SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY 6. Sociologie nahlíží klíčovou dírkou: gender, sexualita, tělo, rodina, manželství. 26. 3. 2007 Jaro 2006/2007 Pohlaví a gender O/ Pohlaví (sex) odkazuje k fyzickým rozdílům lidského těla, gender (gender) se týká psychologických, sociálních a kulturních rozdílu mezi osobami mužského a ženského pohlaví. O/ Otázka: do jaké míry jsou rozdíly v chování mužů a žen dány pohlavím a do jaké genderem? O/ Univerzálnost nějaké vlastnosti ve vztahu k určitému pohlaví ještě nemusí znamenat, že tato vlastnost je biologického původu (např. aktivita x pasivita). O/ Důležitá role sociálního učení → biologické rozdíly jsou spíše signálem než důvodem pro dělení sociálních rolí. O/ Sexismus = diskriminace osob na základě pohlaví Genderová socializace O/ Základními socializačními činiteli jsou rodina a média. O/ Lidé se v průběhu života učí své genderové roli. O/ Jakmile je lidský jedinec zařazen podle svého genderu, společnost očekává, že se bude chovat jako „žena“ nebo „muž“, a tato očekávání se naplňují a reprodukují v každodenním životě. O/ Naše genderová identita stejně jako sexuální postoje a tendence, které jsou s ní spojeny, se formují už na počátku lidského života, takže je v dospělosti vnímáme jako dané. O/ „Žít svůj gender“ – gender se reprodukuje v každodenní interakci s druhými, a to i v těch nejmenších detailech života. Sexualita O/ Sexualita má svůj základ v rovině biologické. O/ Heterosexualita = sexuální orientace, jež vede lidi k tomu, aby si hledali partnery, kteří jim mají poskytovat emocionální podporu a sexuální potěšení, u druhého pohlaví. O/ Heterosexualita je v každé společnosti základem reprodukčních mechanismů, tj. institucí manželství a rodiny. O/ Vedle heterosexuality existuje i velké množství jiných sexuálních tužeb a inklinací: homosexualita, bisexualita, transvestitismus, transsexualita O/ Pole sexuálních praktik je ještě rozmanitější. O/ Ve všech společnostech existují sexuální normy, které určité praktiky schvalují a jiné potírají či odsuzují. Sexuální chování O/ Odlišnost sexuálních norem v různých dobách a kulturách dosvědčuje, že mnoho z našeho sexuálního chování je spíše naučené než vrozené. O/ Kulturně proměnlivé jsou i normy sexuální přitažlivosti (žen i mužů) → každá kultura si definuje ty vlastnosti, které pokládá za určující pro krásu/přitažlivost. O/ Západní (evropské) postoje k sexualitě se historicky utvářely zejména pod vlivem křesťanství. O/ Tzv. dvojí standard → odlišné přístupy k sexuálnímu chování mužů a žen. O/ Kinseyho studie sexuálního chování v USA (40. léta 20. stol.) Homosexualita O/ Jev homosexuality se objevuje ve všech kulturách a má dlouhou historii, avšak koncept homosexuality je poměrně nedávného data (18. století). O/ 4 typy homosexuality: O/ nezávazná O/ situační O/ personalizovaná O/ jako způsob života → „coming out“ O/ Mužská homosexualita (gayové) a ženská homosexualita (lesby) O/ Problematika homosexuálních manželských svazků a registrovaného partnerství. Prostituce O/ Prostituce = poskytování sexuálních služeb za (peněžní) odměnu O/ Fenomén prostituce se historicky vyvíjí → posun směrem k anonymizaci O/ Stejně jako existují různé typy homosexuality, lze rozlišit i různé typy prostituce – podle pracovního nasazení a pracovního kontextu O/ Problematika legalizace prostituce O/ Dětská prostituce a tzv. sexuální turismus O/ Prostituce je všeobecně převážně záležitostí žen; sociologické vysvětlení poukazuje na rovinu mocenskou (nerovnost), nikoliv biologickou („sexuální apetit“) Tělo a přijímání potravy O/ Proces přijímání potravy je ovlivněn materiálními, ale i kulturními a sociálními podmínkami. O/ Mentální anorexie = porucha přijímání potravy úzce spjatá s potřebou „držení diety“ O/ Bulimie = chorobné přejídání s následným vyvržením potravy O/ Kořeny mentální anorexie je třeba hledat v proměně představ o ženském těle a ženském ideálu krásy v moderní společnosti. O/ Sociologie těla = obor sociologie, který zkoumá, jak naše tělo podléhá sociálním vlivům Kult štíhlého těla O/ V současných vyspělých západních společnostech každý drží nějakou „dietu“, tj. rozhoduje se, jakou skladbu bude mít jeho jídelníček. O/ V případě žen představuje moderní ideál ženu štíhlou a elegantní. O/ Anorexie a další poruchy přijímání potravy odrážejí situaci, kdy ženy hrají ve společnosti významnější úlohu než v minulosti, ale nadále jsou hodnoceny podle zevnějšku. O/ Ideál štíhlosti se mění v posedlost a závislost. Tělo a lidská reprodukce O/ Socializace přírody – mnohé jevy, jež bývaly „přirozené“ (tj. dané přírodou), se dnes stávají společenskými (tj. lidsky manipulovatelnými). O/ Lidská reprodukce – antikoncepce, plánované rodičovství, interrupce, určování pohlaví dítěte, umělé oplodňování, genové inženýrství O/ Technická manipulace s lidskou reprodukcí před staví etická dilemata – otázky rovnosti, „eugeniky“ apod. Zdraví a nemoc O/ „Zdraví“ a „nemoc“ jsou rovněž definovány kulturně a sociálně. O/ Moderní západní lékařství přišlo s novým pohledem na původ a léčbu nemocí → nachází u nich fyzické příčiny a k jejich objasnění používá vědeckých pojmů O/ Problém léčení a vyléčení (projevy x kořeny) O/ Souvislost mezi nemocemi a životním stylem → odlišná míra nemocnosti a střední délky života mezi různými sociálními vrstvami O/ Fenomén AIDS (syndrom selhání imunitního systému) a viru HIV → stigmatizace O/ Stigma = vlastnost, která odlišuje jedince či skupinu od většiny populace a vyvolává u ní podezření či nepřátelské pocity Otázka stárnutí O/ Současný společenským trendem ve světě je stárnutí populace → sociální, ekonomické a kulturní důsledky O/ V moderní společnosti mají staří lidé (senioři) méně významné postavení a menší moc, než tomu bylo ve většině předmoderních kultur. O/ Dnešní staří lidé dnes daleko méně přijímají stárnutí jako nevyhnutelný proces tělesného ochabování. O/ Stárnutí nelze automaticky ztotožňovat s chorobami či tělesným postižením. O/ Ageismus = diskriminace osob na základě věku Rodina, příbuzenství, manželství O/ Rodina = skupina osob přímo spjatých příbuzenskými vztahy, jejíž dospělí členové jsou odpovědni za výchovu dětí. O/ Příbuzenství = vztah mezi jedinci, který vzniká buď sňatkem, anebo pokrevním spřízněním v otcovské či matčině linii. O/ Manželství = sociálně akceptovaný a posvěcený svazek mezi dvěma dospělými jedinci. O/ Endogamie = praxe hledání si partnera pro sňatek ve vlastní sociální skupině (x exogamie) Rozmanitost rodinného a manželského života O/ Rodina nukleárního typu (nukleární rodina) – sestává z dospělých manželů a jejich vlastních (či adoptivních) dětí žijících ve stejné domácnosti O/ Rozšířená rodina – v domácnosti žije širší příbuzenstvo (mimo nukleární „jednotku“) O/ Monogamie = manželský svazek mezi jedním mužem a jednou ženou O/ Polygamie = manželský vztah s více než jednou partnerkou či partnerem (polygynie x polyandrie) Funkce rodiny O/ Základní funkce tradiční rodiny: O/ Předání dědictví O/ Výrobní činnost O/ Spotřeba O/ První dvě funkce jsou v současnosti výrazně oslabovány. O/ Přetrvávajícími klíčovými funkcemi rodiny jsou: O/ Zabezpečení socializace a předávání hodnot (pracovní, rodinné, náboženské, politické) O/ Zajištění solidarity (finance, výpomoc, sociální pomoc) Proměny rodiny O/ Pro moderní západní společnost je typický nukleární typ rodiny. O/ Současná „norma“ rodinného života předpokládá rodinu, v níž jsou její členové spjati úzkými citovými vazbami, která se ve své domácnosti těší značné míře soukromí a soustřeďuje se na výchovu dětí. O/ Moderním trendem rodinného a manželského života je vzestup citového individualismu → manželské svazky se vytvářejí na základě osobní volby, jež vychází z romantické lásky či erotické přitažlivosti. O/ V důsledku oddělení domova a pracoviště přestává být rodina místem výroby hmotných statků a stává se místem jejich spotřeby. Současné trendy v oblasti rodiny O/ Ve světovém měřítku se prosazuje tendence k osamostatnění rodin nukleárního typu, které se vyčleňují z rozšířených rodin a jiných příbuzenských systémů. O/ Nejvýznamnějšími trendy dneška jsou: O/ Pokles významu rozšířených rodin a jiných příbuzenských skupin O/ Všeobecná tendence ke svobodné volbě manželského partnera O/ Rostoucí akceptování práva žen na rozhodování ve věcech sňatku i rodinných záležitostí O/ Úbytek příbuzenských sňatků O/ Zvyšující se míra sexuální svobody O/ Rozšiřování práv dětí Rodina a manželství na Západě O/ Sériová monogamie = jedinec za život vystřídá více manželských partnerů, avšak nesmí je mít současně. O/ Předpokladem je manželství jako prostor citového individualismu → „naturalizace“ ideje romantické lásky O/ Patrilinearita = praxe, kdy se jména dětí a také majetek obvykle dědí po otci (x matrilinearita) O/ Neolokalita = praxe, kdy se nově vytvořený manželský pár stěhuje na nové místo, do nové domácnosti. Variabilita rodiny na Západě O/ Rodiny se dnes ocitají v přechodné fázi mezi společností, v níž existovala jediná platná norma rodinného života, a pluralitním modelem, který považuje různorodost norem za legitimní, ba žádoucí. O/ Lze identifikovat 5 typů variací: O/ organizační O/ kulturní O/ třídní O/ životní dráha O/ věkové skupiny O/ Důležitým fenoménem v této souvislosti je příliv imigrantů z odlišných kulturních okruhů → diverzifikace Rozvodovost O/ Po dlouhou dobu nebyl rozvod možný, později možný byl, avšak jen na základě žaloby (nemožnost rozluky po vzájemné dohodě). O/ Míru rozvodovosti nelze pokládat za přímý ukazatel ne/spokojenosti s manželstvím. O/ Příčiny rostoucí rozvodovosti: O/ snadnější realizovatelnost O/ pokles ekonomické funkce manželství O/ oslabení stigmatizace rozvodu O/ rostoucí potřeba citového naplnění ve vztahu Aspekty rozvodu O/ Proces odpoutání se jako „předehra“ k rozvodu → sociální separace (opak „zamilování se“) O/ Postoje k rozvodům se v historii proměňují; liší se i s ohledem na věkové kategorie a sociální vrstvy. O/ Důležitý faktor při rozvodu hrají děti (děti jako „pouto“, děti jako „oběť“…) O/ Jedním z významných trendů současnosti je rostoucí počet domácností vedených osamělým rodičem (většinou ženy). O/ Fenomén „chybějícího otce“ – proměna příčin fenoménu (válka, práce, rozvod) Alternativy k manželství a rodině O/ Komuny = společenství jednotlivců, kteří spolupracují při výchově dětí a žijí jako jedna domácnost (např. kibuc) O/ Kohabitace (nesezdané soužití) = stav, kdy spolu dvojice partnerů žije v sexuálním vztahu, aniž jsou manželi O/ Kohabitace často funguje jako „předehra“ či „testování“ před vstupem do manželství → „manželství na zkoušku“ O/ Homosexuální svazky (manželství) a registrovaná partnerství – problém výchovy dětí O/ Fenomén „singles“ Krize rodiny? O/ Rodina jako závazek vs. rodina jako prostor seberealizace O/ Rozpad nebo transformace? O/ Proměny rodinného života souvisí s rozsáhlými sociálními, ekonomickými a kulturními změnami, z nichž mnohé jsou nevratné.