Tab. 2.1: Rozdíly mezi psychometrickým a klinickým přístupem Psychometrický přístup Klinický přístup Intenzívní zkoumání několika rysů Extenzívní informace ojediné osobě Všechny informace v podobě členství Lze použít libovolná data veskupinách Predikce založená na počtu Predikce založená na znalostech teorie pravděpodobnosti chování Predikce jakoformální důsledek Predikci jakokreativní akt musí provést pozorování může provést i úředník vysoce zkušená osoba Nelze upotřebit řídké (nahodilé) jevy Nahodilé jevy lzeupotřebit Rozlišení těchto dvou přístupů samozřejmě provokovalo otázky, který z nich je lepší. Meehl (1954, ln: Helmstadter, 1964) se srovnáním obou přístupů zabýval a shromáždil údaje o 19 studiích, které je srovnávaly. Výsledky nebyly jednoznačné. V 10 studiích nebyly prokázány žádné roz- díly mezi klinickým a psychometrickým přístupem, v 9 studiích byly pro- kázány rozdíly ve prospěch psychometrických metod a ani jedna studie neprokázala lepší výsledky klinické metody. Meehlův závěr tehdy zněl, že při tehdejším stavu poznání je psychometrický přístup úspěšnější, zejmé- na pokud je k dispozici dostatek vhodných dat. Klinici sice zřejmě ovláda- jí lépe terapeutické postupy než predikci a diagnózu, nicméně v situacích, kdy adekvátní data pro statistickou predikci neexistují, je klinická metoda predikce jedinou alternativou. Tento text je téměř výhradně věnován problematice psychometrického přístupu. Ne proto, že by byl lepší než klinický, jak někteří psychometrici možná tvrdí. Hodnocení přísluší lidem, kteří jsou natolik všestranní, že dokáží oba přístupy spojit. A psychodiagnostik by měl být všestranný. Sku- tečným cílem psychodiagnostiky není akademicky správná aplikace něja­ kého postupu nebo vyřešení žabomyšího sporu dvou znepřátelených tábo- rů, ale kvalifikovaná intervence postavená na odborných znalostech a dovednostech. Měření v psychologii Poněkud oklikou se tak dostáváme k tomu, čemu je tento text věnován, tedy psychometrice (resp. psychometrii). Doslovný překlad tohoto složené- 18 ho slova by mohl přibližně znít "měření psychiky" nebo "psychologické měření". Obor vznikl dávno po snahách obrozenců, takže jsme ochuzeni o nějaký slovanský novotvar a musíme se spokojit s novotvarem z klasic- kých jazyků. Co je to psychika, jak ji lze popisovat, klasifikovat a vysvětlovat, je nejvlastnějším předmětem psychologie jako vědy. Její definice je stejně obtížná a rozsáhlá jako obor sám. Zbývá definovat druhou polovinu slova, týkající se měření. Měření v nejširším slova smyslu je proces přiřazování čísel objektům podle přesně definovaných pravidel. Tato pravidla závisí na typu srovnávání (obecně relací nebo operací), které je možné s měřenými objekty provádět, tzn. že manipulace prováděná s čísly představujícími naměřené hodnoty musí být smysluplná v případě, pokud by se prováděla analogicky také se samotnými měřenými objekty. Uvedená definice měření není nejpřesnější a je navíc poměrně zjedno- dušená ( k tomu by bylo třeba matematických oborů teorie množin a al- gebra - viz např. Basilevski, 1994). Většině studentů psychologie však bude přesto docela stačit a těm, kteří potřebují konkrétnější výklad, snad pomohou následující odstavce obsahující popis konkrétních pravidel defi- nujících tzv. "úrovně měření" nebo "typy proměnných", které představují jeden ze základních konceptuálních a výkladových schémat kvantitativní metodologie společenských věd. Klasick éúrovně měřeni Klasické pojetí úrovní měření uvedl do psychologie a dalších sociálních věd Stevens (1951; ln: Helrnstadter, 1964). Lze na něm ilustrovat použití matematických pravidel a operací u proměnných, které představují různé úrovně kvantifikace. Tyto úrovně byly nazvány nominální, ordinální (pořa­ dová), intervalová a poměrová. Tyto termíny slouží také pro označení šká- ly,jakou se vyznačují proměnné na příslušné úrovni měření. Nominální úroveň měření spočívá v pouhém přiřazení číselných ozna- čení jednotlivým objektům nebo třídám (z latinského nomen - číslo není ničím jiným než zástupcem jména). Tato číselná označení neznamenají nic jiného než jméno příslušné kategorie. Tak je namísto označení pohlaví "muž" nebo "žena" použito číselné označení Onebo 1. Jednak je to kratší a také to zabírá méně paměti v počítači. Nejběžněji používanými nominál- ními proměnnými jsou např. označení prostředků městské hromadné do- pravy - tramvaj číslo 5, autobus číslo 84, trolejbus číslo 142 apod. 19 Základní pravidlo představuje jednoduchý požadavek, aby všichni je- dinci ze stejné skupiny měli přiřazeno stejné čislo a žádní dva jedinci z různých skupin neměli přiřazeno stejné číslo. Tento požadavek nezname- ná nic jiného, než že dva objekty nemohou patřit současně do dvou sku- pin. To může někdy představovat problém, např. v případech, kdy bychom chtěli pracovat s kategoriemi označujícími diagnózy a máme osoby, které mají diagnóz několik. V takovém případě je často jedinou možností pou- žít pro každou diagnózu jednu proměnnou a kódovat je např. O(nepřítom­ nost diagnózy) a 1 (přítomnost diagnózy). Matematické operace, které lze provádět s nominálními proměnnými, zahrnují počítání velikostí jednotlivých tříd (tzn. absolutní a relativní čet­ nosti) a práci s nimi. Relace, o které lze u nominálních proměnných uva- žovat, je vztah rovnosti a nerovnosti (,,=" a ,,;t:"). Žádné jiné srovnávání zde nadává smysl - nemá smysl uvažovat o tom, jestli mají být muži ozna- čeni 1, O nebo jiným číslem, nebo jestli by ženy měly mít vyšší číslo než muži (nebo naopak). Stejně tak nemá smysl říkat, že jestliže jsem jel do práce tramvají číslo 1 a pokračoval jsem tramvají číslo 5, jel jsem vlastně tramvají s průměrným číslem 3. Kdo si myslí, že tyto postupy smysl mají, ať podle nich nejprve zkusí cestovat. Ordinální (pořadová) úroveň měření představuje seřazení (uspořádání) objektů na základě nějakého vhodného kritéria (z latinského ordo - řád) . Tento typ proměnných známe velmi dobře z vrcholového sportu - sporto- vec XY skončil v nějaké disciplíně na 1. místě, zatímco sportovec AB skon- čil na 10. místě. Každý ale ví, že se může stát např. to, že zatímco sportov- ci, kteří se umístili v běhu na 1600 metrů na 1. a 2. místě, doběhli téměř současně, s rozdílem jen několika desetin sekundy, sportovec na 3. místě mohl doběhnout až několik sekund po nich. Pak je jasné, že rozdíl mezi 3. a 2. není stejný jako rozdíl mezi 2. a 1. (přestože platí vztah 2 - 1 = 3 - 2 = 1, každý intuitivně rozumí tomu, že čísla v těchto případech nelze brát úplně doslova). Další informace jako je zaběhnutý čas, dosažený počet bodů, vzdálenost, kterou sportovec hodil (skočil, uběhl, uplaval) apod. pak uvádějí zjednodušenou škálu pořadí na pravou míru, a umožňují porovná- vat výkon sportovce nejen v kontextu daného závodu, ale obecněji v rám- ci dané sportovní disciplíny. Pravidla a operace, která platí pro ordinální úroveň měření, přebírá tato úroveň od nominální úrovně měření, tzn. možnost posoudit rovnost nebo nerovnost jednotlivých pozic v pořadí, ale současně také získává nová pravidla - srovnání hodnot pořadí - tzn. vztahy ,,<", ,,:5", ,,=", ,,:::0:", ,,>". 20 Vidíme, že původní vztah ,,;t:" z nominální úrovně zde může být jemněji posouzen. Vztahy "větší než" a "menší než" na ordinální úrovni měření mají důležitou vlastnost zvanou tranzitivita, která znamená, že pokud platí A > B a současně B > C, pak platí také A > C. Ten, komu není význam tohoto matematický pojem jasný, jistě chápe, že jestliže závodník A době­ hl v závodě jako první před závodníkem B a závodník B doběhl jako dru- hý před závodníkem C, nemůže být pochyb o tom, že závodník A doběhl také před závodníkem C. Ordinální (pořadová) úroveň měření má tedy důležitou vlastnost (vlastně se dá říci nedostatek), že nemá po celé délce škály stejné jednot- ky; jinými slovy, intervaly mezi sousedními hodnotami této škály jsou ne- stejně široké. Z toho důvodu opět nemá smysl tyto hodnoty sečítat (tzn. ani z nich počítat např. průměr). Tento problém překonává následující úroveň měření, která díky tomu dostala svoje jméno. Intervalová úroveň měření se od předchozí (ordinální) liší v tom, že po celé délce škály jsou stejné jednotky, tzn. mezi sousedními hodnotami jsou stej- ně široké intervaly. Tyto typy proměnných už známe z běžného života; např. teplota se měří na intervalové úrovni. Pravidla a operace intervalové úrovně obsahují možnosti předchozích úrovní (,,<", ,,:5", ,,=", ,,:::0:" a ,,>") a kromě toho se přidává možnost pou- žívat operace sečítání a odčítání (,,+" a ,,-"). To znamená, že škála změře­ ná na intervalové úrovni už je tzv. aditivní (součtová). Už má smysl počí­ tat např. hodnotu aritmetického průměru atd. Jedna věc ale u intervalového typu proměnných smysl nemá, a to uva- žovat o vzájemných poměrech hodnot. Dobře se to ilustruje na příkladu teploty. Jestliže včera byly 3 °C a dnes je 6°C, nemá smysl říkat, že teplo- ta je oproti včerejšku dvojnásobná (přestože samozřejmě platí vztah 6 = 3 x 2). Stejně tak nemá smysl říkat, že při poklesu z 9 °C na 3 °C teplota klesla na třetinu, protože co bychom potom řekli, kdyby dále klesla z 3 °C na -6 Oe? Zmatek do těchto vztahů vnáší umístění nulové hodnoty (tzv. nulový objekt, viz McDonald, 1999) - u Celsiových stupňů je to teplota tání ledu, ale u Fahrenheitových stupňů je to jinak a u Kelvinových stup- ňů také (-273,15 "C), a pouze v tomto případě lze z fyzikálního hlediska uvažovat o tzv. absolutní nule. Poměrová úroveň měření překonává nedostatek předchozí úrovně. Objek- tům jsou přiřazoványhodnoty, o kterých lze uvažovat jako o reálných čís­ lech a provádět s nimi příslušné matematické operace. Důležité pravidlo stanovuje polohu absolutní nuly, která obvykle odpovídá nulovému množ- 21 ství nějaké látky nebo naprosté nepřítomnosti nějaké vlastnosti. To umož- ňuje uvažovat o vzájemných poměrech hodnot, což jinými slovy znamená, že lze používat operace násoben í a dělení. Typickými představiteli takové- ho měření jsou veličiny jako hmotnost, výška nebo míry času. Pak lze bez problémů tvrdit, že 4 kg mouky jsou přesně 2x více, než 2 kg mouky, a tento poměrný vztah bude platit stejně, když budeme používat kilogra- my nebo libry nebo libovolnou jinou váhovou jednotku a dokonce na Zemi stejně jako na Měsíci. Je třeba si uvědomit, že ideální měření je měření na poměrové úrov- ni. Obtíže s měřením ale mohou způsobit, že naměřené hodnoty nemají vlastnosti poměrové škály a pak je třeba poctivě přiznat, zda je provede- né měření intervalové, pořadové nebo pouze nominální. Přechod od no- minální k poměrové škále lze ilustrovat na příkladu měření výšky. Kdyby- chom chtěli změřit výšku skupiny osob a neměli nic jiného než kůl určité výšky, mohli bychom o každé osobě rozhodnout, zda je vyšší nebo nižší než tento kůl - to by bylo měření na nomin ální úrovni. Kdybychom mě­ řené osoby postavili vedle sebe a seřadili je podle velikosti, bylo by to měření na ordinální úrovni. Jiným příkladem ordinálního měření by bylo, kdybychom výšku osob měřili tak, že bychom na stůl nasklád ali vysoký sloupec knih (různě tlustých) a výšku měřili pomocí minimálního počtu knih na stole vyšších než daná osoba. Intervalové úrovně měření výšky bychom dosáhli např. tehdy, kdybychom měli metrový příložník, pomocí něhož bychom mohli změřit výšku každé osoby nad nějakou dostatečně vysokou skříňkou nebo stolem. Konečně intervalové úrovně bychom do- sáhli v případě, kdy bychom měli stojan s posuvným měřidlem, jaký se používá např. u lékaře. Vážný problém představuje fakt, že většina měření ve společenských vědách zůstává na ordinální úrovni. Existuje několik alternativ, jak se s tímto faktem vyrovnat. 1) Nižší úrovně měření nedovolují použití tzv. parametrických statistic- kých metod analýzy. Striktní možnost představuje rozhodnutí omezit se pouze na statistické procedury speciálně vytvořené pro pořadová data , jako jsou medián , Kendallovo tau a další indexy. 2) Méně striktní možnost spočívá ve výběru vhodného předpokladu o po- vaze hypotetického rysu, který má být předmětem měření, a to buď na základě empirických d ůkaz ů nebo logických dedukcí. Takový předpo­ klad se může týkat např. rozložení (např. normálního) rysu v popula- 22 ci nebo metody škálováni, pomocí které lze získat z pořadové škály škálu intervalovou nebo poměrovou. 3) Nejběžnější možností je jakýmsi kompromisem mezi předchozími dvě­ ma - jde o uznání faktu, že míry psychických charakteristik jsou rela- tivní a nikoli absolutní kvantity. "Hrubé" hodnoty pak nikdy nelze in- terpretovat přímo, ale je nutná transformace na nějaký "vážený" skór, jehož podstatou je obvykle porovnání výkonu jedince s výkonem celé skupiny. Povaha rysů Na začátku předchozího oddílu bylo uvedeno, že definice psychiky (kte- rá je konečným objektem měření v psychometrice) je v podstatě cílem celé psychologiejako vědy a jejích podoborů. Psychometrika se tedy soustředí na měření dílčích definovatelných jednotek, nazývaných atributy, vlastnosti, s~opnosti, vědomosti, dovednosti atd., které budeme nazývat rysy. Rys je možné definovat v zásadě dvojím způsobem - buď za pomoci teoretických pojmů, které je ale obvykle nutné dále definovat (a to v zása- dě dvojím způsobem - buďza pomoci...), nebo za pomoci výskytu určitých jevů, ze kterých se dá usuzovat na jeho existenci. Tomu druhému způso­ bu se obvykle říká operacionální definice. Psychický rys totiž v podstatě není ničím jiným než víceméně přijatelným pojmovým nástrojem pro vy- mezení určité množiny pozorování, který se může stát teoretickým po- jmem. Aby byl nějakým způsobem měřitelný, musí splňovat předpoklad, že se projevuje v pozorovatelnérn lidském chování. Jednoduchý příklad představuje např. rys extroverze. Pokud je nějaký člověk extrovert, dá se o něm předpokládat, že snadněji navazuje známosti, takže má více přátel, častěji chodí do společnosti a nebojí se projevit se před větším počtem osob. Rysjako takový vysvětlující pojem by měl tedy jednak vysvětlovat sou- časná pozorování (tzn. známá fakta a empiricky zjištěné vztahy) a jednak implikovat pozorování nová, která vyplývají z teorie, na jejímž základě byl daný rys definován. Tato pozorování by měla být empiricky ověřitelná, čímž se otevírá možnost hlubšího poznání jeho souvislostí, zpřesnění jeho definice a tím i možnost jeho přesnějšího měření. Možná by byloještě namístě poznamenat, v jakém vztahu k metodo- logickému pojmu rys je pojem konstrukt. Konstrukt je také pojem splňu­ jící požadavky vysvětlování současných znalostí a poskytování implikací 23