Diagnostika dítěte s postižením Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková Struktura přednášky: n Za jakých okolností se psycholog s dítětem s postižením setkává n Co všechno brát v úvahu v souvislosti s diagnostikou dítěte s postižením n Psychologické vyšetření postiženého dítěte n Nástin komplexní diagnostiky dítěte s postižením Setkání s problematikou postižení: n Odborník: diagnostik, terapeut, krizová intervence n Doba: prenatální období, perinatální období, postnatální období, raný vývoj, pozdější vývojové fáze Dítě s postižením – souvislosti: n Postižení / handicap ovlivňuje celou osobnost jedince n Postižení hraje stěžejní roli v procesu socializace n Postižení ovlivňuje rodinu postiženého dítěte a jeho nejbližší okolí (přátelé, spolužáci, sousedi) n Vzájemnou interakcí vzniká „bludný kruh“ dítě – rodina – okolí Situace v rodině: n Jakou má již rodina zkušenost s postižením? V rodině se postižení již objevilo x neobjevilo n ŠOK – stadia období smutku (Kübler-Rossová) • Stadium šoku a popření situace (ochromení, odstup, rodiče nevěří) • Stadium hněvu a kritiky (hledání viníka, pocity:zdrcení, zmatek, hněv, zlost, obviňování) • Stadium smlouvání („růžové brýle“, hledání řešení – často léčitelé, mnozí rodiče na této fázi ustrnou) • Stadium deprese (rodiče ztrácí zábrany, svěřují se s pocity; úlevové emoce – pláč, smutek; uznání potřeb dítěte) • Stadium přijetí (nalezení životního smyslu, rodič obrací pozornost od sebe k dítěti, konstruktivní jednání – pochopení úkolu a s ním spojených hodnot Situace v rodině: n Sourozenci – vývojová fáze sourozenců; extrémní přístup ze strany rodičů (odsunutí x přílišný zájem) n Sociálně(-ekonomická) situace rodiny – naprostá změna – okolí k rodině začíná měnit přístup n Vývojová fáze rodiny (věk rodičů, délka partnerství – v této souvislosti otázka vývojových krizí) Dítě s postižením: n Postižení má vliv na celou vyvíjející se osobnost n Deprivace postižením – specifický vývoj n Často narušená psychika – neurotické projevy, poruchy chování, zvláštnosti v projevech, komunikační obtíže n psychosociální stadia vývoje osobnosti (Erikson): • Získání důvěry, naděje – často v této fázi krize rodičů • Autonomie – potíže s odpoutáním vazby na matku, z vázanosti na určité místo • Stadium iniciativy – schopnost cítit vinu, rozvoj svědomí • Stadium snaživé píle – pocit méněcennosti • Stadium identity – sociální identita, osobní identita Postoje společnosti k postižení: n Ambivalentní charakter – pozitivní i negativní citové hodnocení (často hrůza, odpor) n Předsudky -laické diagnostické kritérium, generalizace n Sociální stigma – stigmatizují jsou zejména defekty, jejichž důsledkem jsou nežádoucí nápadnosti Postižení: n Závisí na druhu postižení (tělesné, smyslové, mentální) n Závisí na míře postižení (lehké x těžké postižení x kombinace postižení) n Závisí na tom, kdy k postižení došlo (vrozené postižení nebo získané v rané fázi vývoje x získané později) n Pokud jde o získané postižení je důležité uvědomit si, v jaké životní etapě jedince postihlo Psychologické vyšetření postiženého dítěte: n Základní účel vyšetření (známe dg. postižení? Je vysloveno podezření na dg. postižení? Je jiný účel vyšetření – podezření na jinou dg.? n Pokud diagnózu známe – výhoda: příprava na vyšetření, použití vhodných metod n Dg. neznáme – standardní postupy Psychologické vyšetření dítěte s postižením: n Rodinná a osobní anamnéza – Důkladná (od prenatálního období do současnosti) – Závislá na účelu vyšetření – Znalost dosavadního vývoje (složka tělesná, kognitivní, sociální) – Rodinná problematika (fungování rodiny, fáze vyrovnávání se s problémem, odborná pomoc, sourozenci, výhledy) Psychologické vyšetření dítěte s postižením: n RA a OA a další informace získáváme prostřednictvím rozhovoru s RODIČI Všímat si tedy : – postojů rodičů k situaci vyšetření, k dítěti a jeho postižení – Výchovného stylu, způsob výchovy(často extrémy) – Hodnocení dítěte rodičem, očekávání, ambice, představy (často nerealistické) Psychologické vyšetření dítěte s postižením: n Metody: – Kvalitativní (rozhovor, pozorování) – Ideálně pozorování v přirozeném prostředí, formou hry – Postižené děti velice citlivě reagují na nové situace (nízká adaptabilita) – důležitý citlivý přístup odborníka, i to je často málo L – Standardizované metody určené k diagnostice daného postižení – je jich velice málo, často bez českých norem – Použití standardizovaných metod pro běžnou populaci – vyhodnocení kvalitativním způsobem, pouze některé části Psychologické vyšetření dítěte s postižením: n Průběh: – Předtím nutná příprava metod, vhodného prostředí, představa o délce a počtu použitých metod (rychlá unavitelnost dítěte, nesoustředěnost), „sběr“ informací od jiných odborníků (odborní lékaři, pedagogové, soc. pracovnice…) – Jedno vyšetření nestačí, často jde o dlouhodobý proces. – Vhodné úvodní seznamovací setkání – Rozhovor s rodiči (vhodný bez dítěte) – pozor na vhodně kladené otázky – Vyšetření dítěte – nutné sledovat jeho celkový stav (často je vyšetření nemožné nebo nedokončené) – Závěr: v případě, že vyslovujeme podezření na postižení, pak je nutné opatrnosti při sdělování (mít na paměti základy krizové intervence) – Nejen diagnóza, ale také doporučení, co dál. Rodiče často ve chvíli oznámení nepříznivé zprávy nevnímají všechny sdělované informace – proto stručně, výstižně, závěr na papíře – popsat i nezbytné další kroky. – OTÁZKA PROGNÓZY: u mnoha syndromů bývá nepříznivá!!! Psychologické vyšetření dítěte s postižením: n Psycholog je součástí odborného týmu, který vyslovuje a potvrzuje podezření na diagnózu postižení. n V případě, že jsme první, kdo tuto diagnózu postižení vyslovuje, je nutné nasměrovat klienty na další odborná pracoviště, abychom zabezpečili cestu ke komplexní péči Psychologické vyšetření dítěte s postižením: n Osobnost psychologa: – Má vyřešené (je ochoten řešit)základní otázky související s touto problematikou: n Jsem schopen pracovat s postiženými lidmi? n Umím se podívat postiženému do očí bez odporu a negativních či ambivalentních pocitů? n Zvládnu emočně tuto práci? n Mám základy v krizové intervenci? n Mám potřebnou trpělivost? n Uznávám smysl života postižených lidí? n Jak nakládám s otázkami souvisejícími se smrtí? Děsí mě smrt? n A mnoho dalších a dalších filozofických a jiných odborných otázek, jejichž adekvátními odpověďmi by měl odborník růst ve své profesní kompetenci. Komplexní diagnostika dítěte s postižením: n Tým odborníků pracuje s rodinou a dítětem s postižením tak, aby rodina směřovala ke zdárné integraci a spokojenému životu n Nutný je komplexní, interdisciplinární přístup (lékaři – specialisté, pediatr, pedagogové, psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci a další) n Rodinu je nutné motivovat ke spolupráci Komlexní diagnostika dítěte s postižením: n Prenatální diagnostika: – Genetická vyšetření – Screening v těhotenství (UTZ – 10. – 12. tt, 16. tt, 20. tt, 32.tt) – vyloučení některých syndromů (např. Downův syndrom), VVV – Při pozitivním výsledku ze základních vyšetření doporučen odběr plodové vody – Přísnější sledování dětí spec. odborníky (předčasně narozené děti, děti matek, které prodělaly v průběhu těhotenství těžkou virózu, byly pod vlivem teratogenních látek apod.) – Některé VVV lze poznat pomocí UTZ již v prenatálním období (orgánové patologie, poruchy funkcí orgánů) Komplexní diagnostika dítěte s postižením: n Raná péče – Střediska rané péče – Diagnostické pobyty rodičů s dětmi s postižením – Diagnostika psychologická, speciálně-pedagogická, sociální n Speciálně pedagogická centra (SPC) – Diagnostika psychologická, spec.-ped., sociální – Cíl: integrace / vzdělávání n Odborní lékaři – Závisí na druhu a míře postižení – Neurolog, psychiatr, klinický logoped n Kliničtí psychologové – Při nemocnicích, péče při hospitalizacích – Ambulantně (diagnosticko – terapeutická činnost) n Soukromý sektor – občanská sdružení – Diagnostika, pomoc rodině Literatura: n Základní literatura: – Svoboda M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (str. 413 – 417) – Vágnerová,M. (1999):Psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál. (str. 98 – 133) – Říčan, P., Krejčířoová D a kol.(1997): Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, s.r.o. (str. 39 – 118) – Monatová, L. (2000): Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido. Příště: n Diagnostika dítěte se sluchovým postižením – Vymezení problematiky (postižení) – Vývoj SP dítěte – Komplexní diagnostika SP dítěte – Psychologická diagnostika SP dítěte – konkrétní metody – Případ n Diagnostikadítěte se zrakovým postižením – Vymezení problematiky (postižení) – Vývoj ZP dítěte – Komplexní diagnostika ZP dítěte – Psychologická diagnostika ZP dítěte – konkrétní metody – Případ