Místo terénního výzkumu na metodologické mapě sociálních věd Metodologie se má k metodě, jako sociální teorie k empirickému výzkumu. Jsou spolu tak propojeny, že je nelze efektivně probírat ve vzájemné izolaci. (Hammersley -- Atkinson 1995:předmluva) Metoda a metodologie * Metoda -- řec. methoda = cesta za něčím * Metodologie -- nauka o (vědeckých) metodách * Epistémé -- vědění, věda, ve Fr. strukturalismu civilizační celky vědění * Epistemologie -- teorie (vědeckého) poznání, nauka o cestách za poznáním Teorie a empirie * Empirie -- řec. empeiriea = zkušenost (poznání) * Teorie -- řec. theoria = podívaná, ucelený výkladový či predikační systém vztahující se k nějakému problému. Může být vědecká (dá se testovat), nebo nevědecká; deduktivní (zjm. matematika a logika) nebo induktivní. * Dedukce -- od obecného k jednotlivému * Indukce -- od jednotlivého k obecnému * Antropologie -- princip celistvosti popisu a informovaného oborového srovnání Průběh vědecké práce -- 1. Určení epistemologické pozice -- 2. Volba vědecké metody -- 3. Návrh plánu výzkumu -- 4. Sběr dat pomocí určených technik sběru dat -- 5. Analýza pomocí technik pro analýzu dat -- 6. Interpretace a vyhodnocení výsledků, závěry -- 7. Přenos získaných poznatků do praxe (Haag 1994 in Hendl 1999: 10) Specifika sociálního světa * Nelze z něj vystoupit * Neustále uniká, vyvíjí se a rekonstruuje * Lidé jsou osmyslňující, interpretující bytosti Postuláty pozitivismu * Základem je logika experimentu = hledání vztahu mezi kvantitativně měřitelnými proměnnými * Hledání univerzálních pravidel = generalizovatelných zákonitostí, byť pravděpodobnostně * Jazyk neutrálního pozorování = standardizované pozorování pozorovatelných úkazů, zbytek jsou nereliabilní měření a metafyzické konstrukce Postuláty naturalismu * Získávání poznatků metodami nenarušujícími zkoumanou sociální realitu * Co nejcitlivější následování zvyklostí panujících ve zkoumaném prostředí * Respekt a snaha o maximální porozumění sociálnímu světu, v němž výzkumník působí Kritika realismu. Kritika nepolitičnosti realismu * Od omezení vlivu výzkumníka k jeho uvědomění a převzetí odpovědnosti -- marxismus -- vědění je vždy platformou pro sociální změnu -- výzkumník je vždy ovlivněn svými znalostmi a postoji a tak by měl být ovlivněn vědomě -- hodnotou sociálně-vědného výzkumu je právě jeho dopad na sociální realitu Co způsobuje sociálně-vědný výzkum? * Důraz na pravdu vystřídal důraz na dopady soc. věd. výzkumu * Možný vliv soc. věd. výzkumu na sociální realitu: -- přispění k politice národního státu (tradice vzniku sociálních věd) -- emancipace utlačovaných -- transformace Západních společností * Politizace neznamená mocenský konformismus, ani diktát aktivismu Specifika sociálního světa * Nelze z něj vystoupit * Neustále uniká, vyvíjí se a rekonstruuje * Lidé jsou osmyslňující, interpretující bytosti Ze sociálního světa nelze vystoupit * "Opustíme-li myšlenku, že společenská povaha výzkumu by mohla být definitivně standardizována či zcela eliminována tím, že se výzkumník stane 'mouchou na zdi' nebo 'plnohodnotným účastníkem', vyjasní se, že výzkumník/výzkumnice zaujímá ve výzkumném procesu roli aktivního účastníka. Ona sama je výzkumným nástrojem par excellence." (Hammersley-Atkinson) 1995:19 Sociální svět se neustále vyvíjí * "... jsou vědy, kterým je přisouzena věčná mladost a jsou to všechny historické disciplíny, všechny ty disciplíny, jimž věčně postupující proud kultury předkládá stále nové problémy. K bytostnému určení jejich úlohy patří pomíjivost všech, ale zároveň i nevyhnutelnost neustále nových ideálnětypických konstrukcí." (Weber 1998:56) Lidé jsou interpretující bytosti * Patřičné epistemologické ošetření výzkumu (konstruktivismus, interpretativní paradigmata). * Oborová vědecká tradice (srovnávání s předchozími výsledky). * Uzpůsobení metodologického aparátu (etnografie, respektive kulturologická citlivost). Postrealistická kritéria vědeckosti * Teoretická připravenost a zakotvenost výzkumu ve stávající vědecké oborové tradici * Dobré řemeslné provedení výzkumu * Reflexivní práce s vlastní výzkumnou pozicí a s předpoklady o jevech, které jsou zkoumány