Vymezení kvalitativního výzkumu PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 1 Obsah přednášky – téma 1 • Vymezení kvalitativního výzkumu, srovnání s kvantitativním přístupem k výzkumu • Znaky kvalitativního výzkumu • Předpoklady: ontologický, epistemologický, axiologický, rétorický, metodologický • Verze kvalitativního přístupu – stručný přehled • Disciplinovaný přístup k výzkumu • Etika výzkumu Vymezení kvalitativního výzkumu n Interpretativní a naturalistický přístup → studium jevů v přirozených podmínkách s cílem konstruovat smysl nebo interpretovat významy participantů (Denzin, Lincolnová) → "jakýkoliv výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických procedur nebo jiných způsobů kvantifikace" (Strauss - Corbinová, 1999), → "nenumerické šetření a interpretace sociální reality" (Disman, 1993, str. 285) n Cíl = porozumět zkoumanému jevu a jeho souvislostem Znaky kvalitativního výzkumu • Zaměření na významy participantů(***) • Přirozené prostředí jako zdroj dat (***) • Zahuštěný popis (thick description) (**) • Interpretační přístup – reflexe (***) • Analýza je induktivní, pozornost je věnována jednotlivostem (**) • Data jsou sebrána jako slova nebo obrazy • Málo případů, hodně proměnných (**) • Výstupy jako proces spíše než produkty (**) • Užití expresivního jazyka ve zprávě (*) • Přístupy: biografické životní historie, fenomenologie, zakotvená teorie, etnografie, případová studie (**) Předpoklady • Ontologický: co je skutečnost? • Epistemologický: jaký je vztah mezi výzkumníkem a tím, co má být zkoumáno? • Axiologický:jaká je role hodnot? • Rétorický: jaký je jazyk výzkumu? • Metodologický: co je výzkumný proces? Vypovídají o pojetí zkušenosti, času, jazyka, osobní účasti, postavení výzkumníka Verze kvalitativního přístupu • Fenomenologický výzkum • Zakotvená teorie • Případová studie • Narativní výzkum • Etnografický výzkum Etika kvalitativního výzkumu n Nedevalvovat participanty n Sponzoři n Nevystavovat participanty nebezpečí n informovaný souhlas n právo kdykoliv odstoupit z výzkumu n právo klást otázky a mít přístup k výsledkům n respekt vůči místu, kde se výzkum koná n informace, které mohou poškodit n anonymita n uchování dat n validizace participantem n jazyk zprávy z výzkumu n zkreslení, vytěsnění informací, atd. Interaktivní model: komponenty kvalitativního výzkumu n Smysl n Konceptuální kontext n Výzkumné otázky n Metody n Validita n PROČ? n CO VŠECHNO? n CO KONKRÉTNĚ? n JAK? n JAK DŮVĚRYHODNĚ? Sekvenční modely Garbage Can Model I • teorie • metody • východiska • řešení Garbage Can Model II • rozhodování • problémy • jevy • osobní zájem výzkumníka