1 KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY & ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY 2 VÝCHODISKA (,,AXIOMY") REFORMY b) zvýšení vzdělávací autonomie škol ­ umožnit školám svobodnější rozhodování, pokud jde především o volbu vzdělávacích cest, metod výuky, struktury vzdělávacího obsahu a do jisté míry i jeho výběru d) akcent na získávání klíčových kompetencí ­ tedy na určitý soubor vědomostí, dovedností a postojů podstatných pro osobní rozvoj jedince a jeho aktivní zapojení do společnosti a uplatnění v životě; měly by být osvojovány a rozvíjeny na daném druhu škol a vytvářet základ pro další vzdělávání v rámci celoživotního učení 3 SYSTÉM KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ ŠKOLNÍ ÚROVEŇ STÁTNÍ ÚROVEŇ RVP PV ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (ŠVP) OSTATNÍ RVP* RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (RVP) RVP ZV RVP GV RVP SOV NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ (NPV) Systém kurikulárních dokumentů Legenda: RVP PV ­ Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; RVP ZV ­ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; RVP GV ­ Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání; RVP SOV ­ Rámcový vzdělávací program (programy) pro střední odborné vzdělávání. * Ostatní RVP ­ rámcové vzdělávací programy, které kromě výše uvedených vymezuje školský zákon ­ Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro jazykové vzdělávání, případně další. 4 RVP ZV, RVP GV: důležité principy RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM * vymezuje základní vzdělávací úroveň pro všechny absolventy daného druhu školy, tzn. škola musí tento rámec ve svém ŠVP zachovat, ale může ho obohacovat podle vlastních vzdělávacích záměrů, potřeb a zájmů žáků i regionálních podmínek * nabízí jednu z možných strukturací vzdělávacího obsahu, kterou si ovšem škola může při dodržení určitých podmínek různým způsobem modifikovat * koncepčně RVP GV navazuje na RVP ZV, pracuje se stejnými kategoriemi, má stejné pojetí 5 RVP ZV, RVP GV: ZÁKLADNÍ POJMY * cíle vzdělávaní ­ určeny státem, jeden ze stěžejních cílů: utvářet a rozvíjet klíčové kompetence * klíčové kompetence ­ do velké míry určují pojetí vzdělávacího obsahu * vzdělávací obsah ­ RVP určuje jen základní závaznou úroveň pro všechny absolventy daného druhu škol - vzdělávací oblasti a obory - průřezová témata 6 KLÍČOVÉ KOMPETENCE * kompetence k učení * kompetence k řešení problémů * kompetence komunikativní * kompetence sociální a personální * kompetence občanské * kompetence pracovní (jen v RVP ZV) 7 VZDĚLÁVACÍ OBSAH: principy * RVP vymezuje pouze základní úroveň vzdělávacího obsahu závaznou pro všechny absolventy daného druhu škol, který škola může dále, uzná-li to za vhodné, rozšiřovat. * RVP nabízí jen jednu z možných strukturací vzdělávacího obsahu, kterou si škola může při dodržení určitých podmínek různým způsobem modifikovat (např. propojováním dílčích témat, tematických celků a okruhů, či celých vzdělávacích oborů nebo i oblastí). 8 VZDĚLÁVACÍ OBSAH Vzdělávací oblasti a obory: Jazyk a jazyková komunikace obory: Český jazyk a literatura, Cizí jazyk Matematika a její aplikace obor: Matematika a její aplikace Člověk a příroda obory: ZV-Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis; GV- Fyzika,Chemie, Biologie, Geografie, Geologie) Člověk a společnost obory: ZV-Dějepis, Výchova k občanství; GV ­ Občanský a společenskovědní základ, Historie Člověk a svět práce obor: Člověk a svět práce Informační a komunikační technologie obor: Informační a komunikační technologie Člověk a zdraví obory: Výchova ke zdraví, Tělesná výchova Umění a kultura obory: ZV- Hudební výchova, Výtvarná výchova; GV ­ Hudební obor, Výtvarný obor Člověk a jeho svět obor: Člověk a jeho svět ­jen v ZV 9 VZDĚLÁVACÍ OBLASTI * tato strukturace vzdělávacího obsahu není závazná, ale dané pojetí zdůrazňuje mezioborové přesahy vzdělávacích oborů a může být inspirací při propojování jejich obsahů * členění na vzdělávací oblasti neznamená, že sdružené vzdělávací obory je nutné na úrovni ŠVP propojovat (či integrovat) * neznamená však ani jiné pojmenování pro stávající předměty 10 příklad: VZDĚLÁVACÍ OBLAST ČLOVĚK A PŘÍRODA OBORY ­ RVP ZV * Fyzika * Chemie * Přírodopis * Zeměpis OBORY ­ RVPGV * Fyzika * Chemie * Biologie * Geografie * Geologie 11 PRŮŘEZOVÁ TÉMATA * nedílná součást vzdělávacího obsahu s formativním a průřezovým charakterem * každé průřezové téma se z obsahového hlediska člení na tematické okruhy * všechna průřezová témata musí škola do svého ŠVP zařadit, rozhoduje ovšem o rozsahu jejich zařazení (které tematické okruhy a jejich části, do jaké hloubky) a o formách výuky * průřezovým tématům lze věnovat samostatné vyučovací předměty nebo lze zařadit jejich obsah do vzdělávacího obsahu jiného oboru, resp. jiných oborů 12 PRŮŘEZOVÁ TÉMATA RVP ZV * Osobnostní a sociální výchova * Výchova demokratického občana * Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech * Multikulturní výchova * Environmentální výchova * Mediální výchova RVP GV * Výchova k sociálním dovednostem * Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech * Multikulturní výchova * Environmentální výchova * Mediální výchova 13 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM (ŠVP) * v něm škola rozpracuje složky RVP na úroveň školy, podle jejích požadavků a podmínek (musí si definovat) * vzdělávací obsah jednotlivých oborů je v něm rozčleněn do vyučovacích předmětů, které se nemusí shodovat se vzdělávacími obory * pro vyučovací předměty se v něm zpracovávají učební osnovy * zpracuje se v něm ŠUP (školní učební plán), který musí splňovat základní parametry RUP z RVP * musí obsahovat základní způsoby hodnocení žáka a autoevaluace školy 14 RIZIKA REFORMY * nepřijetí hlavních myšlenek reformy pedagogy na školách * problémy s vytvářením ŠVP na školách * problémy spojené se vzděláváním učitelů jak v pregraduální tak postgraduální fázi * atd. 15 DALŠÍ INFORMACE Důležité dokumenty ke kurikulární reformě Metodická pomoc školám při vytváření ŠVP http://www.vuppraha.cz 16 METODICKÝ PORTÁL www.rvp.cz * podpora realizace kurikulární reformy * metodicko-praktické materiály ze všech vzdělávacích oborů, které může učitel využít při výuce * materiály týkající se tvorby ŠVP * atd.