Pozvánka na konferenci: n IDENTITA SOCIÁLNÍ PRÁCE A SPECIFIKA SUPERVIZE n konference se uskuteční v pátek 21. září 2007 v budově FSS MU n více informací a přihlášku naleznete na www.asvsp.org Řízení lidských zdrojů přednáška 19/5/2007 Americký slogan: n „Whatever is good bussiness is good ethics“ n (co je dobré z obchodního hlediska, je dobré i eticky) Řízení lidských zdrojů n etika v organizaci je téma začínající a končící lidmi, kteří v ní pracují n etické principy v organizacích musí být integrovány s personálními zásadami – s personální politikou a její realizací Manažerská etika n takové úsilí pracovníků, které promítá zásady etiky do všech fází rozhodování a řídící práce n hovořit o manažerské etice je mnohem širší otázka než hovořit o morálce řízení n dynamický rozvoj vědy a techniky klade na manažery vysoké požadavky A. Management n 1. společným jmenovatelem činností ovlivňujících vývoj a chování řízeného objektu je řízení. Manažer svou činností a svými postoji usměrňuje chování svých podřízených a na základě stimulování jejich motivovanosti a ztotožnění se s vymezenými cíli a pak celou strukturou řízeného objektu. B. Management n 2. efektivnost řízení je významně závislá na úrovni interpersonálních vztahů a na úrovni komunikace. Jejich ovlivňování vyplývá z etických postojů manažera. C. Management n 3. etika se realizuje na základě řízení mezilidských vztahů, jejich úroveň je výsledkem snahy manažera získat spolupracovníky pro tvořivou spolupráci při plnění cílů řízeného objektu. Mravní dimenze budování a fungování pracovních týmů n v zahraničí je již „team building“ detailně rozpracovanou disciplínou teorie řízení n z pohledu aplikace etických principů zdůrazňujeme politiku rovného zacházení se všemi zaměstnanci, která je zakotvena v zákoníku práce (pracovní podmínky, odměňování za práci, odborná příprava, příležitost k pracovnímu postupu) Výkonnost týmu ovlivňují 4 faktory: n 1. společný cíl n 2. klima v týmu n 3. jednota práv n 4. různost rolí 5 stylů jednání managementu v interpersonálních konfliktech n 1. integrativní styl n 2. úslužný styl n 3. dominantní styl n 4. vyhýbavý styl n 5. kompromisní styl 4 základní typy managerů dle jejich postoje k etice n 1. ekonomisté n 2. konvencionisté n 3. idealisté n 4. reformisté Nejčastější etické problémy z manažerské praxe (R.Baumhart): n morální problémy spojené s přijímáním a propouštěním zaměstnanců n otázka otevřenosti a čestnosti v komunikaci n nejednoznačně stanovená kritéria oceňování práce n problém úplatků n nátlak nadřízených z pozice jejich moci Praktické problémy n alkohol a drogy na pracovišti n pracovníci vyžadující zvláštní péči n nepoctivost n konflikt loajality n lobbing n mobbing Lobbing n termín lobby původně označoval předsálí (chodbu) kongresových budov ve Spojených státech amerických, v nichž se ke konci 19. století zástupci různých zájmů snažili ovlivnit procházející kongresmany tak, aby hlasovali ve prospěch daného zájmu. V současnosti termín lobby přeneseně odkazuje k vlivné skupině prosazující svoje nebo cizí zájmy a snažící se ovlivnit rozhodnutí o nich ve svůj prospěch Mobbing n z anglického slova „to mob“ a znamená obtěžovat, dotírat, hromadně napadnout n o rozšíření pojmu se zasloužil švédský lékař Heinz Leymann, který v roce 1984 začal publikovat články o psychickém týrání na pracovišti n jedná se o systematické intrikování, šikanování, psychoteror na pracovišti, který je iniciován a řízen kolegy, popř. nadřízeným s cílem někoho poškodit aktivním a trvalým tlakem po delší dobu