Chování lidí v organizaci Historie teorií organizace l Klasická škola (vědecké řízení) l Byrokratický model l Škola lidských vztahů l Škola reprezentovaná vědami o chování lidí l Škola systémů l Sociotechnický model l Škola kontingence l Trendy – organizace budoucnosti Klasická škola (vědecké řízení) l Představitelé: Fayol, Taylor, Gant l Akcenty: kontrola, řád l Hlavní cíl: produktivita l Přístup: měření - časové studie l Pojetí organizace: mechanismus – stroj l Přínosy: promýšlení racionálních postupů - zvýšení produktivity l Negativa: dehumanizace, nezájem o potřeby zaměstnanců, Byrokratický model l Představitelé: Weber l Akcenty: formální vztahy - stabilita, pořádek, přesnosti, disciplína l Hlavní cíle: racionální uspořádání l Nástroje: Obecná pravidla, neosobní řízení, hierarchická struktura, specializace práce l Pojetí organizace: mechanismus – stroj ? l Přínosy: zvýšení efektivity l Negativa: formalismus, neosobnost Škola lidských vztahů l Představitelé: Elton Mayo,Huga Mintzberg l Akcenty: neformální vztahy l Pojetí organizace: sociální systém l Přínosy: zájem o potřeby lidí Další pojetí l Škola systémů: Miller a Rice l Organizace – otevřený systém (transformace) l Přínos – akcent na okolí organizace l Sociotechnický model – tavistický institut l Akcent – procesy l Přínos – integrace technických a sociálních procesů l Škola kontingence: Burns,Stalker, Woodward l Organizace – funkce okolností