Porozumění mezilidským konfliktům Mgr. Michaela Širůčková Cvičení 1 o Co pro vás znamená a s čím se spojuje slovo konflikt? o Co prožíváte v konfliktu? o Co děláte a jak se chováte v konfliktní situaci? o Jak pro vás dopadají konfliktní situace? Co je konflikt? o Z latinského „conflictus“- „srazit se spolu“. o Konflikt jako nedorozumění mezi dvěma nebo více lidmi. o Konflikt jako střet protichůdného zájmu, postoje, pocitu, potřeby, cíle, přesvědčení. o Konflikt destabilizující aspekt systému, tzn. vztah v systému působící jeho změnu; může ohrožovat i stabilitu systému a jeho schopnost udržovat rovnováhu. Podobenství o konfliktu o Konflikt jako válka, bitva n „rozstřílel jsem všechny jeho argumenty“ n obrana nebo útok; vítěz a poražený o Konflikt jako výbuch n „už jsem to nevydržel a vybuchnul jsem“ n konflikt mimo naši kontrolu o Konflikt jako soud n „z čeho mě obviňuješ?“ n Model prokázání viny a hledání viníka o Konflikt jako hra Kategorie konfliktu o Konflikt jako spor n S konkrétními způsoby řešení se identifikují určité osoby nebo skupiny osob n Důležitou roli zde hrají preference různých výsledků řešení různými účastníky o Konflikt jako problém n Převažuje společný zájem nalézt řešení nad tendencí účastníků předem preferovat nějaký konkrétní výsledek Legitimita konfliktu o Právo na názor – každý člověk má právo na vlastní myšlenky, názory a zájmy o Svoboda slova – každý názor, myšlenka mají právo být vyjadřovány a šíření, záleží na rozhodnutí každého z nás o Respekt k odlišnostem; prospěšnost odlišností – odlišné názory nemá smysl negovat, zesměšňovat ani ignorovat; odlišnosti katalyzují vznik nových nápadů Užitečnost konfliktů o konflikt je zdrojem změn – kde není konflikt, není změna o konflikt zabraňuje stagnaci o konflikt stimuluje zájem o konflikt podněcuje řešení problému o konflikt ověřuje a přehodnocuje vztahy o konflikt uvolňuje napětí o konflikt nás nutí myslet a nacházet co nejlepší řešení o konflikt jako způsob zvyšování znalostí a dovedností o konflikty působí jako test adaptibility Cyklus konfliktu Pozitivní přeznačkování o přepsání negativního významu události do pozitivního; pozitivní význam je stejně pravdivý jako negativní o 1 událost – 10 lidí – 10 významů o Cvičení 2: n Napište na papír 5 slov, která pro vás mají negativní konotaci, máte je spojené s negativními emocemi … n Vyberte z daných 5 slov 3, která pozitivně přeznačkujete tak, aby to byla zároveň alespoň trochu pravda a alespoň trochu sranda Podstata konfliktů Co vidíte? PERCEPČNÍ KLÍČE Podle čeho tvoříme závěry svého vnímání Vzpomeňte si na konflikt, který se v nedávné době odehrál a podrobně jej popište. • O co v konfliktu šlo? • Jak můžete charakterizovat chování aktérů konfliktu? • Jak byl konflikt zakončen? S jakými konflikty se můžeme setkat? Počet zúčastněných: o Vnitřní, osobní konflikty jedné osoby o Konflikty mezi dvěma lidmi o Konflikty, které existují uvnitř dané skupiny lidí o Konflikty mezi dvěma skupinami lidí Psychologické hledisko: o Informační konflikty o Konflikt zájmů o Konflikty představ o Konflikty názorů o Konflikty postojů o Konflikty hodnot Informační konflikt o Nedostatek informací o Chybné informace o Rozdílné názory na to, které informace mají rozhodující význam o Rozdílný výklad informací o Rozdílné postupy při posuzování informací o Dohoda o tom, které informace jsou důležité o Dohoda o postupu sběru informací o Stanovení společných kritérií pro posuzování informací o Zapojení třetí strany, která poskytne nezaujatý pohled Konflikt zájmů o „buď já, nebo ty“ o Nejzávažnější skupina konfliktů o Pramení z rozdílnosti představ, norem, názorů, postojů. o Rozdílnost hmotných zájmů, procedurálních zájmů, psychologických zájmů. o Ujasnění situace, porozumění o Důraz na zájmy nikoli na pozice o Hledání objektivních kritérií o Hledání řešení zohledňující potřeby všech o Rozšíření škály možných řešení, prostředků a zdrojů o Kompromisní výměna uspokojující zájmy, kterým zúčastnění připisují různou důležitost Strukturální konflikty o Destruktivní chování nebo interakce o Nerovnost míry kontroly, vlastnických poměrů nebo distribuce zdrojů o Nerovnost moci a pravomoci o Fyzické faktory, které brání spolupráci o Časová tíseň o Jasné definice či změna rolí o Změna chování, aby přestalo být destruktivní o Změna vlastnických poměrů nebo kontroly nad zdroji o Nastolení přijatelných rozhodovacích postupů o Vyjednávání na základě zájmů, nikoli pozic o Modifikace prostředků vlivu, které strany používají o Odstranění bariér a časové tísně Konflikty hodnot o Různá kritéria hodnocení myšlenek, nápadů nebo chování o Výlučné cíle založené na vnitřních hodnotách o Rozdílný životní styl, ideologie, přesvědčení o Problém se nedefinuje z hlediska hodnot o Strany mají možnosti souhlasit i nesouhlasit o Vytyčení oblastí, v nichž platí stejné hodnoty o Hledání nadřazených cílů společných všem stranám Vztahové konflikty o Silné emoce o Nepochopení nebo stereotypy o Neefektivní komunikace o Opakované negativní chování o Mechanismy zvládání emocí o Uznání oprávněnosti emocí a práva na jejich vyjádření přijatelným způsobem o Vyjasnění vnímání a budování pozitivního vnímání o Zlepšení komunikace o Změna struktury, aby znemožňovala opakované negativní chování o Podněcování pozitivního postoje k řešení konfliktu Interpersonální styly zvládání konfliktů Soupeřivý styl - Jedinec sleduje své vlastní zájmy na úkor druhého; cíl ne vztah - Pokouší se své oponenty překonat tím, že se je snaží přimět, aby přijali jeho hledisko, řešení - Způsob orientovaný na sílu, ve kterém člověk využívá všech svých schopností k prosazení svého postoje (např. svou schopnost argumentovat, své společenské postavení, ekonomické sankce, slovní napadání apod.) - Vítěz - poražený - Soupeření, ale také může znamenat snahu postavit se za „svá práva“, obhajobu postoje, o kterém si člověk myslí, že je správný nebo snahu zvítězit. Kdy je vhodné používat soupeřivý styl? o je-li nejdůležitější rychlé, rozhodné jednání o při důležitých událostech, kdy je potřeba zavést nepopulární opatření nebo jsou pro organizaci životně důležité o proti lidem, kteří zneužívají nekompetitivní jednání Únikový styl o V danou chvíli neprosazujeme ani své zájmy, ani zájmy druhého. Vzdáváme se svých cílů. o Konfliktem se snažíme nezabývat, zůstat stranou za každou cenu. o Vyhnutí může být formou diplomatického úhybu, odložení celé záležitosti na příhodnější období nebo jednoduše útěku ze situace. Kdy je vhodné používat únikový styl? o je-li celá záležitost triviální o vnímáme-li situaci tak, že není šance pro uspokojení našich zájmů o chceme-li nechat lidi vychladnout a znovu získat perspektivu jednání o potřebujeme-li získat další informace pro efektivní řešení konfliktu o mohou-li druzí vyřešit konflikt daleko efektivněji Přizpůsobivý styl o Je opakem soupeření; ne cíl, ale vztah o Při přizpůsobení jedinec zanedbává své vlastní zájmy, aby uspokojil zájmy druhé osoby. o V tomto způsobu jednání je zahrnuto sebeobětování. o Přizpůsobení se může mít i formu velkorysosti nebo charity, poslušnosti, i když se nám poslechnout nechce nebo ustoupení názoru druhého. Kdy přizpůsobivý styl používat? o Pokud zjistíme, že jsme se mýlili o Jsou-li dané záležitosti pro ostatní zvláště důležité, vedou-li k uspokojení druhých a získání spolupráce o Chceme-li vybudovat sociální kredit pro pozdější záležitosti o Když je mimořádně důležité udržet stabilitu a harmonii Kompromisní styl o Na půl cesty mezi soupeřením a přizpůsobením; strategie ber - dej. o Cílem je najít něco, co by částečně uspokojilo obě strany. o Kompromis znamená ustoupit ze svého postoje víc než při soupeření, ale méně než při u přizpůsobení se. o Při kompromisu před problémem neutíkáme jako při taktice vyhýbání, ale nedostaneme se k jeho podstatě jako při spolupráci. o Kompromis může znamenat rozdělení, rychlé zaujmutí pozice uprostřed nebo ustoupení každý na půl cesty. Kdy používat kompromisní styl? o Jsou-li cíle důležité, ale nestojí za úsilí nebo možný rozvrat, když by byly použity více sebeprosazující se způsoby o Když protivníci se stejnou pozicí sledují vzájemně se vylučující se cíle o K dosažení dočasných ujednání ve složitých a komplexních záležitostech. o K tomu, abychom dosáhli účelného řešení v časovém tlaku o Jako náhrada, není-li spolupráce ani kompetice možná Integrační styl o vlastní cíle, tak i vztahy s ostatními. o konflikty jako problémy, které je třeba zvládnout o hledají řešení, při kterých dosáhnou jak svých vlastních cílů, tak i cílů dalších účastníků konfliktu o konflikt jako nástroj ke zlepšení vztahů mezi lidmi tím, že dojde ke snížení napětí mezi nimi o oba účastníci konfliktu vyhrávají Kdy používat integrační styl? o k nalezení integrativního řešení, když zájmy obou stran nejsou natolik důležité, že nestačí kompromis o jde- li o to, aby výsledek řešení měl dlouhodobé trvání o ke sloučení pohledů lidí s různou perspektivou (vítěz – vítěz) o ke zpracování pocitů, skutečné postaty, jejichž dosavadní neznalost narušovala vztahy