Teorie vstupu do cizí kultury Zvládnutí vstupu do cizí kultury * Prakticky/technicky * Teoreticky obsáhnout rodilou zběhlost v kultuře * Sociálně zvládnout pohyb v kultuře (Hammersley -- Atkinson 1995:54) Zvládnutí vstupu do cizí kultury I. * Prakticky/technicky -- vůbec se kultuře přiblížit -- překročit vnější hranice kultury Zvládnutí vstupu do cizí kultury II. * Teoreticky obsáhnout rodilou zběhlost v kultuře -- vědecké myšlení o kultuře Zvládnutí vstupu do cizí kultury III. * Sociálně zvládnout pohyb v kultuře -- průběžně o vstup do kultury pečovat a reflektovat překážky Proměnlivost zvládání vstupu * Strategie, která pomáhá otevírat dveře do prostředí se mění (Hammersley -- Atkinson 1995:54) -- v závislosti na situaci (a tedy i v jednom prostředí průběžně) -- v závislosti na prostředí (i když zkoumáme stále jedno téma, nebo zpracováváme jeden výzkumný záměr) Úskalí vstupu na veřejná místa * Určité činnosti (dotazování, zapisování poznámek, zastavování se, zírání, přítomnost jinak oblečeného člověka, ženy bez doprovodu, etc.) běžné dění na veřejných místech narušují. * Činnosti na veřejných místech často rychle pomíjejí a jsou tak těžko systematicky zaznamenávatelné. Studované prostředí a případy * Prostředí je pojmenovaný kontext, ve kterém se vyskytuje fenomén, který bychom mohli studovat z rozmanitých úhlů pohledů. Případ je pak označení pro ty dané fenomény viděné z určitého úhlu. ... Pro prozkoumání případu bývá nutné překročit hranice nastavení, abychom prozkoumali případ ze všech důležitých hledisek. (Hammersley -- Atkinson 1993:41) Zabydlenost v kultuře Kdo výzkumníkovi pomáhá se vstupem do prostředí? * "Gatekeepers" -- důležití lidé, díky kterým se otevírají dveře k ostatním členům kultury, protože mají k těmto osobám respekt, který se přenese i na výzkumníka -- zvláště v soukromí a v neformálních prostředích, ve formálních prostředích je možno použít "požehnání oficiální autority", se všemi výhodami a riziky * "Informal sponsors" -- lidé, kteří si z nějakého důvodu oblíbí výzkumníka a jsou mu nápomocni v jeho snaze, "vezmou věc za svou". Rizika pomoci se vstupem do prostředí * Nápomocné osoby mají tendenci ukázat jen to, o čem jsou přesvědčeni, že má být ukázáno. * Nápomocné osoby se mohou snažit ukázat prostředí ve svůj prospěch, nebo ve prospěch komunity. * Nápomocné osoby mohou manipulovat vztahy výzkumníka s prostředím (s kým ho seznámí a s kým ne, na co ho upozorní, apod.). * Výzkumník se může zamotat do vděčnosti nápomocným osobám a je tak ohrožena jeho badatelská autonomie. Rizika pomoci se vstupem do prostředí * "Ať tak nebo onak, etnograf bude naváděn ("channelled") v souladu s existujícími sítěmi přátelství a nepřátelství, teritorii a k nim příslušnými 'hranicemi'. " (Hammersley -- Atkinson 1995:75) Protikladné síly vyjednávání vstupu do prostředí výzkumu Existuje ideální vstup a pozice ve zkoumané kultuře? * Ne, protože: * Výzkumníkova pozice se z povahy věci neustále proměňuje. * Neplatí, že čím bližší přístup, tím "lepší" či "pravdivější" zjištění, jsou prostě vždy ovlivněna způsobem, jakým byla zjištění pořízena, a to včetně způsobu vstupu do prostředí. Jaké těžkosti si způsobuje výzkumník sám? * "I když sociolog studuje příslušníky svého vlastního národa, budou se od něho lišit vzděláním, sociální třídou, souhrnem zkušeností, rozdílnou generační historií." (Disman 1993:326) * Ignorování, nebo lhostejnost lidí ve výzkumném poli k výzkumu si může mylně vykládat jako nedůvěru a nesouhlas. Jaké těžkosti si způsobuje výzkumník sám? * Výzkumnická paranoia -- to, že účastníci výzkumu pro něj nejsou tak zapálení jako výzkumník, nebo že něčemu dostatečně nerozumí a proto na to nereagují nutně neznamená, že mají k výzkumníkovi a jeho snažení negativní postoj. * Negativní postoj naopak může zrcadlovým efektem vyvolat napětí výzkumníka způsobené jeho přesvědčením, že lidé k němu zaujímají negativní vztahy. Dobrý přístup do prostředí * Vztahy v terénu jsou dobře zorganizované. * Výzkumník zaujme pozici, ze které je schopný popisovat zjištění s dobrou mírou přesnosti. * Vztahy v terénu jsou adekvátní analytickému zaměření výzkumu. (Hammersley -- Atkinson 1995:54)