JAK MYSLÍME: myšlení pomocí schémat PSY 708 - JS 2007 Jaroslav Hodboď, Hana Felzmannová, Jana Kůtková SCHÉMATA A JEJICH VLIV Schémata schémata = kognitivní struktury, podle kterých lidé organizují informace o okolním světě (podle témat či oblastí zájmu) FUNKCE SCHÉMAT • základní informace • emoce KORSAKOVŮV SYNDROM • ztráta schopnosti ukládat nové vzpomínky • vše znovu a znovu poprvé ZTRÁTA KONTINUITY FUNKCE SCHÉMAT Harold Kelley (1950): hodnocení lektora ze sociálního hlediska (přátelský, odtažitý...) • aktivita studentů ve třídě • živost diskuse • zapamatování si přednášené látky • vliv humoru FUNKCE SCHÉMAT Schémata určují, co si: • zaznamenáváme • zpracováváme • vybavujeme Kerr & Stanfel, 1993; Trafimov & Schneider, 1994; Trafimov & Wyer, 1993; von Hippel, Jonides, Hilton & Narayan, 1993 Jaká schémata používáme? PRIMING EFFECT EFEKT PRIMARITY proces,kdy je interpretace nových informací ovlivňována nedávnými zkušenostmi EFEKT PRIMARITY - EXPERIMENT Tory Higgins, Stephen Roles, Carl Jones (1977) • 1. Identifikujte barvy, pamatujte si slova! • Co víte o Donaldovi? Uveďte dojmy! VÝSLEDEK: Lidé, co si měli v první části zapamatovat slova jako podnikavý či nezávislý, hodnotili Donalda následně spíše pozitivně. Naopak lidé, kteří si měli zapamatovat slova jako lehkomyslný či domýšlivý, hodnotili Donalda spíše negativně. K ZAPAMATOVÁNÍ !!!!!!! • Efekt primarity (priming) je dobrým příkladem automatického přemýšlení, jelikož se odehrává rychle, bezděčně a hlavně bez vlastního uvědomění. Jedná se o skutečnost, kdy nedávná zkušenost zvyšuje pravděpodobnost vyvolání určitého schématu. POZOR !!!!!! • Jednou vytvořená schémata mohou být tak silná, že přetrvávají i potom, co se ukáže, že jsou nesprávná !!! EFEKT VYTRVALOSTI (PERSEVERANCE EFFEKT) (Ross, Lepper & Hubbard, 1975) PERSEVERANCE EFFECT EFEKT VYTRVALOSTI • Pohled lidí na sebe sama a na sociální svět přetrvává dokonce i poté, co vyjde najevo, že názory podporující toto přesvědčení byly nesprávné. SITUACE, KDY SE NAŠE SCHÉMA STANE PRAVDOU !!! - Člověk není vždy jen pasivním příjemcem informací!! - Vytvoříme-li schéma týkající se nějaké konkrétní osoby, může stát skutečností. SEBENAPLŇUJÍCÍ SE PROROCTVÍ SEBENAPLŇUJÍCI SE PROROCTVÍ • Skutečnost: • podle níž lidé mají nějaké očekávání, názor o tom, jaký jiný člověk je, • která ovlivňuje daného člověka tím, že s ním jistým způsobem jedná a tak • způsobí, že se začne dotyčný člověk chovat dle původních očekávání ostatních lidí Sebenaplňující se proroctví může mít hrozivé důsledky: Mnozí učitelé si myslí, že chlapci jsou bystřejší než dívky, a proto mají větší šanci na akademické vzdělání než dívky Chlapci začnou mít pocit nadřazenosti nad děvčaty v oblasti inteligence, NAOPAK děvčata budou mít pocit, že mají oproti chlapcům biologicky menší šanci dostat se na vysokou – uvěří, že jsou „méně inteligentní“ DŮSLEDEK více akademicky vzdělaných mužů než žen Sebenaplňující se proroctví - experiment Robert Rosenthal, Lenore Jacobson (1977) • Provedli test inteligence žáků základní školy a vyučujícím označili „nadané“ studenty (náhodně vybrané jedince). • Po roce test zopakovali a vybraní žáci v testu vykázali lepší výsledky než v testu prvním. • Přičemž výsledky z prvního testu znali pouze vyučující. Vysvětlení: Tento výsledek vysvětlují Rosenthal a Jacobson jako naplnění očekávání vyučujících, kteří přistupovali k „nadaným“ žákům zcela odlišně. Na závěr • Pro náš sociální život jsou schémata nezbytná. • Je ale nutné dávat si pozor na nepříjemné důsledky a „zkreslení reality“. • Je dobré mít na paměti existenci schémat a stále si uvědomovat, která schémata sami používáme • Člověk by se měl občas vzepřít svým schématům a pokusit se vyzkoušet jiná. Může tak zjistit, že jsou schémata, jejichž používání je pro něj špatné, nebo dokonce