Diagnostika sluchově postiženého dítěte Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková Struktura přednášky: n Sluchové postižení – Typy a stupně sluchových vad – Význam sluchu, důsledky sluchových vad – Vývoj sluchově postiženého dítěte – Komplexní diagnostika dítěte se SP – Případ – úkol Sluchové postižení Vady a poruchy sluchu: n Sluchové vady a poruchy dělíme: – dle místa postižení – dle míry poškození – dle doby vzniku Rozdělení podle místa: n Poruchy periferní – převodní,percepční, smíšené - jednostranné nebo oboustranné, léze je umístěna v oblasti zevního, středního a vnitřního ucha nebo na sluchovém nervu n Poruchy centrální – léze je lokalizována na sluchové dráze od kochleárních jader výše v prodloužené míše (př. Akustická agnózie, slovní hluchota) Rozdělení podle stupně: n Lehká nedoslýchavost (ztráta 20-40dB) – Působí obtíže v hlučném prostředí, při poslechu televize, při debatě s více lidmi najednou n Středně těžká nedoslýchavost (ztráta 40-60dB) – vyžaduje korekci n Těžká nedoslýchavost (ztráta 60-80dB) n Praktická hluchota – zbytky sluchu n Úplná hluchota – žádný zvukový vjem n ohluchlost Rozdělení podle doby vzniku: n Vrozené x získané n Dočasné x trvalé n Vrozené (dědičné x kongenitálně získané) n Získané postnatálně n Prelingvální vada = sluchová vada vzniklá před ukončením vývoje řeči n Postlingvální vada = SV vzniklá po u osoby s rozvinutou řečí n KOMBINOVANÉ VADY =(např. hluchoslepota) Sluch – význam: n Informace o světě - obecně (zvukové pozadí, obecné zvuky) n Mezilidská komunikace – řeč, sociální komunikace n Orientace ve světe (zvukové pozadí, obecné zvuky, výstrahy) n Pocit bezpečí a jistoty n Utváření osobnosti – identita - sebepojetí, seberealizace, motivace n Utváření vztahu k věcem, osobám n Zprostředkování emocí Důsledky sluchových vad: n Chybí kontinuita dění – chabé informace o světě; nejistota, strach, omezený rozvoj poznávacích procesů n Narušená komunikace (komunikační potíže a vývojové zvláštnosti v rozvoji slovní řeči) n Omezení kognitivního vývoje n Ochuzení po emoční a volní stránce (vývojové zvláštnosti v oblasti citové a volní) n Vliv na socializaci (vývojové zvláštnosti v oblasti mezilidských vztahů) Vývoj SP dítěte: n Vývoj SP dítěte v kojeneckém věku: – Nápadnosti v tomto období nebývají zřetelné – Velmi těžce sluchově postižené dítě nereaguje na silné zvuky, neleká se nečekaných zvuků, neotáčí hlavičku za zvukem. – Diagnosticky důležitý moment – přechod z pudového žvatlání na napodobivé žvatlání !!! Zde řečový vývoj ustává, zpomaluje. Vývoj SP dítěte: n Vývoj SP dítěte v období batolecím: – Nejčastěji SP zjištěno v tomto období (v 1,5 roce – 2 letech) – Rozvoj řeči zaostává – používání a upřednostňování přirozených gest, zvláštní projevy mluvené řeči – Rodiče si všímají prvních výrazných zvláštností (plačtivost, podrážděnost, zlost, vztek, dítě nevnímá – je apatické, zvýšená unavitelnost, spavost, úzkost, strach) – Narušen proces emancipace - bojí se vzdalovat od matky – Opožďován bývá i vývoj motorický – Charakteristické jsou problémy s jídlem, vyměšováním – Zvláštní rituály Vývoj SP dítěte: n Vývoj SP předškolního dítěte: – Vzniká stále hlubší bariéra komunikační – výrazné opoždění vývoje řeči a v souvislosti s tím i v myšlení – nutnost vhodné komunikační alternativy (např. znaky!!!) – Závislost na rodičích – Vlastní svět dítěte – místo interakce s lidmi volí hračky. – Typický je častý vzdor, negativismus – přetrvávající i v dalších obdobích Vývoj SP dítěte: n Vývoj SP dítěte – školní věk: – ve škole a při školní zátěži – zvýšená unavitelnost, pocity nejistoty, ohrožení, komplex méněcennosti, podezřívavost a vztahovačnost, neúspěch vyvolává dráždivost, zlostné chování, afekty nebo naopak se dítě stahuje do sebe, má vnitřní svět, převládá sebelitování, melancholie – Výskyt neurotických příznaků a poruch chování se u neslyšících vyšší než u běžné populace školního nebo adolescentního věku – Nedostatek empatie, sebekontroly – Sobectví – Vůle – menší odpovědnost, povrchnost Vývoj dítěte se SP: n Dospívání: – Důležitá vrstevnická skupina – často neslyšící, ale i tendence vymanit se z této skupiny – Identita (řeší postižení) – Láska (slyšící x neslyšící) – Profesní orientace (přání x reálné možnosti) – vzory Vývoj řeči u SP dětí: n Reflexní křik, emocionální křik, broukání, pudové žvatlání = stejně jako u slyšících n Přechod na napodobivé žvatlání (17. – 24. týden ) – počátek obtíží n Hlas – méně výrazný, nemodulovaný, hlasové projevy řídké, postrádání rytmu n Schází sluchová kontrola vlastních činností n Chybí tendence k imitaci řeči – nevyvíjí se spontánní mluvená řeč n Gesta hrají důležitou roli, přednostně užívá gesta n Typické jsou znaky v mluvní produkce těžce SP: – Narušeno: n dýchání, n fonace(tvorba hlasu) – audiogenní fonace = kolísání výšky hlasu, síly, monotónnost, změna barvy hlasu n Artikulace –audiogenní dyslálie n Modulační faktory řeči n Obsah mluvní produkce: malá aktivní slovní zásoba, dysgramatismy n Raná komunikace mezi matkou a dítětem (slyšící x neslyšící, neslyšící x neslyšící, slyšící x slyšící) Možnosti komunikace: n V časné fázi po zjištění SP volit vhodný způsob komunikace: – Systém orální komunikace (aurálně orální) – Systém simultánní komunikace – Systém totální komunikace – Systém bilingvální komunikace Diagnostika SP dítěte: n Raná diagnostika: – Běžně screening sluchových vad neprobíhá, rodiče rizikových dětí si žádají o vyšetření sami. – Existují přístrojová vyšetření, kde není potřeba spolupráce, tzn. Je možné vyšetření velmi malého dítěte (kojence) – Na odborných pracovištích, kde je potvrzeno SP odkaz na SRP,SPC – kde se zahajuje celkově práce s dítětem a rodinou – diagnostika celé rodiny, podpora rodiny, poradenství. Diagnostika SP dítěte: n Sluchové zkoušky: – Akustické reflexy: n Víčkový, zornicový, orientační(úlekový), pátrací – Zkouška sluchu – vyšetření šepotem, hlasitou řečí – Přístrojové metody: n OAE – otoakustické emise – screeningové vyšetření n BERA – objektivní audiometrie (kmenové evokované sluchové potenciály) n CERA – korové evokované sluchové potenciály, nutná spolupráce n Tónová audiometrie - audiogram Diagnostika SP dítěte: n Sluchová protetika – Ihned nasadit sluchadla – Nutné zvyknout si (pozor na úlekové reakce) – Sluchadla musí být velice přesně nastavena, aby se nepoškodily zbývající zbytky sluchu n Kochleární implantát (CI) – Pokud dítě nereaguje na sluchadla – Vhodný kandidát – Centrum kochleární implantace v Praze Diagnostika SP dítěte: n SRP – Střediska rané péče – Pomoc, krizová intervence – Diagnostika dítěte – Informovanost o postižení, konkrétní rady a postupy – Zvyk na sluchadla – důležité je nastavení – Diferenciální dg. – odlišit od MR, PAS – Výjezdy do rodin – Setkávání rodin SP dětí – Kompenzační pomůcky Diagnostika SP dítěte: n SPC – Speciálně ped. dg. SP dítěte: n Anamnéza n Diagnostika využití sluchu n Vyšetření řeči a komunikačních schopností a dovedností n Vyšetření sluchového vnímání n Vyšetření motoriky (jemná, hrubá) n Vyšetření koordinace pohybů, tělesné schéma n Přesnost, rychlost pohybů n Mimika n Grafomotorika n Dýchání + vyšetření řeč. orgánů n lateralita n vnímání, poznávání, rozumová výchova Diagnostika SP dítěte: n Psychologická dg. SP dítěte: – Typy vyšetření: n Vstupní komplexní vyšetření (anamnéza, rozhovor a pozorování) n Zařazení do M n Doporučení k zařazení do optimálního vzděl. procesu n Integrace (MŠ, ZŠ) n Jiný způsob plnění školní docházky, SPU, poruchy chování n Školní zralost, OŠD n Profesní orientace a doporučení k přijímacím zk Diagnostika SP dítěte: n Komplexní psychologické vyšetření: – Posouzení anamnestických údajů – Celková vývojová úroveň dítěte (mentální, osobnostní složka) – Práceschopnost – Komunikační dovednosti v jazyce mluveném nebo znakovém – Výkonová motivace – Psychomotorické tempo – Odolnost vůči zátěži – Obecně u dítěte: zhodnocení stránky tělesné, kognitivní, sociální, emoční, volní, oblast chování + zvláštnosti Diagnostika SP dítěte: n Metody: – Vstupní vyšetření dětí do tří let: n Vývojová škála Gesell (5 oblastí – adaptivní chování, hrubá motorika, jemná motorika, řeč, sociální chování n Vinelandská škála sociální zralosti (8 kategorií – úroveň obecné soběstačnosti, soběstačnost v jídle, v oblékání, samostatnost dítěte, činnosti, které zvládne, způsob komunikace, úroveň motoriky a sociální adaptace n VŠ Bayleyová (3 části – mentální stupnice, motorická stupnice, záznam o chování dítěte) Diagnostika SP dítěte: – Posouzení vých. – vzděl. procesu: n Reverzní test Edfeld n Zkouška laterality – Žlab n Raven n Test obkreslování (Matějček) n Kresba postavy n WISC – III, Stanford - Binet n Orientační test školní zralosti n Test vědomostí předškolních dětí (Matějček) n K – ABC. Kaufmanova hodnotící škála pro děti n IST n Kresba stromu n Leiterova škála (pouze jedna v ČR!!!) Diagnostika SP dítěte: n WICS III: – Vhodné neverbální subtesty, podle míry postižení lze použít i verbální subtesty – Hodnotit kvalitativně: – Subtesty: n Doplňování obrázků: není nutné pojmenovat chybějící část, stačí ukázat. Prostředek ověření míry běžných znalostí n Řazení obrázků: obtížný subtest, chybí specifické zkušenosti, SP děti nevidí děj, ale jednotlivosti n Kostky: schopnost učit se, obecná míra inteligence, organické postižení CNS n Skládanky: obecná míra inteligence u SP, organické postižení CNS n Symboly: pozornost, krátkodobá paměť, práceschopnost Literatura: n Svoboda M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (str. 434 – 450) n Květoňová – Švecová L.(2004):Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku a předškolním věku. Brno:Paido.