D.23. Gender a média kód/y kurzu: GEN 125, GEN 525 Vyučující: PhDr. Monika Metyková, PhD Kontakt: metykova@fss.muni.cz Předpoklad úspěšného zakončení: * aktivní účast na seminářích * závěrečný esej * test Anotace: Kurz si klade za cíl představit základní přístupy k mediální konstrukci genderu. Kurz je rozdělen na tři hlavní bloky, konstrukcí genderu se zabývá ve vztahu k mediálním obsahům, publiku a novým médiím. Každý blok se zabývá teoretickou reflexí dané problematiky a představuje také empirická data. Středa 15.4. 2009 2 h přednáška, 2 h seminář (8:00 – 11:30) AVC Úvod. Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy. Povinná literatura: * Kapitola 3 in McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. Doporučená literatura: * A propaganda model. In: Herman, E. a Chomsky, N.: Manufacturing consent. Pantheon, 1988. * Defining media events. In: Dayan, D. a Katz, E.: Media events. Harvard, Harvard University Press, 1992. * Lewis, J.: The role of the media in boosting military spending. Media, war and conflict, č. 1, 2008. Média a konstrukce identity Povinná literatura: * Kapitola 5 (str. 94-108) in Gauntlett, D.: Media, gender and identity: An introduction. Londýn, Routledge, 2002. Doporučená literatura: * Arthurs, J.: Sex and the City and consumer culture: Remediating post-feminist drama. In Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. * Gilroy, P.: British cultural studies and the pitfalls of identity. In Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural studies and communications. Londýn, Arnold, 1996. Čtvrtek 16.4. 2009 2 h přednáška 2 h seminář (14:00 – 17:30) U23 Feministické kritiky médií – přehled Povinná literatura: * van Zoonen, L.: Feminist perspectives on the media. In Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass media and society. Londýn, Arnold 1996. Doporučená literatura: * Binková, P.: Feministická perspektiva v mediálních studiích. Revue pro média č. 9, 2004. * Kellner, D.: Cultural studies, multiculturalism and media culture. In Dines, G. a Humez, J.M. Gender, race and class in media. Londýn: Sage 1995. * Gallagher, M. Who makes the news. Global Media Monitoring Project 2005. WACC, 2005, www.whomakesthenews.org. Mediální obsahy: Úvod do problematiky. Povinná literatura: * Kapitoly 9 a 10 In McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. Doporučená literatura: * Fiske, J. a Hartley, J.: Reading television. Londýn, Routledge, 1978. * Vidmar-Horvat, K. The globalization of gender: Ally McBeal in post-socialist Slovenia. In Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. Pátek 17.4. 2009 1 h přednáška 1 h seminář (8:00 – 9:30) U43 Konstrukce genderu v mediálních textech I Povinná literatura: * Indruchová, L.: Žena na ulici : (Stereo)typizace ženy v současné velkoplošné reklamě v České republice. Sociologický časopis. 31 (1), 1995. Doporučená literatura: * Binková, P.: Vlasta – všechny stránky ženy. In: Média a realita. Brno, Masarykova univerzita, 2000. * Katz, J.: Advertising and the construction of violent white masculinity. In Dines, G. a Humez, J.M. Gender, race and class in media. Londýn: Sage, 1995. Pondělí 20.4. 2009 1 h přednáška, 1 h seminář (18:00 – 19:30) U32 Konstrukce genderu v mediálních textech II Povinná literatura: * Lowery, M. M.: The traditional romance formula. In Dines, G. a Humez, J.M. Gender, race and class in media. Londýn: Sage, 1995. Doporučená literatura: * Mulvey, L.: Visual pleasure and narrative cinema. Screen. 16(3), 1975. Úterý 21.4. 2009 1 h přednáška, 1 h seminář (8:00 – 9:30) U43 Konstrukce genderu v mediálních textech III Povinná literatura: * Goldsmiths Media Group: Media organisations in society: Central issues. In: Curran, J. (ed.): Media organisations in society. Londýn, Arnold, 2000, s. 25-38. Doporučená literatura: * Pollak. R.W. What’s in a Pseudonym? In Dines, G. a Humez, J.M. Gender, race and class in media. Londýn: Sage, 1995. * Falk, E. a Grizard, E. The “glass ceiling” persists: Women leaders in communication companies. Journal of media business studies, 2(1), 2005. * Lavie, A. a Lehman-Wilzig, S. Whose news?: Does gender determine the editorial product? European journal of communication, 18(1), 2003. Středa 22.4. 2009 2 h přednáška 2 h seminář (16:00 – 19:30) U33 Publikum: Úvod do problematiky Povinná literatura: * Metyková, M.: Premeny akademického výskumu mediálneho publika. In Revue pro média č. 10, 2004. Doporučená literatura: * Morley, D.: Changing paradigms in audience studies. In: Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a Warth, E.M. (eds.): Remote control. Londýn, Routledge, 1989. Gender a konzumace mediálních produktů I Povinná literatura: * Geraghty, C.: Feminism and media consumption. In: Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.) Cultural studies and communications. Londýn, Arnold, 1996. Doporučená literatura: * Boyle, K.: Feminism without men: Feminist media studies in a post-feminist age. In: Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. * Numerato, D.: Jak aktivní je aktivní publikum? In Revue pro média č. 10, 2004. Čtvrtek 23.4. 2009 1 h přednáška, 1 h seminář (18:00 – 19:30) U43 Gender a konzumace mediálních produktů II Povinná literatura: * Radway, J.: Women read the romance. In Dines, G. a Humez, J.M. Gender, race and class in media. Londýn: Sage, 1995. Doporučená literatura: * Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a Warth, E.M. (eds.): Remote control. Londýn, Routledge, 1989. Pátek 24.4. 2009 1h přednáška, 1h seminář (8:00 – 9:30) U43 Gender a nová média – přehled. Povinná literatura: · Press, A. L.: Současný vývoj feministické teorie komunikace: Odlišnost, veřejná sféra, tělo a technologie. Revue pro média 9, červen 2004, překlad Kateřina Škařupová. Doporučená literatura: · Featherstone, M. a Burrows, R.: Cultures of technological embodiment: An Introduction. In: Featherstone, M. a Burrows, R. (eds.): Cyberspace/cyberbodies / cyberpunk: Cultures of technological embodiment. Londýn, Sage, 1996. · Haraway, D.: Manifest kyborgů: Věda, technologie a socialistický feminismus ke konci dvacátého století. Sociální studia 7, Brno, FSS MU, 2002, překlad Jolana Navrátilová. Závěrečné shrnutí Literatura kurzu: * Alasuutari, P. (ed.): Rethinking the media audience: The new agenda. Londýn, Sage, 1999. * Ang, I.: Living room wars: Rethinking media audiences for a postmodern world. New York, Routledge, 1996. * Binková, P.: Vlasta – všechny stránky ženy. In: Média a realita. Brno, Masarykova univerzita, 2000. * Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. * Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural studies and communications. Londýn, Arnold, 1996. * Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass media and society. Londýn, Arnold 1996. * Curran, J. (ed.): Media organisations in society. Londýn, Arnold, 2000. * Dayan, D. a Katz, E.: Media events. Harvard, Harvard University Press, 1992. * Dines, G. a Humez, J.M. (1995). Gender, race and class in media. Londýn: Sage. · Featherstone, M. a Burrows, R. (eds.): Cyberspace/cyberbodies/cyberpunk: Cultures of technological embodiment. Londýn, Sage, 1996. * Fiske, J. a Hartley, J.: Reading television. Londýn, Routledge, 1978. * Gauntlett, D.: Media, gender and identity: An introduction. Londýn, Routledge, 2002. * Geraghty, C.: Women and soap opera. Cambridge, Polity Press, 1991. * Hall, S. a du Gay, P. (eds.): Questions of cultural identity. Londýn, Sage, 1997. · Haraway, D.: Manifest kyborgů: Věda, technologie a socialistický feminismus ke konci dvacátého století. Sociální studia. 7, Brno, FSS MU, 2002. * Herman, E. a Chomsky, N.: Manufacturing consent. Pantheon, 1988. * Indruchová, L.: Žena na ulici : (Stereo)typizace ženy v součastné velkoplošné reklamě v České republiky. Sociologický časopis. 31 (1), 1995. * McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. * Modleski, T.: Loving with a vengeance: Mass-produced fantasies for women. Londýn, Methuen, 1982. * Morley, D.: Family television: Cultural power and domestic leisure. Londýn, Routledge, 1988 (původní vydání z roku 1986). * Mulvey, L.: Visual pleasure and narrative cinema. Screen. 16(3), 1975. · Navrátilová, J.: Donna Haraway a útok na jednotu bez různosti. Sociální studia. 7, Brno, FSS MU, 2002. * Oates-Indruchová, L. (ed.) Dívčí válka s ideologií :klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. * Osvaldová, B. Česká média a feminismus. Praha: Libri, 2004. * Pachmanová, M. (ed.) Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2002. * Radway, J.: Reading the romance : Women, patriarchy, and popular literature. Londýn, Verso, 1994. * Revue pro média č. 9, 2004. * Revue pro média č. 10, 2004. * Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a Warth, E.M. (eds.): Remote control. Londýn, Routledge, 1989.