PSY108 Sociální psychologie II
1. týden 19. 2. 2007
Dříve než začnete číst a využívat tuto interaktivní osnovu, stáhněte si níže uvedené dva základní materiály k předmětu PSY108. Obsahují vše podstatné o organizaci a obsahu předmětu. V průběhu absolvování předmětu Vám velmi doporučuji, mimo této osnovy, sledovat studijní materiály k předmětu. Ve všech složkách se budou objevovat materiály, které by Vám měly být k užitku.
Martin Vaculík
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2007/PSY108/op/PSY108_sylabus_2007.02.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2007/PSY108/op/PSY108_harmonogram_2007.02.xls
CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU
PSY108 navazuje na předmět PSY107 a tvoří s ním nedílný celek. Předmět zahrnuje dvouhodinovou přednášku (jednou za 14 dní společně pro všechny studenty) a dvouhodinový seminář (jednou za 14 dní pro každou seminární skupinu). Předmět je primárně určen posluchačům bakalářského studia psychologie (kredity A).
PSY108 se zaměřuje na problematiku postojů (struktura postoje, postojová změna), interpersonálních vztahů (základní dimenze interpersonálního chování, blízký osobní vztah), skupin (struktura a dynamika malé skupiny, typické charakteristiky velkých skupin a davového chování) a dalších aspektů sociálního chování.
CÍL PŘEDMĚTU
Cílem je osvojit si základní pojmy, poznatky a některé teorie o interpersonálním chování a uvést je do souladu s dřívějšími poznatky o vztahu k sobě a interpersonálním poznávání. V tomto předmětu jde především o výklad z pozice sociálně-kognitivního paradigmatu. Absolvování předmětů PSY107 a PSY108 vytváří nutnou poznatkovou bázi pro aplikační oblasti sociální psychologie - poradenství, psychologii organizace a řízení, pro klinickou psychologii a psychoterapii.
ORGANIZACE PŘEDMĚTU
Počet kreditů: 5
Ukončení předmětu: zkouška
Prerekvizity: PSY107
Přednášky: 2 hodiny 1x 14 dní
Semináře: 2 hodiny 1x 14 dní
Seminární skupiny: PSY_A (seminář se koná vždy ve stejný týden jako přednáška), PSY_B (seminář se koná vždy týden následující po přednášce), PSY_C (seminář se koná vždy týden následující po přednášce)
Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní. Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím informačního systému MU. Jsou vypsány celkem tři seminární skupiny - PSY_A, PSY_B, PSY_C. Konkrétní časový harmonogram je upřesněn ve speciálním souboru umístěném ve studijních materiálech předmětu PSY108.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU
PÍSEMNÉ ÚKOLY
- V průběhu semestru budou studenti pracovat na níže uvedených písemných úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce.
- Úkoly jsou plněny formou individuální nebo týmové práce, jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech předmětu.
- Písemné úkoly jsou bodově hodnoceny. Body za písemné úkoly jsou součástí výsledného hodnocení.
- U každého písemného úkolu musí student získat minimální počet bodů. V případě, že nedosáhne minimálního počtu, může písemný úkol jednou přepracovat. Při přepracování úkolu tvoří výsledné bodové hodnocení průměr z obou hodnocení písemného úkolu.
- V případě, že ani po přepracování student nezíská za úkol minimální počet bodů, musí předmět opakovat.
Bodové hodnocení písemných úkolů a zkoušky
Úkol maximální počet bodů minimální počet bodů
ÚKOL 1: Otázky do testu 9 5
ÚKOL 2: Prezentace tématu písemná příprava: 8, ústní prezentace: 5, celkem: 13 7
ÚKOL 3: Terminologický test 30 17
Zkouška 45 25
Σ 97 54
ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY108 (viz. Požadavky na ukončení předmětu) a získal zápočet za předmět PSY107.
Zkouší se v rozsahu látky, který je dán obsahem předmětů PSY107 a PSY108. Je nezbytné, aby student při přípravě na zkoušku využíval několik informačních zdrojů a neopíral se pouze o jeden studijní text.
Zkouška má písemnou nebo ústní formu. Student si může zvolit, jakou formu zkoušky si vybere.
Písemná forma zkoušky (písemný test) obsahuje 20 otázek. Otázky jsou otevřené i s možností volby. Každá otázka je hodnocena 2 - 3 body. Minimální počet bodů, které musí student získat je 25 bodů.
Ústní forma zkoušky obsahuje dvě otázky. První otázka je vědomostní ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Druhá otázka směřuje k dovednosti aplikace tohoto poznání na interpretaci reálné sociální situace či konkrétního problému. Bodové hodnocení ústní formy zkoušky je následující: A: 45 bodů, B: 40 bodů, C: 36 bodů, D: 31 bodů, E: 26 bodů, F: 0 bodů.
CELKOVÉ HODNOCENÍ PŘEDMĚTU
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly a výkonem při zkoušce. Bodové hodnocení je převedeno na známky podle následujícího klíče:
známka bodové hodnocení
A 89 - 97
B 80 - 88
C 71 - 79
D 62 - 70
E 54 - 61
F 53 - méně
DŮLEŽITÉ BODY, KTERÉ JE DOBRÉ MÍT NA PAMĚTI
- 100% realizace a odevzdání všech úkolů v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student psychologie mohl přihlásit ke zkoušce.
- Na přednáškách nezazní všechny informace, které jsou součástí předmětu. Proto je nezbytné přečíst texty uvedené u jednotlivých témat.
- Písemné úkoly jsou bodově hodnoceny. Body za písemné úkoly jsou součástí výsledného hodnocení. U každého písemného úkolu musí student získat minimální počet bodů. V případě, že minimálního počtu nedosáhne, může písemný úkol jednou přepracovat. Při přepracování úkolu tvoří výsledné bodové hodnocení průměr z obou hodnocení písemného úkolu.
- Terminologický test je možné opakovat jednou. Náhradní termín konání bude v průběhu semestru, mimo semináře. Jsou vypsány dva oficiální termíny, žádné další možnosti, jak test absolvovat nejsou. V případě druhého neúspěchu, musí student předmět opakovat.
- Respektování všech pravidel uvedených v sylabu je zárukou toho, že se neobjeví žádné organizačně - technické nejasnosti.
OBZVLÁŠTĚ DŮLEŽITÉ TERMÍNY
akce PSY_A PSY_B PSY_C
Odevzdání Úkolu č. 2 13. 3. 2007 20. 3 .2007 20. 3 .2007
Prezentace 1 blok 20. 3. 2007 27. 3. 2007 27. 3. 2007
Terminologický testík 3. 4. 2007 10. 4. 2007 10. 4. 2007
Odevzdání Úkolu č. 2: 10. 4. 2007 17. 4. 2007 17. 4. 2007
Prezentace 2 blok 17. 4. 2007 24. 4. 2007 24. 4. 2007
Odevzdání Úkolu č. 1 22. 4. 2007 22. 4. 2007 22. 4. 2007
TÉMA: Postoj - základní charakteristiky
Základní vymezení postoje, některé teoretické přístupy a modely (trojkomponentový, jednokomponentový). Struktura postoje, kognitivní, emoční a behaviorální komponenta. Další charakteristiky postoje: komplexita, konzistence, intenzita, stabilita). Záměrná a nezáměrná změna postojů, klasické a novější teorie (L. Festinger, F. Heider, D. Bem, C. Hovland, S. Chaiken, R. Petty, J. Cacioppo). Souvislost postojů s chováním (M. Fishbejn, I. Ajzen, R. Fazio).
Základní literatura (celkem 59 stran, CZ 24 stran, EN 35 stran)
Základní literatura
Výrost, J.: Postoje a ich zmena. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (1997) str. 237 - 261
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2004): Attitudes and Attitude Change str. 215 - 249
Doplňující literatura
Stahlberg, D., Frey, D.: Attitudes: Structure, Measurement and Functions. In Hewstone, M., Stroebe, W., Codol J. P., Stephenson, G.M. (Eds.) (1996). str. 205 - 239 Stroebe, W., Jonas, K.: Principles of Attitude Formation and Strategies of Change. In M. Hewstone, W. Stroebe, J. P. Codol, G. M. Stephenson (Eds.) (1996). str. 240 - 276
ÚKOL 2: Prezentace tématu
K tématům se týmu studentů přihlašují prostřednictvím aplikace Informačního systému MU Balíky témat. Každá seminární skupina má připravený vlastní balík témat. Student, který nebude přihlášen k tématu do níže uvedeného termínu, nemůže v předmětu dále pokračovat.
Termíny pro přihlášení k tématům: PSY_A: 4. 3. 2007, PSY_B: 11. 3. 2007, PSY_C: 11. 3. 2007.
Balík témat pro skupinu PSY_A
Balík témat pro skupinu PSY_B
Balík témat pro skupinu PSY_C
Obsahem tohoto úkolu je nastudování odborného textu a jeho prezentace na semináři. Úkol je určen pro trojice studentů. Odborný text tvoří vybrané části (viz níže) učebnice Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005): Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall. Jedná se o texty v anglickém jazyce, které rozšiřují a doplňují informace z přednášených témat. Jejich rozsah se pohybuje od 10 do 20 stran.
Výsledkem tohoto úkolu je:
- písemná podoba prezentace připravená v PowerPointu
- ústní prezentace na semináři v rozsahu 10 minut. Přednesu se může ujmout jeden člen týmu nebo všichni členové.
Pro ústní prezentace jsou vyčleněny 2 semináře (viz. Obsah seminářů).
Hodnocení prezentace
Prezentace je hodnocena body podle následujících kritérií:
Písemná přípravaV případě, že písemná příprava prezentace nebude splňovat některé z uvedených požadavků, bude vrácena k doplnění a přepracování.
- Podklady pro prezentaci budou mít týmy připravené v PowerPointu.
- Obsah prezentace musí odpovídat dodaným materiálům. Prezentaci není možné připravit z jiných materiálů.
- Obsahová správnost: pojmy, teorie a další termíny musí být uvedeny, vysvětleny a interpretovány správně.
Ústní prezentace
Ústní prezentaci není možné opakovat.
- Délka prezentace je v rozsahu 10 minut.
- Forma přednesu je srozumitelná, zvučná a přesvědčivá. Přednes je zajímavý a „neuspávající“.
- Prezentované informace jsou představeny obsahově správně.
Termín odevzdání
Prezentace 1: PSY_A: 13. 3. 2007, PSY_B: 20. 3. 2007, PSY_C: 20. 3. 2007
Prezentace 2: PSY_A: 10. 4. 2007, PSY_B: 17. 4. 2007, PSY_C: 17. 4. 2007
Forma odevzdání: elektronická verze, soubor pojmenovaný příjmením jednoho z autorů ve formátu powerpointové prezentace (ppt)
Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY108, složka vytvořená s názvem Prezentace
Témata k nastudování
PREZENTACE 1
1. How do attitudes change? Resisting persuasive messages. 205 - 220
2. When will attitudes predict behavior? The power of advertising. 220 - 232
3. What causes attraction? 319 - 334
4. Love and relationships. Ending intimate relationships. 340 - 353
5. Normative social influence in everyday life 258 - 270
PREZENTACE 2
6. Basic motives underlying prosocial behavior: Why do people help? Personal qualities and prosocial behavior: Why do some people help more than others? 358 - 372
7. Situational determinants of prosocial behavior: When will people help? How can helping be increased? 372 - 385
8. Group performance: Are two (or more) heads better than one? Conflict and cooperation. 297 - 314
9. How to reduce aggression 412 - 423
10. Social situations and aggression 398 - 412
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2007/PSY108/op/PSY108_-_prezentace_sablona.ppt