Povaha terénního výzkumu a citlivost k etickým aspektům zkoumání Co je to terénní výzkum? * Stěžejní antropologická metoda (Murphy 1999:213) * Kulturní popis / etnografie prováděný v přímém (fyzickém) styku s danou kulturou Etnografie * "... zahrnuje účast etnografa, ať již otevřenou, nebo skrytou, na každodenním životě lidí po značné časové období, při níž pozoruje, co se děje, poslouchá o čem se mluví, pokládá otázky -- etnograf tedy shromažďuje jakákoliv dostupná data, aby s jejich pomocí osvětlil témata, na která je zaměřen daný výzkum." (Hammersley -- Atkinson 1993:1) Etnografie * "... zahrnuje účast etnografa, ať již otevřenou, nebo skrytou, na každodenním životě lidí po značné časové období, při níž pozoruje, co se děje, poslouchá o čem se mluví, pokládá otázky -- etnograf tedy shromažďuje jakákoliv dostupná data, aby s jejich pomocí osvětlil témata, na která je zaměřen daný výzkum." (Hammersley -- Atkinson 1993:1) Etnografie * "... zahrnuje účast etnografa, ať již otevřenou, nebo skrytou, na každodenním životě lidí po značné časové období, při níž pozoruje, co se děje, poslouchá o čem se mluví, pokládá otázky -- etnograf tedy shromažďuje jakákoliv dostupná data, aby s jejich pomocí osvětlil témata, na která je zaměřen daný výzkum." (Hammersley -- Atkinson 1993:1) Etika ve společenském výzkumu * Etika -- řec. éthos = mrav, zvyklosti. Filosofická disciplína nebo učení o odpovědném jednání uvnitř lidského spolubytí. * Stoupá potřeba etické uvědomělosti ve výzkumné činnosti: konference o etice v Kanadě 1994 -- 150 1995 -- 2000 (Kusá 2004) 1999 -- 5000 (Hoonaard 2001) Etika ve vědecké antropologii * American Anthropological Association http://www.aaanet.org -- 1948 -- Rezoluce o svobodě publikování -- 1971 -- Prohlášení o problémech antropologického výzkumu a etiky -- 1971 -- Principy profesionální odpovědnosti -- 1998 -- Etický kodex (Hrešanová 2004) Oblasti etiky * Výzkumník versus zkoumaní * Výzkumník versus sponzoři * Výzkumník versus výzkumník * Vedoucí výzkumné práce versus elév * Výzkumník versus širší společnost Přístupy k etice * Kantovský * Postmoderní / feministický (Denzin 1997) * Formalismus * Situační * Relativistický * Konfliktní metodologové (Hammersley -- Atkinson 1995:276-278) Dimenze eticky ošetřeného výzkumu I. * Informovaný souhlas -- "Lidé by měli informováni o výzkumu úplně a přesně a měli by svůj souhlas vyjádřit bez nátlaku." -- Souhlas * Písemný * Ústní * Neprotestováním * Problémy: průběh v čase, výběr objektů informovaného souhlasu Dimenze eticky ošetřeného výzkumu II. Nenarušení soukromí -- anonymita Co je drženo v anonymitě? Dimenze eticky ošetřeného výzkumu III. * Nezpůsobení újmy -- "... sociologický pohled na svět -- abstraktní, relativistický, zobecňující -- nutně znehodnocuje pohled lidí na sebe sama a na jejich organizace." (Becker 1964:273) * Problémy: kdo má rozhodovat, co je dobré a co je újma, odhadnutí reakce a potřeb zkoumaných výzkumníkem. Dimenze eticky ošetřeného výzkumu IV. * Zabránění vykořisťování -- Informace výměnou za nic -- Rozdílné mocenské postavení (společenské i v rámci výzkumu) * Problémy: špatně souměřitelná směna, hrozba vykořisťování výzkumníka zkoumanými Dimenze eticky ošetřeného výzkumu V. * Umožnění budoucích výzkumů * Mezi zájmy vědců a účastníků výzkumu je nutně nesmiřitelný konflikt, ale dobrá studie by neměla vyvolat nenávistnou reakci. (Becker 1964: 276) * Problémy: Autor studie a účastníci výzkumu budou nutně vidět výsledky výzkumu odlišně. Feministický pohled na výzkumnou etiku (Birch et al. 2002) * Ethics of care místo etics of justice: -- Osoby vnímané ve vztazích -- Zkoumání neformální kontexty -- Zdůvodňování v kontextu (situace, narativa) -- Důraz na odpovědnost k ostatním i sobě -- Přijetí nutných závislostí -- Morální důležitost osobních vztahů -- Lidi drží pohromadě hodnoty a vztahy -- Pokušení: * Obětování, ztráta sebe sama * Neschopnost rozpoznat autonomii druhého * Přílišná identifikace s druhým -- Co bolí: * Když se pokazí vztahy Reflexivní přístup k etice výzkumu * Kto sú ľudia, na ktorých sa vzťahujú etické dilemy vyplývajúce z výskumu? * Aké sú súvislosti objavenia sa etických nezrovnalostí, aké sociálne a personálne otázky z toho vyplývajú? * Aké sú špecifické sociálne a personálne pozície jednotlivcov spojených vo vzájomných vzťahoch? * Aké sú potreby tých ľudí, ktorí sú vďaka výskumu spojení? * S kým sa identifikujem, za koho sa vydávam a prečo? * Aká je rovnováha personálnej a sociálnej moci medzi tými, ktorí sa zúčastňujú na výskume (aj výskumník)? * Ako budú účastníci výskumu vnímať našu činnosť a bude to v súlade s naším vlastným hodnotením tejto činnosti? * Ako možno najlepšie prebrať etické dilemy vyplývajúce z výskumu s tými, ktorých sa najviac dotýkajú, ako im dať priestor vyjadriť sa k tomu a vyjednávať s nimi? * Ako naša výskumná činnosť ovplyvní vzťahy medzi tými ľuďmi, ktorých sa dotýka? Jak se vyvíjí etická uvědomělost * 1. (sladká) nevědomost * 2. paralýza informovaností * 3. realistický přístup pěstovaný praxí, nejlépe je začít ve vlastním a tedy na etickou citlivost ne tak náročném prostředí