Peer-rating, sociometrie, dotazníky Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 4 Obsah přednášky • Peer-rating • Dotazníky Peer nomination – pozice pomahače n Kteří tvoji tři spolužáci často pomáhají jiným dětem? n Kteří tvoji tři spolužáci se často rozdělí o věci, které mají rádi? n Kteří tvoji tři spolužáci se dokáží zastat slabšího, když je v nesnázích? Peer nomination – pozice oběti n Kteří tvoji tři spolužáci se neumí bránit, když jsou napadeni? n Kteří tvoji tři spolužáci jsou často smutní? (neštastní, ustrašení ) n Kterým tvým třem spolužákům se druzí nejčastěji posmívají? Peer nomination – pozice agresora n Kteří tvoji tři spolužáci často trápí druhé děti? n Kteří tvoji tři spolužáci často bijí jiné děti? n Kteří tvoji tři spolužáci často urážejí druhé děti? Peer nomination – pozice hvězdy n Které tři své spolužáky máš nejvíce rád(a)? ( jsou ti nejvíce sympatičtí ) n Se kterými svými třemi spolužáky by sis rád(a) hrál(a)? Peer nomination – pozice vůdce n Kteří tvoji tři spolužáci jsou ve třídě nejvíce uznáváni? Peer nomination – pozice omega n Které své tři spolužáky máš nejméně rád(a)? ( jsou ti nejméně sympatičtí ) n Se kterými svými třemi spolužáky by sis nerad(a) hrál(a)? n Kteří tvoji tři spolužáci jsou nejméně ve třídě uznáváni? CBCL n Škály sociální kompetence (participace na sportovních a nesportovních činnostech, sociální aktivitách a školní výkon). n Položky problémového chování. n Formy: a) pro rodiče, b) pro učitele c)pro sebeposouzení dětí n Počet položek- 118; tříbodová škála: velmi často, jen někdy, nikdy. Škály problémového chování n Osobnostní problémy versus Problémy v chování, n Inhibice versus Agrese n Nadměrná kontrola versus Slabá kontrola. n Externalizace versus Internalizace Škály problémového chování n Sociální staženost/depresivita (příklady položek: Rád bývá sám, Je plachý, Tajnůstkář, Odmítá mluvit…). Nic ho nebaví, Je Smutný. n Tělesné obtíže (Zdá se příliš unavený, Bolesti hlavy, Nevolnosti, Vyrážky nebo jiné kožní problémy…). n Úzkost/Depresivita (Hodně pláče, Cítí se zbytečný, Myslí si, že ho nemá nikdo rád, Bázlivý, Cítí se často provinilý…). n Sociální problémy ( Nevychází s ostatními dětmi, Spolužáci ho často trápí, Děti ho nepřijímají mezi sebe, Na svůj věk se chová nezrale…). n Problémy s myšlením (Nemůže se zbavit určitých myšlenek, Má podivné nápady, Opakuje určité chování stále znovu, Slyší věci, které neexistují…). n Problémy s pozorností (Nedokáže klidně sedět, Neumí se soustředit, Jedná bez přemýšlení, Zdá se duchem nepřítomný…). n Delikventní chování/Porušování pravidel(Necítí se vinen, když se zachová špatně, Lže a podvádí, Krade, Utíká z domu, Hraje si s ohněm, Pije alkohol nebo užívá drogy…). n Agresivní chování (Vytahuje se, Je hrubý k ostatním dětem, Vynucuje si pozornost, Ničí věci, Neposlušný doma nebo ve škole, Často se pere…).