Základní principy psychologické diagnostiky Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 1 Obsah přednášky • Teoretické modely: medicínský, psychodynamický, psychometrický, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, eklektický a integrující přístup • Diagnostika a řešení problému klienta • Etické souvislosti • Kvantitativní a kvalitativní údaje Teoretické modely: medicínský n Specifická abnormita mozkové činnosti n Organická etiologie Teoretické modely: psychodynamický § Nevědomé motivy, konflikty, obrany, regrese, osobnostní struktury § Idiografická formulace případu § Klinická predikce § Projektivní testy § Klinická, případová studie Teoretické modely: psychometrický n Měření rysů (osobnosti, inteligence) n Administrace a skórování – standardizováno n Mnoho položek vede k identifikaci syndromu n Kvantitativní skóry n Normy a kriteria n Srovnatelnost jedince s relevantní skupinou n Co je potenciálně využitelné ke kontrole problémového chování dítěte? Teoretické modely: Behavioral-Systems Assessment, BSA • Důraz na kognice, emoce, chování vyskytující se v situacích (nikoli rysy nebo dispozice) • Idiografický a individualizovaný přístup • Situační vliv na chování • Stabilita i nestabilita chování dítěte a rodiny • Orientace na systémy: dítě a rodina, kontext výskytu charakteristik, struktura a funkční vztahy mezi situacemi, chováním, emocemi, etc. • Souběžná kontrola proměnných vztahujících se k minulosti • Doména: chování, kognice, emoce jako takové, nikoli jako příčina potíží • Relevance pro terapii • Multimetodová strategie • Procesová a zpětnovazebně se hodnotící strategie • Empiricky zakotvená