Výzkumné metody II - Interview a diskurzní analýza Vyučující: Mgr. Eva Šlesingerová Kontakt: eslesi@fss.muni.cz ECTS: 9 Přednáška a seminář (úterý 12.00 – 13.30 ) Konzultační hodiny: út: 15.00 - 16.00 (místnost 349) Anotace: Kurz seznamuje posluchače a posluchačky se základními charakteristikami kvalitativního výzkumu a nabízí základní přehled kvalitativních metod se zvláštním ohledem na analýzu a interpretaci kulturních textů. Vychází přitom z perspektivy interpretativní sociální vědy, která se snaží uchopit zkušenosti jednotlivých aktérů jako smysluplné životní světy a klade důraz na porozumění významům, jež zkoumané skupiny a jednotlivci svému jednání připisují. Pozornost budeme věnovat především různým podobám analýzy textuality, rozhovorům a možnostem jejich využití v sociálně antropologickém výzkumu. Velká pozornost je věnována samostatným a průběžným pracím studujících, zvláště jejich schopnosti připravit projekt výzkumného cvičení. Prostřednictvím práce, cvičení na seminářích a vlastní výzkumné práce budou studující vedeny/i k tomu, aby získali základní přehled o praktických dovednostech souvisejících s celým procesem realizace rozhovorů (od formulace výchozích otázek a přípravy na interview přes kladení otázek a aktivního poslouchání až k transkripci a analýzy získaného rozhovoru) a také aby získali úvodní vhled do analýzy různých forem kulturních textů. Struktura a harmonogram kurzu: 1. 20.únor: Úvod do kurzu Organizační setkání. Průvodník kurzem Seminář (k samostudiu): Co je a co není odborný text. Jak psát odborný text, jak číst odborný text. Doporučená literatura: o Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. 18-40, 56-67 o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str. 125-129 2. 27.únor: Povaha sociální vědy. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Základní přístupy Charakter vědeckého přístupu. Přírodní versus sociální vědy. Idiografický a nomotetický model vědy. Metodologická paradigmata. Co jsou kvalitativní metody? Případová studie, Etnografický výzkum, Zakotvená teorie, Biografický výzkum, Zkoumání dokumentů, Historický výzkum, atd. Literatura: o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str. 13-25, 87-99 o Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum.Základní metody a aplikace. Praha:Portál, str. 21- 143 Doporučená literatura: o Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. (17-20, 283-322) o Barša, P. O postrevoluční emancipaci, vztahu teorie a praxe a dvojím pojetí kultury.Interview s Pavlem Baršou (Praha 31. 3. 2005). Michal Tošner (Anthropoweb) o Clifford, J. Marcus, G.E. (eds.) 1986. Writing culture: the poetics and politics of ethnography. Berkeley:University of California Press. (k nahlédnutí) o Fay, Brian. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Slon. (k nahlédnutí) Seminář: Co je design výzkumu? Výběr tématu Doporučená literatura: o Janesick, V. J. (1994) „The Dance of Qualitative Research Design“. In: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.) Handbook of Qualitative Research. London: Sage. Str. 209-219. o Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. (283-322) o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str. 73-84 o Biograf (35). Monotématické číslo Etika a právo v kvalitativním výzkumu. 2004. 3. 6.březen: Metody získávání dat. Rozhovory. Textualita Interview: Narativní rozhovor, Strukturovaný rozhovor, Focus-group, Pozorování, Dokumenty a jiná data. Co je to text? Povaha kulturního textu a textuální analýza. Literatura: o Gee,J.P. 2002. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Metod. London: Routledge. Str. 20-30 o Fairclough, N. 2003. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London, New York: SAGE, str. 19-39 Doporučená literatura: o Hall, S. 1997. Representation: cultural representation and signifying practices. London:SAGE. (k nahlédnutí) o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar, str. 43-66 o Berger P. a Luckmann T. 1999. Sociální konstrukce reality. Brno:CDK (k nahlédnutí) Seminář: Různé podoby textuality - Město jako text - Tělo jako text o CALL FOR PAPERS pro závěrečný workshop 4. 13. březen: Interviews. Rozhovory Role tazatele a role respondenta. Rozhovor jako interakce, konverzační partnerství. Literatura: o Flick, U. (1998): An Introduction to Qualitative Research. London: Sage. Str. 76-113. o Okely, J. (1996): „The Self and Scientism“. In: Own or Other Culture. London a New York: Routledge. Str. 27-44. Seminář: cvičení: realizace krátkého rozhovoru a jeho reflexivní zhodnocení v Úkol: Četba pro hustý popis: Pelc, J. 1996. A bude hůř. Praha:MAŤA. str. 11-40, 169-189. Analýza jazyka subkultury, hustý popis v rozsahu 2-3 normostran odevzdejte do Odevzdávány kurzu do 13.března 2007. 5. 20. březen: Přepisy, Kódování Transkripce jako první úroveň interpretace. Data a jejich záznam. Literatura: o Kvale, S. (1996): „Methods of Analysis“. In: InterViews. An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London: Sage. Str. 187-209. o Silverman, D. (1995): „Six Rules of Qualitative Research“. In: Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage. Str. 196-211. v Úkol: dodání abstraktu pro závěrečný workshop (100-300slov), možná inspirace viz Silverman (2005) str.236-237. Odevzdejte do Odevzdávány kurzu do 20.března 2007 Doporučená literatura: o Strauss, A. / Corbinová, J. (1999): Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Str. 9-105. o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str.131-148 6. 27. březen: Interpretace. Diskurz. Analýza I. Interpretace: Hermeneutika, Analýza konverzace, Analýza diskurzů. Literatura: o Barker,Ch. and Galasiński. 2001. Cultural Studies and Discourse Analysis. A Dialogue on Language and Identity.London, New York: SAGE. 62-85, 86-117 o Fairclough, N. 2003. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London, New York: SAGE, str. 121 -134 Seminář: Cvičení: Učebnice cizích jazyků: jak se prezentuje kultura skrze jazyk? 7. 3. duben: Čtecí týden 8. 10.duben: Interpretace. Diskurz. Analýza I. Co je to diskurz? Sociálně vědná analýza diskurzu. Text, sociální událost. Reprezentace. Další formy kulturních textů. Vizuální metodologie - analýza vizuálních materiálů. Literatura: Rose,G.2001. Visual Methodologies:an introduction to the interpretation of visual materials. London:SAGE. Kapitoly 6 a 7 Doporučená literatura: Pink, S. 2004. Working images:visual research and representation in ethnography. London, New York:Routledge (k nahlédnutí) Seminář: Antropologie a fotografie, Antropologie a internet atd. Výstava My 1948-1989, S. Salgado („Exodus“) nebo Fotoesej (Analýza fotografií z rodinného alba) 9. 17. duben: Atlas.ti. Software ke zpracování dat v Úkol: Odevzdání Projektu výzkumného cvičení do Odevzdávány kurzu do 17.dubna 2007 10.24.duben: Výzkumná zpráva. Projekt. Workshop I. Jak připravit prezentaci. Charakter publika. Průběh konference. Literatura: o Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. str. 143-170 o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str. 226-233,269-288 o Strauss, A. – Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. Kap. 13. Psaní disertačních prací a monografií, prezentace výzkumu. 11. 1. květen: Výuka odpadá 12. 8. květen: Výuka odpadá 13. 15. květen: Výzkumná zpráva. Projekt. Workshop II. Jak připravit prezentaci. Charakter publika. Průběh konference. Literatura: o Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. str. 143-170 o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str. 226-233,269-288 o Strauss, A. – Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. Kap. 13. Psaní disertačních prací a monografií, prezentace výzkumu. v Úkol: Odevzdání Rozhovoru v Atlas-ti (jako hermeneutickou jednotku). Odevzdejte do Odevzdávány kurzu do 15. května 2007. (nebo na emailovou adresu eslesi@fss.muni.cz, popřípadě osobně) Podmínky ukončení kurzu, hodnocení: o Poznámky, resumé z veškeré četby povinné literatury – musí odevzdat všichni. Odevzdává se vždy následující hodinu (tzn. povinnou četbu z druhé hodiny odevzdávají studující na třetí hodině do Odevzdávány kurzu, atd.) - 10% hodnocení o Husté popisy (Odevzdané do isu ) - 10% hodnocení o Projekt výzkumného cvičení a jeho prezentace (workshop) - 30% hodnocení o Písemná zkouška – 30% hodnocení o Realizace rozhovoru - zpracovaný jako hermeneutická jednotka v softwaru Atlas.ti 5.0.). Realizace, přepis a analýza 1 vlastního rozhovoru - 20% hodnocení o Aktivní účast na seminářích Podmínka ukončení je dosažení minimálně 60%. Celková známka se vytváří součtem všech průběžných úkolů spolu s výsledky ze závěrečné zkoušky. Hodnocení nelze udělit bez absolvování závěrečné zkoušky a odevzdaného a prezentovaného výzkumného cvičení. Základní literatura: o Fay, B. 2002. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Slon. o Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. str. 125-129 o Strauss, A. / Corbinová, J. (1999): Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Str. 9-105. o Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha:Slon. o Hammersley, M. / Atkinson, P. 1996. Ethnography. Principles in Practice. London a New York: Routledge. o Geertz, C. 2000: „Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury“. In: Interpretace kultur. Praha: Slon. Str. 13-42. o Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum.Základní metody a aplikace. Praha:Portál