Subjektivita a diskurzivní analýza Jaro 2007 Kateřina Zábrodská, FSS MU/Psychologický ústav AV Juraj Grňo, Mojmír Snopek zabrodsk@fss.muni.cz zabrodskat@yahoo.com Obsah kurzu I l Teorie subjektivity l Obrat k jazyku l Postmoderní psychologie l Poststrukturalismus l Michel Foucault l Jacques Lacan l Jacques Derrida l Judith Butler l Subjektivita jako vytvářená v sociálních procesech x mentalismus, esencialismus l Zakotvení subjektu v jazyce a jiných významových systémech l Proměnlivost, pluralita, specifičnost l Zamítnutí možnosti objektivního poznání, perspektiva, historicita, propojení moci a vědění l Kritičnost a reflexivita Obsah kurzu II l Diskurzivní analýza l PDA l Analýza interpretativních repertoárů l Konverzační analýza l Kritická diskurzivní analýza l Sociolingvistika l Propojení s: l Etnografie l Focus group l Narativní analýza l Dekonstrukce l Metoda interpretace (sociálního) textu. A teorie. l Diskurzivní výzkum studuje procesy konstruování reality a produkty této konstrukce (Wetherell), od každodenních interakcí po zkoumání institucí, praktik a „materiálního světa“. l Nejčastější oblasti využití: etnické a genderové vztahy, instituce (škola, léčebna, vězení), firemní organizace Cíle kurzu l Poskytnutí alternativy k dominantnímu pozitivistickému paradigmatu v psychologii l Osvojení jedné ze základních metod kvalitativního výzkumu (vedle grounded theory, narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy) l Získání praktických zkušeností s interpretací textu a její prezentací v písemné i ústní podobě l Požadavky l Účast, aktivita, četba literatury, vypracování závěrečné práce l ? Analýza textu l Internetová diskuse na www.aktualne.cz . Zdroj: seminární práce: L. Blinka l Téma: reakce na rozhovor s kandidátkou Zelených Danou Kuchtovou, vztahuje se zejména k jejímu odmítavého postoje k jaderné energetice l Základní otázky diskurzivní analýzy: l Jaká realita je v textu konstruována? l aktéři/aktérky, objekty, akce, … l Jakými jazykovými prostředky je této konstrukce dosahováno? l Jak tato konstrukce funguje: funkce a důsledky? Diskurzivní analýza l Studium textů l Text = Řeč → Jazyk → Vše nesoucí/produkující význam l Nalezení a výklad vzorců/pravidel uplatňovaných ve studovaném textu, 3 modely: l Interakční řád: jak je řeč koordinována? Jak je dosahováno porozumění? Co je dosahováno? Jaká sociální aktivita se odehrává? l Diskurzivní řád: jaké kategorie vytvářejí/umožňují studovaný text? Jaké jsou mezi nimi vztahy? Jaké jsou možnosti daného diskurzu? Jak umísťuje sociální aktérky? l Historická a institucionální organizace diskurzu: jak se diskurzivní formace proměňují? Jak jsou institucionalizovány? Spojení s mocí a kontrolou l Předmětem zájmu není, co je za textem (vnitřní konflikt, emoční nerovnováha), ale co text dělá, jak je vystavěn a jaké jsou důsledky (např. oddělení genderu od osobnosti). Četba na 2. hodinu l Gergen, K.J. (1992). Toward a Postmodern Psychology. In: Kvale, S. (Ed.). Psychology and Postmodernism. London, Sage, pp. 17-31. l Welsch, W. (1994). Naše postmoderní moderna. Praha: Zvon, str. 9 -16.