Úvod do neverbálních technik Vyučující: Mgr. Jiří Šupa Forma výuky: seminář Způsob ukončení studijního předmětu: zkouška Termíny výuky: 27.3., 10.4., 24.4., 8.5 Předpoklady pro získání zápočtu: 80% docházka, aktivní účast během semináře, čtení zadané literatury, projekt, esej (požadavky na esej i na projekt na konci sylabu) Anotace: V kursu se studující seznámí s teoretickými a praktickými základy expresívních terapií prostřednictvím arteterapeutických, tanečně-pohybových, dramaterapeutických a muzikoterapeutických technik. Expresívní a neverbální terapie jsou doloženými léčebnými postupy využívající prvky umění, uplatňují se především v psychoterapeutické a psychodiagnostické praxi v různých typech zařízení. Použity budou techniky arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, tanečně pohybové terapie, KPT - koncentrativní pohybové terapie, psychogymnastiky, relaxace, imaginace. Cílem kursu je zájemce seznámit s neverbálními terapeutickými technikami na základě vlastní zkušenosti a poskytnout teoretický nástin jednotlivých ex. terapií (cíl, metoda, historie, aplikace, léčebné prvky, cílové skupiny). Na konci kurzu bude mít studující základní přehled o expresívních terapiích (teoretická východisky, metody) a vyzkouší si využití vybrané techniky v praxi. Vedení skupiny studujícím bude supervidováno lektorem, studující dostane zpětnou vazbu na svůj styl vedení. Osnova: 1. Arteterapie (rozehřívací techniky, čmáranice, z chaosu do řádu, seznamovací techniky, teorie a praxe arteterapie, jak sdílet proces a obsah ve skupině) 2. Taneční a pohybové terapie – (rozehřívací techniky, pohyb, improvizace, expresívní tanec, Koncentrativní pohybová terapie-prostor, místo, teorie a praxe taneční pohybové terapie) 3. Muzikoterapie (rozehřívací techniky s Orffovými nástroji, hudební dialogy, společná improvizace, práce s hlasem, obraz mého já, teorie a praxe muzikoterapie) 4. Dramaterapie (rozehřívací techniky, role, improvizace, vývojové proměny, ostatní přístupy - psychodrama, psychopantomima, psychogymnastika, teorie a praxe dramaterapie) 5. Propojování přístupů I.: poezie, arteterapie a pohyb (příběhy v terapii, já a svět v arteterapii a pohybu) 6. Propojování přístupů II.: Muzikoterapie+dramaterapie+arteterapie (práce na tématu: Živly) 7. Prezentace studujících - vlastní projekt Požadavky na esej: 3 stránková domácí práce reflektující zkušenost s prezentovanou technikou a zasazení této zkušenosti a techniky do teoretických souvislostí vybrané expresívní terapie. Studující využije minimálně 2 prameny uvedené odborné literatury, ke kterým svou práci vztáhne. Požadavky na individuální projekt: Prezentace vybrané techniky z expresívních terapií ve skupině. Zahrnuje prezentování techniky, vedení skupiny, vedení závěrečného sdílení procesu a obsahu, supervidováno lektorem. Podrobnosti vybráni techniky i vedení skupiny musí být konzultovány s lektorem. Literatura: Arteterapie Davido, R. (2001): Kresba jako nástroj poznání dítětě, Portál Cambellová, J. (1998): Techniky arteterapie ve výchově, soc. práci a klinické praxi. Portál Fabrici-Šicková, J (): Základy arteterapie. Portál Meglinovi, D. a N. (2001): Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Portál Kastová, V.(2000) : Dynamika symbolů. Portál Kastová, V. (1999): Imaginace jako prostor setkání s nevědomím.Portál Liebmann, M.(2005): Skupinová arteterapie. Portál Wolfschlagerovi, G. a G.E. (2001): Symbol v diagnostice a psychoterapii. Portál Ženatá, K. (2005): Obrazy z nevědomí, Portál Časopis Arteterapie www.arteterapie.cz Taneční pohybová terapie Blížkovská, J. (1999): Úvod do taneční terapie. Skriptum FF MU Čížková, K.(2005): Tanečně-pohybová terapie. Triton Graffová, Ch. (1999): Koncentrativní pohybová terapie v praxi. Albert Hochgerner, M., Pokorny V. (2003): Koncentratívna pohybová terápia v teórii a praxi, Vydavatelstvo F, Trenčín. Chodorow, J.(2006): Taneční terapie a hlubinná psychologie. Triton Payneová. H. (1999) : Kreativní pohyb a tanec. Portál www.tanter.cz Muzikoterapie Moreno, J.(2005): Rozehřát svou vnitřní hudbu. Portál Pokorná, P. (1982): Úvod do muzikoterapie. SPN. Praha. Šimanovský, Z.(2001): Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, soc.práci a klin.praxi. Portál Zeleiová, J. (2007): Muzikoterapie, Portál. www.muzikoterapie.cz Dramaterapie Valenta, M.(2001): Dramaterapie. Portál Valenta, M.(2003): Dramaterapeutické projektování. Portál Knobloch, Knoblochová, (1999): Integrovaná psychoterapie v akci, Grada, str. 138-180 Valenta, J.(1998): Metody a techniky dramatické výchovy, Strom. Way, B. (1996): Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha:ISV Arteterapie/Dramaterapie/Taneční a pohybová terapie/Muzikoterapie/Poezie Praxe: 1. Arteterapie (rozehřívací techniky, z chaosu do řádu, seznamovací technika) M. Liebman- Skupinová arteterapie, str. 141-149 Skupina, pravidla pro práci se skupinou, příklady skupiny, S. Kratochvíl-Skupinová terapie v praxi str. 13-77, M. Liebmann-Skupinová arteterapie s. 19-55 Bulletin K. Ženatá-Obrazy z nevědomí, str. 7-25 www.arteterapie.cz 2. Taneční a pohybové terapie – (pohyb, Koncentrativní pohybová terapie-prostor, místo) Graffová-Koncentrativní pohybová terapie-17-21 K. Čížková- Tanečně pohybová terapie – str. 11-36, str. 49-65 http://www.baraka.cz/baraka/Baraka/b_5/b_5_tanecni_terapie.html) Bulletin www.tanter.cz 3. Muzikoterapie (Orfovy nástroje, dialogy, společná improvizace, práce s hlasem+dirigent, obraz sebe, komunikace) Moreno-Rozehřát svou vnitřní hudbu- (obraz sebe-73-74), komunikace, improvizace (41-47) Moreno, J.(2005): Rozehřát svou vnitřní hudbu, str. 33-49, 65-81 Šimanovský, Z.(2001): Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, soc.práci a klin.praxi. str. 24-36 ww.muzikoterapie.cz 4. Dramaterapie (vývojové proměny) Valenta, M.(2001): Dramaterapie. Str. 15, 53-60, 97-102 Bulletin, přednáška Way, B. (1996): Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Str. 17-26 5. Poezie, pohyb, arteterapie Oaklander, V. (2003): Třinácté komnaty dětské duše. Drvoštěp 6. Muzikoterapie+dramaterapie+arteterapie (Živly) Liebmann, M.(2005): Skupinová arteterapie. Portál, s.170 Moreno, J.(2005): Rozehřát svou vnitřní hudbu, str. 93-115 Way, B. (1996): Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Str. 52-80 7. Koncentrativní pohybová terapie, psychopantomima/psychogymnastika Kratochvíl, S. (2001): Skupinová psychoterapie v praxi. Str. 117-123 Graffová, Ch. (1999): Koncentrativní pohybová terapie v praxi. Str. 11-17 Hochgerner, M., Pokorny V. (2003): Koncentratívna pohybová terápia v teórii a praxi. Str. 82-120