Empirický článek doporučení Vědecká komunikace PSY475 16. 2. 2009 Mgr. Michaela Širůčková Struktura textu o Jedna myšlenka = jeden odstavec o Vycpávkové věty a formulace o Nedefinované zkratky o Konzistence formy (já forma, plural majesticus) o Konzistence poznámkového aparátu (např. překladatelské poznámky vždy pod čarou) o Uvádění příkladů (výroků) vhodné zejména u kvalitativních metod, nutno vizuálně stylově odlišit o Uvedení do problému vždy završuje výzkumná otázka. o Používejte diskurs oboru Obecné pojmy o Označení obecných odborných kategorií (motivace, emoce, kognice psychologický…) nesmí suplovat jejich konkrétní manifestace, je nutné užít označení relevantního konstruktu. n nevyvolává emoce – nevyvolává emoční reakci n působení na motivaci – podpora motivace o Vymezení paradigmatu n Kvalitativní vs. kvantitativní má pouze technický význam a v textu článku je redundantní. n Odkazujeme-li se na potřebu porozumění vůči popisu, užijeme distinkci ideografického či nomotetického paradigmatu. n Rozhodneme-li se pro ideografický přístup, není třeba alibisticky uvádět všechna omezení reprezentativnosti, zobecnitelnosti … jsou integrální vlastností daného paradigmatu. Práce s citacemi o Citace přímé „…“ (Novák, 1998, str. 14) nebo Novák (2001) uvádí … o Citace odkazem (viz Novák, 1997, str. 25) o Citace s polemikou (srov. Novák, 1659) o Bezobsažné citace: n Heissenberg (1939) rozlišil prototypickou, archetypickou a izotypickou modulaci tohoto fenoménu. o nemá smysl uvádět touto formou další teoretická fakta, nejsou-li přímo předmětem studie. Naopak jsou-li tyto pojmy předmětem studie, musí být i definovány – nejlépe právě přímou citací. o Není zvykem dokládat citací základní poznatky oboru a všeobecně známá fakta (např. na začátku druhého roku člověk začíná mluvit (Langmeier, 2000). o Klíčové pojmy definujeme buďto autorsky nebo přímou citací. Nikdy ne sekundárně. Nikdy nepředpokládáme obecnou znalost klíčových pojmů. Definujeme je vždy plně a v plném kontextu. Hypotézy o Hypotéza je jednoduché nebo podmíněné tvrzení vznášející pravdivostní nárok. Navazuje na výzkumnou otázku. o Prezentujte je v části metoda, procedura. o Referujete-li k hypotéze, konkrétně (ne číslem). o Popper: Test hypotézy je snahou o zamítnutí její nulové varianty. Hypotézy tedy nepotvrzujeme, pouze můžeme zamítnout jejich negace a tím získat subjektivnější jistotu o jejich platnosti. Formulace „hypotéza je potvrzena“ je nepřípustná. Prezentace výsledků o Uvádění výsledků: jedna kategorie výsledků jeden odstavec, používat podnadpisy a strukturovat naraci. o Nikdy nekombinovat popis výsledků s jejich interpretací a diskusí. o Odlišovat výsledek od autorské interpretace. o Nomotetické výzkumy: n jakákoliv interpretace nepodložená testovou statistikou je neoprávněná (např. pouhý rozdíl průměrů). Uvádějte vždy i effect size (R^2, Cohenovo d). n uvádějte vždy relevantní deskriptivní statistiky před analytickými nebo induktivními o Ideografické výzkumy: n dokladování kvantifikací (75% respondentů, velká míra) je nemístné. Nejedná se potom o ideografický přístup, ale kvantifikaci.. n potenciál je v objevování možností a modalit, ne v doložení frekvence (i jediný výskyt se počítá). Jediná povolená kvantifikace: nikdo vs. všichni (odkaz na konstantu) Pravidla konstruktivní zpětné vazby o Zpětná vazba je současně hodnocení, hodnoťme však eticky. o Hodnocen je text, nikoliv autor. o Formulujte pozitivně. o Hodnotící adjektiva uvádíme osobně …např. „text mne mate“ nikoli „text je zmatečný“. o Se zpětnou vazbou, kterou dostáváte nepolemizujte, respektujte názor kolegy. I když s ní nebudete souhlasit, může být inspirující. o Na závěr diskuse dostanete čas na reakci.