Týden 2: Feministická literární a filmová teorie
Milé zájemkyně a milí zájemci o kurz Gender v mediální praxi,
vítáme vás v první výukové hodině. Jak vzápětí uvidíte, začínáme možná poněkud "zostra" – v této teoretické hodině po vás budeme požadovat více čtení než v hodinách následujících (v nich pak bude povinné četby o to méně) – domníváme se však, že je třeba absolvovat alespoň základní úvod do teoretických konceptů a kontextů, jež motivovaly a motivují praktické užití a přemýšlení o genderu ve vztahu k jednotlivým mediálním produktům. Z širší škály okruhů a témat jsme pro vás vybraly seznámení se dvěma klíčovými představitelkami feministické literární (Kristeva) a filmové (Mulvey) teorie. Věříme, že ani jedno z uvedených jmen vám nezní úplně cize; snad se nám podaří vás též přesvědčit o tom, že jejich představení má smysl i/právě v rámci našeho kurzu. Soustředit se přitom budeme především na texty J. Kristevy; k Lauře Mulvey se ještě vrátíme v dalších hodinách, navíc předpokládáme, že s jejím nejznámějším textem jste už měli/y nebo budete mít možnost se seznámit (hodiny M. Metykové, P. Míčové).
Vaším úkolem bude nejprve přečíst oba povinné texty . Následně zkonfrontujete vámi získané poznatky s hesly umístěnými v internetové encyklopedii Wikipedie, které před rokem vytvořily vaše kolegyně. A nakonec po vás budeme chtít sestavení vašeho vlastního hesla; na tento úkol ale budete mít (výjimečně) celý semestr.
Dovolte nejprve stručný teoretický úvod k oběma textům. Jedním z důležitých momentů rozvoje feministického myšlení bylo rozvíjení binární opozice subjekt/objekt a s ním spojený obrat k subjektu. Sémiotická reflexe ženy jako subjektu jazykové výpovědi inspirovaná strukturalismem a psychoanalýzou je jedním z východisek díla Julie Kristevy. Téma ženského subjektu, vedoucí k definici tzv. ženského psaní (l'ecriture féminine, u Kristevy úzce spojené s prožitkem mateřství a tělesnosti) bude svým způsobem prolínat celým kurzem – kromě toho, že se ho můžete pokoušet teoreticky (a kriticky) reflektovat na příkladě tvorby jiných, jste ve svých reflexích sami jako autoři a autorky (nejen mediálních) textů v pozici subjektů, jež podléhají pevné struktuře jazyka, jež ji však ve svých jednotlivých výpovědích a užitích mají též možnost proměňovat, a to (také) z pozice svého mužství či ženství. Popisy světa (diskurzy) se v této perspektivě rovnají samotné existenci světa, možné právě pouze skrze výpovědi jeho aktérů; zároveň jsou určovány přináležitostí ke genderovým kategoriím.
Jestliže Roland Barthes nazval Julii Kristevu „cizinkou“, jak se dočtete hned v úvodu prvního povinného textu, šlo o metaforu širokého rozsahu. Jazyk Kristevy není úplně nejschůdnější a možná si v něm i vy budete připadat cize (nebo - Kristeva se vám bude zdát „cizí“). Je to i proto, že tato autorka často zpochybňuje samotné základy zažitých způsobů práce s jazykem. Zároveň vychází z celého spektra teoretických přístupů, z nichž těmi nejdůležitějšími jsou post-strukturalismus a (Lacanova) psychoanalýza. Není tedy vždy snadné, se v celé škále konceptů, inovativních výrazů a filosofických aluzí zorientovat. Na druhou stranu pokus Toril Moi zasadit Kristevu do kontextu anglo-americké literární tradice je jedním z přístupnějších úvodů do díla J. Kristevy.
Toril Moi: „Marginality and Subversion: Julia Kristeva“. In Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. Routledge 1995, s. 150-173. Viz: auth/el/1423/jaro2008/GEN133/um/5016489/torril_moi_sexual_textual_politics_kristeva.djvu
Můžete se také pustit do dalšího samostudia, vhodným východiskem je například:
Josef Fulka: „Od interpelace k performativu (Feminismus a konstrukce rodové identity)“. Politika rodu a sexuální identity, Sociální studia 7, FSS MU 2002, s. 29-50. (Viz knihovna FSS.)
V češtině vyšel překlad některých textů J. Kristevy ve výboru Jazyk lásky:
Julia Kristeva: „Revoluce básnické řeči“. In Jazyk lásky. One Woman Press, Praha 2004. Viz:
auth/el/1423/jaro2008/GEN133/um/5016489/kristeva_jazyk_lasky_cast1_revoluce_basnicke_reci.djvu
Recenze díla spolu se základním představením myšlenkových zdrojů J. Kristevy viz např.: http://www.genderonline.cz/view.php?cisloclanku=2006072212
Jedním z klíčových děl této autorky byl také text „Women’s Time“, viz:
auth/el/1423/jaro2008/GEN133/um/5016489/kristeva_womens_time.djvu
Julia Kristeva je zastoupena také v řadě sborníků, k jedněm z nich patří Feminist Literary Theory Mary Eagelton (ed.; Blackwell 1999, 1. vydání 1996), viz:
auth/el/1423/jaro2008/GEN133/um/5016489/mary_eagelton_fem_lit_theory_selection_kristeva.djvu
Jde o tři stručné texty, čtenářsky přístupnou formou osvětlující postoj Kristevy k definici ženství, ženskému psaní či poskytující jakýsi stručný úvod do její psychoanalýzou inspirované sémiotiky. Není náhoda, že ve všech textech se opět stává jedním z klíčových výrazů subjekt, respektive subjektivita.
S ohledem na "vyváženost" kurzu, který se do značné míry věnuje právě způsobům vizualizace genderu ve veřejném mediálním prostoru, jsme se rozhodly do úvodní hodiny zařadit též klíčový text Laury Mulvey, v němž tato autorka kriticky reflektuje dosavadní tradici filmové tvorby a teorie. Stejně jako Kristeva se silně inspiruje psychoanalýzou a vychází z odlišení pozice objektu (pasivního, žena; objekt pohledu) a subjektu (aktivního, muž, dívající se). Mulvey ukazuje, jak filmový jazyk zvěcňuje ženské tělo a objektifikuje ženské hrdinky (detail, postavení kamery apod.) a přispívá tak k upevňování falocentrického (vizuálního) řádu.
Mulvey, L.: „Vizuální slast a narativní film“. In Dívčí válka s ideologií. Sociologické nakladatelství, Praha 1998, s. 115-131. (Originál viz: „Visual Pleasure and Narrative Cinema“. Screen. 16 (3), 1975.)
(Text Laury Mulvey je snadno dostupný v několika kopiích v knihovně FSS, proto vám nenabízíme jeho elektronickou verzi v ISu.)
Pojďme si však nyní konečně představit úkol tohoto týdne, respektive slíbené úkoly dva.
Nejprve co čeká studující v prezenční formě studia:
V loňském roce měly vaše kolegyně splnit následující zadání: Vytvořit slovníkové heslo a umístit ho do Wikipedie. Díky nim se česká verze internetové encyklopedie rozrosla o pojmy „feministická filmová teorie“, „pohled/gaze“, „Julia Kristeva“ a „Laura Mulvey“. Viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana
Vaším prvním úkolem bude nyní vybrat si jedno (libovolné) z uvedených hesel a provést jeho stručné zhodnocení s využitím znalostí získaných četbou. Ve stručném komentáři (min. 600 znaků) se pokuste shrnout strukturu hesla, představení základního konceptu či vyváženost jednotlivých částí hesla. Můžete se zamyslet nad tím, co heslu chybí, zda teoretické koncepty užívá adekvátně; případně i zda je dle vašeho názoru srozumitelné laické návštěvnici či návštěvníkovi Wikipedie. Své hodnocení vložte do konce tohoto týden tj. do 2. 3. (půlnoc) do Odevzdávárny; složka „Hodina 2 – hodnocení hesel“.
Váš další – a hlavní – úkol je zcela výjimečně rozložen do celého semestru. V sekci „Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat“, balík „Hodina 2: Editace hesla“ v ISu zvolte heslo, které chcete v průběhu semestru vytvořit. Hesla přímo souvisí s tématy, která budeme v dalších hodinách probírat: k jejich zpracování vám tak do značné míry může pomoci další povinná literatura. (Není to ale pravidlem.) K heslu se přihlaste nejpozději do pátku 25. února; po tomto datu už přihlášení nebude možné a váš úkol by byl již předem hodnocený jako nesplněný.
Heslo nebudete tvořit sami, ale ve skupinách: k jednomu pojmu se mohou přihlásit 3 až 4 osoby. Vaším úkolem tedy není jen samostatně zpracovat zadání, ale především rozdělit si ve spolupráci s ostatními úkoly a kompetence a domluvit se na společné koncepci a způsobu práce. (K domluvě vzájemné spolupráce můžete mimo jiné využít například diskuzní fórum tohoto předmětu.) Výsledkem by měl být souvislý a sourodý text. Hotové heslo máte za úkol vložit nejpozději do 18. května (půlnoc) přímo do Wikipedie – pouze heslo ve Wikipedii znamená splněný úkol. Pro kontrol vás přesto prosíme i o uložení kopie do Odevzdávárny. Minimální rozsah hesla činí 3 000 znaků s mezerami. Nezapomeňte uvést seznam literatury, včetně všech použitých internetových odkazů. Nepřepisujte anglické verze hesel, takovou práci bychom nemohly přijmout.
Vybírat můžete z těchto pojmů:
Femininní žánry
Feministická kritika médií
Feministická literární teorie
Gender
Masová kultura
Patriachát
Reklamní průmysl
Soap opera
Socialiace
Stereotypizace
„ženské psaní“
základní kritéria hodnocení
Deset bodů za splnění úkolu (5 za odevzdání hodnocení loňského hesla; 5 za umístění vlastního hesla do Wikipedie), dalších až 30 bodů za kvalitu provedení (5 bonusových bodů za hodnocení cizího hesla; 25 za vytvoření hesla vlastního: hodnotíme využití odpovídající literatury, odbornost zpracování hesla, koherenci textu, formální stánku textu). Za pozdní odevzdání -5 bodů za každý promeškaný den (počítá se od půlnoci).
Úkoly určené pro kombinované studující jsou obdobné, pouze "převrácené":
Nejprve si stejně jako vaše kolegyně a vaši kolegové projděte hesla z loňského roku umístěná na Wikipedii. Následně vyberte jedno z nich, které se rozhodnete rozšířit: vaším úkolem tak bude doplnit stávající heslo o další informaci/informace, kterou/které považujete za relevantní. Nejde o korekturu či stylistické přepisování hesla; pokuste se sestavit celistvý odstavec, který budete moci vložit na jedno místo (maximálně místa dvě) stávajícího textu. Rozsah vašeho „dodatku“ by měl být minimálně 600 znaků.
Úkol odevzdejte následujícím způsobem: Heslo z Wikipedie překopírujte do souboru word; zde jasně označte vámi doplněnou část textu. Nejlepší návrhy se samozřejmě pokusíme vložit do Wikipedie; vzhledem k vašemu počtu by však simultánní editace hesel přímo ve Wikipedii neumožňovala naši zpětnou vazbu.
Váš druhý úkol pak bude následující: V týdnu od 19. do 25. května ohodnotíte nově vytvořené heslo vašich kolegů či kolegyň z prezenční formy studia. Bližší informace k tomuto úkolu (čili to, jak a kde se přihlásit k heslu, které chcete hodnotit, jaký má být rozsah hodnocení i jeho kritéria apod.) vám poskytneme v průběhu semestru.
základní kritéria hodnocení
Deset bodů za splnění úkolu (5 za návrh rozšíření loňského hesla; 5 za odevzdání hodnocení hesla letošního v týdnu od 19. do 25. 5.), dalších až 30 bodů za kvalitu provedení (5 bonusových bodů za rozšíření hesla; 25 za poskytnutí adekvátní zpětné vazby autorům a autorkám hesel letošních (hodnotíte využití odpovídající literatury, odbornost zpracování hesla, koherenci textu, formální stánku textu). Za pozdní odevzdání -5 bodů za každý promeškaný den (počítá se od půlnoci).
Přejeme hodně úspěchů i zábavy při plnění prvního úkolu.