„TEORIE SOCIÁLNÍ PRÁCE I“ pro PGS lektor: PhDr. Pavel Navrátil, PhD. semestr: podzimní program: 1 + 1 společné setkání (individuální konzultace) Cl kursu: Cílem kursu je analyticky se zabývat pokročilými otázkami teorie sociální práce na základě vybrané odborné literatury, empirických dat a jiných přiměřených zdrojů. Osvojené znalosti a dovednosti: o Hlubší porozumění vybrané teorie sociální práce o Analytické čtení textu o Psaní odborného textu o Prezentace odborného textu Zadání: Cílem písemného úkolu je srovnat dvě zvolené teorie sociální práce v jedné nebo více následujících analytických kategoriích: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | 1. Filosofie,hodnoty | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 2. Poznatková báze | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 3. Úroveň intervence | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 4. Percepce sociálního fungování | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 5. Cíle, procedury, strategie a techniky interakce | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 6. Role a zodpovědnosti klienta a sociálního pracovníka: | | | | *jsou stanoveny? | | | | *aktivita x pasivita | | | | *význam vztahu | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 7. Očekávané výsledky intervence | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 8. Validizace výzkumem, výzkum efektivity | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 9. Cílová skupina klientů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |10. Jak přistupuje pracovník a klient k rozhodování | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |11. Diagnostika, posouzení | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |12. Hodnocení efektivity intervence | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |13. Indikace, kontraindikace | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ O vybrané analytické kategorii zformulujte relevantní výzkumnou otázku a napište relevantní odbornou esej, která bude na danou otázku odpovídat, nebo bude alespoň východiskem a podkladem pro nalezení odpovědi na formulovanou výzkumnou otázku. Rozsah textu maximálně 5 tis. slov. Forma textu: stať pro odborný časopis. Podmínka zápočtu: Odevzdání textů (viz zadání), jejich uznání učitelem. Organizace: 1. setkání společné: organizační (+ prezentace účastníků TSP II ) 2. setkání společné: prezentace účastníků TSP II o Individuální konzultace: v průběhu semestru dle potřeb studenta o Odevzdání prací: do 20.1. o Práce se odevzdávají do ISu a současně e-mailem Literatura pro inspiraci: Bartlett, Harriett M. The common base of social work practice. 1970. Wahington, D.C., NASW. Berne, Eric. Co řeknete až pozdravíte: transakční analýza životních scénářů. 1997. Praha, Nakladatelství Lidové Noviny, s.r.o. Egan, Gerard. 1998. The Skilled Helper: A Problem-Management Approach to Helping. 6th ed. Boston: Brooks/Cole. Ellis, Albert . 2005. Vývoj racionálně-emoční terapie (RET) a kognitivně-behaviorální terapie (KBT). In Umění psychoterapie. Edited by K. Jeffrey Zeig. Praha: Portál. Frankl, Viktor Emanuel. 1996a. Lékařská péče o duši. Brno: Cesta. Freire, Paulo . Pedagogy of the Oppressed. 1972. Harmondsworth, Penguin Books Ltd. Freudová, Anna. 2006. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál. Germain, Carel B. and Martin Bloom. 1999. Human Behavior in the Social Environment: An Ecological View. 2 ed. New York: Columbia University Press. Matoušek, Oldřich and others. Základy sociální práce. 2001. Praha, Portál. Možný, Petr and Praško, Ján. Kognitivně-behaviorální terapie: úvod do teorie a praxe. 1999. Praha, Triton. O´Hagan, Kieran. Crisis Intervention in Social Services. 1986. London, Macmillan Press . Payne, Malcolm. Modern Social Work Theory. 1997. London, Macmillan Press LTD. Powell, John. 2000. Naplno člověkem. Brno: Cesta. Prochaska, James O. and John C. Norcross. 1999. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha : Grada Publishing. Reid, William J. and Epstein, Laura. Task-centered casework. 1972. New York, Columbia university press. Rogers, C. R. 1998. Způsob bytí. Praha: Portál. Rohr, Richard and Andreas Ebert. 1997. Eneagram, Devět tváří duše .Synergie. Sutcliffe, Pauline, Tufnell, Guinevere, and Cornish, Ursula. 1998. Working with the dying and bereaved. Systemic approach to therapeutic work.. London, Macmillan Press. Thompson, Neil. 2000. Understanding Social Work. Preparing for practice. Campling, Jo. 190. London, MACMILLAN PRESS LTD. Thompson, Neil. 1997. Anti-Discriminatory Practice. 2 ed. ed. London: Macmillan Press . Thompson, Neil. 1992. Existentialism and Social Work. Aldershot: Avebury. Twelvetrees, Alan. 2002. Community work. 3 ed. Basingstoke: Palgrave . Vymětal, Jan and Rezková, Vlasta. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. 2001. Praha, Portál. Watzlawick, Paul, Bavelasová, Janet Beavin, and Jackson, Don D. 1999. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Praha, Konfrontace. Whitaker, Dorothy S. 2001. Using Groups to Help People. East Sussex, Brunner-Routledge. Woods, Mary E. and Hollis, Florence. 1990. Casework: A Psychosocial Therapy. New York, McGraw-Hill Publishing Company.