Trumanova administrativa (1945-1953) Trumanova doktrína n První příznaky Studené války: n r. 1946 – roztržka se SSSR ohledně stáhnutí jejích vojsk ze S Íránu – tlak Moskvy na Turecko za účelem společné kontroly Bosporu a Dardanel – občanská válka v Řecku – r. 1948 komunistický převrat v Československu n Slábnoucí pozice VB na BV – únor 1947: oznámení VB o stažení pomoci Ř. a T. n R. 12.3.1947 – Projev H. Trumana před společným zasedáním Kongresu: n Primární zaměření - Řecko a Turecko n Turecko: ušetřeno válečné devastace – strategický význam pro BV (hranice se SSSR, úžiny) – hlavní cíl pomoci: posílení vojenských kapacit - přijetí do NATO (r.1952) n Klíčové motto: „Politikou Spojených států musí být podpora svobodných národů, které čelí pokusům o podmanění ze strany ozbrojených menšin nebo vnějších tlaků.“ n Vyplývající globální závazek USA n Forma pomoci: celková částka 400 mil $ (pro Turecko 50 mil) – vyslání vojenského a civilního personálu Ropa – z obchodní komodity ke strategické surovině n Zásadní význam ropy BV během 2. sv. války n USA neschopni zůstat největším exportérem ropy – pokles podílu na produkci ze 70% na 51 % na světě n Po válce – Marshallův plán – nemožný bez ropy z BV (Rossi, s. 33) – důležitá pro mírovou ekonomiku i pro vedení Třetí světové války (M.Palmer, s.43) n Nová strategie: Maximální využití ropy BV a uchování americ. zásob ropy pro budoucnost (M.Palmer,s.42-43) n 1949 zal. Middle East Force (MEF)– stálá námořní přítomnost v Perském zálivu (základny: Asmara-Etiopie, Dhahrán-Saúdská Arábie a Bahrajn) (Rossi, s. 34) – na ochranu zájmů USA v Zálivu Ropné společnosti – nástroj americké zahraniční politiky n Většina ropy z BV kontrolována amer. korporacemi – jediná výjimka ložiska v Íránu (majetek Anglo-Iranian Oil Com.) n Zač. 1952 – anti-kartelové vyšetřování min. sprav. n Politika USA: ropné firmy jako nástroj k dosažení cílů národ. bezpečnosti - zásobování Evropy a Japonska ropou a politická a ekonomická podpora Íránu n Ekonom. podpora Saúd.Ar.- daň z příjmu placenou ARAMCO USA postoupena S.A. (obava z odporu židov. org. kvůli přímé zahr.pomoci) n Ropné spol. vyjmuty z anti-trust. zák. (osobně schváleno Trumanam) – kvůli zásadní roly v národ. politice na BV a úzké spolupráci mezi MZV a ropným průmyslem (B.Kaufman, s.14-15) Rozdělení kompetencí na BV n Září 1950 Londýnská jednání – záměr podporovat „progresivní“ vlády Zálivu - vzájemné rozdělení zodpovědnosti: VB: jako vojenský ochránce podporovaný jadernou výzbrojí USA, USA: zajišťující politickou a ekonomickou podporu (Rossi, s. 35) Poválečné uspořádání Palestiny n Dva přístupy: A) jednota země a autonomie pro dva národy, B) rozdělení a vznik dvou nezávislých států n V rámci administrativy – 2 tábory: 1) Odpůrci židov. státu – Near East Division min. zahr., min. zahr. G.Marshall, náměstek MZV D. Acheson, G. Kenan a min. obrany Forrestal (B. Kaufman, s. 8) A) Poškození vztahů USA s arab. státy; B) Ohrožení přístupu k ropě; C) Ohrožení přístupu k vojenským základnám USA; D) Opozice arab. států učiní fungování židov. státu nefunkční – palestinský problém trvalý znak mezinárodní politiky; E) V rozporu s Chartou OSN a principem sebeurčení národů; F) vliv na růst extrémismu mezi Araby; G) možnost zneužití ze strany SSSR 2) Příznivci židov. státu – Bílý dům: D. Niles-asistent prezidenta pro záležitosti menšin, zvláštní poradce C.Clifford A) Poskytnutí státu obou stranám a útočiště židovským uprchlíkům z Evropy; B) Budoucí bašta demokracie, což podpoří americký nový řád světa (Rossi, s.39-40) n 1945 Anglo-americká vyšetřovací komise (Morrison-Grady Commitee) – závěr (duben 1946): - Povolení pro příchod 100 000 židov. uprchlíků a pro nákup půdy - Doporučení zřídit svěřenectví OSN s cílem vytvořit federální stát Židů a Arabů – akceptováno sionistickými org. a Trumanem X odmítnuto Arabskou ligou– odpor Britů kvůli značným problémům pro jejich mandátní správu (Spiegel, s.22-23) n Vzrůstající podpora amer. veřejnosti a Kongresu pro rozdělení – Truman pro kompromisní variantu n Truman: podpora jakémukoliv řešení schváleného VS OSN, bude-li vynutitelné n 1947 U.N. Special Commitee on Palestine: vytvoření dvou států; 10-ti letá ekonomic. unie a mezinárod. kontrola Jeruzaléma – PRO: sionistic. org. – USA – SSSR PROTI: arab. představitelé – Británie (Spiegel, s. 25-27) n Návrh v rozporu s proporcionálním rozdělením: Židům obývajícím méně než 6% země mělo být přiděleno 56% pro jejich stát; Arabové žijící na 94% půdy měli získat jen 44%; zvláštní režim pro Jeruzalém: 105 000 Palestinců a 100 000 Židů (Rossi, s. 38) n Listopad: hlasování VS OSN – 33 pro a 13 proti n Amer. embargo na dovoz zbraní do BV n Jak implementovat rozhodnutí VS do praxe??? - Případné nasazení amer. vojsk jen jako součást jednotek OSN - State Dep. s ústním souhlasem Trumana – dočasný mandát OSN nad Palestinou kvůli uklidnění situace – vymanévrování SSSR - Nálada VS proti zpochybnění předchozího rozhodnutí (Spiegel, s. 30-35) Uznání židovského státu n Odpor proti svěřenectví OSN ze strany Arabů a Židů – silné rozpory uvnitř amer. administrativy: tlak domácích proponentů židov. státu n Prosinec 1947-květen 1948 – útoky židovských ozbrojených milic na arabská města a vesnice s cílem získat více území pro zamýšlený stát n Duben 1948: masakr v Dair Jassín – útok Irgunu zal. M. Beginem, zabito 254 obyv. vč. 145 žen (Rossi, s. 42) n Tajná jednání Trumana a Weizmanna – nebude-li schváleno VS svěřenectví OSN nad Palestinou, USA uzná židovský stát n 14.5. 1948 vyhlášení židov. státu- uznán Trumanam 11 min. po vyhlášení jako reakce na fait accompli Arabsko-izraelský konflikt n Útok 5 arabských států (Egypt, Irák, Sýrie, Transjordánsko a Libanon) n Amer. postoj: podpora zprostředkovateli OSN Bernadottemu o uzavření příměří n Po vítězství Izraele nad arabskou invazí – radikální změna v přístupu GŠ USA – Izrael jako strategický partner oblasti (Rossi, s. 44-45) n Září 1948 – Bernadotte zavražděn n Bernadottova zpráva: přidělení Negevu Arabům-most mezi V a Z arab. územím a území osídlené arab. beduíny; Galilea Izraeli – odmítnut Izraelem: Negev zamýšlena pro židov. imigranty a možnost přístupu k aqabskému zál. a Rudému m. (B. Kaufman, s.9) n G. Marshall podpořil B. plán na VS OSN v Paříži n Listopad 1948 - Během prezident. kampaně Truman proti B. plánu – slib ekonomic. pomoci Izraeli a uznání Izraele de iure n Leden 1949 – příměří zprostředkované OSN – hranice Izraele rozšířeny o území dobyté během války n Jaro 1949 – Palestine Conciliation Commission: USA, Francie a Turecko – konf. v Lausanne – jednání o mírovém uspořádání mezi Izraelem a Araby: - Izrael. okupace Z Galileje a Sinaje - odmítl mír za vrácení zabraných území, stejně jako přijmutí palestinských uprchlíků – poslední společná arabsko-izraelská mírová konf. až do prosince 1973 na konf. Ženevě – konf. bez výsledků (Spiegel, s.46) n Společ. tlak Washingtonu a Londýna na stažení Izraelců ze Sinaje n Nekonzistentní přístup USA k arabsko-izraelskému konfliktu – přes izraelské porušení několika rezolucí OSN - navazování užší spolupráce: leden 1949 schválení ekonomic. pomoci a uznání Izraele de iure; amer. podpora členství Izraele v OSN; r. 1953 navýšení ekonomické pomoci Izraeli z 25 mil. na 80 mil.$ (Spiegel, s.45) Politická pozice USA n Říjen 1949 – NSC 47/2 – základní obrysy amer. BV politiky na 40 let: V Středomoří a BV zásadní důležitost pro bezpečnost USA; nutnost podporovat pro-západní vazby; zabránit proniknutí SSSR; zajistit jednotný postup proti případné agresi SSSR; Palestinský problém: nutnost nalézt vlastní dohodu mezi oběma str. n Zbrojní dodávky: Izrael závislý především na zbraních z východ. bloku – arab. státy vybaveny VB – USA: Bílý dům ve prospěch dodávek Izraeli X State Dep. snaha neznepřátelit si arab. státy n Květen 1950 – Tripartite Declaration (USA, VB, Francie): export zbraní na BV jen za účelem vnitřní bezpečnosti a obrany území, odmítnutí použití zbraní k agresivním účelům a změně statutu quo – snaha USA o vyrovnanější přístup (M.Palmer,s.56-57) (B.Kaufman, s.12, H.W.Brands, s.34) Regionální obranné aliance n Hlavní vojenská zodpovědnost na VB – snaha udržet si vliv prostřednictvím regionální obranné struktury n Strategický význam BV: zdroj ropy; komunikační křižovatka; ofenzivní základna proti SSSR n USA: hlavní cíl – zadržování SSSR – r. 1949 zal. NATO n R. 1950 vypuknutí Korejské války – březen 1951 Íránská ropná krize – změna postoje USA: pronikání sovětského vlivu není omezeno jen na Evropu n Září 1951- iniciativa VB - Middle East Command (MEC)- USA, VB, Francie, Turecko, Austrálie, Nový Zéland a Jihoafr. Rep. (E.Podeh, s.100) – Acheson: doplněk NATO-USA jako vojenská a školící podpora (B.Kaufman, s.13) -Egypt a Írán odmítly vstoupit- zásadní oslavení aliance n Jaro 1952 – Middle East Defense Org. (MEDO) – n Červenec 1952 – vojenský převrat v Egyptě (Nagíb, Násir) – odmítnutí podřídit E. cizí kontrole – další zhroucení snahy o západní obrannou alianci na BV (E.Podeh, The Perils of Ambiguity. In: D.W.Lesch (ed.), The Middle East and the United States, s.100-101,2003) n Změna strategie: od kolektivní k bilaterální obraně n Léto 1952 J.L.Collins NGŠ – strategie obrany BV ve 2 kruzích: vnitřní jižní kruh – Egypt a přilehlé země; vnější severní kruh – turec. úžiny, Malá Asie, pohoří Íránu a Pákistán – důležitější pro obranu BV před SSSR – hory a ropa n Děkuji za pozornost!!