Obecné informace o kurzu
Základní parametry
Katedra: mediálních studií a žurnalistiky
Forma studia: bakalářské kombinované
Vyučující: Ing. Rudolf Burgr
Hromadné konzultace: pátek 22. 2., 4. 4., 16. 5. 2008, vždy od 12.00 do 13.30 hodin, posluchárna P52
Individuální konzultace: osobně nebo telefonem (549 49 33 01) v konzultačních hodinách, e-mailem burgr@fss.muni.cz, poštou
Konzultační hodiny: středa 14.00 - 15.30, čtvrtek 14.00 - 15.30, vždy v pracovně 5.46
Anotace
Cílem kurzu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Kurz je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k tomu, aby byli schopni tvořit texty na odpovídající profesionální úrovni.
Kurz bude zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story/feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka
Zakončení kurzu
K zakončení kurzu je zapotřebí:
a) odevzdat 3 publicistické práce
b) odevzdat 2 seminární práce
c) úspěšně absolvovat závěrečný test
Každá práce bude hodnocena 50 body. U publicistických prací se bude hodnotit (pořadí důležitosti): dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti (např. dodržení uzávěrky a rozsahu). Kromě vlastního žánru (textu) je hodnocenou součástí úkolu i kritická reflexe vlastní práce.
U seminárních prací se bude hodnotit (pořadí důležitosti): dodržení a kvalita zpracování tématu, stylistika a pravopis a formální náležitosti (např. dodržení uzávěrky a rozsahu).
Závěrečný test bude hodnocen 100 body.
Celkem lze tedy získat 350 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 210 bodů, z toho aspoň 50 bodů z testu.
Klasifikační stupnice pro závěrečné hodnocení je následující:
A = 300 - 350
B = 270 - 299
C = 250 - 269
D = 230 - 249
E = 210 - 229
F = méně než 210
Zadání úkolů
Publicistické práce jsou tři - Rozhovor (č. 1), Reportáž (č. 2), Feature (č. 3). Tyto práce budete odevzdávat v předem stanoveném termínu do příslušné složky v odevzdávárně tohoto kurzu. Poté je vyučující opraví, okomentuje a zpřístupní všem studentů ke čtení. Celkový komentář s bodovým hodnocením najdete v přílsušném poznámkovém bloku. Nakonec následuje hodnocení na hromadné konzultaci. Součástí každého publicistického úkolu je i kritická reflexe vlastní práce.
Seminární práce jsou dvě - Publicistický profil (č. 4) a Variabilita žánru (č. 5). Tyto práce budete odevzdávat v předem stanoveném termínu do příslušné složky v odevzdávárně tohoto kurzu. Poté je vyučující opraví, okomentuje a zpřístupní všem studentů ke čtení. Celkový komentář s bodovým hodnocením najdete v přílsušném poznámkovém bloku. Součástí seminární práce Variabilita žánru je i příloha, kterou je hodnocený text (článek).
Termíny pro odevzdání úkolů:
Interview: 24. března
Reportáž: 20. dubna
Feature: 9. května
Publicistický profil: 25. května
Variabilita žánru: 25. května
Zadání úkolů najdete v příslušných tematických okruzích (viz níže).