5. hodina ž Koncept subjektu a subjektivity & umísťování ž Výzkum genderové identity ž Kritická diskurzivní analýza ž Postupy analýzy (Parker, Willig, Potter & Wetherell) a nácvik Nové pojetí jáství: Identita ž Identita nikoliv jako esence vyvěrající ze samotné povahy subjektu, ale jako proces založený na praktikách exkluze, tzn. na opakovaném oddělování se od druhých subjektů a artikulaci jejich jinakosti (othering). Identita je relační; závislá na tom, čím není, a proti čemu se vymezuje (Woodward, 1999). ¡ Identita má vždy formu hierarchických binarit: muž-žena, heterosexuální-homosexuální, západní-východní, zdravý-nemocný, racionální-iracionální, krásný-ošklivý, mladý-starý. ž Identity jsou performativní, kontinuálně odehrávané prostřednictvím pozic subjektu vytvářených jazykem a širšími kulturními kódy (Redman, 2000). Identita je komplikovanou sociální aktivitou; nejistým procesem umísťování se v často kontradiktorických diskurzech a praktikách. Nové pojetí jáství: Subjekt, subjektivita ž „Slovo subjekt má dva významy: podléhající někomu jinému prostřednictvím kontroly a závislosti a svázaný se svou vlastní identitou prostřednictvím vědomí a sebepoznání. Oba dva významy prozrazují formu moci, která podmaňuje a udržuje v závislosti“ (Foucault, 1991: 47). ¡ Subjekt není to samé jako osoba – subjekt označuje místo v jazykové a diskurzivní struktuře (např. pozice heterosexuálního muže v genderových diskurzech). Viz četba: Edley 2001. ž Subjektivita, stejně jako identita, odkazuje na individualitu a sebe-uvědomění, avšak způsobem, který zdůrazňuje její sociálně produkovanou, procesuální, heterogenní, a z části ne-vědomou povahu (Henriques a kol., 1998). Koncept pozice subjektu / subjektové pozice (subject position) ž Pozice subjektu: „místa“, která diskurz jako regulovaný systém praktik a tvrzení vytváří ve vztahu k tomu, kým jsme, kým můžeme být, co můžeme a nemůžeme činit. ¡ Příklad: pozice subjektu v rámci diskurzu maskulinity (Wetherell, Edley): „heroická“ pozice, pozice „obyčejného muže“, pozice „rebela“. ¡ Edley (2001): identita je procesem umísťování se v kulturně dostupných významových zdrojích; procesem, který je současně lokální i globální, tj. závislý na konkrétním situačním kontextu i na obecných podmínkách kulturní srozumitelnosti. Diskurzivní pozice / koncept umísťování (positioning) ž Původní verze konceptu: ¡ Davies, B., Harré, R. (1990): Positioning: the Discursive Production of Selves. Journal of the Theory of Social Behaviour, 20, 1, 43-65. ž Nově: ¡ Davies, B. (2008): Re-thinking ‘behaviour’ in terms of positioning and the ethics of responsibility. In: A.M. Phelan, J. Sumsion, eds.: Critical readings in teacher education: Provoking absences. Netherlands: Sense Publisher, 173-186. [Jak znovu-promyslet „chování“ v pojmech umísťování a etiky odpovědnosti, Biograf, 2008]. Sano: „Promiň, že jsem tě s sebou vláčel, když ti není dobře“. Enfermada:„Ty jsi mě přece nevláčel, já jsem sama chtěla jít.“ Diskurzivní pozice / koncept umísťování (positioning) ž Původní verze konceptu: ¡ Davies, B., Harré, R. (1990): Positioning: the Discursive Production of Selves. Journal of the Theory of Social Behaviour, 20, 1, 43-65. ž Nově: ¡ Davies, B. (2008): Re-thinking ‘behaviour’ in terms of positioning and the ethics of responsibility. In: A.M. Phelan, J. Sumsion, eds.: Critical readings in teacher education: Provoking absences. Netherlands: Sense Publisher, 173-186. [Jak znovu-promyslet „chování“ v pojmech umísťování a etiky odpovědnosti, Biograf, 2008]. Sano: „Promiň, že jsem tě s sebou vláčel, když ti není dobře“. Enfermada:„Ty jsi mě přece nevláčel, já jsem sama chtěla jít.“ Umísťování: implikace ž Každý výrok: mluvní akt, kterým je něčeho dosahováno, která má jistou ilokuční sílu (Austin, 2000). Mimo jiné: umístění druhé osoby do specifické pozice (sexista, přecitlivělá feministka,…). ¡ Poststrukturalistická perspektiva: každý výrok konstruuje zúčastněné mluvčí jako právě určité identity prostřednictvím sociálně dostupných diskurzů, a to se specifickými mocenskými důsledky pro osoby, jež jsou v nich umísťovány (mocný muž-bezmocná žena ve feministickém diskurzu, zdravý člověk-nemocný člověk v medicínském diskurzu), přičemž tyto důsledky jsou klíčové z hlediska toho, zda daná konstrukce bude mluvčími přijata či nikoliv. ž Pozice: zahrnuje specifický pojmový repertoár a umístění osoby ve struktuře práv, kterou daný repertoár evokuje (Davies, Harré, 1990). ¡ Např. feministický diskurz - repertoár : „sexismus“, „patriarchát“, „rovná práva“. Medicínský diskurz „léčba“, „pacient“, „morální povinnosti“. Implikuje odlišná práva osob (nemocný-zdraví, feministka-sexista,…) ž Nejednoznačnost a nestabilita významu: globální podmínky srozumitelnosti i lokální kontext. Otázka koherence identity. genderová identita z perspektivy poststrukturální diskurzivní analýzy ž Analýza diskurzivních zdrojů, které mají k dispozici mladí, heterosexuální, vysokoškolsky vzdělaní lidé při „performanci“ své genderové identity v rozhovoru. ¡ Genderová identita: způsob/y, jimiž jedinec definuje a prožívá sebe sama ve vztahu k sociálně ustanoveným kategoriím žena-muž. ž 2 okruhy výzkumných otázek: ¡ Jaké diskurzy jsou v rozhovorech uplatňovány při konstruování genderu a jaké genderové identity tyto diskurzy vytvářejí? ¡ Jakými diskurzivními prostředky je udržována představa trvalosti genderu, a naopak zda a jak je gender otevírán změně? ž Metody analýzy: ¡ Poststrukturální diskurzivní analýza (např. Willig, 2003). Syntetický model (Wetherell, 1998, 2003). ¡ Dekonstrukce – odkrývání kontradikcí a „nemožností“ textu (Gannon, Davies, 2007). Poskytnutí nových pohledů na zkoumaný jev. ¢ Strategie: čtení textu „proti sobě samému“, kontradiktorické čtení, inherentní kontradikce, dekonstrukce binárních opozic. Výsledky analýzy: část I ž Obecná část: uplatnění diskurzů napříč všemi rozhovory ¡ Konstitutivní hierarchické dichotomie ¡ Pozice subjektu (Wetherell, Edley, 1999) ¡ Emoční investice (Hall, 1996; Henriques et al., 1998) ¡ Funkce použití diskurzu ¡ Implikace diskurzu (ve vztahu k reprodukci genderové binarity) Příklad: diskurzy socializace a individualismu 449 Já jsem přesvědčená, 450 že nikdo nemá právo mi jako něco určovat nebo, 451 nebo mít předem nějaké představy, o tom, co je ženská a mužská role, 452 a že už prostě jako díky nějakému vývoji a tak, nebo osvětě, 453 nebo prostě těm změnám, ke kterým dochází, 458 tak, že už by k těm problémům [s genderovými rolemi] nemělo docházet. ž Diskurz socializace - systém vědění a praktik, které konstruují gender jako výsledek působení vnějších sil sociálního původu na jedincovu, toto působení předcházející, osobnost. Gender je typicky popisován jako ženská či mužská role osvojená výchovou a udržovaná nejrůznějšími sociálními tlaky, jimž se jedinec poddává. Příklad: diskurzy socializace a individualismu ¡ Konstitutivní hierarchické dichotomie: jedinec x společnost, svoboda x determinace, pokrok x tradice ¡ Pozice subjektu: svobodné Já x determinovaní druzí, vědoucí Já x nevědoucí druzí, pokrokové Já x tradiční druzí ¡ Emoční investice: přesvědčení o vlastní svobodě a schopnosti žít život podle svých přání ¡ Funkce použití diskurzu: kritika tradičních genderových uspořádání, zaujímání pozice uvědomělé, pokrokové osoby ¡ Implikace: ¢ DS: měnitelnost genderu ve vztahu k Já x determinismus ve vztahu k druhým (upírání kapacity reflexe, poznání, změny) ¢ DI: umožňuje explicitní kritiku a rezistenci vůči genderové binaritě x ve vztahu k Já činí gender neviditelným Potenciál změny (gender jako měnitelný, či nelegitimní) – potenciál reprodukce (gender jako trvalý, nesjednatelný, či neviditelný) Výsledky analýzy: část II ž Detailní analýza šesti konkrétních genderových identit. ¡ Jak genderové diskurzy působí na úrovni individuálního jáství? ž Genderová identita: ¡ obecná: umožněná diskurzy jako kulturně sdílenými systémy významů a praktik ¡ specifická: definovaná specifickými vztahy mezi diskurzy a specifickým interakčním kontextem, na nějž se mluvčí orientuje ž 6 genderových identit: ¡ 1: DI – DH – DB – DGE. Tenze: DGE x DI ¡ 2: DI – DS – DB. Tenze: DS x DI ¡ 3: DS – DH – DB. Tenze: DH x DS ¡ 4: DI – DS – DJ. Tenze: DI x DS, DI x DJ ¡ 5: DS – DH – DGE. Tenze: DS x DGE ¡ 6: DS – DI – DH. Tenze: DS x DI Literatura k PDA ž Baxter, J. (2003). Positioning Gender in Discourse. A feminist Methodology. New York: Palgrave. ž Burman, E., Parker, I. (1993). Discourse Analytic Research. Repertoires and Readins of Texts in Action. London: Routledge. ž Davies, B. (1997). The Subject of Post-structuralism: A Reply to Alison Jones. Gender and Education, 9, 3. ž Davies, B., Harré, R. (2001). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal of the Theory of Social Behavior, 20, 43-65. ž Parker, I. (1992). Discourse Dynamics. London: Routledge. ž Soendergaard, D.M. (2002). Poststructuralist approaches to empirical analysis. Qualitative Studies in Education, 15, 2, 187-204. ž Walkerdine, V. (1998). Counting girls out: Girls and Mathematics. London: Falmer Press. ž Willig, C. (2003): Discourse Analysis. In: Smith, J. A. (ed.): Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods. Sage/Open University, London, s. 159–183. Kritická diskurzivní analýza (CDA) ž Zdroje: funkcionální lingvistika a Frankfurtská škola (jazyk jako nástroj ideologie) ž Hlavní postavy: Teun van Dijk, Norman Fairclough, Gunther Kress a Ruth Wodak ¡ ideologická funkce jazyka - role, kterou jazyk hraje při vytváření a udržování vztahů moci a dominance. ¡ demystifikovat ideologii a moc prostřednictvím systematického výzkumu sémiotických dat (Wodak, 2004) ž CDA je primárně zakotvena v lingvistice; analýza ideologické funkce jazyka se zakládá na poznatcích o gramatice, morfologii, sémantice, syntaxi a pragmatice. ž Objektem zájmu jsou především psané a institucionálně zakotvené texty, nikoliv verbální interakce. ž Klasifikační schéma Patti Lather (1991): postpozitivistický výzkum v sociálních a humanitních vědách rozděluje do tří paradigmat na základě tří různých cílů, které si výzkumy vycházející z těchto paradigmat kladou: porozumět, emancipovat, dekonstruovat. PDA textu: break-up interview ž Návrh postupu (Carla Willig, 2003): • Výzkumná otázka – definovaní ”diskurzivního objektu” (např. ”heterosexuální vztah”)– identifikace všech způsobů, jimiž je objekt ve zkoumaném textu konstruován • Vymezení odlišností mezi způsoby konstrukce objektu a jejich propojení s obecnějšími diskurzy dostupnými v dané kultuře (biomedicínský/psychologický/romantický) • Jakých aktivit je uplatněním diskurzu dosahováno? Jaký je vztah mezi odlišnými konstrukcemi? • Jaké pozice (”subject position”) jednotlivé diskurzy vytvářejí? • Detailní prozkoumání implikací diskurzu (jaké možnosti jednání otevírá či naopak uzavírá, k čemu vybízí různé sociální subjekty,…?). • Zvážení důsledků pro subjektivitu a praktiky + umístění z hlediska moci a kontroly. 9-10 kroků DA (Potter, Wetherell, 1987) 1. Výzkumná otázka: zaměřena na diskurz samotný. 2. Výběr vzorku: stačí malý vzorek, protože i jeden rozhovor poskytuje dostatek diskurzivních jevů. Kritérium nasycenosti. 3a. Shromáždění materiálu, tj. dokumentů a záznamů dění, často v přirozeném prostředí (přepisy běžné konverzace, oficiální dokumenty, odborné referáty, dopisy, nahrávky televizních zpráv, politická debata, apod.). Datová triangulace. 3b. Rozhovor: výhody: volba tématu, přímá validizace, rozvíjení tématu, co největší variabilita (jedno téma v různých kontextech), výhody konfliktu, usnadnění transkripce a orientace při analýze. Předpřipravená sada otázek či témat. 4. Přepis: není jen přepisem. Doba přepisu: 1hodina rozhovoru=10-20 hodin přepisu. Počet stran: 1hodina rozhovoru=20 stran. 7. Validizace: ● koherence: analýza poskytuje textu koherenci na obecné i detailní úrovni ● orientace zúčastněných: na námi nalezené variace a konzistence ● nové problémy, plodnost 8. Výzkumná zpráva: součást validizace: výsledkem má být taková zpráva, která umožní čtenáři/ce posoudit adekvátnost analýzy. 9. Aplikace: popularizace, komunikace výsledků zúčastněným ve výzkumu Discourse analysis: Ian Parker ž Zdroj: Parker, I. (2002). Discourse analysis. In: Banister et al. Qualitative methods in psychology. A research guide. Buckingham: Open University Press. ž Foucaultovský přístup k diskurzu: text na zubní pastě jako součást kulturních regulačních praktik. ž Postup: • Přepis textu do psané podoby (velikost a barevnost tuby,…) • Volné asociace na text (Punch&Judy jako výstraha před rodičovskou nedbalostí?) • Systematické vymezení všech objektů (příp. pouze relevantních vzhledem k výzkumné otázce) vytvářených textem. Jako počátek je vhodné hledání podstatných jmen. Umožňuje „poskládat“ svět, který text při každé čtení evokuje. • Jak je o těchto objektech hovořeno se stává předmětem analýzy. Jak je v textu definován „směr“, „dítě“, „rada“, apod. • Systematická identifikace subjektů (kategorie lidí), které se v textu objevují (děti, rodiče, profesionálové/ky, mluvčí). • Vymezit, co každá osoba v rámci pravidel navozených textem může či nemůže říci. Slouží pro pozdější vymezení odlišných práv a povinností hovořit v rámci specifického diskurzu (diskurzivní pozice). Zahrnuje otázku, jaké jsou vztahy mezi osobami? • Popis odlišných verzí světa, které v textu koexistují, což je cesta k tomu, jaké odlišné způsoby hovoření v textu fungují (předpoklady, že rodič celý den hlídá dítě, dítě se vyvíjí, rodič se radí,…). • Jaká má každý s těchto světů pravidla pro jednání s těmi, kdo se od daných verzí odchylují? Pomůcka: jak by imaginární autor/ka odpověděl/a těm, kdo s verzí nesouhlasí? • Identifikace rozdílů mezi jednotlivými způsoby „hovoření“ (např. i barva vs. vážnost instrukcí) • Identifikace shod mezi jednotlivými způsoby hovoření: vzájemné překrývání se verzí světa (instrukce, dozor, expertíza). • Srovnání daného textu s jinými. Jak je oslovováno jiné publikum v jiném kontextu? Jiná zubní pasta, ale především jiné kontexty, např. volební mítink. Uplatňují se zde stejné verze světa, tj. stejné způsoby hovoření o něm? • Volba terminologie k pojmenování diskurzů. Racionalistický („množství velikosti hrášku“, návod k požití“, „zvolte kartáček“), rodinný („vaše dítě“, „každé ráno a večer“, obrázek Punch and Judy), vývojově-vzdělávací („do věku 8 let“, „dohlížejte“, „aby se vaše dítě naučilo“), medicínský („léčba fluoridem“, „denní dávka“). Rozšíření analýzy • Kdy, kde a jak se vymezené diskurzy rozvinuly? • Popis způsobu, jímž diskurzy konstruují své verze jako reálné a nezpochybnitelné. • Jak vymezené diskurzy reprodukují relevantní instituce a ideologie. • Jak vymezené diskurzy podvracejí relevantní instituce a ideologie. Příklad nejednoznačnosti Punch&Judy. • Kdo je zvýhodněn a kdo znevýhodněn identifikovanými diskurzy? • Kdo bude chtít reprodukovat, potvrzovat dané diskurzy a kdo je bude chtít zpochybnit, diskreditovat? • S jakými dalšími diskurzy jsou diskurzy námi vymezené spjaty? • Jak tyto diskurzy společně podporují či narušují dominantní představy o budoucnosti a o možnostech změny. Kritéria kvalitativního výzkumu a postup interpretace dat Kritéria: • Důvěryhodnost závěrů / zakotvení v datech • Logická koherence • Smysluplnost • Sdělnost / dopad • Pragmatická hodnota ž Možný postup: ¡ Kondenzace významu: vystižení hlavních bodů ¡ Kategorizace významu: rozčlenění textu do kategorií ¡ Narace: časová organizace ¡ Interpretace: rozvíjení manifestních významů / hledání latentních ¡ Ad hoc: kombinace uvedených s: ¢ hledání klíčových metafor, opakujících se frází, slov, formálních vzorců řeči, témat ¢ vizualizace materiálu ¢ srovnávání: co stojí proti čemu ¢ vystavění logického řetězce: když …, tak… ¢ vytváření souvislostí s teoretickými koncepcemi