Téma 4: PODNIK JAKO SPOLEČENSTVÍ ZDROJE PODNIKU PRACE ZVĚČNĚLA hmotný kapitál nehmotný kapitál - patenty, vynálezy, know how - značka finanční kapitál PRACE ŽIVA lidský kapitál vztahový kapitál Podnik jako □ soubor hmotných a nehmotných aktiv práce zvěčnělá { □ společenství lidí práce živá Dva základní předpoklady 1) Každý člověk na základě svých potřeb a svých zájmů koná • ve svůj vlastní prospěch - egoismus • ve prospěch jiných lidí - altruismus 2) V každém společenství působí vztahy založené na • autoritě - poslušnost • ko n k u re n c i - soutěž, konflikt • kooperaci - sounáležitost, láska Tři základní modely Model 1 Tradiční, tvrdě hierarchický model Dominance principu autority Model 2 Liberální model, využívající tržní vztahy Dominance principu konkurence Model 3 Humanistický model, určený pro vysoce tvůrčí práci Dominance principu kooperace Model 1 (princip autority) □ činnost pracovníka je plně determinovaná □ iniciativa se neočekává □ pracovník koná pouze ve svůj prospěch □ ve vztazích dominuje autorita Model 2 (princip konkurence) □ činnost pracovníka není plně determinovaná □ je vytvořen prostor pro iniciativu □ pracovník koná pouze ve svůj prospěch □ funguje mechanismus hmotné zainteresovanosti □ ve vztazích dominuje konkurence Model 3 (princip kooperace) □ činnost pracovníka je vymezena pouze rámcově □ očekává se iniciativa a intelektuální přínos □ pracovník koná ve svůj prospěch i ve prospěch podniku □ ve vztazích dominuje kooperace Model 1 —► Model 3 Mechanickou „kontrolu teľ* nahrazuje jemná a komunikativní, participativní a symbolická „kontrola duší", jejímž smyslem je shromáždit veškerou energii do služeb jediné komunity. Lipovetsky Jak docílit, aby člověk měl zájem konat ve prospěch komunity? Jak docílit, aby zaměstnanec měl zájem konat ve prospěch podniku? Těžiště složitého přediva vztahů v lidských společenstvích podniků se začíná přesouvat od individualismu a konkurence k vnímání jedince jako člena kolektivu a ke vztahům spolupráce. Teorie i praxe řízení v nejvyspělejších zemích světa si tyto trendy již jasně uvědomuje a hledá nástroje pro jejich další rozšiřování. Nesporný humánní a etický efekt je doprovázen efektem ekonomickým. Literatura LIPOVETSKY, G. Soumrak povinnosti. Praha: Prostor, 1999.