Kroky pro posouzení životní situace 1. Mám vstupní informace o určité životní situaci Příklad: Třídní učitel se obrátil na orgán OSPOD. Podle něj dochází k zanedbávání péče a možná i týrání dvanáctiletého chlapce. Chlapec chodí do školy nepřiměřeně odíván, je zanedbaný po hygienické stránce. Někdy působí nepřiměřeně unaveně, usíná v hodinách. Občas chlapec do školy chodí pozdě a nebo nepřijde bez omluvy vůbec. Učitel tělocviku si také všiml velkých podlitin na rukou a nohou. Rodina se školou nekomunikuje. 2. Obdržím pověření situaci posoudit a naplánovat přiměřenou intervenci Sociální pracovník obdržel instrukci od vedoucího OSPOD, aby vše prošetřil. 3. Určím cíl posouzení Sociální pracovník dosud o situaci rodiny neví žádné podrobnosti (jen vstupní informace). Za cíl posouzení si stanovil: Zjistit, jak jsou v rodině naplňovány potřeby dítěte a zda mu v rodině hrozí nějaká rizika 4. Navrhnout vhodná témata a otázky Na daném pracovišti se využívá tzv. Rámec pro posouzení (viz níže), který se sociální pracovník rozhodl použít jako východisko. Rámec totiž definuje okruhy, které chce sociální pracovník i v daném případě posoudit. 5. Určit kdo bude poskytovat informace (jako posuzovatel a jako posuzovaný) Posuzovaní budou: 1. chlapec (naplnění potřeb, rizika) 2. rodiče (rodičovské kompetence, jejich soc. ekon. možnosti) 3. sousedé? (je to potřeba kvůli ověření informací?) ------------------------ Posuzovat budou: 1. sociální pracovník 2. pediatr 3. dětský psycholog 4. pedagog 6. Navrhnout metody posouzení l chlapec (polostrukturovaný rozhovor, pozorování, analýza dokumentů) l rodiče (polostrukturovaný rozhovor, pozorování, analýza dokumentů) 7. Provést sběr dat (rozhovory, pozorování, analýza dokumentů) a) Sociální pracovník provede rozhovor s chlapcem, rodiči a rozhodne se i pro návštěvu sousedů. Rovněž vše konzultuje s pedagogy na škole, ze které vzešel podnět. b) Dále požádá o provedení lékařského a psychologického vyšetření a pracuje ze zprávami. c) V rodině provede místní šetření a zaznamená si nejen, jak vypadá stav domácnosti. Všímá si především komunikace mezi rodiči a chlapcem. O provedeném pozorování sepíše záznam. 8. Provést analýzu a interpretaci dat O jaký typ problému se jedná? Je to kombinace typů? - Interpersonální (v rodině neprobíhá přiměřená komunikace ani mezi rodiči a ani ve vztahu k chlapci, panuje „trestající atmosféra“; nesdílejí se city ani informace; rodiče se o chlapce zajímají jen málo a mají zato, že stačí „když se má kde vyspat, cosi na jídlo máme vždycky“ ; bití je považováno za přiměřený způsob výchovy) - Extrapersonální (rodina žije v chudobě; v lokalitě je vysoká míra nezaměstnanosti – oba rodiče jsou nezaměstnaní; podmínky pro bydlení jsou nedostačující; rodiče neberou dávky, na které mají nárok) Formulace různých hypotéz l - Interpersonální rovina l a) Rodiče nemají přiměřené komunikační dovednosti (volím, protože…) l b) Rodiče postrádají některé rodičovské kompetence l c) Rodiče postrádají motivaci k rodičovství l - Extrapersonální rovina l a) Rodičovské působení je zatíženo obtížnými materiálními podmínkami 9. Volba adekvátní teorie/teorií a přístupu/přístupů 1) Interpersonální rovina Kognitivní a behaviorální přístupy 2) Extrapersonální rovina Přístup orientovaný na řešení problémů, Advokacie, Asistence