Zdroje výzkumných poznatků Etnografie * "... zahrnuje účast etnografa, ať již otevřenou, nebo skrytou, na každodenním životě lidí po značné časové období, při níž pozoruje, co se děje, poslouchá o čem se mluví, pokládá otázky -- etnograf tedy shromažďuje jakákoliv dostupná data, aby s jejich pomocí osvětlil témata, na která je zaměřen daný výzkum." (Hammersley -- Atkinson 1993:1) Vztah metody a zjištění * "... různé výzkumné strategie mohou vyprodukovat různá data a tím pádem z nich mohou být vyvozeny různé závěry." (Hammersley -- Atkinson 1993:131) Vztah metodologie a zjištění * "... různé výzkumné strategie mohou vyprodukovat různá data a tím pádem z nich mohou být vyvozeny různé závěry." (Hammersley -- Atkinson 1993:131) Vztah metodologie a zjištění * "... různé výzkumné strategie mohou vyprodukovat různá data a tím pádem z nich mohou být vyvozeny různé závěry." (Hammersley -- Atkinson 1993:131) Vztah metody a zjištění * "... různé výzkumné strategie mohou vyprodukovat různá data a tím pádem z nich mohou být vyvozeny různé závěry." (Hammersley -- Atkinson 1993:131) Vztah metody a zjištění Vztah metody a zjištění * "... různé výzkumné strategie mohou vyprodukovat různá data a tím pádem z nich mohou být vyvozeny různé závěry." (Hammersley -- Atkinson 1993:131) Pozice etnografa vůči účastníkům výzkumu a jejich výpovědím * Obhájce -- pomáhá těm, kteří k tomu nemají prostředky, aby byli ve společnosti slyšeni. * Kritik ideologie -- dekonstruuje vyjádření účastníků výzkumu, aby odkryl skryté předpoklady a procesy, které za vyjádřením leží. * Kritický výzkumník -- vyjádření účastníků výzkumu bere jako jeden ze zdrojů v procesu poznávání odborně definovaných fenoménů. Dostupná data v terénním výzkumu * Kvalitativní data se získávají kvalitativním pozorováním, nebo kvalitativním dotazováním. (Hendl 1999) * Dalším zdrojem jsou dokumenty, ať již osobní, nebo odborné, veřejně dostupné, nebo poskytnuté na vyžádání. Dostupná data/vyjádření v terénním výzkumu Práce s terénními poznatky * Mohou být poznatky jako takovými, nebo je můžeme nahlížet jako informaci o způsobu, respektive okolnostech vyjadřování poznatků. (Hammersley -- Atkinson 1993:126) * Oba pohledy je v etnografii možné kombinovat, jen je nutno perspektivy používat explicitně a analyticky relevantně. Myšlení jako obvykle vs. vědecké myšlení Kvalitativní pozorování * Odstranění vlivu výzkumníka na zkoumané fenomény nemusí být jediným, ani prioritním záměrem výzkumu. * Všechna vyjádření by měla být interpretována s ohledem na kontext, ve kterém byla vytvořena. (Hammersley -- Atkinson 1993:131) Kvalitativní dotazování * "Rozhovory rozumíme v etnografickém výzkumu širokou škálu událostí, od spontánních neformálních konverzací na místech určených k jiným účelům, až k formálně uspořádaným setkáním na pevně stanoveném místě mimo doslech jiných lidí" (Hammersley -- Atkinson 1993:139) Kvalitativní dotazování * Při vedení etnografického rozhovoru -- je potřeba vytvořit a udržovat konverzační situaci (výzkumný vztah, teritorium, místo rozhovoru v životě zkoumané osoby), -- je potřeb neustále reflektovat jak průběh, tak obsah a formu sdělení (neetnografické rozhovory vyžadují naopak standardizaci), -- je dobré mít na paměti, že míra utajování, nebo zdůrazňování informace není přímo úměrná váze informace v kontextu výzkumného zadání. Vytvoření vyrovnaného vztahu * "Vztah" je potřeba vytvořit jak při kvalitativním dotazování, tak při kvalitativním pozorování a také při práci s dokumenty. * Je to otázka efektivity sběru poznatků, ale také naplnění etických požadavků, které jsou kladeny na výzkumné vztahy. Dokumenty v etnografii * Antropologie tradičně zkoumala kultury bez literární tradice. (Hammersley -- Atkinson 1993:157-158) Osobní vs. veřejné dokumenty * Feministická tradice prosazuje zmírnění hranice mezi osobní a společenskou rovinou. (Hammersley -- Atkinson 1993:161) * Dokumenty osobní povahy tak mohou být podnětné pro analýzu celospolečenských jevů a naopak, na "oficiální" dokumenty lze pohlížet optikou konstruktivistického drobnohledu.