JAK MYSLÍME: myšlení pomocí schémat PSY 708 - JS 2007 Jaroslav Hodboď, Hana Felzmannová, Jana Kůtková SCHÉMATA A JEJICH VLIV Schémata schémata = kognitivní struktury, podle kterých lidé organizují informace o okolním světě (podle témat či oblastí zájmu) FUNKCE SCHÉMAT • základní informace • emoce KORSAKOVŮV SYNDROM • ztráta schopnosti ukládat nové vzpomínky • vše znovu a znovu poprvé ZTRÁTA KONTINUITY FUNKCE SCHÉMAT - EXPERIMENT Harold Kelly (1950) Před studenty vystoupili lektoři. Studenti dostali o lektorech předběžné informace (věk, vzdělání, zkušenosti). Představovací list měl dvě verze: Verze 1: lektor je chladný (cold), STROHÝ, ODTAŽITÝ Verze 2: lektor je vřelý (warm), PŘÁTELSKÝ, VSTŘÍCNÝ Zpětné hodnocení studentů odpovídalo představovacímu listu FUNKCE SCHÉMAT - EXPERIMENT Harold Kelley (1950): hodnocení lektora ze sociálního hlediska (přátelský, odtažitý...) prokázalo vazbu na • aktivitu studentů ve třídě • živost diskuse • zapamatování si přednášené látky • vliv humoru (lektor, avizovaný jako přátelský, je zábavnější) FUNKCE SCHÉMAT Používání schémat není špatné! Pokud ovšem nepoužijete špatné schéma… Nebezpečná je automatická aplikace schémat! Proč? NEBÝVAJÍ PŘESNÁ! FUNKCE SCHÉMAT Schémata určují, co si: • zaznamenáváme • zpracováváme • vybavujeme Kerr & Stanfel, 1993; Trafimov & Schneider, 1994; Trafimov & Wyer, 1993; von Hippel, Jonides, Hilton & Narayan, 1993 Jaká schémata používáme? PRIMING EFFECT EFEKT PRIMARITY proces,kdy je interpretace nových informací ovlivňována nedávnými zkušenostmi EFEKT PRIMARITY - EXPERIMENT Tory Higgins, Stephen Roles, Carl Jones (1977) • 1. Identifikujte barvy, pamatujte si slova! • Co víte o Donaldovi? Uveďte dojmy! VÝSLEDEK: Lidé, co si měli v první části zapamatovat slova jako podnikavý či nezávislý, hodnotili Donalda následně spíše pozitivně. Naopak lidé, kteří si měli zapamatovat slova jako lehkomyslný či domýšlivý, hodnotili Donalda spíše negativně. K ZAPAMATOVÁNÍ !!!!!!! • Efekt primarity (priming) je dobrým příkladem automatického přemýšlení, jelikož se odehrává rychle, bezděčně a hlavně bez vlastního uvědomění. Jedná se o skutečnost, kdy nedávná zkušenost zvyšuje pravděpodobnost vyvolání určitého schématu. Příklad: Ráno při cestě autobusem do práce si vedle nás sedne člověk, který se bude chovat velmi podivně: bude křičet na řidiče i na ostatní cestující apod. Pokud budeme večer před spaním číst knihu o mentálních poruchách, na základě efektu primarity pak pravděpodobně usoudíme, že daný člověk trpí nějakou psychickou poruchou. Pokud jsem večer před tím četli román Zabiják od Zoly, pravděpodobně si řekneme, že daný jedinec v autobuse je pod vlivem alkoholu. POZOR !!!!!! • Jednou vytvořená schémata mohou být tak silná, že přetrvávají i potom, co se ukáže, že jsou nesprávná !!! EFEKT VYTRVALOSTI (PERSEVERANCE EFFEKT) (Ross, Lepper & Hubbard, 1975) PERSEVERANCE EFFECT EFEKT VYTRVALOSTI • Pohled lidí na sebe sama a na sociální svět přetrvává dokonce i poté, co vyjde najevo, že názory podporující toto přesvědčení byly nesprávné. Příklad: Pokud si vytvoříme nějaké schéma o určité osobě na základě nějakých informací, toto schéma má tendenci přetrvávat, i když se nakonec ukáže, že byly původní informace nesprávné. Např. Pokud sledujeme soudní přelíčení, kde je obviněný nařčen z krádeže, máme tendenci ho považovat za zloděje, i když se na konec ukáže, že důkazy proti danému člověku byly falešné. SITUACE, KDY SE NAŠE SCHÉMA STANE PRAVDOU !!! - Člověk není vždy jen pasivním příjemcem informací!! - Vytvoříme-li schéma týkající se nějaké konkrétní osoby, může stát skutečností. SEBENAPLŇUJÍCÍ SE PROROCTVÍ SEBENAPLŇUJÍCI SE PROROCTVÍ • Skutečnost: • podle níž lidé mají nějaké očekávání, názor o tom, jaký jiný člověk je, • která ovlivňuje daného člověka tím, že s ním jistým způsobem jedná a tak • způsobí, že se začne dotyčný člověk chovat dle původních očekávání ostatních lidí Sebenaplňující se proroctví může mít hrozivé důsledky: Mnozí učitelé si myslí, že chlapci jsou bystřejší než dívky, a proto mají větší šanci na akademické vzdělání než dívky Chlapci začnou mít pocit nadřazenosti nad děvčaty v oblasti inteligence, NAOPAK děvčata budou mít pocit, že mají oproti chlapcům biologicky menší šanci dostat se na vysokou – uvěří, že jsou „méně inteligentní“ DŮSLEDEK více akademicky vzdělaných mužů než žen Sebenaplňující se proroctví - experiment Robert Rosenthal, Lenore Jacobson (1977) • Provedli test inteligence žáků základní školy a vyučujícím označili „nadané“ studenty (náhodně vybrané jedince). • Po roce test zopakovali a vybraní žáci v testu vykázali lepší výsledky než v testu prvním. • Přičemž výsledky z prvního testu znali pouze vyučující. Vysvětlení: Tento výsledek vysvětlují Rosenthal a Jacobson jako naplnění očekávání vyučujících, kteří přistupovali k „nadaným“ žákům zcela odlišně. Vyzkoušejte si Skutečný příběh Když byl Tim Wilson ještě teenager, tak jednu neděli navštívil jejich dům pan Khetabdari z Iránu. Pan Kethabdari přijel do USA poprvé a jen pár dní před touto návštěvou. Tim ve chvíli kdy pan Kethabdari dorazil do jejich domu koukal v obývacím pokoji na americký fotbal. Když pan Kethabdari spatřil počínání hráčů na obrazovce, tak se zděsil a dožadoval se vysvětlení proč jedni muži napadají ty druhé. Za celou situaci mohli právě kulturní rozdíly a neznalost schémat jiné kultury. Na závěr • Pro náš sociální život jsou schémata nezbytná. • Je ale nutné dávat si pozor na nepříjemné důsledky a „zkreslení reality“. • Je dobré mít na paměti existenci schémat a stále si uvědomovat, která schémata sami používáme • Člověk by se měl občas vzepřít svým schématům a pokusit se vyzkoušet jiná. Může tak zjistit, že jsou schémata, jejichž používání je pro něj špatné, nebo dokonce