostředí - GATT 20 (ochrana zdraví -- výjimky); technické překážky obchodu a sanitary a fytosanitary measures; zemědělství; subvence (možné pro firmu přecházející na env.friendly produkci).. - Principy práce výboru: 1) WTO se zabývá obchodem (téma jsou jen envirom. otázky s dopadem na obchod); 2) pokud se objeví problém, řešení musí být kompatibilní s principy obchodního systému Želvy a krevety -- Indie, Malajsie, Pákistán a Tajsko vs USA 1998 - Zákon USA1973o ochraně ohrožených druhů - Zákaz lovu krevet sítěmi neumožňujícími únik ohrožených želv -- je nutný certifikát - USA prohrály protože jejich opatření není dle článku XX GATT -- ochrana je možná, ale došlo k diskriminaci, státy z karibiku měly přechodné období a finanční i odbornou asistenci Delfíni a tuňáci - může jedna strana druhé diktovat jaké má mít enviromentální standardy? - Je metoda výroby (produkt x proces) důvodem pro obchodní opatření proti jiné straně? - US Marine Mammal Protection Act -- spor Mexico vs. USA 1991 (GATT) - Panel: USA nemůže zavést embargo jen proto, že MEX předpisy nedosahují striktnosti amerických -- US předpisy mohou být aplikovány na kvalitu výrobku, ne na způsob jeho "výroby". - Panel: GATT pravidla nedovolují odvetné obchodní opatření snažící se prosadit domácí zákonou úpravu (extraterritoriality) - Labeling Dolphin-safe je O.K. pokud je nediskriminační (NT! i MFN) Druhá agenda - IV. Ministerská konference v Dauhá (Quasar), listopad 2001 (konce měl být 1.1.2005) - Implementation -- provedení (RoE a současná pravidla): co nejsou schopny/ochotny dělat RoE protože na tom jsou špatně vs. co nejsou ochotny dělat RE protože to je nepopulární (opatření ve prospěch RoE -- zvláštní pozornost RoE...) - Zemědělství -- na základě dohody o zemědělství, jednání začala 2001, konec měl být 1.1.2005; cíle: přístup na trhy -- významné usnadnění, vývozní subvence -- výhledově odstranění, domácí podpory -- výrazné omezení. - Služby -- další významná liberalizace - Přístup na trhy u nezemědělských produktů -- významné snížení cel Singapure issues - Ministerská konference 1996 - Obchod a investice - Soutěžní politika - Transparentnost vládních zakázek (Agreement in Government Procurement -- vícestranná dohoda) + usnadnění obchodu