Assessment centrum Co je AC n speciální diagnostická metoda n Používá se pro výběr uchazečů o práci n Její součástí je psychodiagnostika a modelové situace Co je AC n Assessment- hodnocení n cíl: vybrat nejvhodnější uchazeče na příslušnou pozici (zpravidla ze skupiny, která již prošla předvýběrem) (nejlepší nemusí znamenat nejvhodnější) Jak AC probíhá • Stanovení cíle AC – tzn. Kriterií výběru (to závisí na požadavcích firmy, její kultuře charakteru prac. místa apod.) • Předvýběr uchazečů do AC • AC • Hodnocení, vyhotovení zpráv o jednotlivých uchazečích a doporučení k výběru Kompetenční model n Zahrnuje kriteria výběru • např.: n Specialista n Generalista n Týmová práce n Přesvědčivost a vytrvalost n Diverzita n Orientace na zákazníka n Ochota ke změně n Orientace na cíl n Podnikatelské předpoklady Výstup AC – Kompetenční profil Výhody kompetenčního modelu n sjednocuje jazyk pozorovatelů a hodnotitelů a usnadňuje shodu n je konkrétní, adresný n objektivní a etický n dává možnost zobrazit účastníka ve své struktuře kompetencí n umožňuje vzájemné srovnávaní účastníků i skupin Kdo se AC účastní n Moderátor n Zadavatel n Hodnotitelé – interní a externí n Účastníci Struktura AC n Uvítání a informace o programu n Psychodiagnostika n Individuální pohovory n Individuální modelové situace n Skupinové modelové situace n Ukončení Assessment Centra n Porada hodnotitelů n Vyhotovení hodnotících zpráv Příklad harmonogramu Individuální a skupinové modelové situace n Každá z nich je více zaměřena na 1-2 sledované schopnosti/dovednosti n Každá schopnost by měla být sledovatelná ve více modelových situacích n Pestrá škála metod n Hodnotitelé – záznamové archy – rozlišit popis od pocitu a interpretace Psychodiagnostika n Výkonové testy (Wechsler, Raven, Vídeň. maticový test) n Osobnostní testy (ICL, MBTI, IHAVEZ, FIRO, MMPI) n Testy speciálních oblastí (např. dotazníky motivace, výkonová orientace apod.) Kdy je AC vhodné? n Velmi důležité pozice (manažerské) n Pozice, kde jsou zapotřebí specifické dovednosti (např. piloti) n Obecně pozice, kde hrají větší roli „měkké“ dovednosti Výhody AC n Kombinace metod – větší validita, odhalení tendencí k sociálně žádoucímu chování n Kombinace hodnotitelů – jistější úsudek n Přímá interakce jednotlivých uchazečů, týmová práce n Porovnatelnost díky současnému hodnocení n Zpětná vazba (zpráva i pro neúspěšné uchazeče) Nevýhody n Náročnost a cena n Čas n Určité skupiny osob mohou mít zábrany např. před skupinovými modelovkami Chyby v myšlení a vnímání • Haló efekt • Efekt nadměrného kontrastu • Efekt středové tendence • Efekt shovívavosti, mírnosti • Efekt autoprojekce • Efekt stereotypu • Efekt slepoty Development centrum (DC) n AC použité pro rozvojové účely n Cílem je identifikace rozvojového potenciálu n Nebo trénink specifických (např. manažerských) dovedností n Výstup: např. zpráva a rozvojový plán