PSY108 Sociální psychologie II

3. týden 5. 3. 2007

TÉMA: Interpersonální atraktivita a blízké vztahy

Sociální atraktivita, faktory, které ji ovlivňují (blízkost, podobnost, reciprocita, fyzická atraktivita). Psychologické teorie interpersonální přitažlivosti (H. Kelley, J. Thibaut, D. Buss). Zisky a ztráty v blízkých vztazích (důvěra, úzkost, kompetence, odpovědnost). Komplementarita a podobnost partnerů. Fáze utváření vztahu, jeho dynamika a krize. Ztráta blízkého vztahu, sociální osamělost.

Základní literatura (celkem stran 92, CZ 50 stran, EN 42 stran)
Základní literatura
Výrost, J.: Osobní vztahy. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (1997) str. 263 - 287
Slaměník, I.: Afiliace, atraktivita, láska. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (1997) str. 289 - 313
Aronson, Wilson, Akert, (2004): Interpersonal Attraction str. 337 - 378

Doplňující literatura
Autor strany počet stran
Wiemann, J. M.,Giles, H.: Communication in Interpersonal and Social Relationships. In M. Hewstone, W. Stroebe, J. P. Codol, G. M. Stephenson (Eds.) (1996). str. 316 - 344
Myers (2005): Attraction and Intimacy: Liking and Loving Others str. 423 - 472



ÚKOL 1: Otázky do testu

  1. Úkol spočívá ve vypracování 3 znalostních otázek. Student dostane přidělenou oblast, ze které má otázky připravit .
  2. Otázky budou volební s 5 možnostmi odpovědí (a, b, c, d, e), přičemž možná je pouze jedna správná odpověď.
  3. Otázky musí vždy tvořit aplikace situace ze života tzn., že v otázce nebo odpovědi musí být uvedena reálná situace. Student tak musí prokázat, že je schopen vnímat sociálně psychologické konstrukty v běžném životě a vhodně je aplikovat.
  4. U každé otázky budou uvedeny zdroje (plná přímá citace tj. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall, str. 441), v nichž je možné najít správnou odpověď.
  5. Pro zpracování otázek student využije minimálně dva zdroje, přičemž alespoň jeden bude anglicky psaný text.
  6. Správné odpovědi budou označeny tučně.

Hlavními kritérii pro hodnocení otázek je:
  1. náročnost: otázky by se neměly týkat zcela zřejmých věcí, správná odpověď by neměla jít odhadnout bez jakýchkoliv znalostí
  2. originalita: obsahová originalita - otázky se týkají témat (pojmů, teorií), které člověka nenapadnou při prvním pročtení úvodních dvou stran kapitoly zvoleného tématu, formální originalita - typ otázek může mít různou podobu např. doplňovací, přiřazovací, volební, pravda - nepravda apod.
  3. srozumitelnost a jednoznačnost otázky i odpovědi: otázka nesmí být zavádějící a matoucí, správnost odpovědi musí být zcela jasně doložitelná, nepřípustné jsou chytáky v odpovědích v podobě „hraní si se slovíčky“
  4. použité zdroje: počet, kvalita, přesná dohledatelnost správné odpovědi

Termín odevzdání:    22. 4. 2007
Forma odevzdání:     elektronická verze, soubor pojmenovaný příjmením autora
Místo odevzdání:      studijní materiály předmětu PSY108, složka vytvořená s názvem Otázky do testu

Ukázka zpracované otázky do testu
Při cestování městskou hromadnou dopravou jste si všimli zajímavého jevu. Řidič autobusové linky č. 52, kterou každý den jezdíte do školy, vždy vstřícně pokyne (případně krátce zabliká) na řidiče téže linky jedoucí v protisměru. Nikdy totéž neučiní na řidiče linky č. 50, se kterými se také v protisměru potkává. Kterého sociálně psychologického konstruktu se tento jev týká?

a) social exchange theory (teorie sociální směny)
b) norm of reciprocity (norma reciprocity)
c) normative social influence (normativní sociální vliv)
d) in-group bias
e) groupthink (skupinové myšlení)

Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall, str. 441.