ž2. (9.3.): Diskurzivní psychologie (DP) a její zdroje: teorie mluvních aktů, sémiologie, etnometodologie a konverzační analýza. Konverzační analýza (CA) a její využití v psychologii. ž žSeminární práce: plán ¡Témata: Menšiny, Poradenství a psychoterapie, Zdraví ¡Přístupy: diskurzivní psychologie, poststrukturální DA ¡Data: média (chat, noviny), rozhovor, odborný text 1 2 žDiskurzivní analýza umožňuje zkoumat, jak je psychická a sociální realita utvářena, sjednávána, reprodukována nebo transformována v jazyce a jiných znakových systémech (legitimizace, humor, popisnost,…). ž žDiskurzivně analytická tradice zahrnuje: ¡Konverzační analýza a etnometodologie ¡Sociolingvistika a etnografie komunikace ¡Sociálně-psychologická DA (diskurzivní psychologie, rétorická psychologie, analýza interpretačních repertoárů) ¡Kritická diskurzivní analýza ¡Foucaultovská analýza diskurzů / poststrukturalistická diskurzivní analýza ¡ žDva hlavní „proudy“: ¡Konverzačně-analytické / interakcionistické (etnometodologie, analytická filozofie) ¡Kritické / socio-politické (mocenská a institucionální organizace diskurzu) ¡ žDiskurzivní psychologie: ¡Edwards, Middleton: výzkumy paměti (vybavování jako kontextově zakotvené sociální praktiky). Hl. Představitelé: Edwards, Potter. Zkoumá, jak je o psychických jevech hovořeno v sociální interakci a jak řeč jako organizovaná sociální aktivita konstituuje lidskou realitu. žRétorická psychologie: Billig. ¡Dialogická a dilematická povaha jazyka/diskurzu, koncept „praktické ideologie“. Ideologická a rétorická organizace diskurzu. Viz četba (R. Gill) žAnalýza interpretačních repertoárů ¡Hl. postavy: Potter, Wetherell. Zkoumá psychologické koncepty jáství, poznávání nebo emocí jako kulturně sdílené diskurzivní kategorie, které lidem umožňují vykonávat různorodé sociální aktivity (vyjednávat, žádat, přesvědčovat, obviňovat, docházet ke konsensu, skládat komplimenty,…) 3 4 ¡ ž ž ž ž žStudium aktuálních použití diskurzu, resp. interpretačních repertoárů, chápaných jako zdroje významů, z nichž může být v aktuální řečové aktivitě různým způsobem a s různými důsledky čerpáno. ž žPsaný a mluvený jazyk (diskurz) je studován z hlediska performativní síly: diskurz jako jednání (obhajoba, přesvědčování, žádost, obvinění, …). Argumentační kontext (Billig). Potter, J., Wetherell, M. (1987). Discourse and Social Psychology. Beyond Attitudes and Behavior. London: Sage. 5 žPříklady: ¡výstavba příběhu (úvod v učebnici jako detektivka) ¡rétorické strategie, např. tzv. desclaimers, odvolání se na autoritu (výzkum), metafory (interakce=bitva) a analogie (vztah jako plavba na moři), přímá řeč, „extreme case formulations“. ¡Cílem specifické výstavby je akt, ne popis faktů. Popis je jen jedním z možných aktů. ¡Klíčové pro analýzu: sledování variací v konstrukci specifického objektu/pozic subjektu ž ž Tato forma diskurzivní analýzy ukazuje, jak sociální texty pouze nereflektují, nezrcadlí objekty, události a kategorie, které by nezávisle existovaly v sociálním a přírodním světě, ale jak samy aktivně vytvářejí specifickou verzi těchto objektů, událostí a kategorií. (Potter, Wetherell, 1987) žZákladním poznatkem DP je, že stejní mluvčí popisují stejné jevy v různých sociálních kontextech různě a že rozdíly mezi odlišnými konstrukcemi určitého jevu odrážejí odlišné cíle, kterých mluvčí chtějí v dané situaci dosáhnout (např. znevážení požadavků minority). Potter, Wetherell (1995). ž žOrientace: analýza funkcí použití jazyka a jazykové, rétorické a argumentační prostředky, kterými je těchto funkcí dosahováno. ž žZákladní komponenty přístupu: ¡1. analýza funkcí použitého jazyka: co je výrokem dosahováno a jakým způsobem, ¡2. variace použitého jazyka: zaměření se na změny, jež jsou závislé na funkcích promluvy, ¡3. konstruktivní povaha jazyka: jaké verze světa lidé konstruují a za jakým účelem (ať už je tento účel uvědomovaný či nikoliv). ž 6 7 žGill, R. (1993). Justifying injustice: Broadcasters´account of inequality in radio. In: Burman, E., Parker, I. (Eds.). Discourse analytic research. New York: Routledge. ž žOtázka: Jak je uchovávána nerovnost? Koncept „praktické ideologie“. „Nový sexismus“. ¡”Women just don’t apply” ¢”warants” typu příběhy značí orientaci na potencionalní problematičnost tvrzení): ¢4 vysvětlení: chybí „opravdový zájem“, volba lepšího zaměstnání, „mužský svět“ - odpovědnost nesou ženy ¡ ¡”It’s a bit strange to have a woman talking to you” (efekt popisu, autorita vědy) - odpovědnost nese publikum a „realita“ 8 ¡”Those things are not advance … as far as woman are concerned as with men” ¢Strategie: uplatnění ”objektivních” kritérií, pasivní forma výroku (chybí aktér), závěr explicitně lokalizující odpovědnost mimo ženy odpovědnost je lokalizována v sociálních procesech (socializace) ¢ ¡Women’ s voices: ”schrill, dusky: wrong” ¢„Šovinismus“ a „zvyk“ jsou změněny na „senzitivitu“ ”high” vs. ”schrill”, ženské hlasy jsou zařazeny do dichotomie ”schrill” – ”dusky” - odpovědnost: přirozenost, danost ž žKombinace uvedených strategií zbavuje zaměstnance rádií odpovědnosti a legitimizuje / dále reprodukci nerovné zastoupení žen. Spolu s umísťuje dotazované muže do pozic „genderově senzitivních“, sociální změně nakloněných osob. žCo se v textu odehrává? O jakých sociální aktérech text vypovídá a jakými různými způsoby je konstruuje? žJakými způsoby je reprezentované/konstruované Romské etnikum? Jaké jsou variace v reprezentaci etnika a jakým funkcím slouží? žJaké aktivity jsou v textu ve vztahu k Romskému etniku realizovány? Jinak řečeno: co text „dělá“ a jak? Jakými diskurzivními prostředky (rétorika, argumentace, narace, extrémní formulace,…) je těchto aktivit dosahováno? ž 9 10 ž žBillig, M. et al. (1988). Ideological Dilemmas: a Social Psychology of Everyday Thinking. London: Sage. žEdwards, D., Potter, J. (1992). Discursive Psychology. London: Sage. Wetherell, M., Potter, J. (1992). Mapping the Language of Racism. Hemel Hempstead, Harvester / Wheatsheaf. žWetherell, M. (1998). Positioning and interpretative repertoires: conversation analysis and post-structuralism in dialogue. Discourse & Society 9 (3), 387-412. žWetherell, M., Taylor, S., Yates, S.J. (2001). Discourse Theory and Practice. A reader. London: Sage. žWilkinson, S., Kitzinger, C. (1995). London: Sage. Feminism and Discourse. Psychological Perspectives. ž j0410093 11 žDiskurz: zde jako úsek mluvené či psané řeči ¡Teorie mluvních aktů: vymezování mluvních aktů a funkcí. ¡ ¡Konverzační analýza: sledování architektury konverzace, interakce jako samostatná instituce vykazující na detailní úrovni uspořádanost: institucionalizované praktiky jejího průběhu. Sledování voleb v základní syntax. ¡ ¡Etnografie komunikace: sledování odlišných způsobů interpretace světa a projevů těchto odlišností v mluvené interakci (co lze za považovat za komunikaci?). ¡ ¡Sociolingvistika: sledování odlišností v používání jazyka vázaných na specifickou sociální skupinu či funkce jazyka ve vytváření osobních, sociálních a kulturních významů a identit. Např. frekvence použití dialektu ve vztahu k genderu a statusu. 12 žOdlišnosti v užití jazyka jako evidence/reprodukce genderové nerovnosti ¢Nepřímá vyjádření, tázací dovětek, přijímání tématu, nepřerušování, zamlklost, vyhýbání se konfliktu. ¡ ¡”deficit theory” (Lakoff): „ženský jazyk“ vyjadřuje nejistotu a reprodukuje podřízené postavení žen ¡ ¡”dominance theory” (Fishman, West & Zimmerman): patriarchát je realizován na mikro-úrovni interakce ¡ ¡”difference theory” (Tannen): ženy a muži jako účastnice/ci odlišných subkultur ¢kulturní odlišnosti znamenají jiné komunikační zvyklosti a jiné způsoby interpretace, proto z genderově odlišných lingvistických strategií nelze vysuzovat nerovnost (?). Polysémie: je přerušování výrazem dominance či zaujetí pro téma? Efekt strategie je výsledkem společného jednání. 13 žVětšina našich aktivit (nákup, setkání, studium, vyjednávání, zábava) se odehrává pomocí jazyka. Řeč a psaní neexistují v nějakém čistě konceptuálním světě, ale jsou prostředkem jednání (Potter, Wetherell, 1987). ž žAustin. J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia. Teorie mluvních aktů (Speech act theory). ž ¡Proti pojetí jazyka jako abstraktního systému popisujícího stav věcí ¡Rozlišení vět performativních a konstativních a jeho následné zpochybnění ž žPerformativní: věta je důležitá proto, co činí: ¡Vyhlašuji válku Filipínám. ¡Jmenuji tuto loď Lady Penelopa. ¡Pozor na psa! 14 žKonstativní: věta především něco popisuje, lze u ní tedy určit, zda je pravdivá či ne. ¡Londýn je hlavní město Anglie. ¡Ta hra se mi líbí. ¡ ž„Jak udělat něco slovy“: všechny výroky mají jak performativní, tak konstativní rysy. ¡„Vsázím se, že Sparta v sobotu vyhraje“. Věta vykonává akt sázky, ale zároveň je závislá na tom, zda je pravdivá: není-li v sobotu žádný zápas, akt sázky je neplatný. ¡ ¡„Ten pes se jmenuje Lassie, ale já tomu nevěřím“. U věty lze ověřit pravdivost, ale zároveň je závislá na podmínkách vhodnosti: nesplňuje podmínku, která tvrdí, že osoby musí mít adekvátní názory či záměry k tomu, aby vykonaly určitý akt. 15 žRozlišení přesto ukázalo, že: ¡věty nejen popisují, ale také dělají. ¡existují konvence či podmínky vhodnosti, které spojují výroky (tedy jazyk) se sociálními aktivitami. ¡ žObecná teorie mluvních aktů: všechny výroky něco tvrdí i něco dělají, tj. všechny mají jak význam, tak i určitou sílu. Každý výrok činí 3 věci: ¡Mluvčí pronese výrok, který na něco odkazuje („Zavři dveře““). Lokuční akt. ¡Věta má určitou sílu, působnost (například rozdíl mezi povelem, žádostí a otázkou). Ilokuční akt: mluvčí vyjadřuje svůj vztah ke sdělovanému nebo záměr. ¡Vyslovení věty má důsledky. Perlokuční akt: mluvní akt, v němž mluvčí úspěšně dokončil/a to, co bylo aktem zamýšleno. ¡ ž 16 žHarvey Sacks, Emanuel Schegloff, Gail Jefferson, Paul Drew, John Heritage ž žKaždodenní konverzace probíhající v přirozeném prostředí. ž žVymezování sdílených a systematicky se objevujících organizačních struktur (implicitních pravidel), jimiž se konverzace řídí. Tyto obecné a stabilní vzorce umožňují vzájemné porozumění mezi mluvčími a realizaci různorodých sociálních aktivit. ž žZákladní organizační principy konverzace: ¡přilehlé páry (adjacency pairs). Objeví-li se první část páru, stává se druhá část relevantní a očekávanou, i když její realizace může být odložena nebo k ní nemusí dojít. ¡ ¡preferenční struktura: druhé části přilehlých párů se dělí na preferované a nepreferované odpovědi (souhlas – nesouhlas, přijetí – odmítnutí). Jedná se o deskriptivní kategorie, nepreferovaná odpověď zahrnuje více „interakční práce“. 17 žKritéria preference: příklad nepreferované odpovědi na otázku: „Půjdeme nakupovat“? ¡Odpověď předchází pauza. ¡Odpověď není přímá („No, myslím, že…). ¡Odpověď zahrnuje vysvětlení („…v tuhle dobu už bude zavřeno“). ¡ žNávrh postupu: ¡1. O jakou sociální aktivitu se jedná? ¡2. Jaká sekvence aktivitě předcházela? Byla jí aktivita předpřipravena a jak? ¡3. Jaký je design výměny, jíž je aktivita zrealizována (použitá slova a fráze, prozodické a intonační rysy, apod.) ¡4. Jaké rysy má odpověď (zpoždění, ocenění návrhu, aj.)? ¡ žVyužití? 18 žSledování výstavby mocenské nerovnováhy v každodenní interakci ¡Detailní analýza přirozené interakce ukazuje, že dívky v některých kontextech usilují o dominanci spíše než o kooperaci, tj. uplatňují praktiky exkluze, vytváření mocenské nerovnováhy a vykazují preferenci nesouhlasu a udržování rozporů. ¡ ¡Poznatky CA o architektuře konverzace umožňují sledovat dynamiku mocenských vztahů na mikro-úrovni interakce (sledování voleb): ¢Zahájení konverzace bez úvodu ¢Přímé odmítnutí ¢Používání direktiv ¢Odmítnutí není vysvětleno ani zmírněno ¢Neposkytnutí odpovědi (viz přilehlé páry) ¢Změna tématu před doplněním páru 19 žProblém „znásilnění na schůzce“ ž žVýchozí problém: ¡Edukační programy, rozšíření modelu dvou kultur (Tannen), ke znásilnění přispívá neschopnost žen říci jednoznačné „NE!“. ¡Uváděné důvody: osobnostní rysy (nedostatečná sebedůvěra, nedostatek asertivity), výchova (empatie, péče o druhé) ¡ žCA studie: ¡„Ne“ je v rozporu s normativním průběhem běžné konverzace v jakémkoliv kontextu, tj. obtíže nejsou důsledkem nedostatečné schopnosti žen komunikovat, viz typické charakteristiky odmítnutí, které se uplatňují i při sexuálním odmítnutí: ¢pauza, zaváhání (hhh.) ¢úvod (vlastně) ¢zmírnění: ocenění, omluva, kompliment, oddálené přijetí, návrh alternativy ¢vysvětlení: rutinně založeno na nemožnosti, ne na nechuti, nezájmu, apod. 20 ¡Návrhy edukačních programů (říci „ne“ bez váhání, vysvětlování, omluv, stačí říci „prostě nechci“) narušují implicitní pravidla konverzace: pozice nekompetentní mluvčí (výzkum na téma asertivity) ¡ ¡CA studie ukazují, že odmítnutí je jako takové pochopeno jen na základě některého z uvedených rysů, a to jak ženami, tak muži (ukázka: orientace na odmítnutí, srov. s charakteristikami souhlasu), tj. muži jsou schopni je rozeznat. ¡ ¡„Ne“ není k vyjádření a pochopení odmítnutí nutné a ve většině případů jej ani nezahrnuje. Dostačující k rozpoznání odmítnutí je dostačující dokonce pomalu vyslovený souhlas či kompliment. ¡ ¡Závěr: ženy v případě sexuálního odmítnutí používají srozumitelné a efektivní způsoby vyjádření odmítnutí. Odmítnutí však není přijato. Problémem je toto nepřijetí a skutečnost, že vzhledem na rozšíření „komunikačního modelu“ může být i případné zřetelné „ne“ označeno za nedostatečné. 21 žA: If you wanted to: ‘hhh you could meet me at UCB an’ I could show you some a’ other things on the computer ž(.) žMaybe even teach you how to programme Basic of something ž žB: (0.6) Well, I don’t know if I’d wanna get all that invo:lved, hh’hhh” ž žA: It’s really interesti:ng. ž ž ž ž žDodatečný argument následující po pauze ukazuje orientaci A na odmítnutí a snahu mu předejít. žOdpověď B vykazuje typické rysy odmítnutí, mimo jiné je nepřímé. ž ž žDalší přesvědčující argument ukazuje, že předchozí věta je A jako odmítnutí pochopena, tj. B odmítnutí komunikuje úspěšně, ale zatím nebylo A přijato. 22 žAustin. J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia. žHeritage, J. (1984). Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Polity Press. žHolmes, J. (1992). An Introduction to Sociolinguistics. Longman: London and New York. žSacks, H. (1992). Lectures on Conversation. Volume 1, 2. Oxford: Blackwell. žSchiffrin, D. (1994). Approaches to discourse. Oxford: Blackwell. žSchiffrin, D., Tannen, D., Hamilton, H.E. (2001). Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell. žStokoe, E.H., Smithson, J. (2001). Making gender relevant: conversation analysis and gender categories in interaction. D&S, 12, 2, 217-244. žTen Have, P. (1999). Doing Conversation Analysis: A Practical Guide. London: Sage. ž j0410093