Téma – Voltaire jako povrchní myslitel? {obtížnost L} 1. Zadání Na základě četby nejméně tří Voltairových knih uvedených v primární literatuře („Candide neboli optimismus“, „Rozprava o snášenlivosti“ a „Filosofické listy“ jsou povinné) vypracujte studii, která odpoví na následující otázky: I. Jaká jsou základní Voltairova etická východiska (axiomy, které pokládá za základ svých úvah). Jsou tato etická východiska u všech vámi přečtených knih stejná? II. Je Voltaire – tak jak to dokládá E. Auerbach ve své knize Mimesis – skutečně povrchním autorem? Nezná „hloubku“? Pokud ano, kde a jak? III. Je vhodné Voltairovy knihy rozlišovat? A z hlediska čeho se liší (stylem psaní?, mírou „povrchnosti“?, různými východisky?, mírou, jakou se autor k těmto východiskům hlásí?, něčím dalším?) IV. Zodpovězením otázek 1. – 3. jste vymezili Voltairovu pozici, souhlasíte s ní, souhlasíte s ní částečně, nebo ji odmítáte? Svoji pozici a přijmutí či odmítnutí Voltairových etických východisek zdůvodněte. 2. Doporučené primární prameny Voltaire Candide neboli optimismus. 3. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-01-5. (První z povinných primárních pramenů – čtivý, „absurdní“ román. Pozor to už je má interpretace.) Voltaire, F., M. A. Rozprava o snášenlivosti: napsaná u příležitosti popravy Jana Calase. 1. vyd. Praha : Karel Stan. Sokol, 1912. (Druhý z povinných primárních pramenů – příklad jednoho (nejznámějšího) Voltairova usilování o dosažení konkrétní spravedlnosti, ovšem s přesahem k vyjádření obecnějších věcí.) Voltaire Filosofické listy. In. Voltaire: myslitel a bojovník I.. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství politické literatury, 1957. s. 105-234. (Třetí z povinných primárních pramenů –nejrozmanitější pojednání, podtrhuji zejména pojednání o Pascalovi – které cosi vypovídá o Auerbachově kritice např. a dále … no prostě musíte přečíst všechno.) a další – skutečně pouze doporučené prameny: Voltaire Voltaire: myslitel a bojovník I.. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství politické literatury, 1957. (Kromě Filosofických listů tento výbor obsahuje ještě: Pojednání o metafyzice, Výklad knihy o základech fyziky, Báseň o pohromě Lisabonské v r. 1755, Nevědomý filosof, Filosofický slovník a další.) Voltaire Voltaire: myslitel a bojovník II.. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství politické literatury, 1957. (Obsahuje menší Voltairovy práce uspořádané do oddílů: „Dějiny, politika, hospodářství“, „Vývoj církve a náboženství, církev a stát“ a „Boje za svobodu, spravedlnost a nový právní řád“.) Voltaire Filosofický slovník čili rozum podle abecedy. 1. vyd. Praha : Jan Laichter, 1929. (Slovník, který je slovníkem jen formou – obsahuje mnoho ironie, polemiky, nepřímých útoků. Obrovsky zapůsobil a stal se vzorem „díla“ pro mnohé osvícence – např. Holbachovo „Kapesní bohosloví“ a další. Typicky osvícenské i Voltairovské dílo.) Voltaire Romány a povídky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. (Zamýšleno vydavateli (a povedlo se jim to určitě) jako doplněk dvoudílné knihy „Voltaire: myslitel a bojovník“, obsahuje Voltairovy filosofické romány: „Zadig aneb Osud: Orientální příběh“, „Candide neboli optimismus“ a silně ironicko-kritická díla jako „Prosťáček: skutečný příběh …“ . Vhodně doplňuje pohled na Voltaira.) Voltaire Zaira, verše, výběr z prací dějepisných, korespondence. 1. vyd. Praha : Odeon, 1974. (Pomocí je pro tento úkol zejména část „Výběr z prací dějepisných“ a „Korespondence“ .) 3. Doporučené sekundární prameny s poznámkami: Auerbach, E. Mimesis: Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1968. (Doporučuji zde – jako jednu z možných interpretací – pasáž věnovanou Voltairovi str. 357-360 či celá pasáž str. 357-366.) Sviták, I. Humanista Voltaire. In. Voltaire: myslitel a bojovník I.. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství politické literatury, 1957. s. 9-104. (Velmi rozsáhlá studie od autora marxistického (ale pozor! nikoli magora nebo demagoga) se spoustou užitečných údajů, nevýhodou je takřka „bezmezný“ obdiv k Voltairovi (ne že by nebylo co obdivovat, ale je vskutku veliký, veliký) romantizující pohled a ne příliš kritičnosti. Dobrá doplňující studie z velmi jiného úhlu pohledu než např. Auerbachova.) A dál už musíte hledat sami. 4. Formální a obsahové požadavky: Termín: 22. 5. 2009 Rozsah: do 14400 znaků s mezerami, včetně poznámek pod čarou, bez literatury. To je 8 normostran (normostrana = 1800 znaků) a také přibližně 8 stran ve wordu řádkováním 1,5, velikost písma 12b a typ písma Times New Roman. Samozřejmě nemusíte napsat 8 stran, pouze nesmíte tento limit přesáhnout. Literatura citovaná dle normy. Forma: odborný text (viz. seminář č. 3), včetně stanovení cíle, určení obsahu a rozsahu práce, určení použitých metod, ověření jednotlivých hypotéz a jejich prokázání v závěru práce.