Teorie organizace a řízení garant kurzu : Prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc. další učitelé: Prof.Ing. L. Blažek, CSc., PhDr. Jiří Winkler, PhD. Identifikace kurzu : Magisterské kombinované studium SPSP Povinně volitelný kurz pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj Povinně volitelný kurz pro specializace Sociální politika a specializace Trh práce a politika zaměstnanosti 1 hodina přednášky a 1 hodina semináře týdně Průběžné úkoly: Semináře: určení studenti připraví na semináře referáty k vybraným problémům z přednesené látky s využitím literatury, ostatní studenti připravují stručné teze – přehled klíčových problémů a otázky k referujícím Testy: tři průběžné testy, vždy při uzavření bloku čtyř témat Seminární práce: rozsah do 2.500- 3.000 slov. Standardní akademický text, resp. Stať k vybranému problému z přednesené látky, s využitím předepsané a doporučené literatury. Zakončení kurzu: zkouška – formou diskuse ke zpracované seminární práci Cíl kurzu : Cílem kurzu je vybavit studenty soudobými poznatky z oblasti teorie organizace a řízení. Tyto poznatky by jim měly napomoci lépe porozumět procesům, které probíhají v organizacích a návazně jim umožnit účinněji koncipovat a implementovat programy sociálních intervencí. Stejně tak by jim tyto poznatky měly napomoci k dobré reflexi a zvládnutí jejich manažerských rolí v budoucích profesích. Program: Přednáška 1 I Organizace 1 Organizace: pojem, systém organizace, obecné přístupy k řízení organizací Pojem organizace, její vnitřní prostředí: organizační systém a subsystémy organizace, vnější vazby organizace. Přístupy k řízení organizace: představy o člověku v organizaci a jeho motivaci (ekonomický člověk, sociální člověk, sebe-realizující člověk, komplexní člověk). Teorie byrokracie. Podstata byrokracie a její rysy. Kritika byrokracie. Literatura: Schein, 1969: 13 - 29, 61-92 Doporučená: Handy 1993: 29-51 Doporučená: Keller, J. 1996: 19-71 2 Různá pojetí organizací a řízení, jejich vývoj v teorii řízení Vývoj: základy (vědecké řízení-Taylor, správní řízení-Fayol, Weber a byrokracie), škola human relations-Mayo, behaviorální škola, američtí "klasikové" funkcionální přístupy, psychologické přístupy, „kulturně“ orientované přístupy. Klasifikace pojetí ve vývoji: organizace jako stroje a mechanistické pojetí, organizace jako organismy a otevřené systémy, organizace jako mozky a sebe-učení, organizace jako kultury a integrace cíli Teoretická východiska a jejich důsledky pro zásady řízení organizací. Literatura: Morgan 1997: 15 - 118 Doporučená: Havelka 1991: 15-67 Přednáška 2 3 Organizační struktury Důvody strukturace a faktory ovlivňující organizační struktury. Typy organizační struktury. Vztah struktury a kultury organizace. Delegace moci. Centralizace a decentralizace. „Ploché“ struktury Přednosti a slabá místa různých organizačních uspořádání. Literatura: Handy 1993: 253-290 4 Organizační kultura Pojem OK, její prvky, význam OK. Typologie organizačních kultur (Schein, Deal a Kennedy, Handy, Hofstede aj.). Faktory ovlivňující kulturu organizace, implikace pro organizační design. Dynamika OK, strategie ovlivňování změny OK. Vliv OK v organizaci a vliv na dosahování cílů organizace. Literatura: Handy 1993: 180-216. Doporučená: Nový 1993: 12 – 70. Seminář 1 (k přednášce 1) Seminář 2 (k přednášce 2) Test znalostí II Řízení v organizaci Přednáška 3 5 Cíle a zdroje organizace, kapacita organizace dosahovat cíle Struktura cílů: strategické, taktické a operační cíle. Cíle a úkoly. Úkoly a role v organizaci. Hierarchie a souvislosti cílů organizace, Konflikty cílů a jejich zdroje. Tři strategie tvorby cílů: mise, ustavení cílů, formování strategií. Druhy kapacity dosahovat cíle: personál a jeho kompetence, mocenský vliv a autorita, finanční zdroje a čas, koordinační kapacita a organizační koheze.Tvorba strategie organizačního rozvoje, plánování v organizaci, využití a mobilizace zdrojů. Thomson A. 1993 s. 20 - 56 March C.; Olsen 1997. s. 34 – 46, 86 - 102 6 Způsob a styl řízení organizace Typy způsobů řízení: správa, koordinace, management, mediace. Faktory formování. Ekonomický a politický styl řízení: New public management a Governance. Řízení a vedení. Příklad řízení a vedení organizačních změn a inovací. Autokratický - demokratický, řízení pomocí cílů, „cowboy“ style, aj. Souvislosti mezi cíli, strukturami, kulturou organizace a stylem řízení. Vliv stylu řízení na výsledky organizace. Elmore R. 1978 s. – 188 – 226 Robbins S. 1994 s. 67 - 85 Elcock; Minogue 2001 s. 90 – 105 March. J. 1997 s. 64 - 87 Seminář 3 Přednáška 4 7 Funkce a Role manažera Soubor rolí manažera („role set“). Změna a interní konflikt souboru rolí. Faktory změny. Interpersonální funkce, informační a komunikační funkce, rozhodovací funkce. Principy efektivního zvládání funkcí manažera. Role set efektivního a úspěšného řídícího pracovníka. Manažerský pracovní cyklus (versus politický cyklus řízení): plánování, organizování, vedení a kontrola. Luthans F. 1988 s. Robbins, S. 1994 s. 10 – 18 8 Procesy řízení a rozhodování Etapy procesu rozhodování (racionalistický model) Strategická analýza variant v podmínkách určitosti, rizika a neurčitosti. Logická konzistentnost a adekvátnost rozhodnutí. Limity racionálního řízení. Význam informací a poznávací kapacity (Model omezené racionality rozhodování). Řídící situace, prostor a čas jako faktor rozhodování. Kontingence podmínek. Změna pozornosti při řízení. (Inkrementální model rozhodování). Hodnoty, legitimita a důvěryhodnost alternativ jako faktor rozhodování (institucionální model rozhodování). Stadia procesu řízení (procesuální pohled): Tvorba a implementace rozhodnutí. hledisko top-down a hledisko bottom-up.( Pramen? Znám jen v souvislosti s analýzou P. Sabatiér) Participace na řízení. Simon H. 1959, s. 26 – 64 Lindblom Ch. 1957, s. 78 – 88 March, j. Olsen 1993 s. 25 - 48 Sabatiér P. 2003 s. 14 - 29 Seminář 4 Test znalostí III Moderní vývojové trendy řízení v organizaci a jejich dilemata Přednáška 5 Trendy ve strategiích organizací Turbulence globalizace, informační a znalostní společnost, nová ekonomika. Velkovýrobní versus vysoce zhodnocující podniky. Rostoucí význam intelektuálního kapitálu a jeho rozvoje. Učící se organizace. Shareholderské versus stakeholderské pojetí. Zájmová orientace a moc stakeholderů, role top managementu. Management rizika (klasifikace rizika, identifikace faktorů rizika a opatření k jeho snížení). Seminář 5 Přednáška 6 Trendy v uspořádání organizací Rozvolňování hierarchických struktur, holdingové uspořádání, strategické podnikatelské jednotky, outsourcing, strategické partnerství, sítě organizací. Management změny: Od invencí k inovacím. Určení potřeby změny, její příprava, realizace, přijetí a stabilizace. Vybrané přístupy managementu změny. Projektový management. Seminář 6 Test znalostí Literatura k bloku III: Truneček, J. 2004: 107 - 224 Veber, J. a kol. 2000: 315 - 380, 490 - 531, 601 - 628, 647 - 676. Literatura základní: Handy, C. 1993. Understanding Organisations. Penguin. Morgan G. 1997. Images of Organization. London: Sage. Schein, E.H. 1969. Psychologie organizace. Praha: ORBIS. Truneček, J. 2004. Znalostní podnik ve společnosti znalostí. Praha : Profesional Publishing. Veber, J. a kol. 2000. Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha : Management Press. Literatura doporučená: Havelka, M. 1991. Management vademecum. Praha: Keller, J. 1996. Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON. Nový, I. 1993. Podniková kultura a identita. Praha: VŠE. skripta Workload četba - 700 stran = 100 hodin příprava: 30 hodin referáty, teze na semináře + 40 hodin seminární práce 170 hodin = 4 týdny